Hvis man har lidt af søvnproblemer i flere måneder, og der kommer en person og tilbyder et plaster, der kan afhjælpe problemet, så tror jeg nu nok man gør - specielt hvis det betyder, at man så kan undgå at proppe sig med medicin. (hvor man jo OGSÅ er forsøgskanin, for nu at at åbne en lille smule for posen vedr. medicinalindustrien) ;-) |
Allan I:Hvis man er i tvivl og har ægte interesse i plastrene - så kan man jo bare prøve dem!
Er det så enkelt? Jeg har faktisk fått dem demonstrert en gang, men jeg merket absolutt ingen effekt. Er det tilstrekkelig til å konkludere med at de ikke virker? Nei. Hvis noen sier at de opplever effekt, kan vi da konkludere med at de virker? Nei. For å avgjøre om plastrene har effekt kreves en test som eliminerer placebo. Jeg har foreslått en enkel test for norske Lifewave-selgere, men ingen har tatt imot utfordringen.
Årsaken til at homeopati, ørelys, detox, kvantemedisin og andre totalt virkningsløse kurer fortsatt selger er fordi mange opplever at det virker for dem uten å forstå at det er placebo. Slik er det også med Lifewave, mange opplever at det virker. Den kliniske effekten er imidlertid ikke tilstede når man tester det kontrollert for placebo.
Det er riktig at diskusjonen handler om MLM, ikke om Lifewave, men den illustrerer godt at det er en tydelig sammenheng mellom evnen til å lese forskning og evnen til å gjennomskue pyramidespill. Derfor er pseudo-vitenskapelige produkter det som selger best gjennom MLM. Disse selskapenes målgruppe er personer som ikke evner å skille mellom pålitelige og upålitelige kilder. Man kan faktisk også finne en økonomisk "placebo-effekt" ved at deltakerne opplever at de har suksess mens de i virkeligheten taper penger.
PS. Nettopp nå ble Robert Harting verdensmester i diskos. Han reagerte med å rive av seg drakten, og han brukte tilsynelatende ikke Lifewave-plaster.