Der blev jeg skuffet :-). Vi har jo snakket sammen før og du har fortalt mig din erhvervshistorie, og jeg har fortalt min, så vi ved jo cirka. hvor vi står :-)
Det er sjovt jeg har også haft organisationsteori selvom det hedder ledelse og organisation på DTU, det handlede overhovedet ikke om leverandør afhængighed. Det hører vil heller ikke til der da faget primært omhandler organisations interne forhold. Til gengæld kan jeg glæder dig med at vi gennemgik begrebet i erhvervsøkonomi (hvor det også retteligt hører hjemme!), men det var som en af mange aspekter, og egentligt ikke fordi det blev tillagt den særlige vægt du giver udtryk for.
Jeg synes på ingen måde det gniber med argumenterne, det kniber lidt med at få dem til at nå dig, men det er det eneste! Som jeg ser debatten, ja så hvis du var en ludo brik, så var du slået hjem :-)
Vi har diskuteret leverandørafhængigehed og systemafhængighed og pointen om at man er mere fri til at vælge hvem man vil arbejde sammen med jo større budget man har, og man får et større budget ved at fokusere på indtjenningen. Thomas' kunde med 15 mil. i omsætning, kan i meget højere grad vælge både leverandør og platformen, end så mange andre. Så jeg synes vi har diskuteret det, og det er faldt ikke ud til din fordel, vi kan selvfølgelig godt blive ved, men det virker som om at du er den eneste der ser som altoverskyggende vigtigt!
Pointerne har da i høj grad været valide, og jeg tror bestemt også at der er mange der forstår dem, men det er ikke alle. |
Ronnikc:Tillad mig at konkludere at det er noget forbandet vrøvl
Nu tager vi den lige en gang til meget langtsomt, så håber jeg du kan være med. Niels har en webshop, han bruger en masse tid på at implementerer nye features er ved at være færdig med en smart nyt system der gør at man kan bestille rammer.
Han kan ikke lave det selv, så han for en konsulent til at gøre det, det koster ham penge og tid.
Nu er Niels et menneske og har derfor begrænset tid, så den tid han bruger på sit it projekt får han ikke brugt på at lave små justeringer på sit website og AdWords for heller ikke den attention de burde.
Så Niels bruger altså primært sin tid på aktiviter der koster ham penge nu og her, istedet for at bruge tid på de aktiviteter der tjener ham penge nu og her.
Grunden til at det er sådan, er at e-handel succes primært opnåes ved juster-test juster-test tilgang. Istedet for at håbe at den nye smarte feature kommer og redder dagen (Det gør den sjældent).
Hvis Niels istedet havde købt en hosted løsning, og et design, og så havde gået i krig med AdWords (i den store stil) og små justeringer, så havde han idag været en rigere mand!
Jeg håber at pointen står mere klart nu!