Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ungdomshuset t-shirt

Side 6 ud af 13 (125 indlæg)
Tilmeldt 14. Oct 06
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu har jeg ikke gidet at læse alle indlæg :-)  men syndes jeg vil skrive lidt om de problem  "unger" :-) som vi bruger alt for meget tid på...

Da jeg var barn sidst i 60erne/start af 70erne - syndes jeg det var feder tider når jeg tænker tilbage -vi lege på en anden måde, en del mere kreativ, som jeg savner at min søn på 10år kunne opleve og det er synd at alt skal sættes i system/rammer af de "voksen/kommuner osv . Det som var så fedt som dreng at vi kunne gå over på en så kaldt uofficiel byggelege plads, hvor vi selv kunne råde over hvad der skulle bygges/laves, af små hytter/skure/legehus/sørøverskib osv. Vi fik en masse gammel træ og fandt selv hammer/søm osv. Det var skide sjovt. Og det sjovt var jo =  igen "dumme" voksen / regler som kom og lavede det hele færdig for os, og det er  en vigtig faktor - for et fedt sammenhold hvor vifølte vi var med til noget. 

Efter skole, på skolen var der også noget i samme stil. med fodbold, cykel race og cowboy og indianer osv. men igen uden nogen "voksen til at bestemme/tid /sted/hvordan". På det tidspunkt var sfo/pasningsordning ikke opfundet (dog var hvor møder også mere hjemmegående den gang)

ANYWAY! min point er at det de unge søger et STED hvor de selv kan  kontroller deres sted/hus/"lege" osv.  med andre ord de vil selv bygge noget op. Men i dag kan hvor regler ikke tillade den slags ønsker. I dag bygger vi fint og smidder en masse penge i nogen færdig løsninger til de unge, men det er slet ikke det man ønsker (ikke alle, nogen kan godt lide faste rammer). Og vi som sidder i dette forum om iværksætter skulle nettop kunne følge hvad det vil sige! at bygge noget op selv, det er meget meget sjover at sætte nogen selv i gang, og det er det som driver værket inde i os selv og vi bliver stolte af.

Så jeg forstå godt hvorfor nogen unge vil have et lortet hus frem for noget "vi" giver dem som er "pænt".   Så giv dem for fanden en nedlagt frabrik sted, med strøm og varme og så ikke en dyt mere = det er meget billiger og alle vil blive glade.

NB! :-) min holdninger omkring dette politisk set - er jeg  langt fra SFer eller noget i den retning´, tværdig imod!. Men jeg tror på friheden til at bestemme selv. Dog skal man  selv kæmpe for at få friheden over at: råde/eje over noget.  Og så er der gode og dårlige måder man kan gribe det an. 

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 23:45
Hej Biz

Jeg vil give dig meget ret i det som du siger og bruger også lige muligheden for at lægge de politiske holdninger lidt til side.

Men nu har jeg set Ungdomshuset flere gange og hvad det IKKE ligner, er noget som er ved at blive bygget op. Det ligner snarrere noget der er ved at skvatte sammen.

Jeg har mere et indtryk af, at huset måske allerede den dag i dag er direkte farligt at bo i. - Så jeg stiller spørgsmålstegn ved, om de unge virkelig også har fat i hammer og søm, mere end de har fat i forhammer og brækjern.
Det virker jo netop ikke konstruktivt, men derimod destruktivt det som de foretager sig.

Men dette underminerer jo ikke pointen om, at unge har brug for at kunne udfolde sig mere frit og kreativt.
Måske er ungdomshuset og dets beboere et produkt af denne "kvælning" - men sagen skal jo ikke forceres igennem for enhver pris.

Jeg skrev også tidligere en kritik omkring det; at ungdomshuset med deres gøren og laden faktisk ikke arbejder for sagen - de arbejder direkte imod den og konsekvensen bliver jo ikke nødvendigvis deres alene at sluge.
I det brede perspektiv skal vi hjælpe ALLE de unge med at få bedre muligheder og der må jeg sige, at ungdomshuset poserer en ret ubetydelig minoritet og de kræver ALT for meget af det hele til dem selv. Men der er da andre som har behov og som glædeligt havde takket ja hvor ungdomshuset takkede nej.

Hvor mange projekter kunne man sætte gang i og hvor mange unge kunne man ikke hjælpe for de millionbeløb der bliver slynget ud? De vil jo have en masse og helst mere - men på hvilken bekostning?

Når nogen skal have, så skal andre give.
Sagen kerne må da være, at de fleste af os ikke kan se hvorfor i alverden vi skal betale for nogen som efterhånden kun synes at være til gene og belastning. - For når vi er til gene og belastning, så plejer det tværtom at resultere i enten frihedsberøvelse eller økonomiske konsekvenser.

Så jeg vil forfærdelig gerne have en masse bud på, præcis hvor og hvornår ungdomshuset rent faktisk har været konstruktive og bygget noget op. - Som er positivt vel at mærke.
Hvorfor er de i virkeligheden umagen værd om man må spørge? Man kan da ikke hjælpe folk, som ikke engang kan finde ud af at hjælpe dem selv.

Mvh.

James

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 02:35
Jeg har været væk fra computeren i et par timer og har derfor først set alle svarene nu - men jeg er fantastisk træt, så jeg kommer tilbage i morgen eftermiddag og giver dig en skideballe, James! :-)

Tilmeldt 27. Dec 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 05:09
Go Lone, Go Lone, Go Lone... )

Nu har jeg efterhånden diskuteret dette emen så meget i andre fora, så jeg ikke orker de lange udredninger. Jeg er derfor glad for, at Lone har sagt sig ind i sagerne. Jeg er ikke specielt FOR Ungdomshuset - har aldrig sat mine ben i huset - men jeg har læst aviser i mange år, og er groft provokeret af den noget ensidige og fordrejede fremstilling af Ungdomshuset, som har præget medierne i den seneste tid. Effekten af de mange vellykkede sidespor, røgslør og afledningsmanøvrer, syntes jeg faktisk fint kommer til udtryk i James'' indlæg i debatten.

Sagens kerne (for mig at se): Politikerne i Københavns kommune valgte at sælge et politisk problem. Flere borgerlige politikere lagde ikke skjul på i medierne, at man anså dette for en smart poltisk manøvre - selvom de selvfølgelig måtte beklage, at man måtte sælge en dyr grund for en slik. Faderhuset købte det via stråmand, velvidende at det ville føre til voldelige konfrontationer - og på trods af at kommunen allerede havde afvist dem som køber. 

Nu sidder jeg så med to anker: Den første er, at politikerne valgte at "løse problemet" med en ungdomspolitisk subkultur, ved at afvikle deres tilholdssted. Det klæder ikke et demokratisk samfund, efter min mening, og man burde i det mindste have reageret med det samme, da man blev bevidst om, at "udryddelselsen" af denne politiske modkultur var på vej til at skulle ske med magt. Min anden anke er, at den magt der skal sættes ind er politiet, som dermed må nedprioritere en masse andre langt vigtigere opgaver - ikke bare i København, men rundt omkring i hele landet. Jeg mener Faderhuset udemærket vidste hvad de gik ind til, da de "snød" sig til skødet på huset (bl.a. ved at benytte strømand og tilkendegive, at de ville drive det videre som ungdomshus), så må de da også selv tage ansvaret for at rydde huset. Det vil jeg sg* ikke betale for!

En sidste ting, som jeg ikke kan læde være med at undres over er, at vi, igen og igen, har måtte høre på, at man "af princip  ikke kan bukke under for trusler om vold og ballade" - men nu overvejer at rive en bygning af stor kulturhistorisk værdi ned for at - ja, gæt engang - undgå vold og ballade. tsk. tsk. Moral er godt - dobbelmoral er dobbelt så godt!?

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 09:10
Dato: 16-01-2007 21:31:45 Forfatter: Lone S. Hansen Jeg vil se en ny tråd oprettet, før jeg flytter mig.  Jeg tror ikke på jeres luftkasteller og løfter om et nyt sted.
(er der overhovedet nogen, der fanger joken i disse indlæg?). Selv
synes jeg, jo som sædvanlig at jeg er helt fantastisk morsom. (hehe)

Jo, Lone du kan tro at vi kan følge morskaben! Det er befriende at der for en gangs skyld kan foregå en diskussion om et så varmt emne uden at det bliver til det rene mudderkastning - jeg havde bare en naiv ide om, det måske var bedst flytte debatten over i et andet forum. Og det var ganske rigtigt naivt. Efter mit indlæg er der kommet endnu flere debattører. Og det er vel et spørgsmål om tid, før der er nogen andre der starter besætter en debat i et af de andre fora som en sympatiaktion. Man får jo helt ondt af de stakkels moderatorer.

Under alle omstædigheder gider jeg ikke være moralens ogter i den her sammenhæng, så jeg kaster mig frådende ind i debatten med et lager af ''broksten''.

Københavns Kommune gjorde i nælderne (eller nallerne, om man vil) da de solgte huset uden at have sikret sig et brugbart alternativ på forhånd. Ungdomshuset er et anarkistisk foretagende, der ganske givet vill have krævet en hel del smidsken og manipulering, men med alle de spindoktorer burde det have kunnet lade sig gøre. I stedet valgt som nævnt af en tidligere debattør at ''sælge problemet''. Det kan man bare ikke som en offentlig institution.

Faderhuset købte stedet lovet, om end lidt lusket, og er derfor i deres gode ret til at kræve huset ryddet. Det er også den eneste løsning med mindre man mener at det er godt for økonomi og turisme at have BZ''ere siddende rundt omkring i byen. At det ikke er nogen nem løsning kan vi hurtigt blive enige om, for de nuværende beboere på Jagtvej 69 er ikke til sinds at lade sig flytte med. De har vist at de ikke ønske at forhandle om andet end at bliv boende; de ønsker ikke noget alternativt sted og de er klar til at rekvirere hjælp udefra for at markere sig overfor magthaverne. Den lille svinestreg ødelagde for øvrigt den smule sympati jeg havde for dem!

Faderhuset er bestemt ikke et ønskværdigt alternativ, men de har dog nu ejerskabet og bør derfor have huset til deres rådighed. Der er intet belæg for at ville noget som helst andet. At de så har valgt at et martyrium her er selvfølgelig ærgeligt, men der er da ingen grund til at give dem mere omtale end højst nødvendigt. De er en flok religiøse fanatikere der ikke kan tales fornuft med, men de går dog ikke ind for væbnet kamp og er derfor lovlige i Danmark. Som tidligere beskrevet i et andet fora, så er det lovligt at være idioter!

BZ''erne på Dortheavej var af en helt anden kaliber. De ønskede med deres besættelse at lave en politisk markering og det havde effekt. Den type aktioner viser klart de unge som David''er overfor Goliat Kommune og hans Politihjælpere. Stemmekvæget fatter sympati og politikerne blive bløde i meningerne. Jagtvejs BZ''erne giver os stramme ansigter og hårde meninger: "Ud med dem, koste hvad det vil!"

Jo, kommunen bære skylden for den nuværende situation. De har skabt den, og de har misbrugt enhver mulighed for at redde den igen. Men huset skal stadigvæk ryddes, om nødvendigt med magt. Og de unge skal have lovens straf, hvis ikke de trækker følehornene til sig og finder på en anden version af BZ-kulturen.

Jeg har så bare ufatteligt ondt af de politifolk der endnu engang skal være bussemænd og kæmpe mod frustrede teenagere!

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 09:21
Dette indlæg er netop smidt ind gennem en rude i denne debat, bundet om en brosten

"Vi skal med beklagelse meddele at denne debat som I har fået bygget op nu er blevet solgt til Vatikanet og I bliver derfor nødt til at flytte ud og tage jeres meninger med jer. Dette er ikke ment som en kritik af jer, men Holdningsrådet har anbefalet at vi holde streng justits med indholdet af debatten.

Vi har nu fundet et rigtigt godt sted til jer. I stedet for den gamle slidte debat, kan I få lov at opbygge en helt ny i kvarteret omkring Cafeen. Der må dog ikke debatteres andet en ligegyldigheder og kun indtil midnat!

Med Venlig Hilsen

Ny Amino Kommune"

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 24. Oct 05
Indlæg ialt: 563
Fra  T-shirtshop.dk Skrevet kl. 09:51
Dato: 17-01-2007 09:20:49 Forfatter: Morten Ellegaard Larsen
Dette indlæg er netop smidt ind gennem en rude i denne debat, bundet om en brosten

''Vi skal med beklagelse meddele at denne debat som I har fået bygget op nu er blevet solgt til Vatikanet

Med Venlig Hilsen

Ny Amino Kommune''

Det er godt nok groft !

Jeg er nødt til at anmode om 10% af salgssummen da det jo var mig der startede tråden. Ellers vil I høre fra min avocado.

mvh Bent

T-shirtshop.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:43
Bent A: Du kan jo bruge kræfterne på at lave en ny T-shirt: Ryd Christiania. Den vil der helt sikkert være salg i.

Lone: Jeg kan godt følge dig og mener som det bliver sagt af nogle her også at der bliver brugt al for lang tid på Ungdomshuset og deres brugere, så lad os bare skrinlægge huset.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 24. Oct 05
Indlæg ialt: 563
Fra  T-shirtshop.dk Skrevet kl. 12:30

mvh Bent

T-shirtshop.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:24
> T-shirt: Ryd Christiania. Den vil der helt sikkert være salg i.

Det har været forsøgt, og nej, der er ikke særlig meget salg i det. Kig dig omkring i bybilledet. Hvor mange ser du med STØT Christinia T-shirts og hættetrøjer og hvor mange ser du med det modsatte? Jeg synes det er rimelig tydeligt.

Ud fra en marketingvinkel har de kreative kræfter i både Christiania og Ungdomshuset altid været langt dygtigere end dem der modsætter sig dem. Det er derfor heller ikke underligt, at mange af dem (os) der vokser op i disse miljøer ender med at arbejde indenfor marketing, andre kreative fagm, organisation og kommunikation.

En ting der hele tiden undrer mig i diskusionen om Ungomshuset, Christiania og andre fristeder er, at nogle folk tilsyneladende tror at de "mærkelige mennesker" forsvinder, hvis vi nedlægger deres fristeder. Det gør de ikke! De er der stadig når huset er væk, og hvad skal de så finde på? Hvor skal de så være? De forsvinder ikke, deres ideer forsvinder ikke og deres frustrationer over deres eget liv, samfundet og alt muligt andet forsvinder ikke. Ved at give dem et fristed kan de udvikle disse ideer, afprøve dem og lære en hel masse undervejs. Unge, som ellers ville være gået helt tabt, vokser i disse miljøer, lærer en masse om organisation, kommunikation og meget mere som de senere kan gøre brug af til gavn for os alle sammen.

Jeg er personligt ikke så aktiv mere i undergundsmiljøerne som jeg har været, men når jeg ser tilbage på de folk som var med i miljøerne i 80''erne og 90''erne så er ufatteligt mange af dem endt i høje stillinger, som selvstændige, popstjerne og andet godt. Hvis ikke de mennesker, inkl. migselv, havde haft muluighed for at "skole" sig i disse miljøer tror jeg aldrig de var nået så langt. Jeg er fakrisk helt sikker på at vi aldrig var nået så langt.

Med hensyn til hvad skatten bruges til synes jeg det er en latterligt diskusion at tage hul på, for der er virkelig mange ting som vores skattepenge bruges på, som jeg ikke kan eller vil bruge eller som jeg ikke støtter. Kirken kunne vi godt droppe støtten til. Og lad os nedlægge militæret også. Ja, og så kan vi også droppe alle de finkulturelle støtter, Operaen, og alt det andet som kun henvender sig til en meget lille elitær gruppe Danskere og turister. Og lad os i samme åndedrag privatisere kongehuset! Det ville alt sammen passe meget godt ind i Anders Foghs gamle tanker om en minimalstat. Men, øhh, den tanke har selv Anders droppet nu (siger han i hvert fald ...). Det er klogt :)

For naturligvis skal der være plads til at bruge skattepengene på andet end lige det JEG eller DU støtter eller kan "godkende". Det fine ved et moderne demokrati er netop at der er plads til alle - også dem vi ikke er enige med, eller som vi ikke kan forstå.
Side 6 ud af 13 (125 indlæg)