Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advarsel mod Trofo.dk

Side 1 ud af 8 (73 indlæg)
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Jeg ved jeg har taget et drastisk skridt når jeg vælger at advare mod en anden så direkte som jeg gør her. Det vil sikkert ikke være så populært, men jeg synes ikke jeg har andet valg.

Den 17. april bestiller jeg en webside ved trofo.dk. Han laver et fint oplæg, som efter lidt finpudsning bliver rigtig godt. På siden skal der være en booking funktion, samt mulighed for at tilmelde sig nyhedsbrev. Derudover inkluderer prisen CMS. Jeg spørger selvfølgelig til referencer, og der ligger da også en del på hans hjemmeside, men lige netop bookingsystemet kan han ikke vise mig, da de stadgig arbejder på det.

Tiden går, og der sker ikke ret meget, nærmest ingenting. Jeg får forklaringer om at han fllytter, hans telefon er nede o.s.v. Der går op til 14 dage inden han svarer på mails.  Hver gang lover han bod og bedring og giver det topprioritet. Siden er selvfølgelig bestilt fordi den skal bruges til noget, men det er ret krirtisk da jeg netop har startet min virksomhed, og er blevet kontaktet af et landsdækkende fagblad, der ønsker at skrive en artikel om mit firma. Det vælger jeg at udskyde, da jeg ikke synes det er optimalt ikke at kunne henvise til en hjemmeside. En sådan har jo snart enhver pølsev ogn.

Opgaven blev givet til "en professionel", netop for at jeg kunne koncentrere mig om det jeg er god til, men set i bakspejlet skulle jeg nok have været mere kritisk i mit valg. På den anden side, jeg har jo ikke ret meget forstand på det, og hvad skulle jeg gøre andet en at lytte til en der ofte gør opmærksom på sig selv på Amino? Jeg havde ikke forestillet mig at det ville gå som det gik.

Nu skriver vi august, og trods flere forsøg svarer han ikke mere på mails eller telefonopkald. Så status er, at jeg ved egen hjælp har fået noget flækket sammen hos one.com, med et CMS program der opfører sig dybt mærkeligt. Det flytter f.eks. rundt på billederne når man trykker enter eller mellemrum. Det gør det lidt svært at regne ud hvad man skal trykke på...

Retfærdigvis skal det nævnes at jeg på et tidspunkt i forløbet blev lovet at jeg ikke skulle betale mere end jeg allerede havde gjort, ca. halvdelen, og at han lovede mig at han nok skulle få siden færdig meget hurtigt.

Som jeg forstår det, er problemet, at den pris han tilbyder sine produkter til, ikke gør det muligt at finde en programmør. Det er jo trist, men helt ærligt ikke mit problem. Han er fagmanden, han har bestemt prisen, så må det også være hans hovedpine.

Derfor mener jeg, at den eneste anstændige løsning er, at han lever op til hvad han har lovet, og betaler havd det koster at få opgaven færdiggjort. Det tror jeg nu ikke vil ske, og det er da medvirkende til at jegb har valgt at offentliggøre historien her.

I håbet om at andre undgår at ryge i samme fælde

Jakob   

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 16:54

Synes egentlig det er fair nok at du offentliggørre det på den måde du gør det. Så længe du hold en pæn og sober tone.

Har også selv oplevet at Trofo.dk er meget meget svær at få fat i. Det skal dog siges at i mit tilfælde løste han opgaven og det var først da jeg havde en ny en til ham at han var umulig at få fat i. Derfor undrede det mig meget at han altid er lynhurtigt til at skrive her på amino når nogle står og leder efter en designer. Måske skulle der fokuseres på de kunder han allerede har i sin fold.

Men endnu engang, så er det fair nok at komme med kritik så længe man gør det på en pæn og konstruktiv måde. Du er jo ikke ude på at svine ham til, men tværtimod på at give andre et god råd, og måske få ham til at gøre opgaven færdig.

Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:46

Jeg har præcis samme oplevelse - også bestilling i Apiril og betaling 50 % upfront - har fået flot udkast og nu er han død !

Han tager aldrig telefon

Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 19:50

Det er jeg selvfølgelig ked af at høre, men på den anden side bekræfter det mig i min beslutning om at offentliggøre min oplevelse.

Nu skal det blive spændende at se om der dukker flere op, men det håber jeg egentlig ikke.

Jakob

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:57

Jeg kender ikke virksomheden og vil derfor ikke kommentere på det som sådan..

Kunne dog ikke undgå at bemærke, at du har betalt 50 % forud???
Det har jeg aldrig oplevet at nogen leverandør har bedt os om, med mindre det har været meget høje beløb eller betalinger til udlandet..
Hvis en webdesigner havde bedt mig om forudbetaling, tror jeg, jeg havde valgt et andet sted!

Især fordi det ikke er et fysisk produkt du betaler for, men egentlig hans timeløn - Og du får jo heller ikke løn forud på din arbejdsplads.

Desuden ville jeg kræve at se en funktions dygtig side, før han fik betaling, for at være sikker på, at alt fungerede.. og for at undgå den slags problemer du er rendt ind i.

Send ham et anbefalet brev, hvor i du sætter en dato hvor du forventer senest levering.
Hvis ikke han kontakter dig eller inden denne dato, eller giver dig en mere nøjagtig leveringsdato, kræv dine penge tilbage.
Hvis han ikke vil det, så find en advokat!

Håber du får din side snart.

Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 20:17

Nu bor jeg jo på landetWink Men du har da fuldstændig ret i det du skriver. Jeg så bare sådan på det, at han måske mere end en gang havde oplevet folk der bare bestilte uden at kunne eller ville betale når han var færdig. Men dit råd er mere end en gang trådt klart frem for mig når jeg har siddet og kigget i bagklogskabens klare lys.

Jeg gider ikke bruge så meget som et frimærke på at skrive til ham, og slet ikke en advokat. Der er allerede gået al for meget tid med at maile, ringe og være surAngry Jeg besluttede på et tidspunkt at offentliggøre min historie hvis ikke det kunne lykkes at få siden færdig. Det har heldigvis allerede resulteret i en henvendelse fra en anden Amino bruger der varmt anbefalede sin webdesigner.

Min kone siger, at det man sender ud, kommer dobbelt tilbage! Og alt hvad hun siger passerBig Smile

Fra København
Tilmeldt 29. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 20:56

Jakodan:

Det har jeg aldrig oplevet at nogen leverandør har bedt os om, med mindre det har været meget høje beløb eller betalinger til udlandet..
Hvis en webdesigner havde bedt mig om forudbetaling, tror jeg, jeg havde valgt et andet sted!

Hej Jakodan

Jeg har arbejdet for en del webfirmaer som benytter forudbetaling, dvs normaltvis 25% ved projekt start, 25% ved 50% done, og de sidste 50% når projektet er udført. Grunden til at de firmaer har valgt at gøre det sådanne er at det er "let" at løbe fra et webprojekt. Og hvis du går ned i brusen får du jo heller ikke produktet med inden der er betalt.

Jeg har fx været ude for et firma jeg havde lavet en opgave for til ca 30.000, han ville pludselig ikke betale og have produktet selvom der lå en kontrakt på det, jeg havde hverken energi, tid eller lyst til at slæbe ham i ratten og solgte det jeg havde lavet til anden side, men ville stadig være rart at få lidt af det jeg egentligt burde have haft (også havde jeg self ikke solgt systemet til anden side).  

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 21:01

Jakodan:

Det er nu ved at være et meget brugt fænomen i branchen, og vi har også selv brugt det til tider, dog ikke med 50%. Det er simpelthen af den grund at branchen er plaget utrolig meget af folk der bestiller den helt store udgave, men når det kommer til sidste ende hvor de første 50-100 timer er lagt i projektet, så er kunden gået død i det og "afbestiller". Hvis man så ikke har fået en krone ind endnu og skal til at føre en sag på dette kan det blive meget omkostningsfuldt og blive noget værre rod.

Så ofte skal man stå mellem valget at få noget forudbetalt for at vide kunden er i god tro, eller ud i et større kontraktskriverier hvor man bliver bundet på hænder og fødder.

Derfor er det ved at være meget almindeligt at webbureauer/reklamebureauer ofte vælger en mellemvej, hvor et beløb betales upfront og der skrives en mindre kontrakt på opgaven. Så er man både som kunde og virksomhed sikret.

Derfor vil jeg ikke sige man skal finde en anden leverandør bare fordi der kræves en smule forudbetaling. Mange virksomheder har simpelthen ikke råd til at smide  50 timers arbejde ud, uden at få en krone, og samtidig har de hverken overskud eller penge til at få krævet pengene hjem hvis kunden hopper fra i sidste ende -Det gør dem jo nødvendigvis ikke til et dårligt bureau.

Dog vil jeg ligesom andre nævne at forløbet med trofo er ganske uacceptabelt, og jeg ville følge Ninas forslag om at sende ham et anbefalet brev, så har du alt på det rene, og derefter kræve dine penge tilbage hvis han ikke kan leverer løsningen. For dem har du naturligvis krav på når du ikke får en løsning leveret.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:18

Forudbetaling fordrer også seriøsitet fra kundens side og kan spare en del besvær omkring manglende betaling, da både kunde og leverandør så har en reel interesse i at få projekterne lavet færdige da begge parter har noget i klemme i sagen.

Selvom man har en fin aftale / kontrakt på arbejdet er det stadigvæk mere behageligt for leverandøren at have fået f.eks. 50% forud og dermed vide at man ihvertfald er sikret en delvis betaling for projektet end slet ikke at få nogen penge hjem, hvis kunden vælger at springe fra.

Uanset om man har ret i en sag om betaling eller ej, så koster det nemt 10-15.000 kroner at køre en retsag imod en kunde der ikke ønsker at betale, så er det altså sjovere at vide at man ihvertfald har nogle af pengene til sagen dækket ind, da man uanset hvad vil komme af med penge til advokat om man vinder eller ej.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 22:17

Som kunde synes jeg, at det er helt fair, at der lægges en procentdel, når projektet påbegyndes. Som kunde viser jeg en seriøsitet og vilje til at betale - og webbuerauet har dækning for en del af det arbejde de påbegynder. Jeg vil indskyde, at det webbureau, der pt. arbejder på en opgave for mig, var indstillet på, at vente med betaling til opgaven var færdig, men jeg foreslog at betale en procentdel up-front - hvilket blev aftalen. Og sådan har jeg det bedst.

Side 1 ud af 8 (73 indlæg)