Hej Dinero og regnskabseksperter
Jeg har netop med hjælp fra en advokat stiftet et holdingselskab og tilhørende driftselskab med et personligt ejet aktiedepot som indskud.
Dvs. at ejerskabet af aktiedepotet i et splitsekund går fra mig (som betaler personlig skat af værdistigningen), til holdingselskabets depotkonto og videre til driftselskabets depotkonto.
Hvordan bogfører jeg dette i Dinero, så det bliver korrekt i forhold til lovgivningen?
Jeg fører begge selskabers regnskaber i Dinero.
Der er tale om udenlandske aktier (AAPL) og alle 3 depotkontoer er samme bank (Nordea).
Begge selskaber er 100% ejet af mig.
NBOg hvordan opgør og bogfører jeg lagerbeskatningen (gevinst/tab) i Dinero, når jeg skal til at lave årsregnskab?
Niels
NOD: Hej Dinero og regnskabseksperter Jeg har netop med hjælp fra en advokat stiftet et holdingselskab og tilhørende driftselskab med et personligt ejet aktiedepot som indskud. Dvs. at ejerskabet af aktiedepotet i et splitsekund går fra mig (som betaler personlig skat af værdistigningen), til holdingselskabets depotkonto og videre til driftselskabets depotkonto. Hvordan bogfører jeg dette i Dinero, så det bliver korrekt i forhold til lovgivningen? Jeg fører begge selskabers regnskaber i Dinero. Der er tale om udenlandske aktier (AAPL) og alle 3 depotkontoer er samme bank (Nordea). Begge selskaber er 100% ejet af mig. NBOg hvordan opgør og bogfører jeg lagerbeskatningen (gevinst/tab) i Dinero, når jeg skal til at lave årsregnskab? Niels
Hej Niels.
Kender ikke betegnelsen AAPL, men bogføringsmæssigt skal det se ud som nedenstående. Bemærk at du skal bruge kassekladden eller øvrige bilag.
Holding:
Debet bank 6800
Kredit Egenkapital primo 8100
Opret konto 6250 (se FAQ for yderligere guide) med teksten "aktier"
Debet 6250 aktier
Kredit 6800
Drift
Håber det hjælper dig videre
De bedste hilsner
Rasmus
Hej RasmusTak for superhurtigt svar.:-)Jeg tolker dit svar som at jeg skal gøre følgende:Holding-selskabet:1)Klikke på "Øvrige bilag" og oprette et Finansbilag udfyldt med følgende:Tekst: Aktier, værdistillelse ved stiftelseKonto: 6800 - BankBeløb: 54.354 kr (=aktiernes værdi på det transaktionstidspunktet)Modkonto: 8100 - Egenkapitalkonto primo2)Klikke på Kontoplan og oprette en konto med følgende info:Kontonr.: 6250Kontonavn: AktierMoms: Ingen moms (NB det er amerikanske aktier)3)Klikke på "Øvrige bilag" og oprette et Finansbilag udfyldt med følgende:Tekst: Aktier, værdistillelse ved stiftelseKonto: 6250 - AktierBeløb: 54.354 krModkonto: 6800 - BankDrift-selskabet:4)Klikke på "Øvrige bilag" og oprette et Finansbilag udfyldt med følgende:Tekst: Aktier, værdistillelse ved stiftelseKonto: 6800 - BankBeløb: 54.354 krModkonto: 8100 - Egenkapitalkonto primo
Er ovennævnte korrekt opfattet, eller bør jeg fx angive en mere sigende tekst ved en eller flere af de ialt 3 transaktioner?
Bemærk at der er tale om amerikanske aktier og at aktiedepotet ender med at ligge hos driftsselskabet.
NOD: Jeg har netop med hjælp fra en advokat stiftet et holdingselskab og tilhørende driftselskab med et personligt ejet aktiedepot som indskud. Dvs. at ejerskabet af aktiedepotet i et splitsekund går fra mig (som betaler personlig skat af værdistigningen), til holdingselskabets depotkonto og videre til driftselskabets depotkonto.
Selve bogføringen i Dinero er vist besvaret uden jeg har overblik, og lagerbeskatning sker ved simpel opgørelse af indgående værdi minus udgåede værdi for regnskabsåret (og hvis ikke helt år så fra stiftelse) (inkl korrektion for handler) og forskellen opgives som gevinst aktieindkomst
Din skat ligner som for dig som person sig selv,
Fra Personlig skat til:
Skat - når du hæver overskud efter lagerbeskatning med selskabsskat (25/24,5%) - ja så hæves resten med udbytteskat 27/42% og giver samme skat til dig som person - i forhold til både bund og topskattegrænser, så beløbet du kan få ud bliver helt det samme i slut . blot kan du skyde ting - bare du ikke sætter tænderne i pengene
vh John Hannnover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
NOD: Hej RasmusTak for superhurtigt svar.:-)Jeg tolker dit svar som at jeg skal gøre følgende:Holding-selskabet:1)Klikke på "Øvrige bilag" og oprette et Finansbilag udfyldt med følgende:Tekst: Aktier, værdistillelse ved stiftelseKonto: 6800 - BankBeløb: 54.354 kr (=aktiernes værdi på det transaktionstidspunktet)Modkonto: 8100 - Egenkapitalkonto primo2)Klikke på Kontoplan og oprette en konto med følgende info:Kontonr.: 6250Kontonavn: AktierMoms: Ingen moms (NB det er amerikanske aktier)3)Klikke på "Øvrige bilag" og oprette et Finansbilag udfyldt med følgende:Tekst: Aktier, værdistillelse ved stiftelseKonto: 6250 - AktierBeløb: 54.354 krModkonto: 6800 - BankDrift-selskabet:4)Klikke på "Øvrige bilag" og oprette et Finansbilag udfyldt med følgende:Tekst: Aktier, værdistillelse ved stiftelseKonto: 6800 - BankBeløb: 54.354 krModkonto: 8100 - Egenkapitalkonto primo Er ovennævnte korrekt opfattet, eller bør jeg fx angive en mere sigende tekst ved en eller flere af de ialt 3 transaktioner? Bemærk at der er tale om amerikanske aktier og at aktiedepotet ender med at ligge hos driftsselskabet. Niels
Sådan ville jeg håndtere det - men kan ikke svare på de ting som John anfægter :)
Hej Rasmus og John
Tak for svarene.
Det var lige de input jeg havde brug for, for at kunne komme videre.:-)
Hej Rasmus
Jeg har været så "smart" at vente med at foretage ovennævnte bogføring, idet jeg tænkte at det ville være bedre at gøre det, når jeres nye kontoplan lå klar.
Og det gør den jo nu.
Men nu ser jeg til min skræk, at de 2 kontoer du nævner herover ikke findes længere:6800 - Bank8100 - Egenkapitalkonto primo
Hvad hedder ovennævnte kontoer på jeres nye kontoplan?
Og skal den konto jeg opretter under punkt 2) stadig hedde "6250 - Aktier"?
Mvh.
NOD: Hej Rasmus Jeg har været så "smart" at vente med at foretage ovennævnte bogføring, idet jeg tænkte at det ville være bedre at gøre det, når jeres nye kontoplan lå klar. Og det gør den jo nu. Men nu ser jeg til min skræk, at de 2 kontoer du nævner herover ikke findes længere:6800 - Bank8100 - Egenkapitalkonto primo Hvad hedder ovennævnte kontoer på jeres nye kontoplan? Og skal den konto jeg opretter under punkt 2) stadig hedde "6250 - Aktier"? Mvh. Niels
Bank hedder nu : 55000
Egenkapital : 60000
Aktier behøver du ikke oprette, da jeg har tilføjet den som standard nu. Brug konto : 51500
Tak for info – det er hermed gennemført med de nye kontonumre.:-)
NBDet ville være en stor hjælp hvis I kunne lægge en liste med kontonumrene fra både den nye og den gamle kontoplan ud her på Amino-siderne (evt. bare som svar på denne kommentar).
Så kan man bruge den til at finde det nye kontonummer, når man læser et af de mange gode ældre indlæg, hvor de gamle kontonumre bruges.