Martin, Jeg er ked af at skuffe dig... ![]() Jeg må være helt ærlig og sige at så vildt ville et besøg i MediaMouse ikke være.Vi har ikke de store fine faciliteter og haller udført i glas/stål/chrom. Vi arbejder i et tæt kreativt miljø med alt for meget udstyr på alt for lidt plads... ![]() En del af de helt vilde ting, sådan noget som laserbrænding, vandskæring, tampontrykkeri m.m. ligger spredet ud over forskellige lokationer hos samarbejdspartnere. Vores styrke ligger i, at vi har et dybt og bredt kendskab til de forskellige teknikker og derfor ved hvor grænserne ligger inden for hver teknik, men vi ved også hvordan man arbejder med den. Dette gælder også for de ting vi ikke kan lave in-house. Vi ofrer meget tid på at følge udviklingen og få træning i de forskellige teknikker. Det vil sige at hvis f.eks. noget skal leveres til laserbrænding, så ved vi præcist hvordan det leverede materiale skal se og efter hvilke specifikationer. Det vi leverer er derved 100% klart til kørsel og derfor også kommer ud i den anden ende som vi præcist ønsker det. Men hvis man tog alle de teknikker vi besidder i dag og samlede dem under samme tag - ja, så ville et besøg hos os nok minde mest af alt om et besøg i Willy Wonka''s chokoladefabrik ![]() Igennem årene er flere af de ting som er blevet kørt ude i byen, langsomt rykket in-house. Så måske vil du et stykke tid ude i fremtiden kunne kommer på en rundtur i MM''s fabrik.... Det er aldrig til at vide. Men sådan som branchen bevæger sig i øjeblikket, vil det være det rene selvmord at rykke nogle af de ting ind som i dag kører eksternt. Men du vil selvfølgelig altid være velkommen til at komme på besøg i MediaMouse - både nu og i fremtiden ![]() |
Hvad vil du betale for ét krus m. tryk?
|
// Jesper Skov
MCsolutions, jo jeg checker mine privatebeskeder, men det er ikke hver dag. Det er f.eks. først i dag at jeg har set den besked du sendte i torsdags - men du skal nok få svar på den ![]() Omkring tryk på sorte kopper, så kan vi ikke gøre det med den teknik som vi bruger til krusene i denne tråd. Hvis du skal have lavet et hvidt tryk på en helt sort kop, så skal det gøres med tampon-tryk. Som I formentenlig kan læse ud af beskrivelsen af tampontryk, så er det forbundet med en række halvdyre opstartsomkostninger, da der skal laves en tryk-part for hver farve. Og derved vil det ikke være noget som kan betale sig at gøre for nogle få styk. Vi har dog nogle sorte krus som vi kan bruge til den teknik som der bruges på de krus som er vist herinde. De er dog ikke sorte på den måde som man umidlbart vil tro - de er nemlig kun sorte så længe de er kolde. Når man hælder noget varmt i dem, så skifter de farve til hvad man nu end har trykt på dem. Så motivet kommer altså først frem når de bliver varme. Prisen på disse krus er i øvrigt en anden, da krusene er en del dyrere i indkøb. Omkring teknikker vi bruger på krusene i denne tråd, så er jeg blevet spurgt en fire gange i den foregående uge om hvordan vi egentlig gør - navnlig når man kan nøjes med at bestille ét krus, uden at prisen bliver sindsygt høj. Flemming og David var faktisk selv lidt inde på det, men ikke helt alligevel. Men hold på hatten (især dig Martin ![]() Vi udnytter det faktum at polystyren er et stof som har en tendens til at tage pigment (farve) til sig - i sær hvis det kommer i en fin tåge som let kan trænge ind i polystyrenen. Polystyren er i sig selv nærmest gennemsigtigt, men også lidt hvidt i det - lidt ligesom sukker. Ved normal stuetemperatur tager polystyrenen ikke imod farve, så hvis man tog et hvidt krus og lagde det i rød vand-farve, så ville farven efterfølgende kunne vaskes af. Hvis det derimod inden da varmes op over 170-180 grader, så sker "åbner" polystyrenen sig og kan tage imod farve. Problemet er så blot at farven-pigmentet skal være meget fint i strukturen for at kunne komme ind i polystyrenen. Det var den teoretiske del af teknikken. Her er så den praktiske del: - Hvordan vi i MediaMouse laver krus i oplag på ét styk. Layoutet laves fuldstændig som hvis det var til en tryksag. Den eneste som der skal tages højde for er de sædvanlige ting så som dimensioner på færdigt tryk, farve m.m. Det eneste specielle er at man skal være opmærksom på mængden af dækning af hver grundfarve på samme sted. Hvis f.eks. der benyttes 80% af hver farve på samme punkt, så vil trykket kunne risikere at løbe lidt ud. Det færdige layout sendes derefter afsted til en printer. Denne printer er ombygget og hvor tonerne i sin tid sad, sidder der i stedet nogle beholdere. Der sidder en beholder til hver grundfarve. Sådan en beholder er fyldt med en klar væske som kan fordampe og inde i væsken ligger der bittesmå kugler (pigment-kugler) som indeholder den pågældende farve. I printeren benyttes noget specielt papir, som i bund og grund har en overflade som minder om bagsiden på et frimærke. Bliver overfladen fugtig, så bliver den klæbrig. Når printeren skriver, så skriver den ud spejlvendt. Det færdige resultatet ser mat og underligt ud, men består af en masse små pigment-kugler som hænger fast i papiret. Papiret lægges derefter rundt om kruset (eller en hvilken som helt anden overflade som indeholder polystyren). og det hele varmes derefter op. Ved 180 grader kan polystyrenen tage imod farve, men det skal højere på endnu. For ved 200 grader sker der det, at væsken i de små pigmentkugler bliv
|
Vi satser på at have den klar senest medio december - men det er kun et sats. Personligt vil jeg meget gerne have at den er på plads inden da, da vi ellers render ind i en af vores peak-perioder: Detailhandlen gør klar til Januar-udsalget. Og den starter i begyndelsen af december og jeg ved at vi med stor sandsynlighed ikke får gjort noget ved hjemmesiden i den periode. Så det ville være rart hvis den kunne være på plads inden. Angående leveringstiden på 10 stk. så ligger den på ca. en uge. Hvis lokummet virkelig brænder på, så kan vi levere dag til dag. |
Jeg har lige mailet dig en bestilling. Er spændt på at se resultatet ![]() |
Hej Jesper Har I andre reklamegaver? Eller er det kun tryk? |
Hvad ligger prisen pr kop her? Altså inkl. tryk. |
Vi laver meget forskelligt inden for grafisk produktion - reklamegaver er en del af det vi laver. Martin, et krus som skifter farve koster 26 kr. ekstra, hvorved prisen så bliver 114 kr. inklusiv moms. Krusene er som udgangspunkt, sorte, røde, grønne, blå (kan ikke lige huske hvilke farver vi ellers har) og skifter så til hvid når der kommer noget varmt i. Disse krus må dog ikke komme i opvaskemaskinen, da det ødelægger den kemi i kruset som får det til at skifte farve. Det sorte krus er det som er det der virker bedst, ment på den måde at hvis man f.eks. laver et sort tryk på kruset det sorte krus, så kan det ikke ses så let når kruset er koldt. Men hvis man laver et sort tryk på f.eks. et blåt krus, så vil det sorte stadig kunne ses når kruset er koldt. |