Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Høj moms forhindrer netsucces i Danmark

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

At Amerikanske firmaer kan sælge til EU, og herunder Danmark, uden at opkræve moms stiller selvfølgelig de danske softwarefirmaer dårligt, da de ligeså godt kunne lade brugerne downloade det fra deres amerikanske server som danske server (det er vel efterhånden de fleste software produkter, man bare henter over nettet).  Jeg var dog ikke klar over at det forholdte sig sådan - da jeg bestilte PGP (PrettyGoodPrivacy) via deres hjemmeside, blev jeg afkrævet moms indtil jeg oplyste mit CVR-nummer... et CVR-nummer jeg ligeså godt kunne have taget fra www.cvr.dk :D

Men kan af jer, ikke forklare mig hvad I gerne vil have forskellige momssatser på? Umiddelbart synes jeg jo, at det er voldsom let at håndtere med de 25% på alting, i stedet for at differentiere det, som i Tyskland. EU er hvis egentlig også blevet enig om nogle minimum momssatser på de forskellige varer.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:27
Differentieringen kunne ganske enkelt laves på alle elekstroniske produkter der sælges via nettet - til direkte download. Den kunne f.eks. sættes til 12% eller 15% - eller i hvert fald noget der er konkurrencedygtigt i forhold til andre EU lande
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:28
"Lige en gang til for kong Knud" & "Tommy" ;)
Det burde jeg selvfølgelig kunne læse udaf sammenhænget, jeg var bare lige kørt ud af et andet spor ala den tyske model. Men tak for forklaringen.

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 22:15

Hej

Spændende tråd med mange gode pointer. Jeg håber ikke at jeg drejer tråden for meget med dette indlæg. Mener egentlig at det er relevant da det handler om momsproblematikken ang. DK (og EU) vs. USA eller off-shore for den sags skyld.

Jeg oprettede en tråd for et par uger siden med et lignende spørgsmål, men der har desværre ikke været nogen svar. 

Det handler om hvad man gør momsmæssigt hvis man benytter en Amerikansk reseller. Jeg leder egentlig efter en god betalingsløsning på en forhåbentligt snarligt eksisterende hjemmeside med et elektronisk produkt (download). Jeg fandt blandt andet frem til www.2checkout.com, der så vidt jeg kan se fungerer som det de selv betegner som "legal reseller". D.v.s. at de faktisk køber produktet af dig, og straks sælger det videre til slutbrugeren.

Hvis det passer (også juridisk), så sælger et dansk selskab jo til et amerikansk firma, der jo ikke skal opkræves moms! Sælger det amerikanske firma det så videre til f.eks. en dansker, så skal slutbrugeren heller ikke betale moms! Det lyder næsten for godt til at være sandt.....

Jeg er så ikke lige klar over om det amerikanske firma opkræver "sales tax" af amerikanske kunder.

Gad nok vide om Told&Skat vil betragte det som bevidst moms unddragelse el. lign. Umiddelbart kan jeg ikke se at det skulle være ulovligt.  

Det kan for mig (som håber meget på det amerikanske marked :-) betyde at jeg med ét slag bliver voldsomt konkurrencedygtig. Også i forhold til danske (og EU) kunder....

mvh
KN 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:41
Hej Kim

Du er ude i en total gråzone, som du sikkert aldrig kan få rent svar på, før du sidder i Horserød. Vi prøver at afdække et tilsvarende setup og vi kan bare ikke få rent svar på det.
Stort set er svaret fra Told og Skat, at du jo kan prøve, så vil de se hvad der så skal ske...

Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:06
Jeg tror også denne løsning vil være svær at fortolke ud fra almindelig skatte-lov. Jeg kunne forestille mig at hensigten ville vægte alvorligt i en vurdering af om det er tale om forsøg på bevidst skatte/told unddragelse og måske derved få det til at fremstå en som en form for moms-karusel. Det er ikke nedvendigvis den objektive handling der er ulovlig, men hensigten, systematikken og måden den bruges ...
Tilmeldt 19. Aug 05
Skrevet kl. 07:55

Hej igen

Ja, det er jo nok en gråzone, og ret ukendt land. Men argumentet for at benytte en sådan konstruktion vil i mit tilfælde være at PBS simpelthen ikke understøtter de kreditkort jeg ønsker at modtage, og desuden ikke kan håndtere betaling i $. Og for et nystartet firma er DIBS´s premium el. platinum pakke simpelthen for dyr.

Stillede i øvrigt spørgsmålet til 2checkout.com, om hvorvidt man juridisk sælger varen til dem først. Og det har de bekræftet. Det vil vel sige at man vil være i stand til at fremvise en faktura til et amerikansk firma, der hvis man undersøger det nøjere kan se vil være betalt af det pågældende firma.  

Nå men, jeg vil i hvert fald prøve at se om jeg kan få et mere præcist (og helst bindende) svar fra min lokale toldmyndighed.

Jeg opdaterer tråden hvis det lykkes mig at få et mere præcist svar......:-) 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:29
Held og lykke med det, jeg glæder mig til at høre svaret.

Dbh Martin
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:25
Og for lige at slå en krølle på det.
Momsen på digitale ydelser skal helt væk. Hvis det ikke sker, vil lande der ikke har moms, blot blive hjemsted for de firmaer. Det kan godt være at EU i sin visdom vil have de forskellige landes firmaer til at opkræve moms, men hvordan vil de håndhæve det?
Det er utopi at tro at man kan kontrollere det, det er og bliver umuligt. Og det betyder med sikkerhed at meget, meget få firmaer med digitale ydelser, vil ligge i EU lande.
Jeg er klar over at det er hellige køer der skal slagtes og at jeg rent personligt har det fint med at betale moms. Men at have love der ikke kan håndhæves og som udelukkende går ud over firmaer der ikke vil omgå reglerne, det er omsonst.
Med andre ord, hvis momsen ikke bliver fjernet fra digitale ydelser. Så kan vi vinke forvel til den næste Skype og alle visionerne om at Danmark skal være computerspillenes hovedstad og så er den ikke længere.

Dbh Martin

Tilmeldt 19. Aug 05
Skrevet kl. 11:19
Helt enig !!!

Havde jeg kendt mere til momsproblematikken og mulighederne for at stifte selskabet udenlands, havde jeg gjort det med et samme.....

mvh
KN
Side 2 ud af 4 (37 indlæg)