på Amino
Dinero Regnskab

Relaterede Grupper

Bogføring af brugtmoms i Dinero - hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
Amino-karma 723.573
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 29-01-2014 kl. 17:44

Hej

Jeg handler hovedsageligt med brugte design møbler og skal derfor ofte bogføre jf. brugtmomsordningen.

Jeg har forsøgt mig frem uden held. Er dette muligt på nogen måde i Dinero? Og er det noget med, at bogføring med brugtmoms faktisk skal laves i et helt separat momsregnskab?

• Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 212.309
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 46.628
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet Skrev: 29-01-2014 kl. 19:10

Ja brugtmoms og standard momssatser duer ikke rigtigt da det jo kun er fortjenesten du skal momse

Det er supervigtigt du følger alle regler, både for det bilag du laver når du køber og giver og de fakturaer du laver til kunderne OG den måde du fører regnskabet på, enten som samle ordning eller vare for vare og ja - så skal momsen nok laves manuelt i alle regnskabprogrammer desværre, jeg kender ikke nogen der har noget der standard kan bruges til brugtmoms 

se evt: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Amino-karma 723.573
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 29-01-2014 kl. 21:01

Hej John

Tak for det hurtige svar. Moms er vist som så mange andre ting i livet ganske enkelt når først man forstår det. Men indtil da...

Måske vil du uddybe følgende fra din side: "Har virksomheden andre udgifter - til drift eller køb af varer med fuld moms, behandles disse helt som for alle andre momsregistrerede. Der er fradrag for købsmoms efter de helt almindelige momsregler og fuld salgsmoms på salget". Sidstnævnte kolliderer i min optik lidt med, at salgsmomsen netop kun er min avance. Er det forkert antaget? Det må du meget gerne uddybe.

Måske et regnestykke kan lette min forståelse en smule: lad os antage, at jeg sælger en ordre med en avance på fx 8000,-
På fakturaen skriver jeg ingen moms på, blot at varerne er solgt efter brugtmomsordningen. Herefter noterer jeg selv i mit særskilte brugtmomsregnskab, at momsen er udregnet efter den individuelle metode (jeg kender stykprisen pr. vare) og udgør 25% af fortjenesten = 2000,-

Her opstiller du så et andet regnestykke (salgspris minus købspris gange 80%) som jeg ikke kan følge: Lad os sige, at salgsprisen er 3000,- og købesprisen er 1675,- Hvordan vil det stykke så se ud?

På forhånd mange tak :-)

Amino-karma 212.309
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 46.628
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet Skrev: 29-01-2014 kl. 21:19

Uden at gå ind i regnestykker som jeg generelt holder mig fra så betyder det

Brugte varer som behandles korrekt under brugtmoms ordningen - kun moms/salgsmoms af fortjenesten ikke anden moms

Hvis du så har anden omsætning af helt nye varer - så holdes de uden for brugtmoms ordningen og der er købsmomsfradrag for købet og salgsmoms på hele salget af disse varer.

Jeg har sat et ord mere ind i linket du fik som måske gør det klare at det er hvis man har udgifter til indkøb af almindelige varer som nye med moms til salg med moms - Det handler om, at man sagtens både kan sælge varer med brugtmomsordning i brug, og ha en anden omsætning af helt nomalt momset indkøb og salg

Man skal bare kunne bogføre så brugtmomsen klart kan vises for sig.

den med 80% kan nok nemmest forklares med at hvis din fortjeneste er 1000 kr - køb for 1000 kr uden moms solgt for 2000 kr uden moms angivet som brugtmoms = fortjeneste 1000 kr .- ja så udgør momsen 20% af de 1000 kr og selve fortjenesten 80 %. 1000 kr består af varefortjeneste 800 kr + 25% moms = 1000 kr

Når du går fra 800 kr op til + moms er det 25% der lægges på - når du går fra 1000 kr med moms ned til uden moms er det 20% af de 1000 der er moms og 80% sóm er selve fortjenesten

se også skats link som jeg tror var med i mit også: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064614 hvor de også forklarer de 80% med Momsgrundlaget er: (Salgspris - købspris) x 80 %"

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

• Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)

RSS-feed