Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offshore Selskab - Hvordan slipper man for skat?

Side 7 ud af 17 (166 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lasse.

Nå er bogen så gammel. Du kan prøve at ringe til revisionsfirmaet Deloitte spørge om de ikke har noget, der mere opdateret.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:37
Det er sjældent at nogle kan få mig til at falde ned fra en stol men det lykkedes her til formiddag: Jeg kontaktede en person som havde sendt os en mail vedr. noget firma omstrukturering.

Denne person som er bruger på Amino og har en personlig drevet virksomhed havde fået forståelsen af at han ved at etablere et dansk driftsselskab og et holdingselskab i England kunne kanalisere hele overskuddet til England og derved undgå dansk beskatning. Det havde han læst sig frem til på internettet, og han havde såmænd allerede oprettet selskabet i England.

Jeg spurgte ham så hvor han havde læst det. Jo det havde han læst på en hjemmeside, som der er også citeret fra i denne tråd. Jeg kunne jo så sige til ham at jeg faktisk havde gættet det. Jeg har nemlig læst det samme som ham og tog mig til hovedet dengang jeg læste det. Jeg kunne så samtidig fortælle ham at det han havde læst var misvisende og ikke var korrekt i hans situation:

Sagen er nemlig den at pågældende person driver en virksomhed som har fast driftssted i Danmark og derved beskattes af sin indkomst i Danmark. Det gælder uanset om han driver akviteten personligt, i et dansk selskab eller gennem et selskab med hjemsted i Zimbabwe. 

Set i det perspektiv havde pågældende bruger intet at bruge sit nystiftede engelske selskab til. Han kan nu kun ærgre sig over at han ikke kan gøre noget erstatningskrav gældende nogle steder. Man bliver nemlig ikke erstatningspligtig bare fordi man som rådgiver/udbyder giver misvisende oplysninger på en hjemmeside på internettet.

Dette eksempel viser at man ikke skal tage al information man kan finde på nettet for gode varer og spise det råt. En ting er hvad man kan læse sig frem til. Noget andet er at forstå det og have de andre rådgivningsmæssige aspekter med som den konkrete situation fordrer.  Det kræver rådgivning og det kræver personlig rådgivning.  

I den forbindelse går jeg  ud fra at udbyderen af ovenstående hjemmeside er noget mere nuanceret i sin rådgivning end det omtalte indhold på hjemmesiden.  Ellers ville jeg da nødig være forsikringsselskab for ham    

Det næste iværksætteren kan ærgre sig over er at han har brugt så mange kræfter på dette fremfor at bruge sine ressourcer på at få sin virksomhed til at ekspandere, og det er præcist det jeg mener med at et iværksættersite som Amino ikke er rette sted at diskutere offshore løsninger mv. 

I mine øjne er det lidt det samme som rådgiveren der anbefaler den nyetablerede virksomhedsejer at etablere sig i selskabsform, således at det sikres at underskuddet i startfasen ikke kan modregnes i dennes anden indkomst, men kun kan anvendes af selskabet selv.

Man skal kravle før man kan gå, og selvom man er nået dertil hvor man godt kan gå er det ikke altid en fordel at gå helt til kanten. Så risikerer man nemlig at gå udover kanten, hvorefter man skal til at kravle igen   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 12:58

Hej Bent.

Kan vi ikke få at vide fra hvilken hjemmeside det drejer sig om? Du siger dansk driftsselskab og udenlandsk holdingselskab. Mener du ikke fast driftssted i stedet for driftsselskab?

Der er vel ikke nogen der tror, at et dansk ApS kan slippe for skat blot fordi det har et moderselskab i udlandet.

P.S. Bent du skylder mig stadigvæk et svar

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:12
Nej jeg mener et dansk driftsselskab. Sådan havde pågældende nemlig læst din hjemmeside: At man kunne kanalisere overskuddet til et udenlandsk holdingselskab uden beskatning. Det er sådan set også korrekt. Han havde bare overset den lille detalje at overskuddet først skal undergives dansk selskabsbeskatning, og at det der tales om er overskuddet efter skat.   Den eneste måde han kan nedbringe overskuddet på er ved at udbetale løn til sig selv. Løn der som bekendt beskattes i Danmark.

Pågældendes reaktion på dette var et spørgsmål: Hvis han ikke kunne undgå eller spare dansk skat på denne måde; Hvad skulle han så med det udenlandske selskab. Det kunne jeg faktisk ikke give ham et fornuftigt svar på. Jeg havde/har nemlig selv svært ved at se fordelen heri i hans situation. 

Jeg kan se i en fordel i at have et udenlandsk selskab hvis man opererer i udlandet, har fast ejendom i udlandet, eller har planer om at flytte til udlandet, drive virksomhed i udlandet i fremtiden. Ellers ikke.

Med hensyn til spørgsmålene har du som sådan ret i at de nævnte selskaber er omfattet af direktivet når de er underlagt dansk beskatning. I virkelighedens verden er det dog ikke sådan at man uden videre får tilladelse til skattefri omstrukturering bare fordi man er et A/S, et APS eller et selskab hjemmehørende i Danmark iøvrigt. Derfor er det heller ikke rigtigt når det på ovenstående hjemmeside anføres at man har et retskrav på at få adgang til skattefri omstrukturering. Man skal nemlig også løfte bevisbyrden for at der ikke er tale om skatteunddragelse/skatteundgåelse. Denne bevisbyrde er betydeligt sværre at løfte når man bevæger sig uden for traditionelle danske selskaber. Jeg siger ikke at det vil blive ved med at være sådan på sigt. Blot at man her og nu har dårligere muligheder for at indgå i skattefri omstruktureringer, og jeg ser stadigvæk tingene ud fra et iværksætter system hvor det handler om at gøre det besværlige simpelt så iværksætteren kan bruge sine ressourcer til at tjene penge.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 13:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Jeg er ked af, hvis der er noget på min hjemmeside, der kan misforstås. Men kan jeg ikke få præciseret hvad, der på min hjemmeside havde givet personen en forventning om, at et dansk selskab ikke skal betale dansk skat? For det er selvfølgelig forkert.

Jeg er glad for, at du nu indrømmer, at udenlandske selskaber, der betaler dansk skat, har samme rettigheder som et dansk aktieselskab i relation til at få tilladelse til skattefri aktieombytning, fusion mv. Mere kan jeg vel ikke forlange.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:50
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person
Jeg vil mene at det er fordi du ikke får præciseret at det overskud som kan kanaliseres over i et udenlandsk holdingselskab er overskuddet efter at der er afregnet dansk selskabsskat. Prøv at få en "ukyndig" til at gå indholdet igennem og hør hvordan vedkommende forstår det.  

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 13:57

Nok god idé.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:52
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Efter en gennemlæsning af denne tråd vil jeg gerne tilslutte mig Bent''s nuancerede og præcise beskrivelse af, hvad den gængse iværksætter bør beskæftige sig med. Valg af selskabsform er kompliceret og nuanceret. At man så med internettet i hånden kan blive lokket af guld og grønne skove med diverse oversøiske destinationer og drømme om skattefrihed m.v. gør valget sværere for de fleste, fordi de får det forkerte indtryk af hvad der er relevant.

Prøv at læse denne tråd i sammenhæng og spørgs jer selv om Bents utrolig jordnære og fornuftige spørgsmål i starten af tråden er blevet besvaret. Hvad var egentlig (de lovlige) fordele ved Offshore. Svaret svæver stadig i vinden? Hvorfor mon. Måske fordi - og nu bliver jeg overfaldet - fordi Offshore - bortset fra helt særlige tilfælde - i det væsentlige er skabt til og som følge af skattetænkning og skatteunddragelse fremfor simpel drift af virksomhed.

Jeg bliver ugentligt konfronteret med personer fra hele landet som ønsker alt fra tømrervirksomheder til IT-konsulentvirksomheder oprettet i offshoremodeller som de har læst om på nettet. Som regel har pågældende virksomheder med omsætning mellem 600.000 - 1500000 og de vil så gerne have et par hundrede kanaliseret hen hvor skatte er lav. Ja, jeg kan/vil ikke hjælpe.

Jeg plejer - nærmest som en joke - at spørge, hvorfor de vil betale 25000 for modeller for sort arbejde. I den anledning findes der jo meget billigere modeller herfor... Herefter plejer jeg at fortælle lidt om strafferammerne for skattesvig - det er nemlig som om de fleste ikke er helt bekendt med, at skattesvig indebærer halve og hele år bag tremmer.. Men så har man også tid til sin næste forretningsplan.

Jeg kan tilslutte mig, at jeg i det store hele ikke kan se det smarte i offshoreløsninger, medmindre man med modellerne ønsker at leve med en opdagelsesrisiko - altså risikoen for, at SKAT finder ud af, hvorledes systemerne kører.

I den anledning har jeg to historier.

Den ene går på, at en forbindelse jeg havde havde et vældig smart setup, han havde et engelsk ltd, der var ejet af en trustfond eller lignende på kanaløerne. Virksomheden solgte ydelser i Danmark på en eller ande for mig ukendt måde. Indkomsten fra det engelske selskab blev så kanaliseret til kanaløerne, hvorefter de blev sendt til en konto i en baltisk bank. Der kunne man nemlig få internationale kreditkort uden navn, hvorfor SKAT ikke kunne spore indkøbene i Mad og Vin i Magasin. Systemet koster mange tusinde at opretholde i gebyrer, adresseafgifter etc. etc. Men han betalte ikke skat, kørte i en meget lækker engelsk bil, bor i dansk sommerhus, og den er helt skudsikker, men gad vide hvad han egentlig sparede samtidig med at han glemt og tænke på, at jeg vel en dag skulle besøge ham i Horserød, for med hans økonomi stod han vel til 1½ år.. Fedt liv og fede udsigter..

Den anden går på ham, der købte nyt køkken med sit internationale kreditkort for sine penge fra offshore banken som han i dyre domme havde erhvervet gennem et her i tråden nævnt site uden nogen form for rådgivning.. Problemet er blot at køkkenfirmaet har indberettet hans køb til SKAT muligvis som følge af hvidvaskningsreglerne. Nu har en advokat så den ære at skulle hjælpe ham med den straffesag, han står overfor, for det er en smule svært at forklare, hvorfra de små 300.000 er kommet.

Morale - i stedet for at anvende talrige timer på overvejelser som eksotiske destinationer og dyre regninger til etablering og opretholdelse, gebyrer til overførsler og risikoen for at træde i spinaten, skulle en Iværksætter så ikke hellere anvende tiden på at tjene kassen, betale 28% i skat enten gennem personlig virksomhed eller i almindelig (billig) dansk selskabsform.

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 22:38
Dato: 4/10/2006 9:51:46 PM Forfatter: Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk
Morale - i stedet for at anvende talrige timer på overvejelser som eksotiske destinationer og dyre regninger til etablering og opretholdelse, gebyrer til overførsler og risikoen for at træde i spinaten, skulle en Iværksætter så ikke hellere anvende tiden på at tjene kassen, betale 28% i skat enten gennem personlig virksomhed eller i almindelig (billig) dansk selskabsform.

Tak for belæringen, Jacob

men...

Nu er det ikke alle der vil oprette et feks engelsk ltd. der har skumle bagtanker!  og hvor går vi hen og får den gode rådgivning, som vi har behov for henne?
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:43
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Jeg ved det, følg Bents råd: vælg en rådgiver, der IKKe handler med ydelsen, og heller ikke handler kun med danske selskaber - fx. mig. Sådan en som mig vil blot overbevise dig om pointen i talrige holdingselskaber og komplicerede konstruktioner for egen vindings skyld.

Hvad med at købe et par timer af Bent - det virker som om Bent har mere end almindeligt styr på det..

Hvis Bent så får kunder i butikken på den ko nto, så ved han hvor han skal sende iværksættere, der skal etablere aps etc. hen..

God påske
Side 7 ud af 17 (166 indlæg)