Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Defination af MLM

Side 1 ud af 6 (52 indlæg)
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Denne tråd har jeg oprettet af inspiration fra den nu lukkede tråd om markedsføringsloven §6.

Jeg vil indrømme, at emnet kørte en del af sporet. Men jeg synes det er synd at lukke en tråd og lade de afsluttende ord komme fra en samling mennesker, der praktisk talt drager samtlige og klassiske misfortolkninger af hvad NM/MLM er.
Nu kan jeg ikke huske hvem der sagde pyramidespil, men kære ven nu du du satme lige tage dig sammen engang inden der løsrives al for mange brudstykker af tilfældig paratviden ud på dette forum.

Jeg troede ærligt talt, at debatten omkring MLM på dette forum var på et højere niveau. Men det skal være mig en fornøjelse at lukke munden på alle der bare tænker ordet pyramidespil, når der er tale om MLM.

Først og fremmest (back to basics) lad os definere de forskellige måder hvorpå man kan distribuere et produkt.

Nr. 1: Man kan omsætte en vare igennem en forretning. Et supermarked, en kiosk, en trælasthandel... du går ind og køber noget. Behøver jeg sige mere?

Nr. 2: Man kan omsætte en vare gennem direkte salg. Dette vil typisk, men ikke altid være salg af produkter.
Dette er når selvstændige eller freelancere sælger produkter til nogle kunder. Dette kan f.eks. være faste kunder i et firma og det kan f.eks. være aktivt salg. Kort sagt opsøger forhandleren kunderne og skaber en omsætning.

Nr. 3: Dette ville være distribuering via postordre eller over nettet. Men denne del hører mere ind under direkte salg.

Nr. 4: Multi Level Marketing. De 3 store FY ord.

En typisk fejl folk begår er, at de kommer til at blande MLM med direkte salg.
Direkte salg KAN være et aspekt i et MLM koncept, men som jeg har sagt flere gange. "Det er ikke direkte salg der er humlen i MLM". Man skal ikke have sælgerhatten på, man skal ikke være sælger og man skal ikke sælge noget.
Det bliver ikke mere rigtigt af, at jeg gentager det. Men måske hænger det fast denne gang. Desuden er det fakta!

Godt! Jeg behøver vel ikke fortælle, at MLM intet har med det første eksempel at gøre. Overhovedet!

Nu hvor jeg har konstateret hvad MLM IKKE er, så skal det være mig en fornøjelse at fortælle hvad MLM er og hvorfor markedsføringslovens §6a er bedre brugt til at tørre *** med, end at læse igennem for en seriøs networker der ved hvad han/hun laver.

En seriøs networker VED, at tiden der er brugt på at lave direkte salg er spildt, i forhold til hvad den tid ellers kunne være brugt til. En networker VED, at det er de mange små resultater der giver det store resultater.
For illustrere dette;

1 person bruger 1 måned på at sælge produkter. Lad os for lethedens skyld sige, at 500 kr. imødekommer et månedligt behov for et produkt, der i dette tilfælde er helt irrelevant. Lad os sige, at denne networker arbejder et par timer om dagen i 20 (arbejdsdage) og finder 1 ny almindelig kunde hver dag, som køber for 500 kr.
Dette giver 20x500 kr = 10.000 kr. - Vi giver personen 30% af dette og i slutningen af måneden står denne person med 3.000 kr. i hånden og skal nu til at løbe samme ræs igen for at tjene 3.000 kr. mere osv.

DETTE ER IKKE MLM!!!

Nu tager vi udgangspunkt i en networker. Denne networker arbejder også i 20 dage på en måned og hver anden dag finder han en person, som ser ideen med MLM.
Efter 2. dag har denne person fundet 1. - De er nu 2.
Disse 2 har efter 4. dag fundet 1 hver. - De er nu 4.
Disse 4 har efter 6. dag fundet 1 hver. - De er nu 8.
Disse 8 har efter 8. dag fundet
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 08:41

James

Jeg faldt over tråden " forskellige MLM koncepter"  hvor debattøren Diaz d. 6/4 12:43
kommer med et meget faktuelt ( og i mine øjne seriøst ) indlæg,
ingen tvivl om at hun er 100% dedikeret til hendes forretning.
Hun skriver flere gange at hun sælger, og ved salg mv.

Hvorfor har du alt den afstandtagen til ordet salg?
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 13:09

Hej Hans

Jeg tager heller ikke afstand til direkte salg.
Hvis du mere ordret læser hvad jeg skriver, så siger jeg at direkte salg kan være et aspekt i MLM.
I et MLM koncept vil direkte salg oftest ligge der som en mulighed. De der benytter sig af denne mulighed, vil typisk være folk der enten ønsker at oparbejde en større personlig volumen, eller folk der nyder at lave homeparties etc.

Men dette aspekt af det, er faktisk slet ikke det som MLM går ud på.
I MLM får man mest ud af, at opbygge et fornuftigt netværk af mennesker, som SELV handler med firmaet.
Personligt ville jeg ikke bruge et eneste sekund af min tid på, at lave direkte salg. Men jeg ville selvfølgelig ikke sige nej til et muligt salg, - tiden er bare mere vel investeret ved at holde sit fokus på, at man er netværker der ønsker at opbygge sin organisation og IKKE sælger der ønsker en stor personlig omsætning.

Mvh.

James
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:10

Hej James,

Tak for dit initiativ med denne nye tråd. Jeg håber vi her kan få en debat hvor vi bruger argumenter og frem for alt, læser og prøver at forstå de forskellige indlæg...;o))

I øvrigt: Tak for roserne, jeg er professionel reklame- og marketing mand, så jeg ved sgu hvad jeg taler om også når det er om MLM.

Problemet er, som jeg ser det, at vi er på vej mod at forstå noget nyt. Det tankevækkende er, at når jeg taler med mennesker om MLM falder det dem mange gange for brystet, at skulle tjene penge direkte og målbart på noget de foretager sig og sætter i gang. Og at den største del af indtjeningen kommer fra netværket forekommer dem direkte umoralsk, da de, synes de, ikke er direkte involverede længere. Men hvis talen falder på investering i aktier er direkte arbejdsfrie indtægter helt i orden.

Min konklution er, at vi har levet med afkast af aktiehandel i længere tid end MLM, så derfor opleves MLM som noget nyt og farligt. Ingen ved sine fulde fem ville vel - undtaget de mest forbenede venstreorienterede individer - afskaffe aktiemarkedet, selv om vi dagligt oplever uregelmæssigheder her. Ja faktisk har et par af de helt store økonomiske nedture været p.gr.a. professionelle investores uhæderlighed.

Altså MLM er fremtiden, og i en overgangsfase skal vi naturligvis igennem fasen, hvor der råbes efter os...;o))
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17

Hej Hans,

Jeg tager heller ikke afstand fra begrebet SALG så vel som KØB og der bliver naturligvis også SOLGT og KØBT i MLM blot ikke direkte mellem de involverede forretningspartnere.

Du skal se det hele i lyset af, at os, der har valgt at drive en professionel MLM forretning, formidler kendskab til produkter og forretningsmuligheder. Thats it... Det aktiuelle SALG og KØB foregår således mellem vores MLM samarbejdspartner og den enkelte kunde. Altsammen helt fornuftigt beskrevet i James indlæg i øvrigt.
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 10:41
Kære James & Palle (& Hans),

Spændene debat (MLM) som synes at kunne fortsætte i uendelige ..

Efter at have læst Jeres (James & Palle) indlæg kan jeg lidt forstå at man men den beskrevne opsætning (af Palle) mener at man ikke er underlagt Markedsføringslovens paragrafer…

Markedsføringsloven gælder selvfølgelig når der er tale om et salg – men den gælder også når det sker med ”henblik på afsætning”!

Den beskrevne opsætning i Palles indlæg ligner jo fordelskort konceptet. Man har en indkøbsforening/portal og via et medlemskab kan medlemmerne køb hos indkøbsforeningens medlemmer.

Om et fordelskort sælges, gives væk eller man blot formidler kontakten gør ingen forskel, da det sker med en henblik på afsætning ! Det gør heller ingen forskel hvem der "formidler" kontakten mellem mulig kunde/medlem og indkøbsportalen ... da det stadig sker med henblik på afsætning! 

Skal gøre opmærksom på at jeg IKKE ”sidder på den anden side af bordet” i forhold til MLM – men ud fra deltagelse i såvel loyalitetskampagner, fordelskort, etc… kender jeg til problemstillingerne. Den vej uden om MF-loven eller de huller i MF-loven som I så fint beskriver findes IKKE i myndighedernes verden, og derfor er man underlagt MF-loven!

Skulle I stadig have den opfattelse at den form for MLM ikke er underlagt MF-loven vil jeg foreslå at i tager kontakt til en større udbyder af et fordelskort eller måske Handelshøjskolen … Begge steder findes der folk som ved en hel del om emnet….

Vil IKKE forslå at i tester det ved sende en uopfordret henvendelse til en ven og at Jeres ven så laver en anmeldes overfor Forbrugerombudsmanden!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:01

> Men det skal være mig en fornøjelse at lukke munden på alle der bare tænker ordet pyramidespil, når der er tale om MLM.

Du skal ikke lukke munden på nogen som helst her. Du er velkommen til at komme med dine meninger og argumenter lige som alle andre, men din "#ukke munden" attityde kan du godt pakke samme og fise af med - den er der simpelt hen ingen der gider høre på.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:10

Kære Mikkel deMib,

Hvad med at vi alle udviste lidt rummelighed og anvente positiv fortolkning, når de forskellige sprogblomster anvendes.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:23

Hej basco,

HæHæHæ... Dette emne hører vist til i den af Martin lukkede tråd...;o))

Ganske kort: Du har ret under forudsætning af at formålet med min henvendelse er merkantilt. Er det ikke det og vi samtalens forløb nærmer os MLM overtrædes markedsføringslovens prgf. 6a ikke. Ogt forstå mig nu korrekt: Jeg taler ikke om en skjult henvendelse/hensigt, for den går heller ikke omend den er svær at bevise...;o))

Den styrke der er i MLM er at, som James opregnede med sit potentiale eksempel, at sætte en bevægelse i gang. Det gøres i fritiden af private mennesker i almindelig omgang med andre private mennesker. Jeg har endnu ikke hørt, men jeg har det nok til gode, at almindelig meningsudvæksling skal stoppe hvis talen falder på MLM og slige ting...;o))

Det vi har så svært ved at forstå, er, at det hele er noget amatøragtigt noget indtil 2,4,8 bevægelsen kommer igang. Når den er i gang begynder den enkelte MLM forretningsdrivende kun at have kontakt med mennesker, som selv gerne vil høre mere. 
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 13:26
Dato: 9/10/2005 10:41:24 AM Forfatter: basco Kære James & Palle (& Hans),
Spændene debat (MLM) som synes at kunne fortsætte i uendelige ..

Hej Basco

Helt ærligt. Nu er det jo altså MLM der diskuteres inde på denne del af iværksætter debatten og ja debatten forsætter, men formegentlig ikke uendeligt.

Denne tråd oprettede jeg ikke så meget for endnu engang, at diskutere MF-loven §6a igennem igen. Men derimod for at skabe en debat, som skal gøre folk klogere på "hvad er MLM?" For dette er der tydeligvis en hel del der ikke forstår.

Når jeg henvender mig til en person, som jeg ønsker at arbejde sammen med. Så er det ikke produkterne som sådan jeg formidler. - Produkterne skal være relevante, konkurrencedygtige og i øvrigt bare være i orden.
Men disse produkter, eller den omsætning en ny forhandler vil skabe er jo ikke det jeg ønsker at formidle. Jeg ønsker at formidle et forretningskoncept - jeg ønsker at opbygge min organisation.

Mht. god markedsføringsskik når jeg snakker med venner og bekendte, så er jeg personligt meget flink til at fortælle dem, at de ikke skal føle sig presset bare fordi vi kender hinanden. Jeg fortæller dem om mulighederne der er i konceptet, men også mulighederne for at de melder fra uden det ændrer noget ved vores forhold.

Vennehverving er jo når man vælger, at udnytte sin position som ven/bekendt og udnytte den relation man har til at presse vedkommende psykisk. - Dette ville jeg selv betragte som en form for manipulation og det er selvfølgelig ikke i orden.

Når man ringer til en person, er det jo som sagt ikke ens hensigt at afsætte nogen produkter eller ydelser.
Man ønsker at formidle et koncept, med alle de muligheder der er i det og man ringer jo til en person netop for at få en accept til gøre dette.
Når man mødes og snakker sammen så har man fået anmodningen om, at det er i orden.

Hvis det at få selve tilladelsen til at "formidle et koncept"/"afsætte et produkt" betragtes som, henblik på at ville afsætte et produkt. Så vil man jo aldrig kunne bede folk om tilladelse til at gøre dette og aldrig komme i dialog med folk.

Efter min mening er der ikke nogen huller i MF-loven man skal benytte sig af. Men i ens dialog med en ven/bekendt ønsker man at indhente tilladelsen til, at kunne formidle konceptet. Der står jo intet i ML loven om, at man ikke må kontakte folk for at få deres accept. Tværtimod står der jo, at man skal have denne accept. - Hvis man ikke må ringe/snakke med folk og bede om denne accept, så er man jo bundet på hænder og fødder.

At finde en ny forhandler er en trinvis process og det er min mening, at hele denne process er kogt ned til;
"At ville afsætte varer med egen vinding for øje på en uhumsk måde, fra det instans man tager sin telefon og ringer en ven/bekendt op."

Hvis nogen er uenige med dette, så skriv venligst hvordan I mener; at man indhenter accepten til at få formidlet konceptet. - Et af mine bud kunne være, at man benytter sig af telepati og jeg har faktisk ikke umiddelbart andre bud på hvordan det kan gøres, hvis loven er så stram som bliver fortolket til at være.

Mvh.

James
Side 1 ud af 6 (52 indlæg)