Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan network marketing få et bedre ry?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,5 stjerner givet af 2 person

Jeg skrev det her i Nyheder på min profil forleden:

Tænk at network marketing var noget for mig

Jeg havde forsvoret at jeg nogensinde ville blive "sådan en" der var involveret i network marketing, men sådan er det imidlertid gået. For et par år siden forelskede jeg mig inderligt i doTERRAs essentielle olier, og da de bliver solgt på den måde, måtte jeg æde alle mine forbehold.

Jeg opdagede at mine fordomme var netop dét - fordomme. Jeg vidste faktisk intet om den forretningsmodel, men havde uden videre købt alle de fordomme om det jeg havde læst her på Amino blandt andet. Selvfølgelig understøttet af at der er virkelig mange der har ødelagt den med deres klodsede tilgang til den. Jeg har selv prøvet at blive inviteret på en hyggelig kop kaffe i den tro at det var af personlig interesse, for så at opdage at jeg skulle sælges til - og at jeg "bare lige skulle sælge videre til min familie, så ville jeg hurtigt få succes". Ubehagelig metode som ikke hører nogen steder hjemme.

Network marketing er ikke noget get rich quick scheme, men er desværre klodset og tarveligt blevet markedsført som sådan et. Folk uden forståelse for at det kræver iværksætterånd og -arbejde som enhver anden forretningsmodel, har givet modellen et blakket ry, og det er virkelig ærgerligt når intet i modellen faktisk inviterer til det. 

Okay, jeg må indrømme at jeg i sagens natur - da jeg aldrig har interesseret mig indgående for det før - ikke ved om der findes firmaer der ligefrem lægger op til de luskede metoder, så jeg kan naturligvis udelukkende tale om doTERRAs måde at gøre tingene på, og den er ordentlig.

Jeg har lige læst gamle tråde i MLM (Multi-level Marketing, Network Marketing) her på Amino, og jeg kan se at fordommene lever i bedste velgående. Det ærgrer mig sgu. Men vi der gør det ordentligt, må jo bare blive ved og på den måde få løftet det op på et nyt niveau. :-) 

Jeg har skrevet et par indlæg om det hvis nogen har interesse - og åbenhed - for det:

Bekymringer om network marketing

Lad os tale om penge - og hvorfor doTERRAs forretningsmodel er smart

----

Jeg har tænkt meget over:

Hvorfor har den markedsføringsmodel været håndteret så uendelig dumt og klodset? Er det de pågældende virksomheder der har opfordret til de skumle metoder? Der er jo for fanden ingen det synes det direkte er fedt at blive solgt noget ubrugeligt eller lokket til noget under falske forudsætninger. 🤔 Men modellen fejler jo ikke noget i sig selv. 

Jeg undres - og ærgrer mig også fordi der er et stykke oprydningsarbejde for os der vil gøre det ordentligt som enhver anden forretning.

Kan vi nogensinde få gjort det så lødigt at denne her afdeling af Amino-debatten ikke skal stå i skammekrogen her nede under "alt det andet"? 😉

Tænksomme hilsner 

Anja 

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det er der fint du trives med forretningsmodellen. 

Når jeg læser dit link om forretningsmodellen, så er der jo lagt op til at det er en forhandlerstruktur, der for alvor kan gøre en økonomisk forskel. Og det er her filmen knækker for mig. Det minder for meget om pyramidespil, selvom der er tale om salg af reelle produkter.  

Forretningsmodellen: Find 3 forhandlere der finder 3 der finder 3 der finder 3 etc. er i praksis umulig.

Allerede i 22 led, overstiger samlede antal forhandlere antallet af mennesker på denne jord! Og sandheden er jo, at kæden vil knække længe før.

1
3
9
27
81
243
729
2187
6561
19683
59049
177147
531441
1594323
4782969
14348907
43046721
129140163
387420489
1162261467
3486784401
10460353203
Fra Risskov
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helt enig med Jesper.

Jeg kan sagtens se fidusen i forretningsmetoden, men omvendt synes jeg heller ikke at den er holdbar for et brand

Hvis jeg blev pitchet af 12. led så ville jeg med garanti gå glip af vigtige detaljer eller få en fuldstændig opdigtet salgstale. For mig at se er vi klart og tydeligt ud i en omgang pyramide spil. 

Nu skal jeg passe på med ikke at generalisere det alt for meget, men det minder meget om et afsnit der var med i Luksusfælden. Her stod parret og manglede penge... de bliver præsenteret for et konge produkt - det kræver bare lige et par tusinde i indskud samt en større betaling på +20k mener jeg for at være med til et seminar omkring forretningen og produktet. Derefter kan de få adgang til at købe produkterne. Får de deres venner og bekendte med i netværket kunne de få procenter på deres fremtidige køb. Det blev selvfølgelig aldrig til en succes. 

Jeg kan nærmest kun komme i tanke om Tupperware hvor denne forretningsmodel har affødt noget positivt. Dertil kan man også medregne de events mange kvinder har haft med sexlegetøj og rødvin. 

Hvis du er vild med produktet og var med fra start - tillykke du bliver snart rig. Hvis du har købt dig ind sent eller overvejer det - stop.

Sådan en de fleste ville kalde for en E-commerce nørd.

Ejer af snotbuster.dk 😃

Tilmeldt 26. May 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo fint hvis du kan lide olierne, og de lader også til at være af høj kvalitet, omend meget dyre. Det betyder at olierne ofte tilskrives alverdens egenskaber der ikke er evidens for. Ofte medicinske egenskaber, som de modvirker hovedpine, stress osv. Det er klart på grænsen hvad der er etisk forsvarligt efter min smag.

Ift. indtjening læste jeg engang denne artikel som laver et break down af indtjeningsmulighederne: [Amino tillader af en eller anden grund ikke at jeg linker til en artikel på trods af at trådstarter må linke til sin blog. Flot Amino]

Bottom line er at man skal op blandt de 1% bedste sælgere for at tjene noget der minder om en indkomst man kan leve af. Er man så dygtig en sælger kan man tjene bedre penge andre steder.

Held og lykke med det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

bingoleif:
Amino tillader af en eller anden grund ikke at jeg linker til en artikel på trods af at trådstarter må linke til sin blog. Flot Amino]
den ret til at linke følger efter et vist antal indlæg for at undgå folk alene skriver for link - dertil er trådstarter plus - så trådstarter må sågar reklamere for sig - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. May 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

bingoleif:
Amino tillader af en eller anden grund ikke at jeg linker til en artikel på trods af at trådstarter må linke til sin blog. Flot Amino]
den ret til at linke følger efter et vist antal indlæg for at undgå folk alene skriver for link - dertil er trådstarter plus - så trådstarter må sågar reklamere for sig - 

vh John Hannover

Det er jeg med på, men linket er til en relevant artikel ift. emnet og ikke en blog jeg har noget at gøre med, så derfor giver det ikke meget mening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

bingoleif:
Det er jeg med på, men linket er til en relevant artikel ift. emnet og ikke en blog jeg har noget at gøre med, så derfor giver det ikke meget mening.
det er ren automatik der låser for link tilgang frem til xx indlæg - Ikke en dommer der sidder og gennemlæser

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Risskov
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville det ikke være muligt at indsætte linket med et eller flere mellemrum. De fleste her er vel IT-kyndige nok til at kunne sammensætte det selv, i så fald man ønskede at se artiklen efter :-)

Sådan en de fleste ville kalde for en E-commerce nørd.

Ejer af snotbuster.dk 😃

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, kan linket ikke indsættes som almindelig tekst? 

Jeg er ikke Plus-bruger, men jeg kan se at jeg stadig står som "crew" fra dengang jeg var ansat på Amino - det er jo dumt hvis det giver mig nogle fordele jeg ikke skal have. 

Nå, men som jeg skriver, er det netop ikke et pyramidespil - og det er den overbevisning det ville være rart at få aflivet. Og det med at man skal have været med fra starten, er en myte. Det er meget tydeligt at dem der kan finde ud af at drive forretning, er dem der tjener pengene. Som med ethvert andet koncept. Man kan snildt tjene mere end dem der er placeret over én. Men man skal ikke forvente at man bare kan melde sig som forhandler, og så kommer pengene rullende. 

Og selvfølgelig er der ingen model der er perfekt eller idiotsikker.

Når den nu virker for Tupperware, som har et glimrende ry, handler det så ikke netop om måden de brander sig på, og ikke selve forretningsmodellen? 

Jeg er ret sikker på at man kan lave en meget trist statistik på nærmest alle brancher. Hvor mange er ikke gået på røven med en webshop i den tro at den lige kunne drives med venstre hånd? Det betyder ikke at webshopudbydere er nogle røvhuller der prøver at lokke andre i uføre for at tjene penge. At jeg ikke kunne leve af det forlag jeg startede i 2005, betyder heller ikke at man ikke kan leve af at drive forlag - det betyder bare at jeg var dårlig til det. Det går udmærket for Gyldendal. :-) Hvis vi alle sammen åbnede hver vores 7eleven (bare for at sammenligne med en franchise), ville der helt naturligt være forskel på hvor godt vi klarede os. Nogle ville gå på røven med det samme - andre ville kunne leve af det fra første måned. Ingen af os ville forhåbentlig tænke at vi "bare lige skulle sælge lidt til venner og familie".

Nå, mit ærinde her er sådan set bare at opfordre andre der arbejder med network marketing til at behandle det som enhver anden virksomhed og droppe de skumle metoder der har givet modellen et blakket ry. Og så er jeg nysgerrig efter hvilke - om nogen - virksomheder der ligefrem opfordrer deres forhandlere til at opføre sig på den måde. Tupperwares gør tydeligvis ikke (jeg kan i hvert fald ikke huske at jeg nogensinde har hørt en Tupperware-forhandler "sælge" ideen om at man selv skulle blive forhandler - de har bare fokus på at sælge deres gode produkter). Og så kunne jeg da ønske for alle at de går ind i en branche/virksomhed fordi de elsker produktet - ikke fordi nogen har lovet dem at det er en god fidus. 

~
Anja

Tilmeldt 4. Oct 19
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg mødte engang en der sagde at hvis man gerne vil af med alle sine venner, så skal man bare gå ind i network marketing. Et problem er i hvert fald at nogle begynder at sælge til venner, familie mv., som har svært ved at sige nej fordi de føler sig forpligtet til at købe eller i det mindste virke interesseret. En del af det dårlige ry kommer nok derfra.

Min personlige skeptisk er især at der pludselig kommer mange led, der skal tjene penge på produktet. Hvorfor ikke bare bestille direkte online?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)