Dato: 19-12-2006 09:04:50 Forfatter: Lasse Burholt Men det er da rigtigt at jeg ALENE ikke taeller - men naar summen af flere tusinde mennesker giver det samme entydige billede; at produktet har en effekt, saa er det jo en anden sag :-) Lasse Igen et eksempel på at hvis man bruger lang tid nok, så bliver folk overbeviste. Det handler om psykologi, og jeg kan igen referer til samme problemstilling med placebo. Det kan godt være at folk oplever en effekt med den effekt behøves ikke at være en effekt, der kommer af ingredienserne i juicen. Jeg drikker fx. dagligt Coca Cola, og det nyder jeg. Jeg nyder ikke i ligeså høj grad Las Cola. Det kan nok forklares med bl.a., at Coca Cola har en større brandawareness end Las Cola. Nogen kan sidde og nyde at skrive med en Montblanc fyldepen selvom den ikke skriver en disse bedre end en BIC kuglepen, selvom den koster mange tusinde kroner. Jeg kan bedre lide modernistiske og minimalistiske linjer end jeg kan lide gamle og klassiske linjer. Alt sammen eksempler på ting jeg har det bedre med end andre. Disse ting giver mig oplevelse og en nydelse, men jeg kan ikke sige, at det Coca Colas ingredienser eller sammensætninger, der gør, at jeg bedre kan lide den, eller at der er bedre komfort i de minimalistiske linjer, så jeg ikke får ondt i ryggen. Nej - det er alt samme psykologisk. Når du drikker og sælger Noni, så er du en del af et fællesskab. Dette fællesskab er centeret omkring hvilken følelser Noni giver - disse følelser bekræfter man hinanden i, og man er meget villig til at dele ud af dem, og indlemme andre i fællesskabet. Fællesskabet er for mange ikke udelukkende det økonomiske incitament, men også det at man har noget tilfælles med andre. Man træder også ind i et fællesskab, når man anskaffer sig en Montblanc fyldepen i og med, at stor del af store traktater, kontrakter og lign. underskrives med disse fyldepenne. Dermed træder man ind i et lille eksklusivt selskab af verdens mest magtfulde mennesker, hvor man deler en ting - nemlig mærket på ens fyldepen. Det er samme princip, som når du smager andre Noniprodukter, så smager du på andre fællesskaber - andre brands. I disse andre brands ligger der måske andre værdier, forudantagelser mv.. Du er således underlagt din helt egen mentale model, som er din verdensanskuelse, og der i ligger der en helt egen tolkning og opfattelse af det Noni produkt, som du har arbejdet med i 8 år. Jeg siger ikke, at Noni ikke kan have en form for effekt hos nogen. Jeg siger blot, at den effekt ligeså vel kan komme ved at drikke en Coca Cola, underskrive en kontrakt med en Montblanc, drikke en flaske Petrus eller noget helt andet måske så banalt som at vælge slagtermesterens leverpåsteg fremfor Nettos. Efter 8 år med Noni og et komplekst psykologisk tankesæt er du på ingen måder i stand til objektivt at vurdere, om andre Noni produkters indvirkning på din krop. |
men naar summen af flere tusinde mennesker giver det samme entydige billede; at produktet har en effekt, saa er det jo en anden sag :-)
Hvem sagde massehysteri ?
Læs iø http://www.leksikon.org/art.php?n=5076, hvor det pensles ud.