Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ungdomshuset t-shirt

Side 8 ud af 13 (125 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Min opfattelse er at de unge ufrivilligt er blive "taget" bagfra, hvorefter situationen kulminere i en konfrontation med politiet. Ungdomshuset havde uden tvivl haft en langt større opbakning hos befolkningen hvis denne konfrontation ikke havede fundet sted. Så du må have mig undskyldt James, men jeg syntes nu nok at "detaljenusseriet" er ret væsenligt i denne sag, da det samlet set har været katalysatoren i de unges frustration, og i det der efterfølgende skete...

En anden ting er at du forventer at "de skulle have haft styr på formaliteterne - især de juridiske" , ja det skulle de da måske nok have, men i mange andre sammenhæng er man ikke bleg for at "bøje" reglerne,..bare ikke her. Vi ser jo også sager imod politiet og retsvæsenet, staten og politikkerene, hvor de ikke har haft styr på formaliteterne, men hvor man finder en fornuftig løsning alligevel,..hvorfor ikke i denne sag?

Ellers må jeg sige at det er et rigtig godt og rammende indlæg James :)

Tillod mig at omformulere en gammel rille, under bruseren i morgen, selvom jeg da håber at de unge på jagtvej ikke får brug for den.

Glemmer i, så husker vi det ord for ord.
Huset brast, de fjernde hurtigt alle spor.
Fristeder har vi da lov at ha’,
Dem kan i ikke vær´ bekendt at ta´
Husker du de glæder vi i huset fandt ?
Husker du de tanker, som os sammen bandt ?
Hver en dag og hver en time har vi talt.
Glemmer i, så husker vi alt.

Glemmer du, så husker vi det ord for ord.
Kommunen løj, istedet for at bygge broer´
Fristeder har vi da lov at ha’,
ellers så må vi jo selv dem  ta’.
Husker du de huse, som vi sammen fandt ?
Husker du de tanker, som os sammen bandt ?
Hver en dag og hver en time har jeg talt.
Glemmer i, så husker vi alt.  

Ja jeg har også været ung engang, og jeg ved at mange unge ikke har det let, så lad os dog støtte dem alle, både de tykke og de smalle...

Mvh.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 12:29
Dato: 18-01-2007 00:13:41
Forfatter: den rigtige mk
De har faktisk underskrevet at de kan blive smidt ud af huset uden varsel engang for nogle år siden, det var et af de argumenter som fik mit til at stoppe op og tænke lidt over det.

Hej Mk.
Jeg læste et sted, at aftalen blev indgået fordi KUC mente, at de
havde fundet nye lokaler til ungdomshuset, men jeg kan ikke huske hvor
jeg læste det og kan ikke finde det igen. Så jeg vil ikke lægge hele
min buttede-ungpigevægt på denne udtalelse.  Dog vil jeg gerne læne mig op af følgende:

De underskrev en midlertidig driftsaftale, der kun dækkede over 8 måneder. Eller - det troede det.
Der står "Denne aftale gælder fra d. 1 april, 1997 til d. 31 december, 1997  (...) herefter kan den opsiges med tre måneders varsel til fraflytning af ejendommen".

Nu er jeg jo selvproklameret, og videnskabeligt bevist... en idiot... men jeg vil da give de unge brugere ret i, at man godt kan tabe kæben, når man flere år senere bliver smidt ud af hytten og der bliver peget på en kontrakt, der kun galdt til udgangen 1997.
Det var jo så derfor de var i retten - fordi de troede, at den oprindelige aftale trådte i kraft igen, da den midlertidige udløb.
Den sag tabte de, så ankede de og tabte igen. De forsøgte at få sagen i Højesteret, men fik afslag herpå.  (Skægt, at folk anklager dem for at gribe sagen "udemokratisk an", i øvrigt).
At de så har været "så tåbelige", at antage at den midlertidige aftale, rent faktisk var midlertidig, kan man så læne sig tilbage og beslutte sig for at straffe dem for... men med mit ringe kendskab til noget-som-helst, kan jeg altså godt forstå, at de troede at den var midlertidig.

Kontrakten viste sig at være bindende endnu - en lille sejr, midt i al taberiet, var at der også står "KUC vil ved opsigelse af lejemålet arbejde for en samlet udflytning af Ungdomshusets aktivieteter".

Hvortil Ritt svarer: "Det er en hensigtserklæring, som ikke er juridisk bindende" og vasker dermed sine hænder.

Det er bare ren og skær dårlig stil. Intet andet. Lovlig stil, måske. Men stadig dårlig.
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Skrevet kl. 13:13
James:
Det er helt okay, at du ikke gider diskutere emnet yderligere. Dog må jeg altså fortsat sige, at jeg ikke kan sætte mig ind i at ungdomshuset "føder kanonerne". 

Du mener, at Ungdomshuset skulle have håndteret sagen bedre "Haft juraen på plads".
1:  De gik i retten. Er det ikke den korrekte måde at håndtere det på?
2:  De ankede. Er det ikke den korrekte måde at håndtere det på?
3:  De anmodede om at komme for højesteret. Er det ikke den korrekte måde at håndtere det på?

Og når vi taler om at en flok unge mennesker skal "have juraen på plads", så synes jeg at det er vigtigt at pointere, at vi ALDRIG havde siddet i denne situation, hvis Københavns Kommune havde haft juraen på plads. Så havde Ungdomshuset aldrig været på private hænder, som det er nu.

Jeg synes at det er værre, at Københavns Kommune fucker op i deres jura, end det er at en flok gymnasieelever gør.. og hvis jeg var Gud og dommer over og alt og alle - så ved jeg godt, hvem af de tro grupper jeg ville "straffe" hårdest for den samme fejl.

Du har tidligere sagt at Ungdomshuset "kræver og kræver" og at det går over din grænse. De beder om det samme hver gang. Et Ungdomshus.
Når et barn 35 gange i træk, beder om en kage, uden at få én, så kan du afskrive poden som "skide irriterende", men altså ikke som grådig.
Når ungen så - efter at have fået "nej" 35 gange i træk, spørger "Hvorfor ikke?" og du svarer: "Bare fordi", eller "Fordi jeg siger det", så kan du heller ikke forvente en rationelt udfald.

Når ungen så begynder at hyle, så kan du vende dig om til dine venner og sige: "Ja, nu får han i hvert fald slet ingen kage".  Som om hans chancer var bedre, før han begyndte at hyle.

Tilmeldt 27. Dec 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:30
WEEEEEEEEEEE! Lone, det er den mest morsomme og præcise måde jeg har set nogen anskueliggøre det fuldstændig håbløse i hele den "De er selv ude om det"-retorik, som modstanderne af Ungdomshuset har redet så højt på. Fabelagtigt, ikke mindre! Metaforer er en dejlig ting...
Og hvis man har empati nok, til at give slip på sin egen lille trygge verden, og rent faktisk forsøger at sætte sig ind i, hvordan det er at være 16 år,  "udstødt" af det "normale" samfund og oven i det hele få frataget sit tilholdssted, den base af tryghed, solidaritet, tolerance og kærlighed (som Ungdomshuset også er, uanset at nogen helst vil fremstille dem som rendyrkede hætteklædte voldspsykopater), som måske tilmed er det eneste faste holdepunkt i ens liv - så tror jeg også man vil kunne mærke frustrationerne blusse op. Nu er jeg et helt andet sted i livet, men jeg vil bestemt ikke udelukke, at havde jeg været 16 år i dag, så havde jeg også overnattet på Dortheavej - eller sågar været at finde på Nørrebrogade med en brosten i hånden.

Jeg håber en af de pointer eftertiden vil udlede af hele denne historie bliver, at selvom noget er lovligt bliver det ikke automatisk retfærdigt.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Skrevet kl. 14:32
Dato: 18-01-2007 08:01:42
Forfatter: James

Den kedelige sandhed er jo, at Danmark jo i virkeligheden ikke acceptere alle. Jeg kan godt forstå, at der findes borgere som har fordomme. - Jeg ser mig ikke enig med dem; men jeg kan forstå at fordomme findes blandt almindelige mennesker. Dette tollererer jeg.

Men at den Danske regering stiller i fronten af disse fordomme og fremprovokerer flere af dem blandt borgerne... Det kan jeg (undskyld mit udtryk) brække mig over og skamme mig over. Fy for satan.

Jeg er ikke så hurtig, og snublede først over denne udtalelse nu.

Det kan jeg altså ikke acceptere, James. Hvordan kan du sige at du tolererer at danskerne har fordomme, når du samtidig erklærer dig uenig med dem?  
En fordom er en forudfattet mening. Altså, noget folk mener, uden at ane noget om dét de mener noget om. Det er ikke acceptabelt.  Et synonym på Fordom er Intollerance.   Hvordan kan du acceptere, at dette findes i det danske samfund?

Samtidigt "brækker du dig", når regeringen fremprovokerer dem.  Hvordan kan du så sidde, helt stille og roligt og på ingen måde blive forarget over, at Københavns Kommune producerer en pressemeddelse om hvorfor de unge blev smidt ud, som er bevist løgn fra ende til anden?
Hvordan kan du IKKE være forarget?
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 20:50
Dato: 18-01-2007 14:32:25 Forfatter: Lone S. Hansen
Dato: 18-01-2007 08:01:42 Forfatter: James

Den kedelige sandhed er jo, at Danmark jo i virkeligheden ikke acceptere alle. Jeg kan godt forstå, at der findes borgere som har fordomme. - Jeg ser mig ikke enig med dem; men jeg kan forstå at fordomme findes blandt almindelige mennesker. Dette tollererer jeg.

Men at den Danske regering stiller i fronten af disse fordomme og fremprovokerer flere af dem blandt borgerne... Det kan jeg (undskyld mit udtryk) brække mig over og skamme mig over. Fy for satan.

Jeg er ikke så hurtig, og snublede først over denne udtalelse nu.

Det kan jeg altså ikke acceptere, James. Hvordan kan du sige at du tolererer at danskerne har fordomme, når du samtidig erklærer dig uenig med dem? 
En fordom er en forudfattet mening. Altså, noget folk mener, uden at ane noget om dét de mener noget om. Det er ikke acceptabelt.  Et synonym på Fordom er Intollerance.  Hvordan kan du acceptere, at dette findes i det danske samfund?

Samtidigt ''brækker du dig'', når regeringen fremprovokerer dem.  Hvordan kan du så sidde, helt stille og roligt og på ingen måde blive forarget over, at Københavns Kommune producerer en pressemeddelse om hvorfor de unge blev smidt ud, som er bevist løgn fra ende til anden?
Hvordan kan du IKKE være forarget?

Hej Lone

Jeg udviser tollerence fordi det er det eneste rigtige alternativ til en fordom.

Man kan ikke bekæmpe fordom med fordom og vinde.

Den eneste virkelige måde at bekæmpe fordom på efter min mening er; at udvise og praktisere tollerence.

Der er jo mange ting der kan pisse én af i samfundet og hverdagen; og dette vil formegentlig aldrig ændre sig.

Det vil med 100% sikkerhed ikke ændre sig, hvis man føler sig ude af stand til at acceptere at tingene er sådan.

Når man tollererer nogen eller noget, så tager det udgangspunkt i at man accepterer samfundet og verden som det det er. - Man kan tollerere en slem forkølelse, man kan tollerere et skrigende barn i butikken og man kan tollerere en anden persons politiske holdninger... Men det er ikke ens betydende med, at man behøver at synes om det.

At udvise intollerence fremprovokerer i virkeligheden bare mere af det. Med udgangspunkt i den selv samme intollerence man udviser selv.

Et godt eksempel ville være vores nyintegrerede rygepolitik, som er indbegrebet af intollerence.

Selvfølgelig skal der værnes om ikke-rygere - men ikke for enhver pris og da slet ikke de hetz-lignende tilstand vi er ved at få nu.

I hele sagen omkring rygepolitiken. Er der så ikke nogen af de fanatiske ikke-rygere der burde have udvist mere tolerence? Er det ikke unfair at deres egoistiske behov skal tilsidesætte de rettigheder man burde have som ryger?

Resultatet: Det totale rygeforbud møder modstand fra størstedelen af alle resteaurationer. 92% af disse vil gerne bestemme deres egen rygepolitik; men deres ønsker betyder ikke længere noget. Deres mening er åbenbart ikke mere værd end den lille procentdel af fanatiske ikke-rygere, som skal presse deres meningen ned over hovedet på hele samfundet. Rygere er i dag en minoritetsgruppe i Danmark, som er underlagt samfundets fordomme.

Min pointe er at illustrere hvor store og negative kræfter der spiller ind i sagen. "Ofrene" kæmper en forgæves kamp imod disse kræfter, men taber fordi de kæmper kampen på aggresatorernes primisser. Dette udløser ALTID kun mere vrede og fordom imod dem selv.
Det svarer faktisk til, at de står inde i et glashus og kaster sten ud mod de mennesker, som vil kaste sten imod glashuset. Den aggressive
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Skrevet kl. 21:35
Hej James.

Okay, det er jo en meget sympatisk og overbevisende post - og jeg skal
da ikke være bleg for at bøje mig, når jeg har været for hurtigt ude
med ærtekanonen.

Jeg forstår godt, hvad du vil sige med at sammenligne Ungdomhusets
protester med Martin Luther Kings - men jeg er bange for, at der er
flere ligheder mellem de to bevægelser, end du vil bryde dig om! :-)

Forskellene først:

For det første har Ungdomshuset ikke en karismatisk frontfigur, på
samme måde som Amerikas borgerrettighedsbevægelse havde i King. Det gør
det en del sværere, at udvise samlet front - og sætte ansigt på, hvad
det præcis er man skal støtte op omkring.  

Dernæst, havde King/Amerikas borgerrettighedsbevægelse en del flere
tilhængere, end Ungdomshuset nogensinde vil få. "Hey du? Er din
hudfarve hvid? Nej? Fedt, så kom med mig".  Ungdomshusets
tilhængere er ikke helt så lette at finde - og sagen om Ungdomhuset er
også mere kompleks at forstå, end "Racisme = Herrenederen".

Sagerne har dog også en del fællestræk.

1: Begge dele startede med to tabte retssager i to forskellige
retsinstanser.  I USA ankede de - ligesom i Danmark - til
højesteret. (Men her stopper fællestrækkene da også, for modsat
Ungdomshusets sag, kom den amerikanske for højesteret - hvor de vandt).

2:  Amerikas borgerrettighedsbevægelse havde ikke et lovligt
formål.  Hele dens hovedformål var "civil ulydighed" - at ignorere
visse dele af lovgivningen.  En metode som eksempelvis også er
blevet brugt af Ghandi.

3: Der var ekstremt voldelige demonstrationer, under Kings tid. 
Der blev smadret - og brændt - flere butikker, end Nørrebro overhovedet
besidder. - og i modsætning til de Københavnske optøjer, blev mange
mennesker dræbt, under disse. På begge sider af barrikaderne.

Ungdomhuset har haft utallige fredelige demonstrationer og happenings.
Men du har ikke lagt mærke til dem. Du husker kun volden. (Tak, Tv2
news).

Fra Kings tid, er det omvendt. Du kender kun til de fredelige, fordi du
kun har læst om dét i historiebøgerne.  Hvis du havde været i
live, på den tid, havde du sikkert siddet forstenet foran dit tv og
sagt: "Skide negere. Voldelige, morderiske bananer, hele bundtet" og
havde sammen med alle dine andre hvide venner, flygtet fra storbyen.
Den såkaldte "hvide flugt", der fandt sted.

Hvis du vil sammenligne de to sager - så sammenlign dem.  Lad være
med blot at sammenligne volden fra den ene med freden fra den anden. Så
er det klart, at du får et forskruet billede af situationen.

- Hilsen Lone, der er storryger og byder 1. april velkommen ;-)

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 06:39
Hej Lone

Forstå mig ret når jeg siger, at du bider dig fast som en genmanipuleret Pitbull med overdimentionerede kæbetræk.

Men det er min egen skyld. Jeg skulle vist bare have blandet mig helt udenom.

Godt så.

Først og fremmest var det ikke meningen, at du skulle sammenligne historiske fakta mellem ungdomshuset og Kings borgerrettighedsbevægelse. Dernæst mener jeg helt oprigtigt, at Kings kamp var langt mere berettiget end den som ungdomshuset kæmper. - Der er stadig en kolosal forskel mht. undertrykkelse og utilfredshed.

Den største forskel imellem Kings kamp og ungdomshuset er, at Afroamerikanerne vitterligt var i en offerrolle. Ungdomshuset har formegentlig mødt modstand, men også en ganske god opbakning. - Men pointen er, at de i langt større grad selv er med til at placere sig selv i en offerrolle.

King kæmpede for at komme ud af denne offerrolle.
Ungdomshuset kæmper for at komme ind i denne offerrolle; en form for selvretfærdiggørelse af deres sag.

Jeg siger på INGEN måde, at der i Kings tid ikke var vold og optøjer bl.a. afroamerikanere. - Det er jo netop det, som gør King til en vigtig person. - King appeallerede jo netop til disse om, IKKE at kæmpe deres kamp med vold og magt. - Kampen skulle kæmpes politisk og bakkes op med passiv og ikke-voldelig modstand.

Husk på, at ungdomshuset i sin tid faktisk havde en god opbakning fra folk. Personligt bakkede jeg dem selv op, fordi jeg ikke kunne se at de gjorde noget som var voldsomt forkert. - Deres sag virkede god og berettiget; der var noget at kæmpe for.

I dag kan jeg ikke forstå hvad de kæmper for.

De FIK jo hvad de ville have. Huset var deres til at beholde; men der var naturligvis betingelser.

Forskellen mellem ungdomshuset og King er; at King ikke ville have negliseret de betingelser som gavnede det formål han kæmpede for. Ungdomshuset negliserede betingelserne og nu stiller man så op med tudefjæs og drister sig til at kræve sin ret. - Men at kræve deres ret (nu hvor de har begået så stor en fejl), er nu noget der vil krænke andres rettigheder på samme område. - De kræver nu mere, end selv den gængse dansker er berettiget til.

Du kan altså ikke bare sige, at deres sag er retfærdig og værd at kæmpe for og så vende det blinde øje til hvilke metoder de bruger til at opnå deres mål. - Derfor bl.a. refererede jeg til sagen med rygepolitikken.
Det er jo en god sag, at kæmpe imod rygningen. Men bliver kampen kæmpet forkert, så bliver den gode sag til en meget dårlig sag.

Kampen for at beskytte ikke-rygerne er nu noget, som skaber stor ulykke og krænkelse for dem der ikke vil makke ret...
Søger man job i dag, så kan man risikere at blive vraget på baggrund af at man er ryger.

Ryger man på en arbejdsplads med en unfair rygepolitik, så risikerer man at miste sit arbejde.
Rygere må erkende, at helbredsforsikringer og lignende er noget de snart kan skyde en hvid pind efter.

Rygerne bliver påført stadigt større økonomiske byrder på baggrund af deres valg.

Så selvom kampen imod røgen er fair. Er denne konsekvens så virkelig fair???

Min pointe er intet mere end det, at en fair og retfærdig kamp kan vende 180 grader og blive en kamp imod andres rettigheder.

I overført betydning ville næste skridt af Kings plan IKKE være, at undertrykke de hvide og krænke deres rettigheder.
Tilmeldt 25. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 08:40
en god debat som jo viser at vi er meget forskelige heldigvis

for et år siden havde jeg ikke meget tilovers for ungdomshuset

jeg mente at de var nogle forkællede møgunger 

som ikke havde lært at man ikke bare kunne tage hvad man nu engang havde løst til

men at man måtte betale som 99% af os andre danskere gør.

men så kom fader huset og så skiftede jeg mening

jeg havde lidt ondt af brugerne af ungdomshuset

så jeg begyndte at holde med ungdomshuset

men men men

så kom der en lørdag aften/nat som total ændrede min mening

jeg mener nu at brugerne på ungdomshuset skal ud og det kan kun gå for langsomt

lige gyldigt hvor uretfærdigt de mener det er at de ikke kan bevare huset så kan det ikke tilgives at flere butikker fik smadrede butiksruder

private fik smadre deres biler

hvis de autonome troer at de får befolkningen over på deres side på denne måde så er det ikke et ungdomshus der er brug for men en stor lukkede afdelling

til sidst jeg syntes at der skal være et ungdomshus for der skal være noget for alle og en vær

men det skal ikke være et holde sted hvor de autonome skal holde møder om hvor de nu skal slå til

dette er min mening

jeg mener at der skal være plads til os alle men på en ordtenlig måde

ungdomshuset har mistet mange stemmer efter den lørdag

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Skrevet kl. 19:53
Hej James. Nu med helt uoverskuelig spacing mellem sætningerne! :-)

For det første: Jeg tager ikke sammenligningen med en Pittbull ilde op.
Hvorend genmanipuleret den end måtte være.  Vi savler endda
nogenlunde lige meget! ;-)

Du skriver:  (dit er med rødt, italic. Gider altså ikke bruge den der quote-ting, fordi den altid fucker op).

Først og fremmest var det ikke meningen, at du
skulle sammenligne historiske fakta mellem ungdomshuset og Kings
borgerrettighedsbevægelse. Dernæst mener jeg helt oprigtigt, at Kings
kamp var langt mere berettiget end den som ungdomshuset kæmper. - Der
er stadig en kolosal forskel mht. undertrykkelse og utilfredshed.

Fair nok. Det kan vi hurtigt blive enige om. Men det var altså ikke det
argument du brugte i din oprindelige King-tråd. Der skrev du, at
Ungdomhuset skulle tage ved lære af folk som eksempelvis King ud
udkæmpe deres kamp, på samme måde som han gjorde. Når jeg så fortæller
dig, at de to kampe har en del lighedstræk, så vender du på en
tallerken og siger, at SAGERNE er for forskellige til at sammenligne -
og at Kings sag havde lettere ved at få opbakning.   Før var
det metoderne der var forskellige. Nu er det sagerne.  Hvis du vil
drage sammenligninger, så må du være konsekvent.

Jeg siger på INGEN måde, at der i Kings tid ikke
var vold og optøjer bl.a. afroamerikanere. - Det er jo netop det, som
gør King til en vigtig person. - King appeallerede jo netop til disse
om, IKKE at kæmpe deres kamp med vold og magt. - Kampen skulle kæmpes
politisk og bakkes op med passiv og ikke-voldelig modstand.

Igen vil jeg sige: Ungdomshuset gik
rettens vej. De har haft utallige fredelige demonstrationer og
fredelige arrangementer. De har forsøgt at få Faderhuset i tale, har
siddet i møder med politikere og udsendt pressemeddelelser, som ingen
gad læse. Ungdomshuset behøvede ikke engang en karismatisk frontfigur
til at fortælle dem, at de skulle handle på denne måde. De gjorde det,
på egen hånd. Alle der deltog.  I hvert fald i de første 10 års
tid, som sagen efterhånden har stået på.

Husk på, at ungdomshuset i sin tid faktisk havde
en god opbakning fra folk. Personligt bakkede jeg dem selv op, fordi
jeg ikke kunne se at de gjorde noget som var voldsomt forkert. - Deres
sag virkede god og berettiget; der var noget at kæmpe for.

I dag kan jeg ikke forstå hvad de kæmper for.

De FIK jo hvad de ville have. Huset var deres til at beholde; men der var naturligvis betingelser.

Hvornår?
I 1982 fik de brugsret til huset. Det var deres til at beholde, som du
siger. Der var naturligvis betingelser. Som blev overholdt.  I
1997 kom der en anden kontrakt på banen. En kontrakt, som brugerne
troede var midlertidig.  Det er vigtigt at fastholde at
betingelserne i de to kontrakter var de samme - bortset fra, at der i
den nye var klausulen om at brugsretten kunne opsiges med 3 måneders
varsel.  Som jeg har skrevet før, mener jeg at denne kontrakt blev
lavet, fordi KUC var ved at finde et nyt hus til Ungdomshuset, men jeg
er ikke 100% sikker, da jeg ikke kan finde kilden igen.   Men
hvorfor skulle de ellers havde underskrevet den?  Betingelserne
var som sagt ellers præcis de samme. De kunne jo bare have nægtet at