Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dandomain contra vituemart..

Side 19 ud af 24 (234 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mads Nygaard Pedersen:
Hvis flosklen var sand - så ville påstanden "Magento er godt for nørder men dårligt for e-købmænd" også være sand. Jeg gad godt se den person der i skrev det på sin blog - vel og mærke i ramme alvor...;-)

Det gør jeg gerne, og endda i ramme alvor. Man skal helt klart undgå at eje kildekode og starte it-projekter ligeså længe man overhovedet kan. Istedet skal man fokuserer på at tjene penge, og betale for, at havde så lidt med teknik at gøre som overhovedet muligt!

Sætningen med at Open Source er godt for nørder, men dårligt for ekøbmænd, holder for de 9 ud at 10 e-købmænd, der kan passe i en standard shop. En anden udbredt floskel er at der intet er så galt at det ikke er godt for noget - det gælder også for Open Source, som er et glimrende alternativ til at bygge fra bunden.

Hvis du læser tråden igennem igen, så vil du se en række fortællinger om ekøbmænd der tjener gode penge på standard shops, en del ekøbmænd der har brændt fingrene på Open Source projekter og betalt prisen. En enkelt Os Commerce shop, der faktisk er tilfreds med sin succes, men har et site der umiddelbart kunne gøres meget bedre i standardshop, til gengæld har de nået på vejen der måske kan retfærdiggøre at de startede et it-projekt. Men hvor mange penge kunne de ikke havde tjent, hvis de havde haft en rigtigt godt opsat standard shop, imellemtiden! Iøvrigt er har de 5 fysiske butikker og sandsynligvis et budget til webshop, der er de færreste nystartede e-købmænd forundt.

Det er også den virkelighed, jeg har set de sidst, i jeg ved ikke hvor mange år, og det er der også overraskende mange andre der har!

Dem der argumentere imod at "Open Source er godt for nørder, men dårligt for ekøbmænd" er ikke overraskende alle sammen nørder, og endda nørder der sælger Open Source baserede løsninger. De mener allesammen, at havde en eller anden teknisk forklaring der gør at sætningen ikke holder, de nægter nærmest at forholde sig til historierne fra den virkelige verden, og jeg synes faktisk at det gør at de ender med bekræfte pointen.

Hvis man som ekøbmand skal overbevise sig selv om at Magento er for nørder - kan man bare bruge den gamle follow-the-money teknik, og der er ikke en eneste af deres produkter der ikke er rette imod nørder - licensen er lavet for at give en øget sikkerhed på de store projekter nørder laver og partner programmet er lavet til nørder der vil sælge tekniske løsninger til ekøbmænd.

Mads Nygaard Pedersen:
Du henviser  til 37Signals som et ekspempel på tight businesship. 37signals er til orientering firmaet bag Ruby on Rails - Ruby er frameworket bag Basecamp og andre 37Signals webapplikationer, såsom bl.a. Twitter og Shopify.

Jeg ved udmærket hvem 37signals er, og kender selvfølgeligt også historien om Rails. Men udover at være inspirerende for udviklere og nørder, så er 37signals også inspirerende forretningsmæssigt. Specielt fordi deres sætning om at løbe fra konkurranten, ved at lave mindre.
BaseCamps succes bygger i højgrad på at de har fjernet alle de features, skal bruges for at tilfredsstillende krævende store virksomheder, og istedet valgt at fokusere på et mindre featureset, men så tilgengæld være super effektivt til mindre kunder. Det er faktisk det stik modsatte af Magento, der sigter på at kunne udfylde rollen som enterprise platform.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:38

Mads Nygaard Pedersen:
Som Rasmus vil jeg melde mig ud af tråden da jeg synes diskussionen er begyndt af køre lidt vel meget i ring - desuden skal jeg ud og trekke 220 km næste uge, og har et par nye Meindl støvler der skal gås til inden da...

Jeg bliver ved lidt endnu - selvom jeg må indrømme at tråden efterhånden, har sjålet rigtigt meget af min tid. Jeg synes det er en meget vigtigt sag - det er nok lidt for meget at håbe men det ville være fantatisk hvis nybagte e-købmænd, brugte rådet, fik startet i en standard shop, kom igang med at tjene en dejlig masse penge, herefter gik med et stort budget og så på skræddersyede løsninger både på open og closed source platforme.

Det vil formendtligt være en win-win-win situation, hvor ekøbmanden tjener flere penge, opensource nørderne for flere store opgaver til større budgetter (opgaver der passer til f.eks. Magento) og tjener derfor flere penge. Min egen virksomhed, der i høj får ligesom Open Source folkene også adgang til større budgetter, så vi tjener flere penge!

(Så smil og vær glad - hvis det lykkedes mig at overtale ekøbmænd til, at undgå it-projekter og open source i første omgang. Så vinder du i anden :-) )

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 22:18

For mig at se er en af de gode ting ved feks dandomain og scannet, at de vedligeholder systemmet bag shoppen hvis man kan kalde sådan, uden at det koster brugeren ekstra, han eller hun betaler sit faste månedlige abb og behøver ikke at bekrymre sig om det...

Uden at gøre mig alt for klog, så har jeg ikke oplevet nogle steder at firmaer der ikke tilbyder et standard system, siger opdateringer osv behøver du ikke at bekrymre dig om, du betaler bare dine 400,- pr mdr, du skal skam ikke betale ekstra for at vi sørger for at det hele er opdateret.

Man har så travlt med at fortælle at alle systemmer er hyldevare, men alligevel er der jo en forskel på disse hyldevarer. For hyldevarene hos standardsystemerne bliver hele tiden udviklet, og nye funktioner kommer til, nuvel jeg ved godt man skal betale ekstra for det, men man har valget, og nu der tænker udvikling for brugeren. Ydermere findes der jo på standard hyldevarene steder hvor brugerne kan skrive forslag til nye funktioner.

Og i min verden er der nu alligevel meget stor forskel på standard hyldevarer og ikke standardhyldevarer. Det er muligt at jeg tager fejl, men siger du til dine kunder jeg laver lige denne ekstra funktion som du kan bruge i din butik mod at betale 99,- mere pr mdr. 

Og jeg syntes man skal lade være med at påstå at opensource eller ikke standardsystem om vil, simpelthen er et must for en e-købmand..Sådan som det bliver fremført lyder det jo nærmest som om at man lige sågodt kan grave sin egen grav hvis man vælger et standardsystem. At fortælle at netop dit system er det allerbedste i verden er at stikke både nuværede og kommende ekøbmænd blår i øjene, netop fordi du ikke har kendskab til deres individuelle behov. Det kunne vel tænkes at en standardshop kunnee opfylde deres behov de næste fem år, og så kan det godt være at de til den tid er vokset ud af det, men så har de forhåbentlig tjent så mange penge i den periode, at deres muligheder er nogle helt andre end da de begyndte.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:53

Lad os nu lige forholde os til fakta.

1) Lundsby har igennem gud ved hvor mange indlæg sagt at open source = dårligt for ekøbmænd.

2) Du kan _sagtens_ få vedligeholdelsesaftaler på open source platforme - vi har mange kunder som bare smider et fast beløb hver måned og så er deres software altid uptodate - forskellen er dog i forhold til closed source at udviklingsraten og den udviklingmasse du får for pengene som regel er markant højere på open source end closed source fordi der ikke sidder 3-5 udviklere men i nogle tilfælde flere 1000ere af udviklere og arbejder videre på systemet.

3) Uanet hvordan man vender og drejer det - eller forsøger - så er det _altid_ en fordel at man har friheden til at ændre ens butik efter forandrede behov - det er meget meget enkelt en objektiv sandhed der ikke kan diskuteres - hvis du kan få produkt A og produkt B til samme månedelige pris hvorfor så overhovedet overveje at vælge en løsning hvor man stavnsbinder sig til et monopolligende forhold hvor ens udbyder har absolut eneret på justeringer og tilpasning af kildekoden?

Der findes flere og flere standard løsninger, som også er open sorce, der tilbyder alt det som man kan forvente eller efterspørge på en lejeløsning - forskellen ligger i friheden til selv at arbejde videre med systemet efter ens behov.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

> 1000ere af udviklere og arbejder videre på systemet.

Og hvor mange eKøbmæng og forretningsfolk er der så, som beslutter hvad de 1000-vis af udviklere bør fokusere på? Som regel er svaret NUL. Og det er netop et af de alvorlige problemer med open source - det styres af udviklere, ikke af forretningsfolk, og dermed bliver det ofte de ting som udviklerne synes er sjove, som der blive fokuseret på frem for det som man kan tjene penge på, og som eKøbmænd og forretningsfoolk normalt vil fokusere på.

Dertil kommer så, at udviklere generelt elsker opdateringer - lige modsat forretningsfolk, der ved, at enhver opdatering er en forretningsmæssig afbrydelse og risiko.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 00:43

Vi får konstant kunder ind som klager over deres gamle udbydere ikke udvikler hurtigt nok, ikke er omstillingparate eller villige, ikke er lydhør, kræver dem en halv arm for selv små korrektioner, ikke vil implementere deres ønsker osv. osv - og de kommer alle sammen fra closed source udbydere.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 00:48

Ronnikc:
1) Lundsby har igennem gud ved hvor mange indlæg sagt at open source = dårligt for ekøbmænd.

Jep, den er god nok, tilgengæld er det godt for nørder :-)

Ronnikc:
2) Du kan _sagtens_ få vedligeholdelsesaftaler på open source platforme

Jep, Magento's koster 9000 dollars om året! Hvem så hjælper de dig også når der er bøvl med teknikken!

Ronnikc:
vi har mange kunder som bare smider et fast beløb hver måned og så er deres software altid uptodate - forskellen er dog i forhold til closed source at udviklingsraten og den udviklingmasse du får for pengene som regel er markant højere på open source end closed source fordi der ikke sidder 3-5 udviklere men i nogle tilfælde flere 1000ere af udviklere og arbejder videre på systemet.

Sidder lige og prøver at forestille mig det enorme månedlige beløb, der skal til for ansvarligt kunne love at man vil vedligeholde 1000'ere af udvikleres arbejde og garanterer. Det kan ikke være under 1 mil. pr. måned, der må altså være et eller andet der ikke stemmer.

Ronnikc:
Uanet hvordan man vender og drejer det - eller forsøger - så er det _altid_ en fordel at man har friheden til at ændre ens butik efter forandrede behov

Det sjove ved det er at den gennemsnitlige e-købmand kan ændre meget mere med en DanDomain eller Scannet, end han kan med f.eks. en Magento. Men du mener garanteret ikke hvad han kan med løsningen, men istedet hvad han kan betale en nørd for at gøre, er det ikke rigtigt ?

Ronnikc:
Der findes flere og flere standard løsninger, som også er open sorce

Kan du ikke nævne nogen, for alle dem jeg har set har manglet alle de features der gør, at man kan lave webshops uden nørder!!! Det kan man både med vores egen, med DanDomains og med Scannets. Min teori har altid været at Open Source var lavet af nørder til nørder.
Pt. ser det ud til at Magento tæver alle konkurrenter på Open Source markedet, og de har ihvertfald ikke dette fokus, for dem er det nødvendigt at man bliver ved med at havde brug for nørder til at lave webshops, ellers falder deres forretningsmodel sammen.

Ronnikc:
forskellen ligger i friheden til selv at arbejde videre med systemet efter ens behov.

Nej, Ronni forskellen ligger i friheden til ikke at skulle tænke på teknik og it-projekter, og istedet havde tid til at tjene penge!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 01:30

Ronnikc:
Vi får konstant kunder ind som klager over deres gamle udbydere ikke udvikler hurtigt nok, ikke er omstillingparate eller villige, ikke er lydhør, kræver dem en halv arm for selv små korrektioner, ikke vil implementere deres ønsker osv. osv - og de kommer alle sammen fra closed source udbydere.

Gad vide hvad det er Rosenstand og de e-købmænd han referer til gør rigtigt - når ja de har fokus på indtjening. Men måske så har de e-købmænd du så meget succes og tårnhøje omsætninger at de ikke har noget at gøre i en standard shop.

Nej, spøg til side jeg har sagt flere gange før, at hvis man ikke længere kan være i sin standard shop, så kan det være rigtigt fornuftigt at skifte til en Open Source løsning, eller bygge fra bunden eller bygge videre på en standard shop. Det er helt okay - det er bare et rigtigt dårligt sted at starte.

Som tidligere nævnt, findes der flere standard systemer som man kan skræddersy videre på! (F.eks. RedPitt og vores eget). Hvorvidt deres tidligere leverandør har været lydhør, for ændringer eller ej, har jeg svært ved at sige, en stor del af de features vi implementerer for kunder, koster dem under 50 % af hvad det ville kostet, hvis de havde fået det lavet som tilpasninger til en skræddetsyet eller open source løsning. Dette er fordi der er mange sammenfald i kundernes ønsker og så sørger vi for at de splejser. Så bliver alle glade kundene og os!

Hvis man har lyst kan sagtens bygge skræddersyede shops på standard systemer, vi har f.eks. bygget www.byflou.com på EasyFlow.

Kan du ikke sende mig en PM, på hvilket udbydere, det er der kræver en halv arm for selv små korrektioner til deres standard shops, sådan nogen var jeg ellers ret sikker på at der ikke fandtes på det danske marked.

Du skal se det er nok de samme kunder, der om et par år, vil konvertere til Magento fordi deres community har så meget mere vind i sejlene! Så bander de nok Virtuemart langt væk :-)

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 09:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu meldte jeg mig ud af diskussionen på forrige side, så det bliver lige et hurtigt indspark uden citater Smile

Det er egentligt en underlig diskussion. Jeg har sagt flere gange at man selvfølgelig godt kan tjene penge på løsninger på DanDomain og Scannet. Det har vi også fået flere beviser for i tråden. Det er ganske fornuftige løsninger, især at starte på.

Det der undrer mig er modpartens holdning som siger at man som nybagt e-købmand konsekvent siger at man skal holde sig fra open source løsninger fordi man så skal tænke teknik, it projekter og nørder, og derfor ikke kan tjene penge med et sådan system (eller hvordan skal jeg forstå det).

Så nu har vi så hørt fra Lundsby sige det samme igen og igen (og mig for den sags skyld). Hvis der ellers var nogen der gad og læse igennem hele denne tråd, så ville jeg egentligt gerne høre fra nogle e-købmænd (ikke nørder) som rent faktisk tjener penge på deres Magento shop (eller osCommerce butik).

De gange der har været nogen fremme og sige at de tjente penge på deres open source løsning har Lundsby bare angrebet dem og sagt at de kunne tjene mere?!? Øhh... Man kan vel optimere ALLE butikker, ik!?!

Nåh... Nu skal jeg prøve at holde min mund.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:20

Rasmus Lindgren:
De gange der har været nogen fremme og sige at de tjente penge på deres open source (OsCommerce, jeg bliver nød til at være konkret for lige om siger du at du kun snakker om Magento) løsning har Lundsby bare angrebet dem og sagt at de kunne tjene mere?!? Øhh... Man kan vel optimere ALLE butikker, ik!?!

Øh, der har været en ekøbmand der var glad for Open Source, og de 5 fysiske butikker og derfor nok et noget større budget, end de fleste nystartede.
Og jeg sagde faktisk, at hans nye version af sitet, nok kunne retfærdiggøre et it-projekt, men hvis han var starte i en standard shop og koncenteret sig om at lave små ændringer til den, optimerer sine AdWords, etc. jeg så havde de højst sandsynligt tjent flere penge idag, men så havde de selvfølgeligt haft hurdlen med system konvertering. Så den sag er ikke helt sort/hvid.

Der har været 2 e-købmænd med rigtigt dårlige erfaringer med Open Source projekter (en af dem endda med Magento).

Hvis du ser Michael (trådstaters) sidste indlæg, der er skrevet som svar til et af dine, så er det rimeligt tydeligt at han har forstået hvad det handler om.

Mikkel og jeg selv, har også fortalt hvordan vi har set mange e-købmænd falde i Open Source fælden, og efter følgende aldrig er kommet til det sted hvor de begynder at tjene de gode penge. Vi har også hørt Thomas Rosenstand fortælle om succesfulde ekøbmænd, der istedet for at fokuserer på frihed og smarte features, bruger systemer som DanDomain og Scannet til at skabe nogle rigtigt imponerende resultater.

Er det ikke rimeligt tydeligt, at den virkelige verden og e-købmændene har talt, spørgsmålet er bare om nørderne har lyttet :-)

Side 19 ud af 24 (234 indlæg)