Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dandomain contra vituemart..

Side 18 ud af 24 (234 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Om Magento er en platform eller standardprodukt er vel kun hvad man foretrækker at kalde det? Men jeg vil give Rasmus ret i at man bare kan tage den og installerede den på et webhotel og så er den kørende.  Det er jo det samme som hostet.... oprette kunden og man er kørende.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 17:36

Lundsby:

Når du misforstår mig, jeg henviser mere til ordet Platform, specielt der hvor du ser at du godt kan se forskel på et standard produkt og en platform. Ja, så siger Varien vel her at Magento er en platform. Jeg kan ikke se det kan være tydeligere.

(Den skulle lige bygge igen :-) )

Er vi nu ude i ord definitioner?! Det tror jeg altså ikke e-købmænd har tid til. De skal jo ud og lange produkter over disken Smile

Du må da meget gerne kalde Magento for en platform, du kan jo bygge oven på den (modsat hostede løsninger hvor du er i leverandørens vold). Jeg har skrevet det utallige gange før. Vi koder slet ikke når vi sætter en Magento shop op! 

http://en.wikipedia.org/wiki/Platform

Iflg Wikipedia er det typisk noget som giver stabilitet og er et slags "standing surface" altså noget man stiller noget andet på. Og jeg gentager lige igen. Vi stiller intet oven på Magento. Vi laver et design og så er shoppen køreklar.

(Du skulle prøve Ruby on Rails, så behøver du ikke bygge og du havde været færdig tidligere - og været gladere Big Smile)

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 17:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Mikkel deMib Svendsen:

Rasmus, nu handler debatten jo ikke bare om Magnete - faktisk var det slet ikke det der var udgangspunktet. Der findes MANGE webshop løsninger på markedet - både samlede hostede løsninger, software - open source og closed. Det er vist mest fordi at der er så mange Magnbeto-sælgere her, at det er der debatten hele tiden trækkes hen hehe :)

Jeg skal som tidligere nævnt ikke gøre mig klog på Mageneto, men f.eks. Wordpress (omend det jo ikke er en webshop) kender jeg ganske godt efterhånden, og det tror jeg også mange udviklere vil betegne som et standardprodukt - eller en hyldevare. Men det mener jeg så bare ikke det er. Jeg er på mange måder selv glad for Wordpress, men det er 100 gange mere kompliceret at have med at gøre end et simpelt blogging modul i det webshop system eller CMS man i forvejen bruger - f.eks. som ekøbmand. Selv hvis et sådan indbygget blogging modul kan lidt mindre end Wordpress vil jeg da ofte anbefale kunderne, at bruge det - frem for Wordpress, ganske enkelt fordi det giver mest mening på bundlinien.

Pointen her er, at jeg som oftest oplever, at der er MEGET stor forskel på det, som udvilkere opfatter som et hyldeprodukt - og så de krav helt almindelige (dumme) kunder stiller, for at DE synes det er let og overskueligt at have med at gøre. Du du snakker om opdateringer, som noget folk da sådan lige kan klare. Det er altså bare ikke min erfaring. Se også selv hvor mange systemer der ikke er opdateret - f.eks. desktop OS, som ellers kan klares helt automatisk.

Det svarer i virkeligheden lidt til den samme kamp jeg har haft med mange embedsfolk og politikere. De lever jo af at lave og administrere regler. De elsker arbejdet med dem. Og de synes da ikke, at det kan være noget særligt problem for f.eks. en iværksætter, liiiige, at udfylde endnu en blanket, indrapportere om et eller andet, eller betale ene eller anden lille afgift for noget uforståeligt. Men de fleste iværksættere vil nok være enige i, at netop den slags ligegyldig papirnusser-krav fra det offentlige er spild af vores tid - og vi hader at skulle lave det. Det er en belastning.

Uanset branche er det altid svært for "nørderne" at forstå, hvorfor "noget så simpelt som XXX" kan være et problem, en belastning eller irreterende barriere for alle andre. Men det kan det altså :)

Uanset hvilke løsninger man starter med kan man altid skifte. Uanset hvad man skal flytte fra og til synes jeg altid det ender med at blive temmelig besværligt - og tage meget længere tid end udviklerne troede. Det er uanset platform og system iøvrigt. Men det KAN altid lade sig gøre. Jeg har endnu ikke oplevet, at et website ikke kunne flyttes fra et system til et andet. Jeg har bare heller aldrig opdaget at det var let - enten fordi det drillede i den ene eller den anden ende.

> Vi siger tværtimod

Nu bliver vi jo heldigvis ikke aflønnet efter hvor mange ord vi skriver. 

Jeg ved godt at du har meget erfaring Mikkel, men nu prøver du at trække diskussionen ud i en helt anden retning ved at nævne MS Commerce som er et helt andet produkt. Der er ikke mange iværksættere der "lige" starter op på en sådan platform ("åh nej, han sagde P ordet").

Underligt nok er det mig og andre med lignende synspunkter der har fokuseret på e-købmændende, mens dig og Lunsby hele tiden vil snakke om ord som "open source", "platform", "nørder" og nu også "wordpress" og "MS Commerce"?!

Mens jeg gerne vil snakke om "time to market", "din butik kan vokse med dig og din forretning", "upsell", "cross sell" (og for den sags skyld alle de andre værktøjer som den gode købmand kan vælge at bruge, og som Magento tilbyder uden man skal gøre noget).

Mikkel deMib Svendsen:
Nej Rasmus - uanset hvor mange gange du gentager det modsatte af hvad jeg faktisk har sagt, så BLIVER det nu engang ikke til mine ord. Det virker lidt rasmus-modsat, når du insisterer på at være uenig med mig i det modsatte af hvad jeg faktisk skriver :)

Det klæder dig nu ikke med person angreb. Vi har tydeligvis forskellige holdninger! Jeg synes dog at du og Lundsby skulle sætte jer ned og rent faktisk prøve Magento inden i skriver jeres næste indlæg.

For at bevise at diskussionen ikke handler om open source systemer og DanDomain og Scannet, så ville jeg hellere vælge en DanDomain shop over osCommerce (jeg synes at mange osCommerce shops ser ens ud og der er mange ting som rent usability mæssigt ikke hænger sammen). Men nu kender jeg tilfældigvis til Magento og jeg vil klart anbefale en shop på denne over nogen af de andre nævnte!

Jeg er heldig! Jeg har ikke mange års erfaring på en af de gamle platforme som fx DanDomain, Scannet eller osCommerce, så jeg kunne vælge fulstændigt frit hvilket system jeg ville arbejde med. Faktisk er den eneste grund til at jeg sælger shops idag, at jeg så en demo af Magento lige da det var kommet ud! 

Hvis nu shops såsom DanDomain og Scannet rent faktisk havde brugt deres forspring på hvad... 10 år?! Så kunne de helt sikkert have præsteret det samme. Men de har brugt deres shops som Cash Cows og har ikke investeret voldsomt i deres platforme

(disclaimer: dette har jeg intet belæg for at sige, men hvis man havde 10 år til at forberede sit produkt tror jeg ærligt ikke vi ville have denne diskussion).

Nu sagde jeg tak tidligere fordi vi kunne holde denne diskussion i en nogenlunde sober tone. Desværre synes jeg at den kommer længere og længere ud og tonen har ændret sig. Jeg ved jeg skrev det tidligere, men nu gider jeg altså ikke gentage mig selv mere, så jeg poster ikke længere til denne tråd (indtil jeg evt. ombestemmer mig igen).

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:13

Rasmus Lindgren:
Er vi nu ude i ord definitioner?! Det tror jeg altså ikke e-købmænd har tid til. De skal jo ud og lange produkter over disken Smile

Det var de selv der gjorde det relevant da du skrev: "Jeg ved godt at det koster knaster når man skal bygge oven på en "platform". ", og jeg tror bestemt det interesserer e-købmænd at det kommer til at koste knaster som du siger! Det er iøvrigt også min erfaring og hele pointen.

Rasmus Lindgren:
(Du skulle prøve Ruby on Rails, så behøver du ikke bygge og du havde været færdig tidligere - og været gladere Big Smile)

Efter hvad jeg forstår omkring performance og Ruby, så tror jeg desværre i at det har meget at jeg kan bruge det de spændende steder i vores eget produkt. Men jeg skal da prøve IronRuby, når der kommer en 1.0.
Til fremtiden tror jeg egentligt mere på F#, der ser rigtigt nice ud!
Men jeg er skam glad nok, det ville være uforskammet andet sådan som opgaverne vælter ind, og så under en finanskrise. Jeg har iøvrigt altid kunne lide, at arbejde så en 4 timers arbejdes uge lyder som et mareridt for mig.

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 09:39

Niels:

Om Magento er en platform eller standardprodukt er vel kun hvad man foretrækker at kalde det? Men jeg vil give Rasmus ret i at man bare kan tage den og installerede den på et webhotel og så er den kørende.  Det er jo det samme som hostet.... oprette kunden og man er kørende.

Er det nu også det?
For dig er det vel - men for vedkommende som ikke rigtig ved hvad FTP, MySQL og PHP er - er det vel ikke bare lige at smide op?

Tror netop at det er det som Lundsby vil frem til - at SaaS er plug and play, og kan bruges uden større indsigt i den tekniske del - som håndteres af f.eks. dandomain.

Derimod hvis du tager Magento, er man bedst stillet hvis man selv har en form for teknisk indsigt, eller har allieret sig med et bureau.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:47

Rasmus Lindgren:
Mens jeg gerne vil snakke om "time to market", "din butik kan vokse med dig og din forretning", "upsell", "cross sell" (og for den sags skyld alle de andre værktøjer som den gode købmand kan vælge at bruge, og som Magento tilbyder uden man skal gøre noget).

Rasmus vi kører jo i ring! Men lad os da endelig snakke time-to-market, hvordan var det lige time-to-market var for Bjarne! Det lyder ikke til han var særligt begejsteret for Magento (Men er jo også bare en e-købmand, der har prøvet at basere en forretning på systemet, så hvad ved han :-) )

Det er jo ham det handler om, så lyt dog til ham.

Hvordan iøvrigt med dine egne kunder, du har jo efterhånden kørt getashop i noget tid, alligevel ser jeg ikke en eneste reference på din side.
(Jeg er godt klar over at man aldrig får opdateret sin reference liste, vores mangler ironisk nok også de nyeste og bedste, men jeg ville rigtigt gerne se noget af jeres arbejde, fik en lille smagsprøve på det med et screenshot af en protein-butik (vistnok), men det blev taget ned igen)

Rasmus Lindgren:
Det klæder dig nu ikke med person angreb. Vi har tydeligvis forskellige holdninger! Jeg synes dog at du og Lundsby skulle sætte jer ned og rent faktisk prøve Magento inden i skriver jeres næste indlæg.

Jeg har skam prøvet Magento, jeg har fulgt firmaet siden de havde en offentlig beta, så jeg kender udemærket systemet. Jeg synes det er en rigtigt god basis at bygge oven på, men som hyldeprodukt så holder det ikke en meter, og det har heller aldrig været meningen.

Rasmus Lindgren:
Hvis nu shops såsom DanDomain og Scannet rent faktisk havde brugt deres forspring på hvad... 10 år?! Så kunne de helt sikkert have præsteret det samme. Men de har brugt deres shops som Cash Cows og har ikke investeret voldsomt i deres platforme

Jamen, hører du slet ikke hvad e-købmændene i tråden siger, de tjener jo penge på DanDomain og Scannet løsninger! Og det er det vigtigste for dem, at administrationsmodulet er let grimt og utidssvarende, betyder noget for dig ikke for dem. Når du ser shops som Rosenstands, synes du så at det ligner at han mangler noget. Nej, vel DanDomain og Scannet gør det godt, jeg har også selv været længe om at fatte det, men det gør de for deres kunder tjener penge!

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik :

Niels:

Er det nu også det?
For dig er det vel - men for vedkommende som ikke rigtig ved hvad FTP, MySQL og PHP er - er det vel ikke bare lige at smide op?

Tror netop at det er det som Lundsby vil frem til - at SaaS er plug and play, og kan bruges uden større indsigt i den tekniske del - som håndteres af f.eks. dandomain.

Der er vi helt enige. Nu har jeg efterhånden installeret en del open source systemer så for mig er det nu "bim bam bum" kørende... Men som noob downloader man vel ikke bare en oscommerce og "hva så??".

Men nu er der også en del hosts som tilbyder 1-click installer så der er det jo også blevet nemt.

Henrik :

Derimod hvis du tager Magento, er man bedst stillet hvis man selv har en form for teknisk indsigt, eller har allieret sig med et bureau.

For at bruge den til daglig behøver man ingen teknisk indsigt. Men som alle systemer vil det være en fordel hvis man læser manualen først så man ved hvordan man skal bruge det.

(havde lige en pause i vasketøjet)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:26
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Niels Tybjerg:
Jeg vil godt lige svare på et par af de ting, du stiller op her. Det skal lige siges, at webshoppen har kørt siden 2006, og det med stor succes og konstant fremgang. Fra første halvår af 2008 til første halvår af 2009 har vi f.eks. en fremgang på 35% i omsætning.

Hvis i er tilfredse med jeres indtjening og mener I har succes, så er alt jo godt. Jeg tog et hurtigt kig på jeres forside, hvor jeg kunne se de første 4-5  relativt store muligheder for at øge indtjeningen. Fra jeres Harry Potter plakat, tænkte jeg at et fuldstændigt oplagt "Adword" ville være "plakat af Harry Potter", "plakat Harry Potter", her dukkede i frem på ordet "plakat" men aldrig kombinationen.

Det var et relativt spinkelt grundlag, jeg udtalte mig på, fordi jeg ikke havde tid til en grundigere gennemgang! Så det positive for dig er ved at der er så meget potentiale for mer indtægt.
Jeg ser også i bunden af jeres side, at I har 5 fysiske butikker, så ville jeg gætte på at I også et lidt større budget end den gennemsnitlige nystartede e-købmand.

Niels Tybjerg:
Hvad angår rammefunktionen, så er det altså ikke bare et forsøg på at lave en smart feature, der ser ud af noget. Der er en stor efterspørgsel efter denne funktion - specielt fra vores institutions- og erhvervskunder, og der kan en enkelt ordre hurtigt give 30.000kr ekstra i kassen

Det er rigtigt godt at hører at rammefunktionen er velgennemtænkt, og har en klar business case, jeg var selvfølgelig lidt hurtig med min konklusion, men det scenerie jeg beskrev, har jeg bare set så mange gange at jeg er tæt af det.

Niels Tybjerg:
Om den kan laves på en lejet løsning, vil jeg som sagt ikke udtale mig om - jeg ved bare, at det er rimeligt kompliceret i forhold til at få det til at virke ordentligt. Hvis du vil se et eksempel, kan du gå ind på Allposters og se, hvordan de har gjort det - det kommer til at minde lidt om det - dog med lidt mindre bling :-)

Jeg kan godt se at funktionaliteten og den ser helt sikkert fed ud. Man ville ikke kunne lave det i vores system, uden at kode. Men det gør vi jo også flittigt (er på arbejde igen!). Du kan iøvrigt se et eksempel på det her http://www.byflou.com

Synes iøvrigt AllPosters ser rigtigt god ud, jeg håber I har lært noget af dem til jeres nye design! Jeg kan ikke forestille mig andet end at de laver penge i den helt store stil.

Når jeg siger at Open Source - er godt for nørder, men dårligt for e-købmænd, var det oprindeligt også efterfulgt af at der selvfølgeligt var situationer hvor man ikke kunne passe ned i en standard løsning, og hvis det ikke er tilfældet så bliver man jo nødt til enten at bygge fra bunden eller oven på en eksisterende platform. Og her synes jeg Open Source er fortræffeligt! Men det er en kæmpe bjørnetjeneste, når nørder sælger e-købmænd Open Source løsninger, selvom de kunne havde passet ned i en standard løsning. Det er simplethen livsfarligt for ekøbmandens forretning.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:36

Henrik :

Det er præcist det jeg vil frem til - og iøvrigt har været fremme ved nogle gange i denne tråd. Det vigtige er ikke bare plug and play - det er i høj grad også at det bliver ved med at spille der er vigtigt - uden man skal bekymre sig om fejlrettelser, nye browsere, nye regler for Dankort transaktioner, opgraderinger, sikkerhedshuller etc. så kan man nemlig præcist.

Henrik :

Præcist, er det efter min mening, skadeligt at bilde folk andet ind!

Der er ikke noget galt i at bygge på Magento eller andet Open Source, man skal bare vide at man har startet et it-projekt, og sådan nogle skal man ikke starte medmindre der er en rigtig god grund til det. Og nej grunden skal ikke være frihed, eller noget der sker langt ude i fremtiden, som man alligevel ikke kan spå om!

Fra Horsens
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 13:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg synes som tidligere sagt at der er masser af good points i tråden her - imo er der dog også enkelte blonde påstande imellem ;-)

@Mikkel Demib

"Jeg synes bestemt ikke du skal lægge din "floskel" på hylden. Uanset at der er nogle nørder der føler sig lidt stødt over den, så giver den et godt og korrekt billede af den virkelige verden - den somde fleste kunder lever i :)"

Mikkel - jeg synes rigtig godt om mange af dine pointer fordi de holder. Jeg ved du er en hård negl til SEO og har masser af relevant erfaring - hvorfor jeg synes det er skuffende letkøbt og tjae... uopfindsomt, at retorikken konsekvent køres over i "du er en nørd" hvis nogen der stiller sig skeptisk overfor en forenklet statement, og siger det er Kejserens nye Klæder. Det er fint nok, at du på eksempelplan forholder dig til Wordpress som open source platform - og ja, du kan nørde og tweake dig selv ihjel på den platform. Selvom Wordpress idag har webshop plugins, så kan den på ingen måde sammenlignes med en hardcore e-shop løsning som f.eks. Magento. Det er to meget forskellige Open Source systemer - de gør 2 vidt forskellige ting. Det er netop den pointe, der gør catch-phrasen "Open Source er godt for nørder men dårligt for e-købmænd" til en hardcore floskel. Der findes Open Source produkter -såsom Magento- der er off the shelf produkter. Magento kan opsættes med en standard template uden en linje kode. Out of the box installeret og køreklart på 10 min. Opsalg, krydssalg og relationssalg samt checkout flow er i højsædet og platformen er SEO-preppet fra A-Z.

Hvis flosklen var sand - så ville påstanden "Magento er godt for nørder men dårligt for e-købmænd" også være sand. Jeg gad godt se den person der i skrev det på sin blog - vel og mærke i ramme alvor...;-) Jeg ved godt det i den blogverden vi lever i giver payoff på opmærksomhedssiden, at sætte det hele sort/hvidt op og sige "Open Source er en bjørnetjeneste" eller whatever... det KAN det være, men det kan closed-source også hvis man er bundet indefor nogle rammer der stiller en dårligt if. der hvor man vil hen!

Eftersom flosklen ikke holder bør man for mig at se være yderst påpasselig med at bruge den i flæng med mindre man 1) ikke kender til open source salgsapplikationer 2) er fanatisk fortaler for closed-source. Som jeg tidl. skrev - open source e-handles platforme stod ikke stærkt for bare et par år tilbage - men billedet for mig at se er et komplet andet idag. Eftersom diskussion går på platforme, synes jeg ikke det er nørdet at påpege hvor uholdbar påstanden er. Point being: frem for at trække fortærskede slagord på banen om og om (og om) igen, synes jeg ærlig talt tiden er kommet hvor man skal finde ny ost. I E-pusher af Martin Thorborg er Magento et af de systemer der med rette refereres til på platformssiden - antageligt i erkendelse af at det er et godt shopsystem?

@Lundsby:

Du henviser  til 37Signals som et ekspempel på tight businesship. 37signals er til orientering firmaet bag Ruby on Rails - Ruby er frameworket bag Basecamp og andre 37Signals webapplikationer, såsom bl.a. Twitter og Shopify.

Som Rasmus vil jeg melde mig ud af tråden da jeg synes diskussionen er begyndt af køre lidt vel meget i ring - desuden skal jeg ud og trekke 220 km næste uge, og har et par nye Meindl støvler der skal gås til inden da...

Jeg tilbyder webdesign og webgrafik

Side 18 ud af 24 (234 indlæg)