Hej.
Efter at have testet Dinero lidt kan jeg sagten se at det vil være smart at kører salgs faktura over det, specielt når der kommer tilbuds-modul og deling til flere brugere (så man kan dele købs og salgs faktura med kollegaer og vores regnskabs-mand). Jeg har brugt Dinero til at ende e-faktura da jeg ikke har sat mig ind i hvordan man ellers skulle gøre det :)
Men en STOR show-stopper er at det ikke er mulig at rette i godkendte og udsendte fakturaer. Jeg kan se på forumet at det vist er "ulovligt" over for SKAT, men det vil jeg (med alt respekt) skide lidt på. 1/3 af alle de fakturaer vi udsender er der næsten altid en mindre fejl på - det kan lyde lidt skørt, men nogle gange er det en almindelig taste-fejl (dato eller beløb) som man finder ud af 5 min efter den er sendt ud - men de fleste gange er det kunden som gerne vil have en anden beskrivelse på fakturaen. Vi er ofte underleverandør på større projekter og derfor skal beskrivelsen helst være strømlignet.
Hvis en faktura ikke er bogført (sat som betalt) hos hverken os eller kunden så kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan ændre fakturaen og sende den ud. Det er simpelthen for bøvlet at lave kreditnota, hvilket både laver alt for mange billag og er en smule uprofessionelt/rodet. Kast den gamle forkerte faktura i skralderen og kom videre med en ny.
Så nogen vil nok sige at "det må man ik". Men jeg syntes det er et skørt sted at systemet sætter den begrænsning. - Så længe det ikke er muligt at rette i en godkendt/låst faktura er dinero ubrugeligt for os som bare vil bruge det til at udsende pæne faktura, gemmen bons og få en automatisk overblik.
Mit spørgsmål er, vil der på noget tidspunkt komme en opdatering så man kan ændre i "godkendte", men ikke bogførte, faktura?
Jeg bare meget gerne bakke om at systemet skal sætte en sådan begrænsning. Det kunne ellers føre til masser af svindel hvor modtagere af fakturaer uden at få kreditnota trak moms og omkostninger fra flere gange med 2 - 3 fakturaer for hver leverance. Lav for himlens skyld ikke systemet så det er godt for folk der vil "skide" på loven, men lav det så det er let at kreditere - hvad jeg mener det er idag allerede.
Det absolut sidste nye virksomheder, ofte uden den store regnskabsviden har brug for, er systemer der kan bogføre på ulovlig vis
Trådstarter - vent med at godkend til alle tastefejl er checket - undlad at sende via email automatik men brug PDF og send så selv med en e-mail - så tager det ikke mange sekunder at kreditere og lave en ny faktura og kunden bliver ikke forstyrret.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
cesboa: Hej. Efter at have testet Dinero lidt kan jeg sagten se at det vil være smart at kører salgs faktura over det, specielt når der kommer tilbuds-modul og deling til flere brugere (så man kan dele købs og salgs faktura med kollegaer og vores regnskabs-mand). Jeg har brugt Dinero til at ende e-faktura da jeg ikke har sat mig ind i hvordan man ellers skulle gøre det :) Men en STOR show-stopper er at det ikke er mulig at rette i godkendte og udsendte fakturaer. Jeg kan se på forumet at det vist er "ulovligt" over for SKAT, men det vil jeg (med alt respekt) skide lidt på. 1/3 af alle de fakturaer vi udsender er der næsten altid en mindre fejl på - det kan lyde lidt skørt, men nogle gange er det en almindelig taste-fejl (dato eller beløb) som man finder ud af 5 min efter den er sendt ud - men de fleste gange er det kunden som gerne vil have en anden beskrivelse på fakturaen. Vi er ofte underleverandør på større projekter og derfor skal beskrivelsen helst være strømlignet. Hvis en faktura ikke er bogført (sat som betalt) hos hverken os eller kunden så kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan ændre fakturaen og sende den ud. Det er simpelthen for bøvlet at lave kreditnota, hvilket både laver alt for mange billag og er en smule uprofessionelt/rodet. Kast den gamle forkerte faktura i skralderen og kom videre med en ny. Så nogen vil nok sige at "det må man ik". Men jeg syntes det er et skørt sted at systemet sætter den begrænsning. - Så længe det ikke er muligt at rette i en godkendt/låst faktura er dinero ubrugeligt for os som bare vil bruge det til at udsende pæne faktura, gemmen bons og få en automatisk overblik. Mit spørgsmål er, vil der på noget tidspunkt komme en opdatering så man kan ændre i "godkendte", men ikke bogførte, faktura?
Hej Cesboa.
Vi er i Dinero meget lydhør for forslag som kan gøre systemet bedre og mere brugervenligt. Det gjorde vi f.eks. den gang med skraldespanden hvor vi fandt en sej genvej :).
Vi forstår dit opstød og jeg ville i nogle tilfælde selv ønske at det var muligt.
Men at kunne ændre fakturaer efter de er godkendt giver simpelthen anledning til for mange tvivlsspørgsmål. Det er nøjagtigt casen for, hvad mange svindlere gør.
Vi kan i Dinero ikke tillade funktioner der kan bruges til snyd og bedrag. Det du efterspørger kan du heller ikke i øvrige godkendte systemer.
Vi anbefaler dig, at bruge gem som kladde funktionen mere, og kontrollere denne 100% inden fakturaen godkendes. Det er kun en lille ændring i arbejdsprocessen :)
De bedste hilsner
Rasmus
det ville også ha været totalt brud for alt hvad Dinero står for, nemlig et program som understøtter folk med fra meget lille viden om bogføring og op, I at kunne bogføre efter loven - trods det manglende kendskab
Kunne man bare slette og ændre noget der var bogført (som excel hvor man kan ændre moms fra alsluttede perioder og hvad ved jeg i simple programmer) ville alle disse nye brugere meget let stå med et regnskab, som hverken revisorer eller skat kunne godkende, og det er vel præcis målet, at alle skal kunne stå med et korrekt lovmæssigt ført regnskab, så langt det overhovedet er muligt ved hjælp af teknik, som papirkurve - og automatforslag til kontering efter tekster osv
vh John H
Hej Rasmus og John
Mange tak for jeres svar, det dejligt med support ;)
Jeg syntes det er synd at os som ikke tænker snyd som en option bliver straffet i funktionalitet. Jeg er med på at laveste fællesnævner ofte bliver standarten. Men når det så er sagt så er brugen af Dinero for os til ren faktura book-keeping, vores regnskab bliver lavet af en ekstern regnskabsmand som nok bruger noget fra MS.
Jeg er også helt med på at man skal koncentrere sig når man laver en faktura, men i vores tilfælde er det bare ikke altid koncentrationen som er begrænsningen. Igen vi prøver ikke at snyde - blot omgå en (min min verden) skør regel.
Eksempelvis er følgende sket inden for de sidste 2 mdr. vedr. fakturering:
1) Efter sendt faktura spørg kunden vi kan ændre en beskrivelse af ydelse, da den de gerne vil have den til at passe med andre leverandøres beskrivelse.
2) Kunde siger: "hov den skal faktureres til moderselskabet, kan I ændre modtageren".
3) Kunde siger: "der skal stå "konsulent timer" i stedet for "projekt navn" da det er krav fra støtte-fonden (EU) som betaler"
4) Kunde siger: "vi har en universal rabat på 1% fra alle vores leverandører, hvor er det på fakturen" (Nogen ved måske hvem kunden er, puha)
5) Kunde siger: "vi kan ikke overholde jeres betalings betingelser (på 8 dage), vi kører mdr. ud + 60 dage" (det behøver vi sådan set ikke rette, men det giver et bedre overblik)
6) Sidst men ikke mindst, en dato fejl som betød faktureringen skulle ske i december 2014. Sendt som e-faktura. Kunden siger "Jeg har slettet fakturaen pga. skør faktura dato, gider du sende en ny med rigtig dato".
Puha, det kan give mange kredit-nota og nye faktura-numre. Igen hvis vi ville snyde ville vi nok beholde det system vi har nu hvor alt er åbnet - men igen har jeg ikke nok forstand på virksomheds regnskab til at snyde nogen som helst (ud over mig selv). Så hvis det skal være brugebart i vores tilfælde kræver det at håndjernene kommer af, vi er forholdsvis voksne mennesker :) Så det er stadig en deal-breaker, æv.
cesboa:Så det er stadig en deal-breaker, æv.
Du vil ikke snyde er jeg helt med på, men netop enkle programmer som Dinero eller Billy B er bygget sådan, at man selv uden viden om bogføring, får overholdt loven om bogføring. Den ses der givet på visse områder (årsregnskab) strengere på for selskaber end for personlig virksomhed men ændre i bogførte/sendte fakturaer tror jeg ikke du finder programmer der kan.
Jeg forstår helt dit formål og ser dit besvær, men at lave et program som KAN medføre brud på regnskabslove tror jeg ikke nogen vil. HVIS du finder et regnskabsprogram hvor du kan ændre en bogført faktura uden kreditnota, så sig til, det kan jo ha andres interesse - måske det går at hitte et hvor tekst kan ændres - men jeg tror det ikke