Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fuck rygeloven?

Side 13 ud af 30 (298 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jørgensen:
For min skyld kan rygere gøre som de vil så længe de er omkostningsneutrale for omverdenen

Jeg bliver nødt til at spørge så, hvis rygerne så, som følge af deres last, dør i den tidlige del af alderdommen, skal deres arvinge så have udbetalt hvad disse personer ikke påfører samfundet af udgifter som "ældrebyrde"?
Det må da virke mest fair, når nu den økonomiske målestok kun diskuteres i milimeter...

:-)

Keld Lanther:

Hej Nicolai 

Det er en joke ikke?
Røgfrit de første 15 minutter, så det vil sige at man som ikkeryger har et kvarter til, i et stadigt tilrøget rum, at spise sin mad og derefter pulses der løs. Hvis din holning oprigtigt er, at dette er i orden, understreget og beviser dette så sandeligt behovet for loven!

Ovenstående er en JOKE, for det er TOTALT forbudt at ryge i kantiner idag.

Jeg ved godt at der er totalt røgforbud indendørs i offentlige rum i dag, men jvnf. min tolkning af Jans holdning, så var det okay at man røg (før i tiden), så længe man bare ventede sølle 15 minutter.
Så min kommentar var mest, at enten brugte han ironi uden jeg lige fattede det, eller han beviste i bedste stil hvordan mange rygere er jordens største egoister og rent ud sagt skider på ikke-rygerne - hvilket for mig giver grundlag for endnu engang at konkludere, hvorfor loven er en god ting!

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 16:55

Ej, Jesper, så skal en pakke cigaretter koste 100 kroner - og jeg tror nok du vil se en markant stigning i besøg udenfor Danmark af så lang varighed at folk kan nå at importere cigaretter - og der vil opstå en smuglertrafik som virkelig vil noget. Det betyder at vi ikke får flere penge i kassen til sygehusene...så den duer ikke...

Mette

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 18:28

Det er jo god Radikal politik, at indføre egenbetaling på rygeres helbredsudgifter. Jeg husker endnu, da den gode (og temmelig overvægtige) Kirsten Lee fremtonede på TV og meddelte....ja, det samme som Mette plæderer for! Lige nu, kan jeg ikke huske om ægtefællen (den ligeså Radikale og overvægtige Niels Helveg P.) støttede hende offentligt.
Så jo Mikkel, Radikale Venstre (Mettes parti) kan man stemme på, hvis man vil have egnbetaling på rygeres helbredsudgifter - og nu også overvægtiges helbredsudgifter, kan jeg forstå på Mette.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:49

Mette, du lytter øjensynligtalt, alt, alt for meget på tumpetanken CEPOS og deres domedagsprofetier for velfærdsstaten. Lad mig tippe dig med en lille hemmelighed - CEPOS siger som de gør, ikke fordi de har undersøgt det, men fordi de er en "minimalstats-klub" af forsmåede ekstremister, som vil bruge hvilke som helst argumenter for et mere egocentreret samfund.

Vi har aldrug været rigere, og vi har aldrig haft mere råd til det samfund vi har end nu. Og der er rigeligt råd til at gøre det endnu bedre. På mange områder var det faktisk bedre for 30 år siden, hvor vi var meget mindre rige end vi er nu.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 23:02

Nu er de radikale altså ikke "mit" parti - jeg er blot medlem af det. Og mht de overvægtige så har jeg ingen idé om partiets officielle holdning - jeg debatterer ikke som radikal, men som Mette - og tidligere sundhedskoordinator :-)

Jeg ved at Charlotte Fischer var temmelig stejl på at stemme nej til rygeloven, netop fordi hun mente at det var unfair at enmandskontorer i på Christiansborg skulle være ryge-kontorer når alle andre ikke måtte. Men om hun har en holdning til overvægt ud over at børn skal have skolemad og motion, ved jeg ikke - og hverken hun eller de radikale i almindelighed skal stilles til regnskab for mine holdninger - når de skal, så gør jeg tydeligt opmærksom på det - tak :-)

Mette

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 01:06

Jesper Jørgensen:

Men her snakker vi ikke om at finde to kurver der viser den samme trend over tid. Her snakker vi om at man udvælger to grupper af mennesker tilfældigt hvor den ene gruppe ryger 20x365x40 smøger og den anden gruppe ikke ryger, og så se på hvor mange i hver gruppe der fejrer deres 80 års fødselsdag. Hvis man mener at rygning ikke har en indflydelse skulle andelen være lige stor i begge grupper på nær en statistisk varians. Er der derimod en significant forskel, har man et forklaringsproblem.

Det er ikke fordi jeg er synderligt meget i tvivl om at rygning er skadeligt. Men jeg vil da godt lige påpege at ovenstående argumentation ikke er holdbar i sig selv. Der kunne være et har af andre faktorer som spillede ind på hvilke rygning er et symptom. Det kunne f.eks. være at ryger generelt har en lavere indkomst/uddannelsniveau (hårdere job og levevilkår), at det oftere var afhængige af andre stimulanser, generelt kører hurtigere i bil og så videre.

Jeg mener at have læst at der skulle være et særlig gen som bevirker at nogen mennesker generelt han en større tilbøjelighed for at ryge i en afhængighed af en eller anden art. Man kunne måske forestille sig at den genetiske sammensætning i sig selv bevirker en højere dødelighed (det er ikke nogen teori, tror jeg?!) hvis det var tilfældet har vi også forklaret overdødelighed hos alkoholikere, narkomaner, adrenalin junkier, etc. :)

Ovenstående er ikke skrevet for at tage side i debatten, blot for at påpege at man skal være temmeligt sikker på hvilke faktorer der er betydelige når man bruger statestik på den måde. 

Mvh Peder 

Fra Odense
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 198
Fra  ISDA Bogføring & Økonomiservice Skrevet kl. 01:13

Den her tråd er da godt nok kommet vidt omkring Surprise

Som ryger, kan jeg sagtens se det fornuftige i at sørge for at ens medarbejdere ikke kommer til at arbejde i rum, hvor der bliver røget. Loven er til at for at beskytte de ansatte, og det er godt.

Jeg må så også indrømme at jeg på ingen måde kan forstå hvorfor 2 mand/kvinder på et kontor, der er enige om at ville ryge, ikke må gøre det. Begge er klar over konsekvensen, og villige til at tage de risici det nu engang måtte medføre.

Vi, rygerne, påfører andre mennesker "skade" med vores røg, så derfor skal vi naturligvis tage hensyn.

Jeg mener godt man kan sammenligne rygning og f. eks. biler (og ikke lever i nabolejligheden, for det påfører ikke andre folk sygdomme). Lad os tage mig selv som eksempel. Hver morgen cykler jeg på arbejde. Jeg holder på min cykel i midtbyen, og holder for rødt. Der bliver grønt, og jeg køre, samtidig med lastbilen, og 4 andre biler på min side. Jeg ved det ikke helt 100 %, men jeg er da ret overbevist om at den udstødningsrøg jg får blæst lige i fjæset, er langt mere giftig end de mange smøger min kollega skal lugte til, hvis vi sad på samme kontor.

Hvis man så, fra regeringens side, har lavet en lov der forbyder mig at ryge på kontoret, for at beskytte min kollega, hvorfor skal jeg så oses til, når jeg CYKLER på arbejde, af folk der kører i bil ? Hvis man kan forbyde folk at ryge pga. generne, hvorfor kan man så ikke forbyde andre ting, der også er giftige for folk ?

Og som andre nævner, hvor skal det så stoppe ?

Det blev en halvlang smøre, men hvis det her er det kæmpeproblem som mange mener, hvorfor vedtager staten så ikke en lov der simpelthen forbyder rygning, eller lukker samtlige tobak-fabrikker ?

Jeg er ryger, men når jeg ryger, så går jeg selvfølgelig udenfor.

Vh. Mark

Kvalitets Rygstrækker, Nakkestrækker & Massage Roller | Nordic Spine

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 01:48

MetteSkagen:

@ Ronni - vi må løse et problem ad gangen - sådan fungerer tingene, vi kan ikke løse det hele på en gang - derfor snakker vi her rygning og ikke dumhed. Det kan vi altid tage op.

@ Mikkel - jeg holder meget af vores velfærdssystem, men noget SKAL der gøres for inden længe er udgiften for et menneskes ophold i velfærdsstaten dyrere end de indtægter det frembringer - det er allerede nu et problem som vismændene påpeger. Derfor må vi se i øjenene, at biblioteker ikke kan blive ved med at være gratis, skoler skal delvis betales og så videre. Og hvor skal man skære? Det kan vi jo til evig tid diskutere, men et sted at starte er, ligesom med folk der ikke kører bil på en forsvarlig måde og dermed får en bøde, at forlange en ekstra forsikring fra mennesker som ikke passer på dem selv. Men fakta er, at vi ikke har råd til velfærdssamfundet som det ser ud nu. Alternativet er at sætte skatten op og ændre f.eks. selskabsskat og gevinster - og det er der vist ingen på Amino som kan støtte....

Personligt ville jeg vældig gerne betale 10% mere i skat, hvis det betød at vi kunne beholde vores velfærdssystem hvor alle har ret til hjælp, lige meget hvad de skal have hjælp til. (Selvom jeg stadig synes det er uretfærdigt at ikke-rygerne skal betale for rygerlunger)

Men der er jo allerede skåret i netop det - er du alkoholiker og vil have hjælp er det offentliges tilbud et glas antabus og dermed slut. Og det er vidst de færreste som det hjælper. Men det er den vej det går - like it or not - dem der ikke passer på sig selv bliver ladt i stikken - og jeg vil hellere allerede nu, etablere forsikringsordninger end ende med et samfund der ligner det amerikanske, hvor folk på gaden har svært ved at få en chance.

Mette

Jeg er ganske overbevist om at jeg har hørt udtalelsen om at vi ikke har råd til at bibeholde vores velfærdssamfund i nuværende form, men jeg kan ikke lige se hvordan det skulle hænge sammen? Er der ikke en som kan smide et link til den info?

Som jeg ser det bliver vi rigere og rigere for hvert eneste år der går (ca. 2% pr år) hvordan er det så lige at det kan hænge sammen at det skulle blive færre og færre penge at gøre med i det offentlige? 

Efter min bedste overbevisning så bærer den "faktuelle situation at vi ikke har råd" mest præg af at være et minimalstats argument.

Peder 

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 02:03

Puha... Det var da ellers en noget omfattende omgang at komme igennem.

Jeg er generelt tilhænger af en rygelov, selvfølgeligt skal den så bare skrues sammen på en måde som giver mening for hele samfundet og ikke kun i forhold til restautioner og hvad et par præster fra DF mener er godt.

En anden lille kommentar til debatten; der er en del personer i denne debat som er nærmest grænsende til at være religiøse i deres modstand mod rygning, hvilket naturligvis er helt fint. Men jeg vil dog sige, at jeg virkeligt håber at disse personer ikke ejer eller kører bil. Da der så ville være tale om en omgang dobbelt moral af værste skuffe. 

Så; super med en rygelov, men hvornår får bilerne kniven?

Peder 

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 02:11

MetteSkagen:

Nu er de radikale altså ikke "mit" parti - jeg er blot medlem af det. Mette

Beklager Mette - Det retter jeg selvfølgelig, så mit indlæg ser herefter ud som følger:

Det er jo god Radikal politik, at indføre egenbetaling på rygeres helbredsudgifter. Jeg husker endnu, da den gode (og temmelig overvægtige) Kirsten Lee fremtonede på TV og meddelte....ja, det samme som Mette plæderer for! Lige nu, kan jeg ikke huske om ægtefællen (den ligeså Radikale og overvægtige Niels Helveg P.) støttede hende offentligt.
Så jo Mikkel, Radikale Venstre (det parti Mette er medlem af) kan man stemme på, hvis man vil have egenbetaling på rygeres helbredsudgifter - om de også går ind for egenbetaling på overvægtiges helbredsudgifter, som Mette foreslår, er jeg ikke på nuværende tidspunkt vidende om. Men mon ikke det også kommer med i puljen af gode Radikale forslag.  

Side 13 ud af 30 (298 indlæg)