Det er netop den sondering der er afgørende. Hvis jeg laver plastre med kamille-the (i stedet for rævepis) og reklamerer med de er "medicinsk godkendt" (som alle andre plastre) og at jeg har en hel række testimonials med "jeg blev helbredt for kræft og jeg drikker the" (personlig mening, jeg ikke kan hænges op på) og så et link til 'research' hvor der findes en eller anden pseudo-undersøgelse fra et ikke-akkrediteret universitet af en ukendt phd-studerende på selvsamme, der viser at 90% af 'Allan I' og andre synes det virker beroligende, så er det vildledning.
Lige et eksempel, så er Nightgale University det rene bull sh.. Et scam hvor man køber sig til en titel, så når den googles finder en hjemmeside med et 'Universitet'. Find en professor fra Nightgale University på Google, hvis du kan. Men en phd-undersøgelse herfra viser at mit produkt er ræve-pisse-godt... :)
Jesper - jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl om, hvad det egentlig er vi debatterer her...?
Jeg er enig i ovenstående - vildledende markedsføring og pseudo-undersøgelser har jeg stort set samme holdning til som dig.
Men nogle pseudo-undersøgelser kan jo godt være sande - selvom de ikke er udført efter vestlige analyse-traditioner. Eller er du helt lukket for den mulighed?
Jeg har på intet tidspunkt taget stilling til, hvad der står på LifeWaves hjemmeside eller om deres markedsføring er vildledende. Grunden til dette er, at de forhandlere jeg har talt med, de har ladet folk prøve produktet kvit og frit - og denne fremgangsmåde har jeg ingen problemer med.
Jeg er med på, at du nok ikke er tilhænger af denne fremgangsmåde i markedsføringen - men det er ikke din holdning til dette jeg forsøger at ændre.
Mit ærinde i denne debat er at informere om, at blot fordi noget ikke er gennemdokumenteret, så kan det sagtens have en virkning alligevel - og den virkning behøver ikke nødvendigvis at være placebo - den kan også være reel.
Men hvis der ikke er et milliardmarked for produktet - så tager lægemiddelindustrien ikke produktet op til overvejelse, og så får vi aldrig den randomiserede dobbeltblindede placebotest som I kritikere skriger efter.
Men bare fordi dokumentationen ikke forefindes er det jo ikke ensbetydende med, at produktet er fup. Hvis du mener det modsatte må du jo kunne dokumentere det. (sagt for sjov - men jeg mener det også lidt) 
Derudover er jeg af den holdning at 99% af al markedsføring er vildledende (+/- et par procent).
Jeg har lige set en reklameblok i TV inden jeg satte mig her ved PC'en.
Dr. Oetker hævder, at deres frysepizza er lige så lækker som de frisklavede stenovnsbagte italienske pizzaer. (personligt er jeg hamrende uening)
Coke Zero hævder, at du har større sandsynlighed for at opleve det umulige, hvis du drikker Coke Zero. (personligt synes jeg det er en latterlig påstand)
Sanex hævder, at den kan reparere skadet hud. (hvor er dokumentationen?) ;-)
Coka Cola antyder, at du bliver mere lykkelig og får flere venner hvis du drikker Cola.
Og sådan kan man blive ved.
Dertil kommer al fuskeriet med falske førpriser, osv. osv.
Så for mit vedkommende giver det ikke rigtig nogen mening at tale om vildledende markedsføring, da jeg ser det meste markedsføring som vildledende eller i det mindste stærkt overdrevet.
Dette er en af årsagerne til at jeg er fortaler for MLM-modellen, for her får kunderne mulighed for at prøve produkterne INDEN de køber, de får samtidig mulighed for at returnere produktet efterfølgende og få pengene retur - og de får vejledning af personer, der selv bruger produkterne i det daglige, og af folk som i øvrigt har direkte kontakt med producenten.
For mig er det den mest reelle form for markedsføring der findes.
Du er muligvis hamrende uening - men så må vi jo bare nøjes med at være enige om at være uenige på dette punkt.
Plastre er plastre. Juice er juice. Vand er vand.
Denne udtalelse går jeg ud fra, at du ikke engang selv er enig i!?!?
Hvis du mener dette, så vil jeg gerne invitere dig til en kop kaffe lavet af vandet fra vores toilet - det er jo bare vand. Og så lige bagefter kan du jo nappe et glad juice der er lavet af appelsiner, der er pumpet op med sprøjtegifte og allergifremkaldende farvestoffer.
Men HEY - det er jo bare juice, så velbekomme.