Hvordan bogfører jeg korrekt brugtmoms i deniro.
Jeg kan se at jeg kan oprette et køb uden moms, men hvordan laver jeg et salg uden moms og hvordan bogfører jeg efterfølgende momsen af fortjenesten?
Er det jeg laver i kassekladen og det jeg laver når jeg under køb opretter et bilag egentlig bare 2 steder hvor jeg kan lave det samme?
Morten B: Hvordan bogfører jeg korrekt brugtmoms i deniro. Jeg kan se at jeg kan oprette et køb uden moms, men hvordan laver jeg et salg uden moms og hvordan bogfører jeg efterfølgende momsen af fortjenesten? Er det jeg laver i kassekladen og det jeg laver når jeg under køb opretter et bilag egentlig bare 2 steder hvor jeg kan lave det samme?
Hej Morten.
I Dinero har vi valgt at fokusere på de problemstillinger som 90% af alle små virksomheder har. Derfor har vi ikke udviklet noget der kan håndtere brugtmomsen.
Den eneste mulighed er derfor at bogfører det manuelt gennem finansbilag.
Jeg vil anbefale dig at spørge i det normale regnskabsforum her på amino til hjælpen af håndteringen.
De bedste hilsner
Rasmus
okay tak
Lige for at forstå det helt
Er den normale fremgangsmåde hvis jeg vil lære at bruge Deniro at jeg stiller et spørgsmål og håber at en amino kan besvare det eller hvordan??
Nu er jeg jo ikke betalende kunde endnu, så ved ikke lige hvordan det fungerer. Men er der ingen som er ansat på Deniro som vejleder folk?
Med venlig hilsen
Morten
Amino har jo en support man kan skrive til, men håndterer det generelt via amino forum - dinero gruppen. For gratis kunder er der naturligvis først og fremmest forum, eller ville det nok ikke være muligt at køre det gratis. De ansatte udvikler først og fremmest og giver teknisk hjælp via dinero gruppen - mens rene spørgsmål til bogføringslov o.l. vel kører via alm. forum
Jeg kender ingen programmer overhovedet som direkte har brugtmoms indbygget? Det kan jeg ikke umiddelbart se muligt ud fra sådan som brugtmoms er opbygget, men andre kan vide om der findes et eneste program der har den funktion
Det vil være kompliceret hvor automatiken skal knytte en salgskonto og indkøbskonto sammen og beregne moms og indberette som forskellen af de to konti - uden at ha købsmoms på købskontoen og uden salgsmoms på salgskontoen - men kun moms af differencen (ja det giver det samme men loven tillader jo ikke at man bogføre købsmoms på købene ved brug af ordningen.)
Endeligt kunne der være problemer i at programmet skulle ha to håndteringer, samle ordning og individuel ordning
Programmet skulle også kunne udstede helt specielle brugtmoms-købs bilag der var helt forskellige fra alle andre for at garantere at ordenings krav til købsbilag var overholdt, OG samme med salgsfaktura, som også ville skulle udformes specielt (uden moms men med angivelse af ordningen) og så bogføres med kun moms af fortjenesten
Jeg kender ikke programmer der gir mulighed for at direkte håndtere brugtmoms. Man må bogføre køb til brugtmoms på egen konto og salg til brugtmoms på tilsvarende egen, og så udregne brugtmoms/salgsmoms som differencen og bogføre på - vil jeg råde til - egen momskonto med navn brugtmoms.
Det går givet at oprette de konti direkte under salg og køb uden moms og så nye konto til brugtmoms/skyldig moms i momsafregningen, men det tør jeg ikke lige overskue. Har man behovet vil jeg råde til ENTEN at håbe nogen herinde kender et program der håndterer brugtmoms OG kan udstede købsbilag og faktura efter kravene - eller få ens revisor til at lave de ændringer der evt skal til for at håndtere i det mindste bogføringen direkte og så håndtere købsbilag manuelt og evt bruge faktura uden moms med bemærkninger der dækker brugtmoms i Dinero
Læs evt mere om brugtmoms her (husker ikke om du har fået den før) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
jo men det er også helt fint at jeg skal gøre det manuelt. Jeg synes bare ikke lige det var helt klart inde i Deniro hvordan man egentlig laver helt grundlæggende ting. F.eks hvori forskellen egentlig ligger på bogføring i kassekladen og bogføring under det faneblad der hedder køb da jeg ikke selv har lavet mine bogføringer i lang tid. og så er der et faneblad til finansbilag. Men kan dette ikke også indtastes via kassekladen? og hvori består eller forskellen.
brug af faktura og køb via købsbilag er den lette måde som i princip alle bør kunne klare. Den giver ikke mange alternative muligheder, men er den lette og sikre måde for en relativt simpel forretning. Brug af faktura vil også ofte give fordel ved at man opretter varer og leverandører som så let kan gentages - men igen - det er den simple og ikke helt så fleksible løsning
Har man størrebehov for ændringer, flere linjer i hver postering, så bruger man kassekladden.
Man kan klare sig helt udelukkende med kassekladden som kan det hele, men kræver noget mere bogføringsviden end faktura og købsbilagssiden.
Man kan sagtens bruge begge dele på skift, faktura og købsbilag til nogle transaktion og så kassekladde til andre, hvis de er mere komplicerede
vh John H
tak
Du er det mest hjælpsomme menneske i verden
God weekend:)