Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan stopper vi annoncehajer?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Ja, jeg tror godt at man kunne afhjælpe meget gennem en mere restriktiv lovgivning - uanset hvilket format den så lige skal have. Målet må i alle fald være at ramme annoncehajerne så præcist som muligt, uden at det giver for mange negative sideeffekter for alle os andre.

Men jeg synes som sagt ikke vi skal begrænse os til at tænke indenfor rammerne af det vi hele tiden har gjort - strammet lovginingen og lavet mere oplysning. Vi er så skide kreative her på Amino - vi MÅ da kunne komme op med nogle endnu bedre ideer. Helt originale ideer, som supplement til alt det andet der gøres. Noget der ikke inkluderer vold og ekstrem selvtægt - for det er i sidste ende nok ikke den bedste løsning, omen man virkelig godt kunne få lyst til at give de idioter nogle bøllebank en gang imellem.

Hvad med en fælles advokat, som pakker indkomne sager pænt i puljer og fyrer dem af?

Dvs. hver annoncehaj vil blive så overdænget af retsager i løbet af 0,0, at de bliver nødt til at stoppe med at udbytte redelige mennesker.

En slags fælles front, hvor en hjemmeside hele tiden viser, hvilke sager man kører og hvor man bare skal komme med sine beviser i form af optagelser af telefonsamtaler, emails m.m.

Hvis man er kommet i kløerne på en annoncehaj betaler man advokaten et lille beløb for at han tager sagen med ind i puljen - for da der er mange, der er taget som gidsler er der også mange til at betale advokatens honorar.

Mvh, Christian

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 13:01

Jeg kan godt undre mig over, at når E&S alligevel sender et brev ud til alle nystartede virksomheder med registreringsbevis etc. at det så ikke kunne ligge en folder i, men advarsel om fupsælgere.
På den måde ville alle være advaret, og udgiften til omtalte folder kan ikke overstige hvad det offentlige ellers bruger på at behandle fx klager fra erhvervsdrivende over fupsælgerne.

Samtidig synes jeg også, at lovgivningen burde strammes op. Det kommer nok desværre til at gå ud over uskyldige, hæderlige virksomheder der helt eller delvist ernærer sig ved telemarketing, eller firmaer som sælger gennem denne salgskanal.
Man kan selvfølgelig her spørge, hvis et produkt er godt nok, behøver det så telemarketing for at blive solgt? Og modsat, hvis telemarketing er en økonomisk fordelagtig og resultatskabende markedsføringskanal for en lang række af - hæderlige - virksomheder, er det så i orden, at de fratages deres muligheder blot fordi vi (som samfund) ikke kan finde andre måder at stoppe nogle svindere på...

Jeg ernærer mig i det daglige ikke via telefonsalg, men jeg skal da ikke afvise at der kunne være en situation, hvor jeg fandt det interessant at gribe røret og ringe til en given virksomhed for at fortælle om mit produkt. Eller at jeg gerne ville kunne følge op telefonisk på udsendt direct mail markedsføring.
Problemet er jo bare, at hvis lovgivningen skal tage højde for at jeg gerne vil drive forretning på den måde, så er det direkte lig med et smuthul som enhver fupsælger vil benytte sig af...

Mikkel deMib Svendsen:
For uanset information, så viser praksis jo, at annoncehajerne er virkelig dygtige til deres svineri - de snyder selv de folk, som HAR hørt om annoncehajer. Folk boller også uden kondom, selvom de har hørt om kønssygdomme og uønsket graviditeter.

Spørgsmålet er hvor langt man kan og skal gå for at hjælpe folk. Ingen tvivl om, at fupsælgerne lever efter devisen den kloge narer den mindre kloge men med din analogi Mikkel, der ligger du jo op til et samfund, hvor det er i orden at folk lever i årevis med hovedet under armen og fuldstændigt ignorerer alt hvad der bare minder om sund fornuft.
Selv om jeg godt kan se, at det er den slags mennesker som er næringen for hajerne, så kan jeg ikke se en fornuftig løsning hvor man forbyder andre at handle og tænke frit - selv om det de tænker er dumt :-) 

Kreativt set, kan jeg desværre ikke lige komme på noget, som ikke strider imod andre dele af lovgivningen.

Den lette løsning kunne være, at E&S stoppede med at sælge lister med oplysninger over firmaer. Det går selvfølgeligt også ud over Krak, DGS og KOB, men ville modsat skabe en situation hvor man er nødt til at researche sig frem til de potentielle kunder man vil ringe til og ikke bare kan købe en liste man begynder at ud fra... 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 13:39

Vores virksomhed lever jo af salg af annoncer, og det foregår primært via telefonisk kontakt til annoncører. Vi er så typisk ikke interesserede i de små nystartede virksomheder (ofte håndværkere) der bliver snydt af annoncehajerne, da de ikke rammer vores annonceprofil (og for det meste nok heller ikke har råd til vores annoncer :) ), men jeg kan da sagtens se andre medier ligesom vores som netop har den type annoncører som mål.

Som Nicolai nævner så bør nogle få brådne kar ikke ødelægge branchen for os andre. Det er altid, i alle livets/samfundets facetter, uheldigt hvis man skal begrænse folks handlefrihed pga nogle få ikke kan styre sig. Så kan næste skridt jo være at ingen må have hjemmesider fordi nogle firmaer laver phishing. ;)

Jeg bryder mig i hvert fald ikke om et samfund hvor man overhovedet ikke kræver at folk tænker og man skal gardere sig ind på alle måder for ikke at ryge i retten.  (Jamen jeg vidste ikke kaffen var varm)

En folder til nystartede virksomheder kunne være en god start. Lidt info om hvad man skal være opmærksom på og nogle tips om at skrive navne ned på steder man annnocerer. Tror ikke det hjælper at E&S stopper med at sælge lister da telesælgere jo ligeså godt kan sælge annoncer ved at kigge i de gule sider som ved at købe leads, det er i hvert fald ikke noget der stopper dem så længe der er penge at tjene.

Det er fin nok med advarsler på fx unfairpriser.dk men mange firmaer søger ikke så meget rundt på nettet og er muligvis slet ikke klar over at siden eksisterer. Eller tænker overhovedet ikke på at man kan checke den slags info på nettet.

Jeg har desværre svært ved at se en lov der kan stoppe hajerne uden at skade telemarketing branchen generelt og jeg vil jo nødigt se mit levebrød truet :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:01

Jesper, jeg kan godt forstå at du gerne vil kunne fortsætte jeres telesalg, som jeg ikke betvivler foregår ordenligt. Men hvad ville du så sige til en licens - ligesom vi kender det fra f.eks. fødevaresktoren? Den burde du let kunne få, mens det forhåbenligt vil blive sværere for annoncehajerne - og den kan tages fra dem administrativt.

Jeg så dog også hellere at vi kunne finde på endnu bedre metoder. Information hjælper altså ikke nok og jeg er enig i at vi heller ikke skal lovgive for stramt.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:01

jesperFG:

Jeg har desværre svært ved at se en lov der kan stoppe hajerne uden at skade telemarketing branchen generelt og jeg vil jo nødigt se mit levebrød truet :)

Hej Jesper.

Det er vi helt enige i. Selv om jeg ikke selv benytter mig af muligheden, så synes jeg, lige som du, ikke, at man skal begrænse den fri konkurrenceevne og fortagsomhed med et generelt forbud. Det vil være et skridt i den forkerte retning.

Venlig hilsen,
Christian

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:19

Licens-ideen var ikke dum...
Sådan lige of the top of mt head; Hvis man ringer til over et fastsat antal virksomheder (lad os bare sige i gns. 10 om dagen, pr. fuldtidsansat i virksomheden), skal man have en licens for at kunne drive den slags virksomhed.

Dertil et sæt regler for, hvordan man kan miste den igen - bl.a. hvis der har været X% klager ud af antallet af udgående opkald.

Ved mistet licens, kan man få lukket sin telefonlinie (telefonselskaberne vil nok være modstridige, og Skype m.f. internationale VoIP tjenester vil nok også være vanskelige at få til at lukke).

Bøder i en særdelen grum klasse, hvis manglende licens alligevel ikke stopper firmaet...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 14:25

Jeg er aldrig hoppet på en annoncehaj eller sælgere af lystofrør, tonere og hvad ved jeg..., og jeg er da også meget hurtig til at afvise, måske for hurtig, og måske afviser jeg en ærlig sælger ind i mellem, men det er så bare ærgerligt.

Fakta er, at på trods af, at vi ikke bider på, så ringer der rigtig mange til os alligevel. Jeg vil ikke bruge tid på dem. Siger til dem, at hvis de vil mig noget, kan de sende det med alm. post. Skulle jeg bruge tid på at lytte på alle deres argumenter hver gang, så nåede jeg da aldrig at skrive her på Amino ;-).

Det med tiden er faktisk et stort problem. For det meste er det min mand eller en medarbejder, der tager telefonen, og de skal faktisk gå fra det, de laver, og hen og vaske og tørre fingre for at besvare en telefon, og bagefter skal de ingen vaske hænder, inden de kan genoptage kundeekspedition eller produktion. De må gerne afvise sælgerne på stedet, men de særligt vedholdende bliver stillet om til mig, og jeg er som sagt hård og kontant.

Så til jer, der lever af at sælge, jeg er ked af det, men jeg går ind for et forbud, eller i det mindste en autorisation. Men et forbud er det eneste, der reelt vil hjælpe, og jeg tror ikke mange tænker over, hvor meget tid, det stjæler, og hvor irriterende telefonsælgere generelt er. Størstedelen af Danmarks erhvervsliv markedsfører sig via traditionelle kanaler, så derfor tror jeg ikke det vil ramme ret mange af de seriøse.

Desuden når vi er ved det. Når jeg så endelig kommer hjem, så begynder aviser, forsikringsselskaber osv. at ringe der, og der er jeg lige så kontant, men jeg kan altså egentlig ikke se, hvorfor de skal have en særstatus. De kan vel også markedsføre sig på normal vis?

Noget sjovt at tænke på: Min ældste søn på 24 år starter som selvstændig nu, og min første advarsel - før alle de andre gode råd - var: Pas på annoncehajerne!

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:26

Hvad med 14 dages fortrydelseret på aftaler indgået telefonisk...

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:30

Lisbeth Toft Jensen:

Når jeg så endelig kommer hjem, så begynder aviser, forsikringsselskaber osv. at ringe der, og der er jeg lige så kontant, men jeg kan altså egentlig ikke se, hvorfor de skal have en særstatus. De kan vel også markedsføre sig på normal vis?

Hvor ER vi enige. HVORFOR i H...... skal de have særstatus????

Det må da være et levn fra forrige århundrede, at lige netop disse grupper uhindret får lov til at forstyrre os i fritiden.

Eller også er der nogle mennesker et eller andet sted, der har forstået at smigre vores politikere gennem mange år.

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 14:36

Licens og smileyordning ligger i hvert fald i en bedre boldgade end forbud og det er jo også i vores interesse at markedet er seriøst. Vi kan jo godt mærke en gang imellem at vores kunder er trætte af telefonsælgere. Heldigvis er mange af vores annoncer bookede via mediebureauer, dvs. professionelle der ved hvad de laver og booker 100% , så de fleste vi har fat i er glade og tilfredse. Hvad man kan blive bange for er at drukne i bureaukrati.

Herudover er det jo også et spørgsmål om hvad der skal ligge til grund for vurderingen af hvem der får licens. Nu har vi et trykt medie og dermed er det nemt at bevise at kunden for noget for pengene. Men hvad med et firma som måske vil være en konkurrent til "De gule sider", de er jo ikke nødvendigvis annoncehajer bare fordi de vil sælge annoncer til en ny hjemmeside som måske ikke har så mange besøgende endnu. I mine øjne måtte det blive noget med vurdering ud fra antal af berettigede klager der kom ind om virksomheden og måske nogle respekt for fortrydelsesretten. Vi ved jo godt hvem der er annoncehajer - men kan den nøjagtige definition skrives ned i en lov?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)