Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dandomain contra vituemart..

Side 16 ud af 24 (234 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ronnikc:
Der må jeg desværre skuffe dig - jeg læser ikke statskundskab til daglig

Der blev jeg skuffet :-). Vi har jo snakket sammen før og du har fortalt mig din erhvervshistorie, og jeg har fortalt min, så vi ved jo cirka. hvor vi står :-)

Ronnikc:
og her har jeg også eksamen i organisationsteori - så hele det teoretiske fundament omkring leverandørafhængighed er rent faktisk noget jeg har studeret og har eksamenspapirer på -

Det er sjovt jeg har også haft organisationsteori selvom det hedder ledelse og organisation på DTU, det handlede overhovedet ikke om leverandør afhængighed. Det hører vil heller ikke til der da faget primært omhandler organisations interne forhold. Til gengæld kan jeg glæder dig med at vi gennemgik begrebet i erhvervsøkonomi (hvor det også retteligt hører hjemme!), men det var som en af mange aspekter, og egentligt ikke fordi det blev tillagt den særlige vægt du giver udtryk for.

Ronnikc:
Derudover så er det en søgt sammenligning du laver men den er vel efterhånden ret sigene for det argumentationsniveau du kan svinge dig op på i denne del af debatten - det kniber voldsomt med argumenterne...

Jeg synes på ingen måde det gniber med argumenterne, det kniber lidt med at få dem til at nå dig, men det er det eneste! Som jeg ser debatten, ja så hvis du var en ludo brik, så var du slået hjem :-)

Ronnikc:
Desværre så er leverandørafhængigheden en af de ting du højt og flot ignorer når vi debatere i tråden her

Vi har diskuteret leverandørafhængigehed og systemafhængighed og pointen om at man er mere fri til at vælge hvem man vil arbejde sammen med jo større budget man har, og man får et større budget ved at fokusere på indtjenningen. Thomas' kunde med 15 mil. i omsætning, kan i meget højere grad vælge både leverandør og platformen, end så mange andre.

Så jeg synes vi har diskuteret det, og det er faldt ikke ud til din fordel, vi kan selvfølgelig godt blive ved, men det virker som om at du er den eneste der ser som altoverskyggende vigtigt!

Ronnikc:
du så påstår at open source er dårligt for ekøbmænd - det har ingen gang på jord og du har ikke præsenteret en eneste valid pointe under din argumentation

Pointerne har da i høj grad været valide, og jeg tror bestemt også at der er mange der forstår dem, men det er ikke alle.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:43

Ronnikc:
Tillad mig at konkludere at det er noget forbandet vrøvl Smile

Nu tager vi den lige en gang til meget langtsomt, så håber jeg du kan være med. Niels har en webshop, han bruger en masse tid på at implementerer nye features er ved at være færdig med en smart nyt system der gør at man kan bestille rammer.
Han kan ikke lave det selv, så han for en konsulent til at gøre det, det koster ham penge og tid.

Nu er Niels et menneske og har derfor begrænset tid, så den tid han bruger på sit it projekt får han ikke brugt på at lave små justeringer på sit website og AdWords for heller ikke den attention de burde.

Så Niels bruger altså primært sin tid på aktiviter der koster ham penge nu og her, istedet for at bruge tid på de aktiviteter der tjener ham penge nu og her.

Grunden til at det er sådan, er at e-handel succes primært opnåes ved juster-test juster-test tilgang. Istedet for at håbe at den nye smarte feature kommer og redder dagen (Det gør den sjældent).

Hvis Niels istedet havde købt en hosted løsning, og et design, og så havde gået i krig med AdWords (i den store stil) og små justeringer, så havde han  idag været en rigere mand!

Jeg håber at pointen står mere klart nu!

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:55

Ganske kort:

Hele dit sidste indlæg her har jeg intet med open source vs closed source eller leje vs. eje at gøre.

Det handler om prioriteting og derudover så er det endnu en gang intet i dit indlæg som begrunder hvorfor i alverden der skulle være forskel på om Niels starter på en open eller closed source platform - de ting han får med fra hyldevaren er jo stort set det samme så han kunne også sagtens gå i gang med adwords med en open source løsning (om end det jo kun sætter ham i kontakt med en yderst begrænset del af hans målgruppe i sig selv) - forskellen ligger i den efterfølgende frihed.

I forhold til dit forrige indlæg så handler organisationsteori jo ikke kun om en organisations interne forhold - tværtimod så er organisationens evne til at forandres i forhold til en foranderlig omverden (markedet) en enormt vigtig del af en organisation og derfor så hører hele snakkem om resource dependency theory naturligvis også hjemme i Organisationsteori - det handler om mere end mikroøkonomi (ja jeg har også universitetseksamner i såvel mikro- som makroøkonomi). Den type forretning du driver hvor du gør dine kunder afhængige af dig som leverendør er faktisk et tekstbogs eksempel på en rigtig god måde at sætte en organisation op på - desværre er det ikke lige optimalt for kunden Wink

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For mig at se handler det slet ikke så meget om det er open source eller closed source. Det er jeg som de fleste andre forretningsfolk ret ligeglad med. Det som det handler om er, om jeg køber en standardiseret hyldevare til en fast månedlig pris, eller om jeg skal investere i et IT-udviklingsprojekt.

Alle der har lavet IT-udvikling ved at det, ligesom så meget andet udvikling (f.eks. ejendomsudvikling) er forbundet med en masse usikkerhedsfaktorer. Og det kræver altså virkelig meget erfaring at styre IT-projekter i land indenfor de i forvejen afsatte rammer. Jeg kender personligt ikke ret mange IT projekter af en bare nogenlunde størrelse, som har A) Overholdt tidsplanen B) Er endt med at koste det der var budgetteret med C) Ikke har kostet flere menneskellige resurser end planlagt og D) Har kunne præcis det som kunden og brugerne havde forventning om. De findes, men de er få!

I USA har man valgt at lægge status på samtlige offentlige IT projekter ud - det kan man se her: http://it.usaspending.gov/. Som Dorte Toft rigtig nok skriver i hendes blog, så ville en tilsvarende opgørelse i Danmark være på sin plads - omend det ville blive ret piunligt at se på. For selv de aller dygtigste nørder i den tunge del af IT-branchen i Danmark kan nemlig sjældent holde planer og budgetter!

Jeg laver altid selv min egen bearnaisesauce helt fra grunden. I starten gik det rigtig tit galt. I dag går det kun galt 1 ud af 100 gange - eller mindre. Bruger jeg i stedet for en pose fra Knorr går det aldrig galt, til gengæld synes jeg (som bearnaisesauceenørd) at det smager ad helvedes til. Men med den erfaring jeg efterhånden har fået med bearnaisesauce fremstilling har jeg lært at disponere over den fejl margin der nu engang er forbundet med at lave det fra bunden - og jeg acceptere at leve med den.

Men derfra og så til at pådutte alle andre, at de også skal lave deres egen bearnaisesauce er der langt. Det kunne aldrig falde mig ind. Jeg erkender, at de fleste sagtens kan leve med Knorrs posebearnaisesauce, uanset at jeg så synes den smager grimt. Den virker for et langt større flertal end den hjemmelavede gør.

Sådan forholder det sig iøvrigt med de fleste ting. De fleste af os - personligt og professionelt, lever med standardiserede hyldevarer for langt det meste af det vi gør. De fleste gider ikke ofre 100 æg på at øve sig på at lave bearnaisesauce. Fair nok. Og de færreste ekøbmænd har nogen som helst forretningsmæssig fordel ud af, at skulle øve sig på at være IT-projektudviklere. De fleste lever bedre med, at vælge en standardvare fra hylderne, med de begrænsninger de så måtte have, men til en pris og leveringsdatoi de på forhånd kender og har 100% sikkerhed for.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:24

Mikkel deMib Svendsen:
For mig at se handler det slet ikke så meget om det er open source eller closed source. Det er jeg som de fleste andre forretningsfolk ret ligeglad med. Det som det handler om er, om jeg køber en standardiseret hyldevare til en fast månedlig pris, eller om jeg skal investere i et IT-udviklingsprojekt.

Præcist!

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 14:41

Mikkel deMib Svendsen:

Amino er en debat. Hvis du ikke gider at debattere, står det dig frit for at lade være. Men lad venligst være med at bede andre Aminoer om ikke at debattere.

Amino er en fri debat. Hvis du ikke gider læse hvad jeg skriver, står det dig frit for at lade være. Med lad venligst være med at fortælle andre Aminoer hvad de må skrive eller ikke må skrive (?!).

Lundsby:

Mikkel deMib Svendsen:

Præcist!

I mener altså begge to at der ikke findes Open Source hyldevarer? Om jeg betaler hver måned til en standard dandomain shop i et standard design eller jeg betaler for opsætningen af en standard magento shop i et standard design er da fløjtende ligegyldigt.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 14:46

Mikkel deMib Svendsen:

Øhh ja...

Problemet er bare at det aldrig har handlet om et IT projekt. 

Om man skal lave design til Magento eller til DanDomain er da fuldstændigt lige gyldigt? Jeg vil næsten sige at det er mere besværligt at lave design til DanDomain fordi designeren skal kende til alle de begrænsninger der er i systemet rent designmæssigt. 

"Hvad siger de hr. Kunde. Vil de have produktkategorierne i toppen... Ahhh.. Det kan vist ikke lige lade sig gøre".

Om jeg fatter at diskussionen fortsætter. Men det er da smukt at selv Mikkel nu siger at 

Mikkel deMib Svendsen:
For mig at se handler det slet ikke så meget om det er open source eller closed source

Det er vi jo nogen der har prøvet at få igennem på side 2 af denne diskussion.

Lundsby bliver ved med at sige at open source er for nørderne. Det er vi flere der har antydet er noget pjat så det gider jeg slet ikke kommentere længere. Det glæder mig dog at den gode hr DeMib nu er delvis enig i min og andres pointe.

Mikkel deMib Svendsen:
Sådan forholder det sig iøvrigt med de fleste ting. De fleste af os - personligt og professionelt, lever med standardiserede hyldevarer for langt det meste af det vi gør. De fleste gider ikke ofre 100 æg på at øve sig på at lave bearnaisesauce. Fair nok. Og de færreste ekøbmænd har nogen som helst forretningsmæssig fordel ud af, at skulle øve sig på at være IT-projektudviklere. De fleste lever bedre med, at vælge en standardvare fra hylderne, med de begrænsninger de så måtte have, men til en pris og leveringsdatoi de på forhånd kender og har 100% sikkerhed for.

Magento ER en færdig hyldevare... Som jeg skrev for usandsynligt mange indlæg siden, så laver vi INGEN funktionalitet i Magento når vi sætter en shop op. Vi designer og skjuler allerhøjst et par funktioner som fx. produkt rating hvis kunden ikke har behovet for det.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:47

gweb:
I mener altså begge to at der ikke findes Open Source hyldevarer? Om jeg betaler hver måned til en standard dandomain shop i et standard design eller jeg betaler for opsætningen af en standard magento shop i et standard design er da fløjtende ligegyldigt.

Prøv at læs resten af tråden, der står forskellen! Vist nok et par gange!

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 14:48

Lundsby:

Mikkel deMib Svendsen:

Præcist!

For hede hule #&/&%/"Y%&Q... Det var sørme en ny udmelding.

Hvor mange gange har Lundsby skrevet at open source er for nørder (den gode, varme og hyggelige masse-generalisering)?!!?!?

(og lige for at understrege min pointe igen igen.... Magento ER en standardiseret hyldevare)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:54
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Lindgren:

For hede hule #&/&%/"Y%&Q... Det var sørme en ny udmelding.

Hvor mange gange har Lundsby skrevet at open source er for nørder (den gode, varme og hyggelige masse-generalisering)?!!?!?

(og lige for at understrege min pointe igen igen.... Magento ER en standardiseret hyldevare)

Læs tråden igen så vil du se en uddybning af sætning - jeg orker ikke at forklarer det igen!

(Undskyld, de korte svar er på arbejde for 3. weekend i træk, har så mange kunde deadlines at jeg har svært ved at se hvordan vi kan nå det hele!, så jeg virkeligt nødt til at koncenterer mig om arbejdet!)

Side 16 ud af 24 (234 indlæg)