Hej Lasse. Nå er bogen så gammel. Du kan prøve at ringe til revisionsfirmaet Deloitte spørge om de ikke har noget, der mere opdateret.
|
Det er sjældent at nogle kan få mig til at falde ned fra en stol men det lykkedes her til formiddag: Jeg kontaktede en person som havde sendt os en mail vedr. noget firma omstrukturering.
Denne person som er bruger på Amino og har en personlig drevet virksomhed havde fået forståelsen af at han ved at etablere et dansk driftsselskab og et holdingselskab i England kunne kanalisere hele overskuddet til England og derved undgå dansk beskatning. Det havde han læst sig frem til på internettet, og han havde såmænd allerede oprettet selskabet i England.
Jeg spurgte ham så hvor han havde læst det. Jo det havde han læst på en hjemmeside, som der er også citeret fra i denne tråd. Jeg kunne jo så sige til ham at jeg faktisk havde gættet det. Jeg har nemlig læst det samme som ham og tog mig til hovedet dengang jeg læste det. Jeg kunne så samtidig fortælle ham at det han havde læst var misvisende og ikke var korrekt i hans situation:
Sagen er nemlig den at pågældende person driver en virksomhed som har fast driftssted i Danmark og derved beskattes af sin indkomst i Danmark. Det gælder uanset om han driver akviteten personligt, i et dansk selskab eller gennem et selskab med hjemsted i Zimbabwe.
Set i det perspektiv havde pågældende bruger intet at bruge sit nystiftede engelske selskab til. Han kan nu kun ærgre sig over at han ikke kan gøre noget erstatningskrav gældende nogle steder. Man bliver nemlig ikke erstatningspligtig bare fordi man som rådgiver/udbyder giver misvisende oplysninger på en hjemmeside på internettet.
Dette eksempel viser at man ikke skal tage al information man kan finde på nettet for gode varer og spise det råt. En ting er hvad man kan læse sig frem til. Noget andet er at forstå det og have de andre rådgivningsmæssige aspekter med som den konkrete situation fordrer. Det kræver rådgivning og det kræver personlig rådgivning.
I den forbindelse går jeg ud fra at udbyderen af ovenstående hjemmeside er noget mere nuanceret i sin rådgivning end det omtalte indhold på hjemmesiden. Ellers ville jeg da nødig være forsikringsselskab for ham

Det næste iværksætteren kan ærgre sig over er at han har brugt så mange kræfter på dette fremfor at bruge sine ressourcer på at få sin virksomhed til at ekspandere, og det er præcist det jeg mener med at et iværksættersite som Amino ikke er rette sted at diskutere offshore løsninger mv.
I mine øjne er det lidt det samme som rådgiveren der anbefaler den nyetablerede virksomhedsejer at etablere sig i selskabsform, således at det sikres at underskuddet i startfasen ikke kan modregnes i dennes anden indkomst, men kun kan anvendes af selskabet selv.
Man skal kravle før man kan gå, og selvom man er nået dertil hvor man godt kan gå er det ikke altid en fordel at gå helt til kanten. Så risikerer man nemlig at gå udover kanten, hvorefter man skal til at kravle igen