Jeg har ingen mission om at forsvare journalister i bred almindelighed. Jeg kan kun give dig ret i at jounalister alt for ofte er utroligt sjuskede og sensationsjagende i deres virke - måligvis hårdt presset af tåbelige redaktions-chefer. Men det er et problem som rammer os alle - det er ikke noget der er specifikt for MLM. Det er de samme journalister og redaktions-chefer der skriver om forskellige brancher - jeg tror ikke der er nogle steder hvor de har en særskilt MLM-redaktion :)
> Vil du hårdnakket påstå, at det ene NM firma efter det andet ikke formår at levere disse simple fakta?
Ja, jeg synes at debatten her på
Amino, som snart har været åben længe, med al tydelighed viser dette. F.eks. står spørgsmålet omkring overholdelse af Markedsføringsloven''s $6 (som diskuteret i en tidligere tråd) stadig ubesvaret hen.
Jeg synes også at det er temmelig tydeligt, at for hvert eneste MLM-koncept er der mindst et "medlem" der tilsyneladende ævler løs og lover guld og grønne skove eller i hvert fald meget mere end han/hun har opbakning til fra moderselskabet (for slet ikke at lave lovgivningen). Nogle gange sker det på personligt niveau, som det f.eks. ses i disse debatter og interviews, og nogle gange i mere organiseret form, som ved f.eks. "hverve-møder" af ikke-officiel karakter. Dette er med til at gøre det utrolig let for journalister at finde, ja nærmest falde over, "grimme" eksempler, når de skal dække MLM.
Så kan man selvfølgelig godt mene at sådanne "udskud" ikke taler på vegne af branchen, men når de står frem med "AmWay" hat (eller en hvilken som helst anden hat) så opfattes de i paksis som værende i hvert fald repræsentanter for branchen.
Problemet for mig, som læser af disse nyheder og debatter, er, at jeg naturligvis ingen mulighed har for at vurdere hvor stor en del af branchen der er lige så rådden som det jeg ser og hører. Jeg kan bare ikke lade være med at hænge mig ved, at det er påfalde meget skidt, som kommer fra MLM''erne selv.
Det er det jeg mener med at MLM''erne selv bridrager væsentligt til den megen negative omtale.