|
Dobbeltpost - bare ignorer |
Hej Jesper
Næ - da jeg ikke er kristen eller andet, kan jeg heller ikke påtage mig noget ansvar for fortidens synder. Det kan ingen jo gøre i virkeligheden.
Jeg er ikke racist - i det jeg antager, at racist her betyder en person, der mener, at en race er en anden race overlegen. Selvfølgelig er der ingen af de menneskeracer, der befolker denne planet, der er bedre end andre. Jeg tror egentlig, at bortset fra nogle ydre kendetegn og enkelte (i denne sammenhæng ligegyldige) gener, er vi jo ens som bare pokker.
Jeg synes, at alle fanatikere er nogle klaphatte - uanset om de er kristne, muslimer eller noget tredje. Jeg er heller ikke bange for at sige, at jeg kun er bange for én religion, og det er islam. Jeg har læst Koranen (store dele af den), fordi jeg gerne vil vide, hvad det handler om. Og tro mig: Det er eddermame skræmmende læsning!
Fanatikere med baggrund i Biblen er ikke selv de rene engle (tilgiv ordvalget) - se blot på Nord-Irland for ikke så mange år siden. Men islam er og bliver den eneste religion, der minutiøst beskriver, hvordan alle vantro skal slagtes, druknes i eget blod osv. Og uanset hvordan vi vender og drejer det: Imamerne er godt nok gode til at få deres menigheder til at følge trop. Og meget bedre end f.eks. kristne præster. Jeg mindes ikke at have set tusinder af kristne stå på en plads og råbe som sindssyge: "Død over alle muslimer" og lignende opbyggelige remser.
Historien har gjort kristendommen mere stueren og mindre blodtørstig. Derfor er den - i mine øjne - ikek længere farlig men blot uforståelig og lettere latterlig. Det kan ikke siges om islam, der stadig er blodig alvor. Og derfor er jeg ikke tryg. Heller ikke ved over-klaphatten Abdul Wahid Pedersen, der er pæredansk og muslimsk imam. Så nej - racismekortet holder ikke overfor mig. Og det er bydende nødvendigt, at diskussioner som denne kan føres uden at det kort trækkes. Og i så fin en tone, som det er tilfældet her (med den ene undtagelse). Det er sådan, demokrati skal leve og styrkes.
Religion er i høj grad en faktor her, for det er islam, der foreskriver det kvindesyn en meget stor del af muslimerne har - og forsøger at påtvinge de lande, de er i. Og mange andre grundlæggende holdninger til demokrati, ytringsfrihed etc. Derfor kan vi ikke styre udenom religion i denne diskussion - synes jeg.
Bliv gratis medlem