Jeg synes det var passende med en lille status i min bolig-finansierings-jagt ...
- Jeg har fortsat ikke fået en finansiering på plads, men det nærmer sig da (tror jeg :))
- Jeg har haft møder med flere forskellige banker og realkreditinstitutter og de har alle sammen fået min omhyggeligt udarbejdede budgetter, tilgængelige årsregnskaber, selvangivelser etc. En mappe på over 100 sider!.
- De har alle krævet at få indsigt i regnskaberne for de firmaer der udbetaler mig løn, med den begrundelse at jeg jo ejer noget af dem. Med andre ord: De mener det er noget lort at man også får andel i overskuddet fra den virksomhed man arbejder i, frem for bare at få sin løn. Idioter!
- So far er min personlige oplevelse med de forskellige:
- BRF - de er nogle bonderøve! Deres støste problem er, at det går for godt i mine selskaber. De kan de ikke forstå hvorfor det går så godt ... (lyder bedst med en tung sydsjællands accent) . Så det har de nu udbedt sig en længere udredning om. SUK! Anyway, den laver jeg til dem, omend jeg ikke tror meget på at jeg ender med en aftale med dem ... - Danske Bank/RealKredit Danmark - det er her jeg i forvejen har al min bankforretning, så man skulle tro at det var let for dem. Tro om igen! Nu kan det jo godt være at jeg har fået assistenten til deres førsteårslærling, som "rådgiver" (det tror jeg faktisk). Det virker ikke somom han nogensinde har kørt en boligsag igennem før, så hver anden dag ringer han og spørger om en information mere, eller et papir mere. Det har nu stået på i over 3 uger, men det går da fremad. - Nykredit - det var de første der krævede regnskaber på mine firmaer, så i første omgang afviste jeg dem. Særligt var mit problem, at de ville have regnskaber for to selskaber som først afslutter første regnskabsår 31/12 2006. Aberøve! - "Martins bankven" - har jeg også snakket med, men for at være helt ærlig så var han faktsik den mest papirfokuserede af alle dem jeg har snakket med. Han ville have at jeg skulle bekoste særlige revisor-analyser og udgiftstunge ting som ingen andre har krævet. Og endnu værre, han var øjensynligt slet ikke glad for at være bankmand - han ville hellere være virksomhedsrådgiver. Som han selv sagde, så er det jo ikke så spændende bare at holde øje med indeståender, ind og udgående ... Jeg har bare ikke brug for en rådgiver - og slet ikke en der sidder i min bank og har andre interesser der. At få rådgivning i sin bank, svarer til at spørge Google til råds om AdWords :) - Jyske Bank/Total Kredit - de får et STORT plus i min bog. Jeg havde møde i sidste uge med Ali, en bolig-rådgiver i banken, og det er sgu første gang i mange, mange år har følt mig rådgivet ordentligt af en bank. Hatten af for Ali! Det mener jeg sgu. Han burde have prisen som årets bankmand (og bemærk, jeg har fortsat ikke fået lånet, så det er alene på den professionelle kundebehandling han får min anbefaling) Ud over at han tog sig ordentligt tid og afholdte mødet i et lukket lokale (frem for de "offentlige" kontorlandskaber de andre banker normalt "afhører" en i) fik jeg faktisk en hel masse detaljeret viden om de forskellige lånetyper som jeg ikke i forvejen havde. Jeg blev klogere af mødet! Efterfølgende har deres ekspedition også vist sig at være yderst professionel. De regnede med at kunne have et svar til mig inden jeg skal til London i morgen - det kunne de så alligevel ikke helt nå, så Ali ringede i dag og aftalte at jeg får svaret tirsdag når jeg er tilbage. HAN ringede! Ingen af de andre banker har været gode til at holde mig ajour med hvor sagen stod, og hvornår jeg kunne forvente svar.
Jeg er fast besluttet på at det SKAL lykkes at få det hus. Det må satme kunne lade sig gøre! Det kan ikke være rigtigt, at en person som jeg, der har været selvstændig i over 20 år (og altid bealt alle sit - og kontinuerligt ove
|