> Hvem er den bedste søgemaskineoptimerings-virksomhed?
Det første spørgsmål er jo let nok - det er min :)
Men den resterende del af diskussionen jo næsten mere interessant ...
Nogle folk har den holding at "en mand kan da ikke være mere end XX værd i timen - ligemeget hvad hylen han kan!". Det er efter min mening sådan en lidt bonderøvs-agtig holding. Jeg mener at folk er det værd, som en rimelig andel af det som de bidrager med har af værdi. Hvis jeg kan hjælpe en virksomhed med at tjene 100.000 kroner mere hver måned på et par timer, så er det mange tusinde kroner i timen værd. Mange! Hvis jeg med en uges arbejde kun kan øhe din indtjening med et par hundrede kroner så er min tid ikke mege værd.
Hvordan der så i praksis afregnes er en anden sag. Når man har et veletableret navn er det naturligvis meget lettere at kræve en fast (høj) pris for sit arbejde, end hvis man er mere ukendt - uanset hvor dygtig man så iøvrigt er. Det er klart, for hvis man allerede har et godt navn har man jo formentligt bevist at man kan det det man siger man kan, så risikoen for kunden er mindre.
Når man skal se på hvad man har brug for af services skal man som med så mange andre leverandør-overvejelser, kigge på alle de aspekter som er vigtige - for dig. Nogle vil helst arbejde med en enkeltstående konsulent - andre føler sig mere trygge med et bureau med flere folk og bredere ekspertiser. Nogle har brug for en simpel optimering af et lille website - nogle skal have løst meget komplicerede tekniske opgaver på kæmpe websites med milioner af sider. Nogle kunder har en "skrap" IT-afdeling eller ekstern leverandør, som man skal ind og have overbevist om at de skal gør det de nu engang skal gøre. Og andre gange kræver det en større pædagoisk indsats at få f.eks. en flok avisjournalister til at indse at de altså bliver nødt til at bruge nogle af de ord brugerne søger med, hvis de vil have man skal finde deres artikler. Der er kort sagt uhyre sor forskel på arbejdsopgaver og præferencer. Og hvis man f.eks. skal ind og have optimeret nogle komplekse arbejdsgange i en større virksomhed, så kræver det unægteligt nogle andre ekspertiser og praktiske erfaringer, end at optimere et par mindre danske hjemmesider.
Alt efter hvilket marked en servicevirksomhed eller konsulent henvender sig til vil der være nogle naturlige grænse for hvad der kan tages. Man kan ikke tage samme priser i Nordjylland som i København, og man kan ikke tage samme priser overfor små og mellemstore virksomheder, som man kan overfor store koncerner - uanset om det er pengene værd eller ej.
Men når vi bevæger os op i de øverste kategorier af leverandører eller konsulenter er der meget højt til loftet. Nogle folk vil gerne give 10 millioner for en Bentley - men det betyder jo ikke nødvendigvis at den er 10 gange så god som en Mercedes til 1 million. Men bentley'en er eksklusiv - og det er de bedste konsulenter indenfor ethvert fag også. Det gælder ikke bare SEO. Prøv at spørge hvad f.eks. en brandingmand som Jesper Kunde personligt tager. Jeg mener det ligger omkring 100k/dag. Eller Jacob Nielsen - ham forsøgte jeg engang at booke til 1 times foredrag. Det kostede $50.000 :)
Jeg er ikke selv helt oppe i Jacob Nielsen og Jesper Kunde's prisniveau (hvis jeg ellers husker rygterne om hans priser rigtigt ...) - men jeg synes da, at jeg bevæger mig i den rigtige retning. Og jeg er bestemt ikke flov over det.
Med mine timepriser er det så naturligvis klart, at de mindste virksomheder normalt ikke har råd til mig. De har heller ikke råd til de bedste IT-sikerheds specialister, de bedste branding folk osv. Sådan er det at være en mindre virksomhed. Men jeg har så gjort det samme som en række andre mere kendte eksperter, at jeg har etableret et firma, med nogle gode ansatte og nogle lidt mere standardiserede services, baseret på min viden og tekniker, som vi så kan levere til langt lavere priser end mig personligt. Det er min måde at gøre min viden tilgængelig for flere :)