Nu har jeg ikke gidet at læse alle indlæg :-) men syndes jeg vil skrive lidt om de problem "unger" :-) som vi bruger alt for meget tid på... Da jeg var barn sidst i 60erne/start af 70erne - syndes jeg det var feder tider når jeg tænker tilbage -vi lege på en anden måde, en del mere kreativ, som jeg savner at min søn på 10år kunne opleve og det er synd at alt skal sættes i system/rammer af de "voksen/kommuner osv . Det som var så fedt som dreng at vi kunne gå over på en så kaldt uofficiel byggelege plads, hvor vi selv kunne råde over hvad der skulle bygges/laves, af små hytter/skure/legehus/sørøverskib osv. Vi fik en masse gammel træ og fandt selv hammer/søm osv. Det var skide sjovt. Og det sjovt var jo = igen "dumme" voksen / regler som kom og lavede det hele færdig for os, og det er en vigtig faktor - for et fedt sammenhold hvor vifølte vi var med til noget. Efter skole, på skolen var der også noget i samme stil. med fodbold, cykel race og cowboy og indianer osv. men igen uden nogen "voksen til at bestemme/tid /sted/hvordan". På det tidspunkt var sfo/pasningsordning ikke opfundet (dog var hvor møder også mere hjemmegående den gang) ANYWAY! min point er at det de unge søger et STED hvor de selv kan kontroller deres sted/hus/"lege" osv. med andre ord de vil selv bygge noget op. Men i dag kan hvor regler ikke tillade den slags ønsker. I dag bygger vi fint og smidder en masse penge i nogen færdig løsninger til de unge, men det er slet ikke det man ønsker (ikke alle, nogen kan godt lide faste rammer). Og vi som sidder i dette forum om iværksætter skulle nettop kunne følge hvad det vil sige! at bygge noget op selv, det er meget meget sjover at sætte nogen selv i gang, og det er det som driver værket inde i os selv og vi bliver stolte af. Så jeg forstå godt hvorfor nogen unge vil have et lortet hus frem for noget "vi" giver dem som er "pænt". Så giv dem for fanden en nedlagt frabrik sted, med strøm og varme og så ikke en dyt mere = det er meget billiger og alle vil blive glade. NB! :-) min holdninger omkring dette politisk set - er jeg langt fra SFer eller noget i den retning´, tværdig imod!. Men jeg tror på friheden til at bestemme selv. Dog skal man selv kæmpe for at få friheden over at: råde/eje over noget. Og så er der gode og dårlige måder man kan gribe det an. |
Hej Biz
Jeg vil give dig meget ret i det som du siger og bruger også lige muligheden for at lægge de politiske holdninger lidt til side.
Men nu har jeg set Ungdomshuset flere gange og hvad det IKKE ligner, er noget som er ved at blive bygget op. Det ligner snarrere noget der er ved at skvatte sammen.
Jeg har mere et indtryk af, at huset måske allerede den dag i dag er direkte farligt at bo i. - Så jeg stiller spørgsmålstegn ved, om de unge virkelig også har fat i hammer og søm, mere end de har fat i forhammer og brækjern.
Det virker jo netop ikke konstruktivt, men derimod destruktivt det som de foretager sig.
Men dette underminerer jo ikke pointen om, at unge har brug for at kunne udfolde sig mere frit og kreativt.
Måske er ungdomshuset og dets beboere et produkt af denne "kvælning" - men sagen skal jo ikke forceres igennem for enhver pris.
Jeg skrev også tidligere en kritik omkring det; at ungdomshuset med deres gøren og laden faktisk ikke arbejder for sagen - de arbejder direkte imod den og konsekvensen bliver jo ikke nødvendigvis deres alene at sluge.
I det brede perspektiv skal vi hjælpe ALLE de unge med at få bedre muligheder og der må jeg sige, at ungdomshuset poserer en ret ubetydelig minoritet og de kræver ALT for meget af det hele til dem selv. Men der er da andre som har behov og som glædeligt havde takket ja hvor ungdomshuset takkede nej.
Hvor mange projekter kunne man sætte gang i og hvor mange unge kunne man ikke hjælpe for de millionbeløb der bliver slynget ud? De vil jo have en masse og helst mere - men på hvilken bekostning?
Men nu har jeg set Ungdomshuset flere gange og hvad det IKKE ligner, er noget som er ved at blive bygget op. Det ligner snarrere noget der er ved at skvatte sammen.
Jeg har mere et indtryk af, at huset måske allerede den dag i dag er direkte farligt at bo i. - Så jeg stiller spørgsmålstegn ved, om de unge virkelig også har fat i hammer og søm, mere end de har fat i forhammer og brækjern.
Det virker jo netop ikke konstruktivt, men derimod destruktivt det som de foretager sig.
Men dette underminerer jo ikke pointen om, at unge har brug for at kunne udfolde sig mere frit og kreativt.
Måske er ungdomshuset og dets beboere et produkt af denne "kvælning" - men sagen skal jo ikke forceres igennem for enhver pris.
Jeg skrev også tidligere en kritik omkring det; at ungdomshuset med deres gøren og laden faktisk ikke arbejder for sagen - de arbejder direkte imod den og konsekvensen bliver jo ikke nødvendigvis deres alene at sluge.
I det brede perspektiv skal vi hjælpe ALLE de unge med at få bedre muligheder og der må jeg sige, at ungdomshuset poserer en ret ubetydelig minoritet og de kræver ALT for meget af det hele til dem selv. Men der er da andre som har behov og som glædeligt havde takket ja hvor ungdomshuset takkede nej.
Hvor mange projekter kunne man sætte gang i og hvor mange unge kunne man ikke hjælpe for de millionbeløb der bliver slynget ud? De vil jo have en masse og helst mere - men på hvilken bekostning?
Når nogen skal have, så skal andre give.
Sagen kerne må da være, at de fleste af os ikke kan se hvorfor i alverden vi skal betale for nogen som efterhånden kun synes at være til gene og belastning. - For når vi er til gene og belastning, så plejer det tværtom at resultere i enten frihedsberøvelse eller økonomiske konsekvenser.
Så jeg vil forfærdelig gerne have en masse bud på, præcis hvor og hvornår ungdomshuset rent faktisk har været konstruktive og bygget noget op. - Som er positivt vel at mærke.
Hvorfor er de i virkeligheden umagen værd om man må spørge? Man kan da ikke hjælpe folk, som ikke engang kan finde ud af at hjælpe dem selv.
Hvorfor er de i virkeligheden umagen værd om man må spørge? Man kan da ikke hjælpe folk, som ikke engang kan finde ud af at hjælpe dem selv.
Mvh.
James