Der er købt en vare til firmaet, som er betalt kontant, men den blev betalt med mine private penge, jeg har en faktura på varen.
Hvordan skal jeg bogføre dette ?
Ja, det nemmeste ville klart være, hvis du blot kunne vælge 'Mellemregning' kontoen når du registrerede betalingen.. Men det er kun muligt at vælge Bank eller Kasse.
Så lad det være et forslag til add on funktionallitet.
Vi takler problemet på den måde, at vi bogfører betalingen, som var den taget af kassen + laver et Øvrige bilag, hvor vi omposterer fra kassen til mellemregningen.
Det virker :-)
kdb72: Der er købt en vare til firmaet, som er betalt kontant, men den blev betalt med mine private penge, jeg har en faktura på varen. Hvordan skal jeg bogføre dette ?
Hej Hej.
Det er en funktion vi arbejder på - altså hvor du kan redigere dine beholdninger.
Svaret ovenover er en fin løsning indtil vi er klar :)
De bedste hilsner
Rasmus
Jeg har oprettet et kontantkøb på varen, som er debiteret på kontoen "småanskaffelser" og krediteret på kassen.
Er det så meningen, at jeg skal lave et finans-bilag, hvor jeg debiterer kassen og så krediterer mellemregningskontoen, eller
har jeg misforstået noget :)
Det er fuldstændig korrekt!
Debiter kassen med det beløb du selv har lagt ud, og krediter mellemregningskontoen.
På den måde får du jo 'småanskaffelsen' betalt af mellemregningen (= dit udlæg, som virksomheden så skylder dig).
Nå du så på et tidspunkt, vil betale dig beløbet (eller måske flere private betalinger) tilbage, så debiterer du Mellemregningen og krediterer banken (hvis du altså betaler via banken) .
Ok, det giver mening. :)
Men, når jeg har debiteret kassen med det beløb jeg selv har lagt ud, og krediteret mellemregningskontoen, så står mellemregningskontoen i minus.
Men, jeg har på denne side e-conomic læst dette :
Står mellemregningskontoen med et positivt tal, skylder virksomheden dig penge. Og omvendt, står den med negativt beløb, skylder du virksomheden penge.
For mig virker det modsat, så hvad er det lige jeg ikke helt for fat i her ? :)
Jeg tror det er et - Ups - fra e-comomic.
Mellemregningen står som en konto i balancen under passiver. Og hvis den er i minus, så betyder det, at virksomheden skylder dig penge.
Hvis du er i selskabsform, vil du også kunne se, at din indskudte egenkapital står i minus - hvilket jo betyder, at du i sin tid indskød et beløb (måske 80.000 DKK), som virksomheden jo så reelt også skylder dig. Hvis du har lånt penge til virksomheden (f.eks. via at betale med private midler for nogle indkøb), så bliver mellemregningen mere negativ (eller i alt fald mindre positiv - hvis den var positiv i forvejen), og derved styrker du på sin vis egenkapitalen. Det svarer til et ekstra kapital indskud.
Så negativt beløb på mellemregningen = virksomheden skylder dig penge.
Tak for forklaringen, så har jeg forstået det korrekt :)