Kan godt se hvad du mener. Men hvis du har 1000 kunder kan det godt være at 999 er tilfredse, men det er næsten altid den sidste man hører fra. Skal man så lade være med at garantere noget fordi der er en der oplever at aftalen tager længere tid at opfylde? Forestil dig følgende: Jeg skriver på min side: jeg garanterer hurtig levering. En dag sender jeg 20 pakker: Desværre er der 2 kunder der oplever at Post Danmark forkludrer det og der går hele 5 dage, mens de resterende 18 modtager næste dag. Skal jeg så lade være med at garantere hurtig levering? Hvis jeg har en hjemmeside der hedder jegsælgeræblekagerdererenugegamle.dk kan det godt være det bliver lidt svært med de tal som firmaet lover, og der kan uden tvivl også være andre tilfælde (med alt respekt for det du laver martin, dette er bare for eksemplets skyld, håber du forstår). Skal de så lade være med at garantere 1000 unikke besøgende fordi der engang imellem er nogle tilfælde hvor det viser sig at være vanskeligt? Når man nu har 1000 kunder der er glade og oplever at aftalen er blevet opfyldt uden problemer. Mange af os ved at vi alle gør vores yderste for at få glade kunder. Nogle gange er der nogle omstædigheder der gør at der er sværere pga. diverse omstændigheder. Og jeg syntes det er helt fair når firmaet så tilbyder at iværksætte endnu en kampagne gratis og dermed viser at de har den gode vilje til at opfylde aftalen. Men de kan da ikke blive ved hvis regningerne ikke bliver betalt. Hvad skulle jeg selv skrive ved levering: Vi garanterer som udganspunkt hurtig levering (dog undtaget du ikke er hjemme, at Post Danmark leverer til tiden, at der ikke er juletravlt, at din adresse står tydeligt på døren og din adresse er korrekt, at du ikke har et udestående hos ososv) :) |
Man bør kun garantere det man faktisk kan garantere. Der kan så være bøde formuleringer, som "vi lover altid at være søde", eller "Vi leverer altid hurtigt" eller mere faktuelle formuleringer, som "Vi garanterer 1000 besøgende pr. måned" eller "Vi lever altid indenfor 2 dage".
Det kan altid diskuteres om de bløde formuleringer er opfyldt og om det således er rimeligt at reklamere med dem. Men når det kommer til helt faktuelle garantier, så er det i reglen ikke så svært at afgøre. Og hvis ikke man kan levere det man garanterer hver gang, så skal man ikke garantere det, synes jeg. Så bør man i stedet for skrive at man "bestræber sig på ...". Men vigtigst af alt - man bør være konsistent i den måde man markedsfører og sælger en vare på. Jeg synes ikke det er smart, hvis man f.eks. i telefonen siger et, og så skriver noget andet i aftalen.
Men DU, som kunde, har også et ansvar. Som jeg skrev om i mit blogindlæg om garantier, er det dit ansvar at forstå hvad det er du indgår en aftale om. Er du forvirret, så spørg. Bliver du bare mere forvirret af de svar du får, så overvej at bruge en anden leverandør.
Det kan altid diskuteres om de bløde formuleringer er opfyldt og om det således er rimeligt at reklamere med dem. Men når det kommer til helt faktuelle garantier, så er det i reglen ikke så svært at afgøre. Og hvis ikke man kan levere det man garanterer hver gang, så skal man ikke garantere det, synes jeg. Så bør man i stedet for skrive at man "bestræber sig på ...". Men vigtigst af alt - man bør være konsistent i den måde man markedsfører og sælger en vare på. Jeg synes ikke det er smart, hvis man f.eks. i telefonen siger et, og så skriver noget andet i aftalen.
Men DU, som kunde, har også et ansvar. Som jeg skrev om i mit blogindlæg om garantier, er det dit ansvar at forstå hvad det er du indgår en aftale om. Er du forvirret, så spørg. Bliver du bare mere forvirret af de svar du får, så overvej at bruge en anden leverandør.