Rasmus, nu handler debatten jo ikke bare om Magnete - faktisk var det slet ikke det der var udgangspunktet. Der findes MANGE webshop løsninger på markedet - både samlede hostede løsninger, software - open source og closed. Det er vist mest fordi at der er så mange Magnbeto-sælgere her, at det er der debatten hele tiden trækkes hen hehe :)
Jeg skal som tidligere nævnt ikke gøre mig klog på Mageneto, men f.eks. Wordpress (omend det jo ikke er en webshop) kender jeg ganske godt efterhånden, og det tror jeg også mange udviklere vil betegne som et standardprodukt - eller en hyldevare. Men det mener jeg så bare ikke det er. Jeg er på mange måder selv glad for Wordpress, men det er 100 gange mere kompliceret at have med at gøre end et simpelt blogging modul i det webshop system eller CMS man i forvejen bruger - f.eks. som ekøbmand. Selv hvis et sådan indbygget blogging modul kan lidt mindre end Wordpress vil jeg da ofte anbefale kunderne, at bruge det - frem for Wordpress, ganske enkelt fordi det giver mest mening på bundlinien.
Pointen her er, at jeg som oftest oplever, at der er MEGET stor forskel på det, som udvilkere opfatter som et hyldeprodukt - og så de krav helt almindelige (dumme) kunder stiller, for at DE synes det er let og overskueligt at have med at gøre. Du du snakker om opdateringer, som noget folk da sådan lige kan klare. Det er altså bare ikke min erfaring. Se også selv hvor mange systemer der ikke er opdateret - f.eks. desktop OS, som ellers kan klares helt automatisk.
Det svarer i virkeligheden lidt til den samme kamp jeg har haft med mange embedsfolk og politikere. De lever jo af at lave og administrere regler. De elsker arbejdet med dem. Og de synes da ikke, at det kan være noget særligt problem for f.eks. en iværksætter, liiiige, at udfylde endnu en blanket, indrapportere om et eller andet, eller betale ene eller anden lille afgift for noget uforståeligt. Men de fleste iværksættere vil nok være enige i, at netop den slags ligegyldig papirnusser-krav fra det offentlige er spild af vores tid - og vi hader at skulle lave det. Det er en belastning.
Uanset branche er det altid svært for "nørderne" at forstå, hvorfor "noget så simpelt som XXX" kan være et problem, en belastning eller irreterende barriere for alle andre. Men det kan det altså :)
Uanset hvilke løsninger man starter med kan man altid skifte. Uanset hvad man skal flytte fra og til synes jeg altid det ender med at blive temmelig besværligt - og tage meget længere tid end udviklerne troede. Det er uanset platform og system iøvrigt. Men det KAN altid lade sig gøre. Jeg har endnu ikke oplevet, at et website ikke kunne flyttes fra et system til et andet. Jeg har bare heller aldrig opdaget at det var let - enten fordi det drillede i den ene eller den anden ende.
> Vi siger tværtimod
Nu bliver vi jo heldigvis ikke aflønnet efter hvor mange ord vi skriver.
Jeg ved godt at du har meget erfaring Mikkel, men nu prøver du at trække diskussionen ud i en helt anden retning ved at nævne MS Commerce som er et helt andet produkt. Der er ikke mange iværksættere der "lige" starter op på en sådan platform ("åh nej, han sagde P ordet").
Underligt nok er det mig og andre med lignende synspunkter der har fokuseret på e-købmændende, mens dig og Lunsby hele tiden vil snakke om ord som "open source", "platform", "nørder" og nu også "wordpress" og "MS Commerce"?!
Mens jeg gerne vil snakke om "time to market", "din butik kan vokse med dig og din forretning", "upsell", "cross sell" (og for den sags skyld alle de andre værktøjer som den gode købmand kan vælge at bruge, og som Magento tilbyder uden man skal gøre noget).
Nej Rasmus - uanset hvor mange gange du gentager det modsatte af hvad jeg faktisk har sagt, så BLIVER det nu engang ikke til mine ord. Det virker lidt rasmus-modsat, når du insisterer på at være uenig med mig i det modsatte af hvad jeg faktisk skriver :)
Det klæder dig nu ikke med person angreb. Vi har tydeligvis forskellige holdninger! Jeg synes dog at du og Lundsby skulle sætte jer ned og rent faktisk prøve Magento inden i skriver jeres næste indlæg.
For at bevise at diskussionen ikke handler om open source systemer og DanDomain og Scannet, så ville jeg hellere vælge en DanDomain shop over osCommerce (jeg synes at mange osCommerce shops ser ens ud og der er mange ting som rent usability mæssigt ikke hænger sammen). Men nu kender jeg tilfældigvis til Magento og jeg vil klart anbefale en shop på denne over nogen af de andre nævnte!
Jeg er heldig! Jeg har ikke mange års erfaring på en af de gamle platforme som fx DanDomain, Scannet eller osCommerce, så jeg kunne vælge fulstændigt frit hvilket system jeg ville arbejde med. Faktisk er den eneste grund til at jeg sælger shops idag, at jeg så en demo af Magento lige da det var kommet ud!
Hvis nu shops såsom DanDomain og Scannet rent faktisk havde brugt deres forspring på hvad... 10 år?! Så kunne de helt sikkert have præsteret det samme. Men de har brugt deres shops som Cash Cows og har ikke investeret voldsomt i deres platforme
(disclaimer: dette har jeg intet belæg for at sige, men hvis man havde 10 år til at forberede sit produkt tror jeg ærligt ikke vi ville have denne diskussion).
Nu sagde jeg tak tidligere fordi vi kunne holde denne diskussion i en nogenlunde sober tone. Desværre synes jeg at den kommer længere og længere ud og tonen har ændret sig. Jeg ved jeg skrev det tidligere, men nu gider jeg altså ikke gentage mig selv mere, så jeg poster ikke længere til denne tråd (indtil jeg evt. ombestemmer mig igen).