Hvis jeg køber et Philips Piskeris nede i den lokale detailforretning, og apparatet når jeg kommer hjem viser sig ikke at virke, eller hvis det efter nogle måneder går i stykke, så tager jeg det med ned i forretningen. Da der er tale om et forbrugerkøb så har jeg en lovgivning som sikre mig denne mulighed. Hvis jeg køber noget fra en MLM sælger vil jeg forvente at samme lovgivning sikre mig. Jeg kan vel for så vidt være ligeglad med, at Pille Sælgeren (Niels Henrik Berg hedder han vist) har købt pillen fra et amerikansk firma, hvis han sælger produktet her i landet er han vel også ansvarlig for det.
Hvis han derimod blot reklamerer for det og får % af de salg han genererer så er sagen nok en anden... så ved jeg faktisk ikke om han kan gøres ansvarlig. Men det kunne være ret interessant hvis nogen vidste det.
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Som forbruger er det da i hvert fald et yderst interessant spørgsmål - for hvis jeg kan købe sådanne piller ENTEn gennem en MLM-forhandler eller en butik, og jeg er væsentligt dårligere stillet ved køb via MLM, ja så er det da dumt at købe der. I en butik kender vi reglerne, men jeg er da også lidt mere usikker når det gælder MLM.
Som forbruger, hvis jeg køber disse piller, hvem køber jeg dem så egentligt af? Og hvem er (forbruger-) juridisk ansvarlig?
Som forbruger, hvis jeg køber disse piller, hvem køber jeg dem så egentligt af? Og hvem er (forbruger-) juridisk ansvarlig?
Jeg surfede lidt på de links som pille sælgeren har i sin signatur og det lader til at man køber direkte fra et udenlandsk firma og ikke fra en dansk forhandler af produktet.
Jeg tror umiddelbart ikke, at han er mere ansvarlig end folk som har Google annoncer på sit website er for de produkter de der annoncerer for...
Dato: 7/23/2006 8:39:28 PM Forfatter:pille sælgeren Hej er lige hoppet på et helt nyt mlm program. Hvordan tjener man penge med dette unikke koncept. Du køber pillerne til ca. 10.5 kr. og sælger dem videre til 12-15 kr.pr pille, desuden hvis du for forhandler under dig, for du 50 usd. pr. cyklus du køre igennem.
Se mere på www.abc-rejsekammerat.dk/caps.htm www.abc-rejsekammerat.dk/benzincaps.htm ellerring på 61691613 mail nm@mail.tele.dk
Vent nu lige lidt... Dansker køber pillerne og sælger videre til anden dansker!
Så er man jo forhandler og dermed ansvarlig for sit produkt. Som jeg har forstået dansk lovgivning så er den som har fortjenesten også den som bærer ansvaret og i dette tilfælde lader det til at forhandleren har en direkte fortjeneste!
Jeg tror ikke fortjeneste, eller ej, spiller ind. McDonnals tjener jo (officielt/sketteteknisk) f.eks. ikke noget på deres varesalg i Danmark - men de er stadig underlagt myndighedernes krav, og almindelig forbrugerlovgivning. Mit gæt er, at det mere handler om, om man arbejder som sælger for, eller markedsfører produkter for en udenlandsk producent som er leverandør af varen - eller om de varer man sælger er nogle man selv har indkøbt, og så solgt videre (uforarbejdet, som med en købmand, eller forarbejdet, som med en burgerbar).
Mit gæt er, at det mere handler om, om man arbejder som sælger for, eller markedsfører produkter for en udenlandsk producent som er leverandør af varen - eller om de varer man sælger er nogle man selv har indkøbt, og så solgt videre (uforarbejdet, som med en købmand, eller forarbejdet, som med en burgerbar).
Hvis man følger det første link, kan man få følgende aftale, der ihvertfald slår fast, at distributøren er distributør og ikke spor andet:
1. I am of legal age in the country of my residency. I agree that I am an independent Distributor, responsible for determining my own business activities without the direction or control of Fuel Freedom International and not an agent or employee of Fuel Freedom International. I will not represent in any manner that I am an agent or employee of Fuel Freedom International. I am responsible for the payment of all self-employment taxes and all other taxes required under any taxing agency.
2. This position does not constitute the sale of a franchise or of a Distributor position and no fee or purchase for participation as a Distributor has been required of me.
Hvis jeg køber et Philips Piskeris nede i den lokale detailforretning, og apparatet når jeg kommer hjem viser sig ikke at virke, eller hvis det efter nogle måneder går i stykke, så tager jeg det med ned i forretningen. Da der er tale om et forbrugerkøb så har jeg en lovgivning som sikre mig denne mulighed. Hvis jeg køber noget fra en MLM sælger vil jeg forvente at samme lovgivning sikre mig. Jeg kan vel for så vidt være ligeglad med, at Pille Sælgeren (Niels Henrik Berg hedder han vist) har købt pillen fra et amerikansk firma, hvis han sælger produktet her i landet er han vel også ansvarlig for det.
Hvis han derimod blot reklamerer for det og får % af de salg han genererer så er sagen nok en anden... så ved jeg faktisk ikke om han kan gøres ansvarlig. Men det kunne være ret interessant hvis nogen vidste det.
Produktansvarsloven § 10 har tidligere betydet, at skadeslidte overfor en mellemhandler kunne sætte krav om erstatning i forhold til skadens omfang, og at mellemhandleren herefter kunne kræve dette godtgjort af producenten (selvom producenten kunne være gået konkurs). Produktansvar og mangler er dog milevidt forskellige. Mangler på produktet giver dig jf. købeloven ret til at hæve købet. Produktansvar er som følge af en EU-dom i 1998 (det er altså længe siden) ændret væsentligt, så man i dag ikke kan stille krav overfor mellemhandleren (kun overfor de forhold, som købeloven foreskriver).
Hvis motoren bliver ødelagt ved brug, så er der tale om produktansvar og ikke en mangel. Som mellemhandler risikerer man intet, om end man formentlig mister kunderne og får en masse dårlig omtale. Økonomisk holdes man dog skadesløs, medmindre man har solgt produktet på baggrund af en forkert information, hvor man bevist har skjult faktuelle data.
Dato: 7/24/2006 2:30:55 PM Forfatter: Acro Produktansvar er som følge af en EU-dom i 1998 (det er altså længe siden) ændret væsentligt, så man i dag ikke kan stille krav overfor mellemhandleren (kun overfor de forhold, som købeloven foreskriver).
Et er, at EU-retten står over den danske, men som ikke-jurist vil jeg tage mig den frihed at gå ud fra, at dansk lov er den der står i danske love (diskussionen har været oppe i andre tråde).
Du (og I andre) må undskylde, at jeg lige blandede nogle ting sammen. Bilka-sagen begyndte i 1998, og det var det, jeg tænkte på. Et EU-direktiv fra 1985 gjorde hele området med produktansvar til et fælles anliggende, og den nuværende danske lov skal være i overensstemmelse med dette direktiv. Der er derfor som sådan ingen tvivl om, at produktansvaret følger de europæiske regler, selvom den danske lov grundlæggende afviger på dette punkt. Læs evt. http://www.europa-kommissionen.dk/eu-politik/noegleomraader/forbruger_indre-marked/skov_aeg/
Der er forskel på, om der er tale om det objektive ansvar og culpa. Hvis producenten har handlet culpøst (i relation til Bilka-sagen vil det være, hvis æggene ikke har været opbevaret, transporteret eller behandlet korrekt), og man vel at mærke kan bevise dette, så skal mellemhandleren dog holde forbrugeren skadesløs. Jeg mener dog ikke, at der kan herske nogen tvivl om, at der er tale om objektivt ansvar i nærværende sag, selvom man måske kan tvivle på producentens informationer.
Hvis man deltager i et sådan projekt, så vil jeg dog altid anbefale, at man undersøger de nævnte forhold med sin advokat. Det kan sagtens betale sig.
Dato: 7/24/2006 3:40:55 PM Forfatter: Acro Hvis man deltager i et sådan projekt, så vil jeg dog altid anbefale, at man undersøger de nævnte forhold med sin advokat. Det kan sagtens betale sig.
Det har du så evigt ret i! Mange MLM-deltagere/sælgere tror desværre ofte at de ikke er ansvarlige for deres produkt(er). Men sandheden er, at de ikke er ansatte (i et firma hvor arbejdsgiver bærer ansvaret) med selvstændige hvor man selv står med et ufatteligt stort ansvar på mange områder. Det gælder jo så i øvrigt uanset om man bevæger sig ud i MLM eller et hvert andet selvstændigt firma-projekt.