dnlmzw:Jeg kan derudover ikke finde knappen til at slette eksisterende fakturaer. Var i en særsituation hvor jeg skulle sende en faktura til en kundes danske firma, hvor de derefter ændrede mening, og jeg måtte sende den til deres tyske og ændre betalingen til at være uden moms. Oprettede en ny faktura da jeg ikke kunne ændre / trække den tilbage. Jeg ændrede faktura nummeret, på den nye faktura, til det samme og har nu 2 fakturaer med samme fakturanummer, dog uden at jeg kan slette den gamle.
Ja det ville heller ikke være tilladt at slette en "bogført" faktura. Du skal i sådan et tildælde altid lave en kreditnota (let i systemet) som udligner den og så lave en ny. Det gælder alle bogføringsprogrammer, man må ikke slette en faktura eller for den sags skyld en bogført omkostning - men ved at bogføre "modsat"
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Du skal se en kladde som en præ-udfuldt skabelon. Tænk på hvis du bygger et hus ... så kan du ikke bare lige smide et nyt fundament ind, uden at rive alt det andet ned du har bygget :-)
Dette er jeg helt sikkert er by design.
Som David også skriver ... hvornår skal en custom tilrettet addresse eller andet så opdateres?
dnlmzw:Derudover så har jeg ændret firmanavnet på en kunde (samt adresse osv.) men det er kun firmanavnet der bliver opdateret på eksisterende fakturaer (kladder).
By Design ... Du må ikke ændre i en faktura der er sendt ud ... dette tror jeg heller ikke en revisor er specielt glad for :-)
jello:Om du vil have IBAN/SWIFT eller andre oplysninger for den sags skyld afhænger af om du har det i den sprog-skabelon du bruger. Vi kan desværre ikke både tilbyde en fleksibel sprog-skabelon og samtidig give dynamikken, som skulle gøre at visse oplysninger kun vises hvis kunden kommer fra land X. Hvis du vil have vist IBAN og SWIFT på din danske sprog-skabelon kan du nemt gøre det. Du skal blot erstatte teksten i feltet "Indbetalingstekst" med denne tekst.
Tak - jeg kunne bare ikke lige gennemskue hvordan jeg fik det frem. Var nok mere min pointe. Kunne nemlig huske at jeg havde skrevet mine oplysninger ind, men ikke om jeg havde lavet sådan en skabelon. Giver dog mening med skabelonerne ;)
jello:Ja, det er rigtig. Grunden til dette er at adressen bliver kopieret ind på fakturaen, så du kan rette i den for gang til gang. Det er praktisk, hvis du fx. blot en enkelt gang skal sende den til en anden att. person, eller samme firma, men en anden adressen. Hvis vi "låser" adressen på fakturaen vil det helt sikkert også give problemer for nogen.
Ja, man kan nok ikke gøre alle tilfredse. Den behøvede dog ikke at blive låst, bare være synkroniseret med den seneste opdatering. Synes bare at det var mærkeligt at jeg havde indtastet den, men at den ikke opdaterede sig på min faktura, og at jeg derfor skulle indtaste den igen.
jello:Du kan godt slette en faktura, det gør du ved at klikke ind på den faktura som du ønsker at slette. I højre side finder du "Flere handlinger..." -> "Slet Faktura". Du kan rigtig nok ikke ændre på en allerede godkendt faktura, og det skyldes at vi følger reglerne i bogføringsloven.
Tak! :) Det var lige det jeg skulle bruge.
cookie2000:Ja det ville heller ikke være tilladt at slette en "bogført" faktura. Du skal i sådan et tildælde altid lave en kreditnota (let i systemet) som udligner den og så lave en ny. Det gælder alle bogføringsprogrammer, man må ikke slette en faktura eller for den sags skyld en bogført omkostning - men ved at bogføre "modsat"
Vil det sige at dette så er en ulovlig funktion at bruge (slet funktionen)?
jello:Du skal se en kladde som en præ-udfuldt skabelon. Tænk på hvis du bygger et hus ... så kan du ikke bare lige smide et nyt fundament ind, uden at rive alt det andet ned du har bygget :-)
Erkender at min måde at skrive tingene på måske ikke var helt gennemskuelig og jeg forstår at man ikke kan fjerne et hus' fundament, men bliver dog bare mere forvirret når jeg skal prøve at give det mening i den her sammenhæng.
jello:Dette er jeg helt sikkert er by design.
?
jello:Som David også skriver ... hvornår skal en custom tilrettet addresse eller andet så opdateres?
Jeg kan ikke finde ud af hvad du refererer til, men hvis vi går ud fra at vi snakker om kladder så kunne en løsning være at hvis jeg havde ændret den i min kladde forblev den ændret, hvis ikke jeg havde rørt den ville den synce med den på min kontakt. I mit tilfælde ændrede jeg min kontakt da jeg vidste at den skulle ændres og derfor ville se det som dobbelt arbejde først at gøre det i kladden og derefter på kontaktpersonen.
jello:By Design ... Du må ikke ændre i en faktura der er sendt ud ... dette tror jeg heller ikke en revisor er specielt glad for :-)
Som du kan se i min besked snakkede jeg om kladder (Det var skrevet i parantes).
dnlmzw:Vil det sige at dette så er en ulovlig funktion at bruge (slet funktionen)?
Hvis fakturaen ER sendt til kunden, så ja. Har du lavet en fejl og ikke sendt den afsted til kunden endnu kan du bruge funktionen. Er den allerede sendt skal du i stedet oprette og sende en kreditnota.
Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk
Tak :)
Hej David.
Med hensyn til at slettede fakturaer talte med under "Produkter"
Jeg kan se I har ændret noget, men der er stadig "falske data" der tæller ind, Jeg har både slettet fakturaer og en enkelt kreditnota, hvor jeg ikke havde lavet negativ saldo.
Hilsen Frode Jensen
frodejensen: Hej David. Med hensyn til at slettede fakturaer talte med under "Produkter" Jeg kan se I har ændret noget, men der er stadig "falske data" der tæller ind, Jeg har både slettet fakturaer og en enkelt kreditnota, hvor jeg ikke havde lavet negativ saldo. Hilsen Frode Jensen
Hej Frode,
Tak, det kigger vi på.