på Amino

Dinero - korrekt postering af varekøb > kr 12300

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
Amino-karma 101
Tilmeldt 6. feb 13
Indlæg ialt: 27
jfrehr
Fra firmafotografering.dk
Skrevet Skrev: 09-01-2014 kl. 23:38

Jeg har svært ved at gennemskue denne. Kan I hjælpe mig?

Hvis man køber et et objektiv til 20.000 kroner. Hvordan laver man mest korrekt denne postering i Dinero?

- objektivet købes i perioden hvor man kunne afskrive 25% af 115% beløbet
- Da det er over 12.300 skal det afskrives med 25% hvert år
- momsen skal jeg løfte i år (ikke?)

Jeg gætter på:

- oprette faktura køb
- Tekst: "25% af nyværdi 20000x115%"  Så SKAT har lidt at se på til torskegildet
- vælge afskrivninger

...men når jeg kører momsregnskab på sådan en enkelt postering, kan jeg se at jeg ikke løfter momsen. Skal der flere linier på eller hur

Når jeg laver en rapport ser det ud til at de 20.000 lægges til som "periodens resultat". Hvorfor nu det? får jeg ikke fradrag.
Hvis istedet køber et billigt objektiv og lægger den under småanskaffelser, får jeg fint løftet momsen af og mit fradrag 

Hvad gør jeg galt? Jeg er helt rundtosset Indifferent

Med venlig hilsen

Jesper

• Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 10-01-2014 kl. 16:55

jfrehr:

Jeg har svært ved at gennemskue denne. Kan I hjælpe mig?

Hvis man køber et et objektiv til 20.000 kroner. Hvordan laver man mest korrekt denne postering i Dinero?

- objektivet købes i perioden hvor man kunne afskrive 25% af 115% beløbet
- Da det er over 12.300 skal det afskrives med 25% hvert år
- momsen skal jeg løfte i år (ikke?)

Jeg gætter på:

- oprette faktura køb
- Tekst: "25% af nyværdi 20000x115%"  Så SKAT har lidt at se på til torskegildet
- vælge afskrivninger

...men når jeg kører momsregnskab på sådan en enkelt postering, kan jeg se at jeg ikke løfter momsen. Skal der flere linier på eller hur

Når jeg laver en rapport ser det ud til at de 20.000 lægges til som "periodens resultat". Hvorfor nu det? får jeg ikke fradrag.
Hvis istedet køber et billigt objektiv og lægger den under småanskaffelser, får jeg fint løftet momsen af og mit fradrag 

Hvad gør jeg galt? Jeg er helt rundtosset Indifferent

Med venlig hilsen

Jesper

Hej Jesper.

Hvis jeg husker rigtigt skal aktivet været købt inden 31/12-2013 (såfremt de ikke har forlænget ordningen) - så hvis det er købt i 2014 skal du lige være obs på dette.

Er det enkeltmands eller ApS du har ?

Du skal ikke føre det således. De regnskabsmæssige afskrivninger har intet at gøre med de skattemæssige. 

Du kan desværre ikke bruge funktionen køb til dette (endnu !).

Du skal i stedet oprette et finansbilag :

øvrig bilag -> nyt finans bilag -> vælg dato, beholdning mv.

Jeg har lavet et billede til dig, da der ikke er en guide klar til det (har skrevet det på todo). Læg mærke til at jeg ikke bruger modkonto

http://billedeupload.dk/?v=nydNK.png

Håber det giver mening :)

De bedste hilsner

Rasmus

Amino-karma 101
Tilmeldt 6. feb 13
Indlæg ialt: 27
jfrehr
Fra firmafotografering.dk
Skrevet Skrev: 12-01-2014 kl. 22:34

Hej Rasmus

Det lyder svært, men jeg er osse vant til et almindeligt regneark :o)
Men det regnskabsmæssige påvirker vel det skattemæssige?
Lettere frustreret og er på nippet til at kaste det hele i hænderne på en revisor. Skørt at sådan en ting kommer til at koste en revisor. Det gik ellers meget godt.
Kunne I ikke "se at få det lavet?" :o)
Fantastisk at Dinero "koster gratis" - det er god karma!
Mange venlige hilsner
Jesper
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 13-01-2014 kl. 10:45

jfrehr:

Hej Rasmus

Det lyder svært, men jeg er osse vant til et almindeligt regneark :o)
Men det regnskabsmæssige påvirker vel det skattemæssige?
Lettere frustreret og er på nippet til at kaste det hele i hænderne på en revisor. Skørt at sådan en ting kommer til at koste en revisor. Det gik ellers meget godt.
Kunne I ikke "se at få det lavet?" :o)
Fantastisk at Dinero "koster gratis" - det er god karma!
Mange venlige hilsner
Jesper

Hej Jesper.

Det er lidt mere omstændigt lige nu end det vil være i fremtiden. Men billedet burde være lige til :)

Du kan evt. spørge om der ikke sidder en bogholder som kan hjælpe dig billigt i regnskabsforummet her på Amino.

Kender desværre ikke tidshorisonten - men det kommer forhåbentlig indenfor en rimelig periode.

De bedste hilsner 

Rasmus

Amino-karma 15
Fra Denmark
Tilmeldt 6. jul 10
Indlæg ialt: 4
Kasper F
Skrevet Skrev: 16-07-2014 kl. 10:34

Hej Rasmus

Lige for at følge op på denne tråd her - hvordan ser det ud med tidshorisonten for enten en smart funktion, der kan håndtere det omtalte mht. afskrivning, eller en videoguide/artikel til at forklare os tal-analfabeter hvordan man gør - både når man køber noget der kræver afskrivning over 4 år, og også hvordan man håndterer det slut på året? :-)

Og tak for masser af gode guides og artikler! 

Mvh.
Kasper 

Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 16-07-2014 kl. 14:58

Kasper F:

Hej Rasmus

Lige for at følge op på denne tråd her - hvordan ser det ud med tidshorisonten for enten en smart funktion, der kan håndtere det omtalte mht. afskrivning, eller en videoguide/artikel til at forklare os tal-analfabeter hvordan man gør - både når man køber noget der kræver afskrivning over 4 år, og også hvordan man håndterer det slut på året? :-)

Og tak for masser af gode guides og artikler! 

Mvh.
Kasper 

Hej Kasper.

Jeg sidder disse dage og laver et par guides, skal se om den kan presses med.

Ellers bliver det i løbet af august.

De bedste hilsner

Rasmus

Amino-karma 15
Fra Denmark
Tilmeldt 6. jul 10
Indlæg ialt: 4
Kasper F
Skrevet Skrev: 17-07-2014 kl. 01:21

Det lyder rigtig godt - det håber jeg du kan :-)

Mvh.

Kasper

Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 18-07-2014 kl. 14:17

Kasper F:

Det lyder rigtig godt - det håber jeg du kan :-)

Mvh.

Kasper

Hej Kasper.

Så fik vi lavet lidt lækkert :)

Dette er fra vores facebook :)

Vi har lyttet til jer!

De sidste par dage har vi i Dinero, lavet et super smart excelark! Arket kan hjælpe dig med at holde styr på dine aktiver og afskrivninger.

Vi har selvfølgelig lavet værktøjet gratis, og det kan anvendes til andre regnskabsprogrammer. Så del det gerne med venner som stadig ikke er kommet på Dinero! 

Har du et selskab skal du kigge her:
https://dinero.dk/support/hvordan-afskrivninger-jeg-selskaber-som-aps/

Har du en enkeltmandsvirksomhed skal du kigge her:
https://dinero.dk/support/hvordan-afskrivninger-jeg-enkeltmandsvirksomheder/

Amino-karma 11
Tilmeldt 6. apr 14
Indlæg ialt: 3
Stephanie Lemaitre
Fra Lemaitre Leatherworks
Skrevet Skrev: 24-07-2014 kl. 20:44

Kære Rasmus,

Jeg har læst guiden for enkeltmandsvirksomheder ovenfor, men har et par uddybende spørgsmål. Jeg har en serie på to aktiver (en maskine og et udsug dertil). Maskinen er købt brugt (med kvittering) for 38.000 kr., og købet er derfor uden moms. Udsuget er købt fra en forhandler for 17.500 kr. inkl. moms (dvs. 14.000 kr. eks. moms).

Mine spørgsmål:

- Hvordan får jeg momsen på maskinen indregnet korrekt? Efter at have indtastet finansbilaget som gennemgået i guiden står der "momstype: Dansk købsmoms" på bilaget efter godkendelse, men det skal jeg jo undgå, da købet som sagt ikke er inkl. moms. Hvordan omgår jeg dette?

- Skal prisen på udsuget opgives som beløb på finansbilaget inkl. eller eks. moms? 

Jeg håber, at du kan hjælpe.

Mange hilsener, og tak for et godt regnskabsprogram,

Stephanie

Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 28-07-2014 kl. 13:33

Stephanie Lemaitre:

Kære Rasmus,

Jeg har læst guiden for enkeltmandsvirksomheder ovenfor, men har et par uddybende spørgsmål. Jeg har en serie på to aktiver (en maskine og et udsug dertil). Maskinen er købt brugt (med kvittering) for 38.000 kr., og købet er derfor uden moms. Udsuget er købt fra en forhandler for 17.500 kr. inkl. moms (dvs. 14.000 kr. eks. moms).

Mine spørgsmål:

- Hvordan får jeg momsen på maskinen indregnet korrekt? Efter at have indtastet finansbilaget som gennemgået i guiden står der "momstype: Dansk købsmoms" på bilaget efter godkendelse, men det skal jeg jo undgå, da købet som sagt ikke er inkl. moms. Hvordan omgår jeg dette?

- Skal prisen på udsuget opgives som beløb på finansbilaget inkl. eller eks. moms? 

Jeg håber, at du kan hjælpe.

Mange hilsener, og tak for et godt regnskabsprogram,

Stephanie

Hej Stephanie.

Hvis du køber aktiver uden moms, skal du oprette en ny konto under materialle anlægsaktiver som ikke trækker moms :)

Så bogfører du på denne.

De bedste hilsner

Rasmus

• Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)

RSS-feed