Jeg er i gang med at skulle købe et hus og jeg vidste godt at det nok ville blive lidt mere besværligt som selvstændig, men ikke at det skulle være SÅ besværligt og at man i DEN grad bliver straffet for at have ejerandel i de firmaer man arbejder for. Min økonomi er super god og bank og realkredit har da heller ingen bemærkninger til budgetter og rådighedsbeløb. Som min bankman sagde: "For de fleste kunders vedkommende er kommaet i rådighedsbeløbet en tak længere til venstre (og de kan GODT låne til et hus!). Jeg får udbetalt løn fra to (ApS) selskaber, som jeg helt og delvist ejer. Hvis jeg ikke havde ejet noget af disse selskaber, og bare havde fået løn fra dem (som nu) havde det været fint, men fordi jeg ejer dele af disse virksomheder, vil kreditforeningerne også gerne se regnskaber for dem. Problemet er dels at 2005 regnskaberne (naturligvis) ikke er helt klar endnu, og for et par af selskaberne afsluttes første regnskabår først pr. 31/12 2006 så der KAN jeg jo ligesom ikke så godt fremvise et årsregnskab. Men selv hvis jeg havde de regnskaber de ønsker, drejer det sig alt i alt om så mange virksomheder og komplekse konstruktioner, at jeg meget stærkt tvivler på, at de kan forstå den rette sammenhæng og reelle indre værdi - og ikke mindst, min faktiske andel af dette. Jeg havde derfor forventet at de med mig, som med alle andre "almindelige" danskere, ville fokusere på hvad jeg rent faktisk får i løn - det som jeg betaler indkomstskat af. Jeg snakkede med en af mine gode venner, som også er selvstændig, og som købte hus for et par år siden. Han løste "problemet" (som vi selvstændige åbenbart er, i realkreditorernes øjne) med lidt "små-fusk" - han og konen får simpelt hen løn fra et andet selskab de ikke ejer, som så fakturerer deres selskab. Så er de jo ikke selvstændige mere (for lønindtægtens vedkommende) men "bare" lønmodtagere - og så er der ingen ko på isen. Men kan det virkelig være rigtigt, at man skal små-fuske og bedrage for at få financieret en bolig som selvstændig? Så spørger de om jeg er dagpengeforsinkret - hvortil jeg ikke kunne lade være med at grine lidt ad manden da jeg svarede ham. 1) Ved du hvor godt man er dækket som selvstændig? :) (det ved vi her på Amino, right hehe) og 2) Jeg har kontanter nok stående på mine konti (som bankmanden netop sad og kiggede på, på skærmen) til at udbetale hvad der svarer til dagpenge i 5 år! Hvor meget mere sikkerhed vil du ha'' (fjols! ... well, det sidste sagde jeg ikke - det tænkte jeg bare)?! Desuden vil jeg mene, at jeg med 20 år som selvstændig er bedre rustet til at klare mig - UANSET hvad der sker, end gennemsnittet af almindelige lønslaver. Jeg knokler røven ud af bukserne, skaber arbejdspladser og betaler skat. Mine medarbejdere kan godt købe hus - men jeg kan (so far) ikke. Hvad faen er der galt her? Jeg vil meget gerne høre om jer andres erfaringer, og hvilke "smarte tricks" I har fundet på, for at financiere jeres bolig - hvis I altså er selvstændige. Hvis I har nogle tips hører jeg gerne, eller hvis I kender nogle specielt iværksætter/selvstændig-venlige bank- eller realkreditfolk. Hvis der sidder en frisk bank/realkreditmand derude et sted og kigger med, som er frisk på at se på sagen og måske financiere min nye bolig, så kontakt mig på: mikkel@joyzone.dk eller 22 27 07 10. Hvis du siger ja til boligen, er jeg frisk på at rykke alle mine andre forretninger over til jer også. |
Hej Mikkel
Det er rigtigt. Kender flere, der har stået i samme situation. Netop ved huskøb. Egentlig ganske absurd, når man tænker på økonomien hos de fleste "etablerede" iværksættere.
Med de venligste hilsener
Søren