Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dandomain contra vituemart..

Side 15 ud af 24 (234 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:
Og hvis du nu kunne omsætte for 3 millioner hvis du nu ikke kun havde lunkne fadbamser

Det er det jeg mener med at det er ligesom om den virkelige verden ikke interesserer dig! Der er ikke tråden nogen, der har sagt at deres omsætning er blevet 10 gange højere fordi de startede med en Open Source shop. Så hvorfor ikke skrive 3 milliarder det har du lige så meget belæg for!

Ronnikc:
Og så lad os lige slå fast igen igen at det jo ikke handler om fri bar - men om friheden til selv at vælge hvad man gerne vil drikke og at ens forandrede behov til drikkevarer over aften kan imødekommes som man er i byen

Nej, det er præcist fri bar det handler om, om skuffede e-købmænd der står tilbage med regningen! Om en overdreven fokus fra nørdernes side på valgfrihed i baren, der gør at de stakkels kunder aldrig for tid til snakke eller danse med de søde piger! Og ekøbmændene når aldrig til at frem til at tjene penge!

Ronnikc:
Jeg tror jeg lavede Sønderjyllands Amts første hjemmeside tilbage i 1995 (som en af mine 3-4 første betalte opgave) og dermed har jeg vel så også beskæftiget mig med det her i 14 år - ja jeg stod faktisk bag det første closed source cms og ecommercesystem som blev godkendt af PBS tilbage i 98-99 - Jeg tror jeg kender spektret hele vejen rundt...

Så vidt jeg ved studerer du statskundskab, har i følge hvad du sagde sidst vi havde en længere debat, været væk i en del år. Jeg har også været avisbud, da jeg var fjorten det gør heller ikke, at jeg kan sige at jeg har en enorm erfaring i distributions branchen, heller ikke selvom jeg begynder at gå med aviser igen!

Ronnikc:
Men ok hvis du kan bilde folk ind at det er optimalt at bryde med et af de største mantraer i forretnings- og organisationsverden omkring leverandørafhængihed, som værende gift for ens virksomhed på lang sigt, og sætte sig i en tilstand hvor de er afhængige af hjælp som er monopoliseret så held og lykke med projektet

Jeg skulle mene at det var et større mantra at "Fokus på indtjeningen var et større mantra", men det kan da være jeg galt på den! Jeg tror nu de fleste e-købmænd ville holde med mig i den sag.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:23

Hej Niels

Niels Tybjerg:
Jeg synes, at det er lidt søgt at blive ved med at bruge Rosenstands 300.000 kroners omsætning om måneden som målestok i denne sammenhæng. Vi kan vel alle sammen blive enige om, at Rosenstand er blandt de dygtigste (hvis ikke den dygtigste) til søgemaskineoptimering her i landet, eller hvad? Og der er vist heller ikke nogen tvivl om, at han er en sindssygt dygtig forretningsmand, som mange kun kan drømme om at spejle sig imod.

Jeg har helt klart også Rosenstand er enormt dygtig, så hvis jeg var e-købmand ville jeg da kigge på nogle at de valg han træffer, de er nok ikke helt dumme.

Niels Tybjerg:
Det er helt vildt flot, hvad ha har opnået, men det er jo bestemt ikke standarden for webshops - hverken på en lejet eller open source-løsning. Det er selvfølgelig et eksempel på, hvad man KAN opnå, men de færreste har nok evnerne og gåpåmodet til at nå dertil med en webshop.

Det er helt sikkert, at de kommer ihvertfald ikke dertil hvis de starter et it-projekt, og begynder at fokusere på features og implementering.

Niels Tybjerg:
Jeg sidder selv til dagligt med en OsCommerce-løsning på posterland.dk, som fungerer fint til mine behov. Vi har da nogle udgifter til programmør og grafiker til at holde den ved lige, men det er også forventeligt med et katalog på mere end 30.000 produkter. Og udgifterne skyldes mest, at jeg hele tiden finder ud af nye ting, som vi godt vil have implementeret.

Det er det der er problemet, jeg kiggede lige hurtigt på din shop, og der er så utroligt mange ting du kan gøre for, at øge din konvertering der ikke er involverer ny features eller kodning (hvis man sidder i en standardshop) simple simple ting, man bare ved øge konverteringen. Mit gæt er at du heller ikke for gjort skide meget ved dine AdWords og anden markedsføringen! Istedet så glæder du dig til de nye features er færdigt udviklet, så skal du til at tjene penge! (I min erfaring kommer det sandsynligvis ikke til at ske). E-handel er de små justeringers spil, og hvis du ikke har gidet at lave dem på din eksisterende løsning, så kommer du sikkert heller ikke til det på den nye (Medmindre du bliver provokeret lidt. :-) )

Niels Tybjerg:
F.eks. får vi helt nyt design med mulighed for tilvalg af rammer passende til den enkelte plakat i løbet af en måneds tid. Jeg ved ikke, om det kunne have ladet sig gøre i en lejet løsning?

Det med rammerne vil jeg bestemt tro, kan lade sig gøre i vores næste version der pt. er i Beta, og jeg ville også tro at det kan laves på en RedPitt. Men jeg tror også at du begge steder, var blevet rådet til først at optimerer det du har før du kaster dig ud i ny funktionalitet! Og stol på mig på bliver ikke overrendt af kunder, fordi du har en feature hvor man kan vælge ramme.

Niels Tybjerg:
Under alle omstændigheder vil jeg godt sige tak for en god debat, selvom mange af jer kommer med de samme salgsargumenter igen og igen. Det har i hvert fald gjort tankerne bag min vens kommende valg mere nuancerede.

Jeg er rigtigt glad for at du har fået noget ud af debatten! (Håber ikke du tager, min kritik af shop for ilde op - men du tilhører i høj grad den gruppe af e-købmænd som Open Source netop er dårligt for!)

Jeg er godt klar over at jeg har skrevet det mange gange, men det er virkeligt vigtigt at e-købmænd forstår at Open Source er godt for nørder, men dårligt for e-købmænd. Hvis jeg også kunne få nørderne til at forstå det ville det være ideelt, men også meget overraskende :-)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 12:26

Der må jeg desværre skuffe dig - jeg læser ikke statskundskab til daglig men jeg har læst en hel del fag for at få en anden teoretisk balast så det hele ikke kun var IT Stick out tongue og her har jeg også eksamen i organisationsteori - så hele det teoretiske fundament omkring leverandørafhængighed er rent faktisk noget jeg har studeret og har eksamenspapirer på - og jeg vil da ikke udelukke at jeg på den måde fortsætter med at fylde teoretisk viden på alle de praktiske erfaringer jeg er bestemt af den overbevisning at det ikke skader at udvide sin forståelse for helhederne ved at lære nyt. Derudover så er det en søgt sammenligning du laver men den er vel efterhånden ret sigene for det argumentationsniveau du kan svinge dig op på i denne del af debatten - det kniber voldsomt med argumenterne....

Desværre så er leverandørafhængigheden en af de ting du højt og flot ignorer når vi debatere i tråden her - måske fordi du godt selv er klar over hvor enormt svagt closed source systemer står her så er det jo farligt at indlade sig på en debat om emnet - ihvertfald uden at prøve at dreje debatten over til at handle om en eller anden søgt ligning hvor du så påstår at open source er dårligt for ekøbmænd - det har ingen gang på jord og du har ikke præsenteret en eneste valid pointe under din argumentation istedet er det svæverier og det ene forsøg efter det andet på at flytte fokus / vinkel i tråden til noget som hverken kan måles eller vejes så du dermed kan fastholde din, efter min mening, søgte hypotese om at open source er dårligt for ekøbmænd - Den må du sgu længere ud på landet med.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:29

Lundsby:
Jeg er godt klar over at jeg har skrevet det mange gange, men det er virkeligt vigtigt at e-købmænd forstår at Open Source er godt for nørder, men dårligt for e-købmænd. Hvis jeg også kunne få nørderne til at forstå det ville det være ideelt, men også meget overraskende :-)

Jeg er selv nørd og jeg hylder BEGGE typer systemer. En god e-købmand kan godt tjene styrtende på en Open Source.... hvornår indser du det?

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 12:31

Lundsby:

Det er det der er problemet, jeg kiggede lige hurtigt på din shop, og der er så utroligt mange ting du kan gøre for, at øge din konvertering der ikke er involverer ny features eller kodning (hvis man sidder i en standardshop) simple simple ting, man bare ved øge konverteringen. Mit gæt er at du heller ikke for gjort skide meget ved dine AdWords og anden markedsføringen! Istedet så glæder du dig til de nye features er færdigt udviklet, så skal du til at tjene penge! (I min erfaring kommer det sandsynligvis ikke til at ske). E-handel er de små justeringers spil, og hvis du ikke har gidet at lave dem på din eksisterende løsning, så kommer du sikkert heller ikke til det på den nye (Medmindre du bliver provokeret lidt. :-) )

[...]

Jeg er rigtigt glad for at du har fået noget ud af debatten! (Håber ikke du tager, min kritik af shop for ilde op - men du tilhører i høj grad den gruppe af e-købmænd som Open Source netop er dårligt for!)

Lad os lige tage de konkrete argumenter som Lundsby skriver:

• Du kunne gøre meget mere i forhold til konvertering ved at lave ting som ikke er system afhængige (små justeringer).
  • Årsagen til at du ikke har gjort det er at din løsning er open source (ja det skriver han jo faktisk...).
  • Hvis bare du havde lejet en løsning istedet så ville hele din markedsføringsdel på magisk vis være lavet bedre (ja det må vel være den indirekte pointe når nu det er open source der er årsagen så må alt det her jo komme indbygget i din lejeløsning....).

Er det korrekt opsummeret Lundsby?

Tillad mig at konkludere at det er noget forbandet vrøvl Smile

Problemet kan jo ikke være systemufafhængigt men løsningen være systemafhængig - hvor er den interne konsistens i dine argumentationskæder? Der er en total mangel på logik og det holder ikke vand.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 12:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Niels Tybjerg:
Jeg synes, at det er lidt søgt at blive ved med at bruge Rosenstands 300.000 kroners omsætning om måneden som målestok i denne sammenhæng.

Hej Niels

Jeg sidder her med isposer på mine ører - så røde er de blevet :-)

Debatten her er blevet meget forgrenet og ganske spændende for nogle. Men lad mig lige slå fast, at der er rigtig mange shops derude på standardplatforme fra Dandomain og ScanNet, som omsætter for væsentligt mere. Jeg har kunder på begge platforme, der omsætter for omkring en million om måneden (og et par stykker endnu større).

En shopplatform er et VÆRKTØJ, og for 99 ud af 100 e-købmænd er det bedøvende ligegyldigt, om det er open source, closed source, .net, php eller hvad det nu hedder alt sammen. Det skal bare løfte den opgave, e-købmanden har brug for at få løftet. Meget ofte sker der det efter nogle år, at kravene fra e-købmanden til integration eller andet overstiger mulighederne i en standard closed source platform. Og så bygger man selv - enten fra bunden eller ovenpå en open source. 

Men nogle gange er det slet ikke nødvendigt. Jeg har en kunde på en ScanNet shop, som har været igang på den platforms siden 2004. HAn omsætter for ca. 15 millioner årligt på den shop. Der er ting, han gerne ville anderledes, men ingen af dem er så vigtige, at han har lyst til at skifte.

Der er forskel på hamre - det ved jeg godt. Men i sidste ende er det som regel tømrerens håndelag, der gør forskellen mere end det er typen eller fabrikat hammer :-)

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 12:40

Lundsby drop nu den her diskussion, dine argumenter holder ikke.

At Open Source skulle være dårligt for eKøbmænd er da det værste fis i verden. Skulle en webshop være dårligere til at sælge fordi udviklerne har gjort koden offentligt tilgængelig?

Den ENESTE forskel er at koden er offentlig tilgængelig, og ja det er da meget muligt at det LIGE NU er ligegyldigt for eKøbmanden. Men når han om ½ år kommer efter at han gerne vil have lavet noget anderledes er der da rimelig stor sansynlighed for at det er nemmere at lave om på en open source løsning. Og ja, så er det da muligt at der skal en nørd indover, men sådan er det uanset om det er open source eller ej.

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 12:42

Thomas Rosenstand:

En shopplatform er et VÆRKTØJ, og for 99 ud af 100 e-købmænd er det bedøvende ligegyldigt, om det er open source, closed source, .net, php eller hvad det nu hedder alt sammen.

Helt enig, det er også her jeg mener at Lundsbys argumenter er for tynde. Hvis det er ligegyldigt for ekøbmanden, hvordan kan det så være "DÅRLIGT for ekøbmænd"?

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 368
Skrevet kl. 13:05

Lundsby:

Niels Tybjerg:
Jeg sidder selv til dagligt med en OsCommerce-løsning på posterland.dk, som fungerer fint til mine behov. Vi har da nogle udgifter til programmør og grafiker til at holde den ved lige, men det er også forventeligt med et katalog på mere end 30.000 produkter. Og udgifterne skyldes mest, at jeg hele tiden finder ud af nye ting, som vi godt vil have implementeret.

Niels Tybjerg:
F.eks. får vi helt nyt design med mulighed for tilvalg af rammer passende til den enkelte plakat i løbet af en måneds tid. Jeg ved ikke, om det kunne have ladet sig gøre i en lejet løsning?

Det med rammerne vil jeg bestemt tro, kan lade sig gøre i vores næste version der pt. er i Beta, og jeg ville også tro at det kan laves på en RedPitt. Men jeg tror også at du begge steder, var blevet rådet til først at optimerer det du har før du kaster dig ud i ny funktionalitet! Og stol på mig på bliver ikke overrendt af kunder, fordi du har en feature hvor man kan vælge ramme.

Jeg vil godt lige svare på et par af de ting, du stiller op her. Det skal lige siges, at webshoppen har kørt siden 2006, og det med stor succes og konstant fremgang. Fra første halvår af 2008 til første halvår af 2009 har vi f.eks. en fremgang på 35% i omsætning. Denne succes har så nok forblændet os lidt i forhold til SEO og konverteringsoptimering, hvilket jeg først er begyndt at interessere mig for inden for det sidste halve år. Men tror mig - det bliver der gjort noget ved nu. Hvad angår adwords, så lavede vi dem i starten selv, men det blev for tidskrævende, så vi endte med at udlicitere det til Notabene (nu Guava). Annoncerne konverterer ret godt, og når vi i forbindelse med det nye design også skal have tunet den kampagne i forhold til f.eks. landing pages, så kan det kun blive bedre. Så at vi ikke har gjort noget særligt ved vores adwords, er altså ikke helt rigtigt. Desuden kører vi også en del linkbuilding, der har givet gode resultater.

Hvad angår rammefunktionen, så er det altså ikke bare et forsøg på at lave en smart feature, der ser ud af noget. Der er en stor efterspørgsel efter denne funktion - specielt fra vores institutions- og erhvervskunder, og der kan en enkelt ordre hurtigt give 30.000kr ekstra i kassen, og så er implementeringen sådan set betalt. Så at betragte det som dårlig købmandskab, der ikke vil give noget særligt ekstra vil jeg altså ikke give dig ret i. Om den kan laves på en lejet løsning, vil jeg som sagt ikke udtale mig om - jeg ved bare, at det er rimeligt kompliceret i forhold til at få det til at virke ordentligt. Hvis du vil se et eksempel, kan du gå ind på Allposters og se, hvordan de har gjort det - det kommer til at minde lidt om det - dog med lidt mindre bling :-)

Hvis jeg ikke lige kommenterer på svar til denne tråd mere i dag, er det fordi jeg er på vej til bryllupCake

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:21

gweb:

Lundsby drop nu den her diskussion, dine argumenter holder ikke.

Amino er en debat. Hvis du ikke gider at debattere, står det dig frit for at lade være. Men lad venligst være med at bede andre Aminoer om ikke at debattere.

Side 15 ud af 24 (234 indlæg)