Hej,
Jeg er i en situation, hvor jeg er nødt til at give noget rabat :-) Men når jeg udfylder fakturaen opstår en sjov lille 1-øres-problematik.
Jeg har prøvet bare at oprette en enkelt fakturalinie med væriden 1200 kr. og så beregnes momsen korrekt til 300kr, så jeg går ud fra, at det er noget afrunding.
Jeg har bare svært ved at se, at ovenstående skulle give anledning til ret meget afrunding :-)
Nogen idéer ?
Lidt research viser, at det åbenbart er, fordi moms beregnes pr. fakturalinie, og da time-linierne ovenfor giver XXX,625 kr. som sikkert afrundes til XXX,63, og disse afrundede tal summeres så til en forkert moms.
Det rigtige burde vel være at beregne momsen af det endelige beløb og ikke af de mellemliggende (i hvert fald ikke, hvis der sker afrundinger undervejs)...
Jan Hammerstad: Lidt research viser, at det åbenbart er, fordi moms beregnes pr. fakturalinie, og da time-linierne ovenfor giver XXX,625 kr. som sikkert afrundes til XXX,63, og disse afrundede tal summeres så til en forkert moms. Det rigtige burde vel være at beregne momsen af det endelige beløb og ikke af de mellemliggende (i hvert fald ikke, hvis der sker afrundinger undervejs)...
Hej Jan.
Du har ret i, at det kan se lidt mærkelig ud i dit eksempel.
Vi har i Dinero pr. varelinje og ikke i totallen, som her giver en difference på 1 øre. Havde det sket på totallen kunne det i andre tilfælde også give små differencer, når der skete bogføring af hver linje for sig.
I de største regnskabssystemmer kan man vælge om der skal summes pr. linje eller på totallen. Da vi ønsker at gøre systemet så nemt som muligt vil vi ikke give dette valg.
Om det kommer på sigt tør jeg ikke love.
Håber du kan leve med det :)
De bedste hilsner
Rasmus
Hej Rasmus,
Jeg kan leve med meget; - jeg er mere bekymret for om mine kunder, min revisor og SKAT kan leve med det :-)
Hvis jeg som kunde modtog en faktura med forkert beregnet moms, ville jeg undre mig meget og måske tvivle på leverandørens evner. Det vil i hvert fald koste på 'validitets'-kontoen overfor kunderne.
Foreløbigt har jeg ændret fordelingen mellem timerne, så jeg ikke får skæve beløb :-)
/jan