Hej Dinero'er
Har et lille spørgmål vedr. bogføring af en vare/ydelse uden for EU.
Jeg har købt et færøsk domæne som jeg har pligt til at betale moms af, fordi "varen" bliver brugt i udlandet. Det skal bruges til mig egen virksomhed.
Hvordan ville I bogføre dette? Dinero foreslår "Internet og webhotel", og indsætter automatisk moms udfra det samlede beløb. Men finder systemet automatisk ud af at bogføre dette som udenlandsk moms?
En sidste tanke:
Hvis nu varen blev brugt i Danmark istedet, så skulle beløbet jo have været uden moms. Det finder Dinero ikke automatisk ud af, selvom jeg har registreret leverandøren i udlandet under kontakter.
Håber I kan hjælpe …
rogvi: Hej Dinero'er Har et lille spørgmål vedr. bogføring af en vare/ydelse uden for EU. Jeg har købt et færøsk domæne som jeg har pligt til at betale moms af, fordi "varen" bliver brugt i udlandet. Det skal bruges til mig egen virksomhed. Hvordan ville I bogføre dette? Dinero foreslår "Internet og webhotel", og indsætter automatisk moms udfra det samlede beløb. Men finder systemet automatisk ud af at bogføre dette som udenlandsk moms? En sidste tanke: Hvis nu varen blev brugt i Danmark istedet, så skulle beløbet jo have været uden moms. Det finder Dinero ikke automatisk ud af, selvom jeg har registreret leverandøren i udlandet under kontakter. Håber I kan hjælpe …
Hej Hej.
Det lyder meget mærkeligt - det har jeg aldrig hørt om.
Normalt skal du oplyse dit momsnummer til sælger og momsen forsvinder.
En ting er 100% sikkert og det er, at den danske stat ikke giver dig momsen retur som er betalt til et andet land.
Derfor må den på ingen måde bogføres med danske moms.
Jeg har 2 forslag til dig :
1. Spørg på det normale regnskabsforum om de kender en alternativ vej
2. bogfører hele omkostningen som internet og webhotel (husk at vælge region uden for EU)
De bedste hilsner
Rasmus
Hej Rasmus
Tak for hurtig respons.
Hvordan er det jeg vælger region uden for EU når jeg bogfører som internet og webhotel? Er det kundens kontakt information (land) der definerer det?
Mvh, Rógvi
Ja, du skal ændres land på kunden når du bruger "Faktura fra leverandør"
Hvis man bruger "Kontant køb", så kan du vælge selv mellem: Danmark, EU, Verden
rogvi: Hej Rasmus Tak for hurtig respons. Hvordan er det jeg vælger region uden for EU når jeg bogfører som internet og webhotel? Er det kundens kontakt information (land) der definerer det? Mvh, Rógvi
Hej Rógvi.
På sigt vælger Dinero ud fra leverandøren - men ikke endnu, derfor skal du selv vælge region.
Du kan gøre du 2 ting :
1. Faktura fra leverandør
Du skal ændre kontakten til et andet land : kontakter -> find kontakten -> vælg den -> Vis udvidede kontaktoplysninger -> ændre til landet
2. Kontaktkøb
Vælg det korrekt region
Håber det hjælper dig videre :)
Problem solved. Tak for hjælpen :)