Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offshore Selskab - Hvordan slipper man for skat?

Side 8 ud af 17 (166 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
  Hej Igen

De lovlige fordele ved offshore selskaber er typisk 4 ting.

• Du kan låne af selskabet
  • Ubetinget ingen revisionspligt
  • Ingen kapitalkrav
  • Ingen krav om offentliggørelse

Derudover kan der også være nogle skattemæssige fordele efter vedtagelsen af L98 den 17. maj 2005, jf. , således Ria Falk fra KPMG, der skriver.

”Det kan imidlertid undre, at f.eks. obligationsinvesteringer med deltagelse af fem 20 %-investorer i fremtiden kan placeres i skattelyselskaber uden nogen form for lokal indkomstbeskatning og med aktieavance- og udbyttebeskatning i Danmark, herunder mulighed for skattefritagelse af danske selskaber. Det kan de færreste investeringsstrukturer konkurrere med.”

Men det erkendes, at de skattemæssige fordele næppe er noget for den typiske iværksætter.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:25
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Dato: 4/11/2006 8:51:52 AM Forfatter: Thorbjørn   Hej Igen

Men det erkendes, at de skattemæssige fordele næppe er noget for den typiske iværksætter.

Tak Thorbjørn. Så fik vi sat det på plads. De to "fordele": Det mangl. kapitalkrav og udlånsmuligheden hænger ligesom heller ikke sammen. Udlån er vel kun relevant hvis vi taler om solvente selskaber. Er man solvent og har man mulighed for at udlåne midler er et kapitalkrav på 125.000 DKK næppe et problem.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 01:36
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person
Hej,

Har med nysgerrighed læst alle Jeres kloge indlæg herinde. Jeg er i den situation at jeg arbejder som selvstænding IT konsulent. Jeg er bosat i DK men har nu en langvarig opgave i udlandet for en ikke-EU kunde. Mit spørgsmål er:

Jeg etablerer et offshore selskab og selskabet har aftalen med kunden med mig som ansat. Jeg forventer ikke at skulle udbetale løn eller andet fra selskabet - men ønsker foreløbigt kun at bruge det som investerings/opsparingsselskab. (jeg er klar over at evt. udbetaling beskattet i DK).

Vil jeg kunne undgå dansk beskatning af overskuddet i DK, når jeg nu ikke har aktiviteter i DK men kun i udlandet? Ledelsen af selskabet vil trods alt være hjemmehørende i DK. Er det nok til at skattevæsenet vil kræve overskuddet beskattet?

Tilmeldt 29. Jun 06
Skrevet kl. 01:53
Hej Jacob,

Godt indlæg!....enig med dig I at penge ikke er alt....men men..du mildest talt jo mere end antyder at vi sidder her og spørger fordi vi vil snyde i skat! Jeg skal ikke svare for andre, men for mit vedkommende har jeg stillet et spørgsmål som helt grundlæggende er: "Er det muligt for mig i min situation at undgå 28% selskabsskat på en lovlig måde?" Jeg tror at de fleste som har læst med i debatten fortsat er usikker på hvad svaret på dette er. Eller rettere sagt: i hvilke situationer (om nogle) det er juridisk lovligt.

Jeg vil sætte stor pris på, om du - såfremt sådanne situationer eksisterer - kunne belyse dem, f.eks gerne med afgørelser fra ligningsrådet.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 09:04

Hej Janni.

Hvis du skal have et længere ophold i udlandet, således at du ikke er skattepligtig i Danmark mens arbejdet i udlandet udføres, så er der ikke noget i vejen for at købe et offshore selskab og lader dette selskab indgå IT-kontraken med kunden.

Du skal så sørge for, at lade dig ansatte i offshoreselskabet.

Hvis du selv leder selskabet vil tilbagekomsten til Danmark betyde, at selskabet fremover skal betale almindelig selskabsskat. Det kan dog undgås. Læs min hjemmeside www.a-skat.com, hvis du vil vide mere.

Du kan også læse økonomisk udebrev, hvor Lars Nyhegn Eriksen fra KPMG fortæller om den stigende efterspørgsel efter offshore selskaber.

Tilmeldt 29. Jun 06
Skrevet kl. 10:58
Hej Thorbjørn,

Tak for dit hurtige svar. Men desværre er min situation ikke helt som du beskriver den.

Jeg vil som person være skattepligtig til DK fordi jeg ikke opholder mig så meget i udlandet at jeg kan regnes som ikke-skattepligtig (hjemme hver weekend og nogle hverdage herudover). Jeg har heller ikke nogen plan eller ønske om at flytte fra DK.

Men hvis jeg er ansat i det udenlandske selskab skal jeg så kun svare dansk skat af den indkomst jeg har fra selskabet. Hvis jeg ikke får (væsentligt) løn i perioden må resten jo så skulle beskattes med selskabskat. Og det er så her at jeg ikke kan gennemskue om det danske skattevæsen vil anse at ledelselsen af selskabet foretages fra Danmark, og at selskabet derfor også skal beskattes i Danmark....? Hvilket jo så gør at der ingen skattemæssig fidus er i det.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 11:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej Jannie

Hvis du agter selv at varetage ledelsen af selskabet, så er der ikke direkte den store skattefidus ved offshoreselskabet. Selskabet kommer til at betale skat på samme måde som et dansk A/S.

Men du har den fordel, at du kan låne af selskabet, og dermed få pengene ud af selskabet uden skat. Endvidere er et offshore billigere at stifte, da du ikke behøver de 125.000 kr. som et et ApS koster.

Tilmeldt 29. Jun 06
Skrevet kl. 15:42

Ok, tak for svar!

Tilmeldt 31. Jul 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:29
Jeg har siddet og læst hele tråden og de fleste artikler og sider som der henvises til, og jeg må erkende at jeg er blevet mere forvirret end begavet.

Kan nogle af Jer kloge hoveder hjælpe i dette fiktive eksempel:

Jeg er medindehaver af et dansk ApS. Det danske ApS sælger varer og ydelser i Danmark. Jeg flytter så til Spanien, og opretter et selskab dernede, hvor jeg ligeledes sælger varer og ydelser, men bare i Spanien.

Min løn fra det danske selskab, kan vel så godt udbetales til det spanske uden at jeg beskatte i Danmark ikke sandt?

Kunne man ikke her også gøre brug af et off-shore selskab, hvor overskudet, som er optjent i DK ligger, men hvor man bruger pengene i Spanien?

En helt anden metode jeg forestiller mig er hvis man har et engelsk selskab og et dansk, det engelsk køber varer fra grossisten til 100 kr., sælger det til det danske for 150 kr. som så sælger det til kunden for 160 kr. Så er der kun 10 kr. skattepligtige i DK eller hvad?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:16
Nu forudsætter jeg først og fremmest at den opgave du har for den pågældende kunde kan betragtes som selvstændig virksomhed og derved kan betragtes som selskabets kunde. Modstykket hertil er at det anses som personligt vederlag for dig. 

Hvis selskabet ikke har reel ledelse i udlandet og derved ledes fra Danmark, så er det nok til at selskabet bliver skattepligtigt til Danmark. Det betyder også at overskuddet beskattes i Danmark. Sålænge indtjeningen står i selskabet vil beskatning dog kun ske med 28%.

Iøvrigt vil det altid være en fordel for dig at udlodde udbytte årligt op til bundgrænsen. Det skyldes at udbytteskatten på 28% er lavere end den effektive skat der fremkommer når man udbetaler løn til sig selv udover topskattegrænsen. Dvs. der kan være ide i at du også lægger dine øvrige indtægter som selvstændig IT Konsulent over i et selskab, så du bedre kan tilpasse dine indtægter.

Det rejser så spørgsmålet: Hvordan vil dine danske kunder have det med at du fakturerer fra et offshore-selskab ? 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 8 ud af 17 (166 indlæg)