Denne tråd har jeg oprettet af inspiration fra den nu lukkede tråd om markedsføringsloven §6. Jeg vil indrømme, at emnet kørte en del af sporet. Men jeg synes det er synd at lukke en tråd og lade de afsluttende ord komme fra en samling mennesker, der praktisk talt drager samtlige og klassiske misfortolkninger af hvad NM/MLM er.
Nu kan jeg ikke huske hvem der sagde pyramidespil, men kære ven nu du du satme lige tage dig sammen engang inden der løsrives al for mange brudstykker af tilfældig paratviden ud på dette forum.
Jeg troede ærligt talt, at debatten omkring MLM på dette forum var på et højere niveau. Men det skal være mig en fornøjelse at lukke munden på alle der bare tænker ordet pyramidespil, når der er tale om MLM.
Først og fremmest (back to basics) lad os definere de forskellige måder hvorpå man kan distribuere et produkt.
Nr. 1: Man kan omsætte en vare igennem en forretning. Et supermarked, en kiosk, en trælasthandel... du går ind og køber noget. Behøver jeg sige mere?
Nr. 2: Man kan omsætte en vare gennem direkte salg. Dette vil typisk, men ikke altid være salg af produkter.
Dette er når selvstændige eller freelancere sælger produkter til nogle kunder. Dette kan f.eks. være faste kunder i et firma og det kan f.eks. være aktivt salg. Kort sagt opsøger forhandleren kunderne og skaber en omsætning.
Nr. 3: Dette ville være distribuering via postordre eller over nettet. Men denne del hører mere ind under direkte salg.
Nr. 4: Multi Level Marketing. De 3 store FY ord.
En typisk fejl folk begår er, at de kommer til at blande MLM med direkte salg.
Direkte salg KAN være et aspekt i et MLM koncept, men som jeg har sagt flere gange. "Det er ikke direkte salg der er humlen i MLM". Man skal ikke have sælgerhatten på, man skal ikke være sælger og man skal ikke sælge noget.
Det bliver ikke mere rigtigt af, at jeg gentager det. Men måske hænger det fast denne gang. Desuden er det fakta!
Godt! Jeg behøver vel ikke fortælle, at MLM intet har med det første eksempel at gøre. Overhovedet!
Nu hvor jeg har konstateret hvad MLM IKKE er, så skal det være mig en fornøjelse at fortælle hvad MLM er og hvorfor markedsføringslovens §6a er bedre brugt til at tørre *** med, end at læse igennem for en seriøs networker der ved hvad han/hun laver.
En seriøs networker VED, at tiden der er brugt på at lave direkte salg er spildt, i forhold til hvad den tid ellers kunne være brugt til. En networker VED, at det er de mange små resultater der giver det store resultater.
For illustrere dette;
1 person bruger 1 måned på at sælge produkter. Lad os for lethedens skyld sige, at 500 kr. imødekommer et månedligt behov for et produkt, der i dette tilfælde er helt irrelevant. Lad os sige, at denne networker arbejder et par timer om dagen i 20 (arbejdsdage) og finder 1 ny almindelig kunde hver dag, som køber for 500 kr.
Dette giver 20x500 kr = 10.000 kr. - Vi giver personen 30% af dette og i slutningen af måneden står denne person med 3.000 kr. i hånden og skal nu til at løbe samme ræs igen for at tjene 3.000 kr. mere osv.
DETTE ER IKKE MLM!!!
Nu tager vi udgangspunkt i en networker. Denne networker arbejder også i 20 dage på en måned og hver anden dag finder han en person, som ser ideen med MLM.
Efter 2. dag har denne person fundet 1. - De er nu 2.
Disse 2 har efter 4. dag fundet 1 hver. - De er nu 4.
Disse 4 har efter 6. dag fundet 1 hver. - De er nu 8.
Disse 8 har efter 8. dag fundet
|
James