Hej med jer,
Jeg står i den situation at jeg har købt et produkt hos en tysk producent, hvor jeg har haft mulighed for at betale "momsfrit" - forstået på den måde, at varen naturligvis er pålagt moms som normalt, men at momsen så at sige afregnes med det samme. Det er en smart ordning jeg før har benyttet mig af og gør at jeg kan undgå at udlægge købsmomsen. Det er jo dejligt for likviditeten og man slipper for at rode med momsbesværligheder på tværs af landegrænser. I mit tidligere regnskabsprogram var det muligt at angive en variabel momssats, således at momsregnskabet i dette tilfælde ville stemme overens med de faktiske forhold.
I Dinero ser det dog ud til at et købsbilag (og salgsbilag for den sags skyld) automatisk bliver bogført med standard 25% momssats uden at dette kan ændres. Kan det virkelig passe?
Hvis det er tilfældet, vil det være et stort problem for mig, da både beløbene ikke vil komme til at stemme overens med det der i sidste ende skal indberettes til SKAT. Er der en feature til at afhjælpe dette, som jeg har overset?
MvhJakob
Hej Jakob
Du kan sagtens bogføre uden moms, du vælger bare en konto der ikke har nogen moms kode. I dit tilfælde vil den hedde noget i retning af eu erhverelser uden moms
De bedste hilsnerMorten
På tide at skifte ejendomsadministration? - Få 3 tilbud her
Hvordan kan du slippe uden om momsen ved den afregnes med det samme? Det forstår jeg sgu ikke lige :)
Hej Morten
Tak for svaret. Tænkte det nok ... jeg har da i den grad overset en feature! Men fedt, det var lige det jeg ledte efter.
Jeg kan dog ikke få lov til at gemme mit kontantkøbsbilag. Jeg får en fejlbesked om at tekstfeltet ikke er udfyldt, selvom jeg har skrevet i feltet.
Martin Hjort:Hvordan kan du slippe uden om momsen ved den afregnes med det samme? Det forstår jeg sgu ikke lige :)
Hej Martin
Det er det der hedder erhvervelsesmoms eller EU-moms. Grundlæggende er det bare at man ikke betaler købsmomsen på varer købt fra en momsregistreret virksomhed i EU; momsbeløbet står ganske enkelt ikke på fakturaen. Det kræver dog at du også selv er momsregistreret.
Erhvervelsesmomsen skal dog alligevel stadig beregnes og derefter oplyses særskilt på momsindberetningen, med det formål at SKAT kan følge handelsaktiviteterne mellem Danmark og andre EU-lande. Som man sikkert kan se ud fra mit oprindelige spørgsmål, er jeg ret ny på Dinero og skal lige lære at finde rundt, men så vidt jeg se gør systemet heldigvis beregningsarbejdet for mig. Derfor er det lidt vigtigt for mig at kunne bogføre rigtigt fra starten, så jeg kan få de korrekte tal ud på momsoversigten.
Okay ja så er jeg helt med - fangede bare ikke helt hvad du mente, det lød nærmest sådan lidt suspekt hæhæ ;-)
Hehe ... ja, jeg fik vist også formuleret det en anelse tvivlsomt :-)
Jørgensen: Tak for svaret. Tænkte det nok ... jeg har da i den grad overset en feature! Men fedt, det var lige det jeg ledte efter. Jeg kan dog ikke få lov til at gemme mit kontantkøbsbilag. Jeg får en fejlbesked om at tekstfeltet ikke er udfyldt, selvom jeg har skrevet i feltet.
Det lyder lidt som en browser fejl, kan jeg få dig til at prøve i en anden browser?
Ah ja, browserfejl - naturligvis. Brugte Safari i går og der virkede det ikke. Men ingen problemer i Firefox.Tak for hjælpen!