Det gør jeg gerne, og endda i ramme alvor. Man skal helt klart undgå at eje kildekode og starte it-projekter ligeså længe man overhovedet kan. Istedet skal man fokuserer på at tjene penge, og betale for, at havde så lidt med teknik at gøre som overhovedet muligt! Sætningen med at Open Source er godt for nørder, men dårligt for ekøbmænd, holder for de 9 ud at 10 e-købmænd, der kan passe i en standard shop. En anden udbredt floskel er at der intet er så galt at det ikke er godt for noget - det gælder også for Open Source, som er et glimrende alternativ til at bygge fra bunden. Hvis du læser tråden igennem igen, så vil du se en række fortællinger om ekøbmænd der tjener gode penge på standard shops, en del ekøbmænd der har brændt fingrene på Open Source projekter og betalt prisen. En enkelt Os Commerce shop, der faktisk er tilfreds med sin succes, men har et site der umiddelbart kunne gøres meget bedre i standardshop, til gengæld har de nået på vejen der måske kan retfærdiggøre at de startede et it-projekt. Men hvor mange penge kunne de ikke havde tjent, hvis de havde haft en rigtigt godt opsat standard shop, imellemtiden! Iøvrigt er har de 5 fysiske butikker og sandsynligvis et budget til webshop, der er de færreste nystartede e-købmænd forundt. Det er også den virkelighed, jeg har set de sidst, i jeg ved ikke hvor mange år, og det er der også overraskende mange andre der har! Dem der argumentere imod at "Open Source er godt for nørder, men dårligt for ekøbmænd" er ikke overraskende alle sammen nørder, og endda nørder der sælger Open Source baserede løsninger. De mener allesammen, at havde en eller anden teknisk forklaring der gør at sætningen ikke holder, de nægter nærmest at forholde sig til historierne fra den virkelige verden, og jeg synes faktisk at det gør at de ender med bekræfte pointen. Hvis man som ekøbmand skal overbevise sig selv om at Magento er for nørder - kan man bare bruge den gamle follow-the-money teknik, og der er ikke en eneste af deres produkter der ikke er rette imod nørder - licensen er lavet for at give en øget sikkerhed på de store projekter nørder laver og partner programmet er lavet til nørder der vil sælge tekniske løsninger til ekøbmænd.
Jeg ved udmærket hvem 37signals er, og kender selvfølgeligt også historien om Rails. Men udover at være inspirerende for udviklere og nørder, så er 37signals også inspirerende forretningsmæssigt. Specielt fordi deres sætning om at løbe fra konkurranten, ved at lave mindre. |
Mads Nygaard Pedersen:Som Rasmus vil jeg melde mig ud af tråden da jeg synes diskussionen er begyndt af køre lidt vel meget i ring - desuden skal jeg ud og trekke 220 km næste uge, og har et par nye Meindl støvler der skal gås til inden da...
Jeg bliver ved lidt endnu - selvom jeg må indrømme at tråden efterhånden, har sjålet rigtigt meget af min tid. Jeg synes det er en meget vigtigt sag - det er nok lidt for meget at håbe men det ville være fantatisk hvis nybagte e-købmænd, brugte rådet, fik startet i en standard shop, kom igang med at tjene en dejlig masse penge, herefter gik med et stort budget og så på skræddersyede løsninger både på open og closed source platforme.
Det vil formendtligt være en win-win-win situation, hvor ekøbmanden tjener flere penge, opensource nørderne for flere store opgaver til større budgetter (opgaver der passer til f.eks. Magento) og tjener derfor flere penge. Min egen virksomhed, der i høj får ligesom Open Source folkene også adgang til større budgetter, så vi tjener flere penge!
(Så smil og vær glad - hvis det lykkedes mig at overtale ekøbmænd til, at undgå it-projekter og open source i første omgang. Så vinder du i anden :-) )