Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder vil ikke arbejde i julen - hvad gør jeg?

Side 2 ud af 9 (84 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 6. Nov 11
Indlæg ialt: 66
Fra  Fra mus til elefant Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Synes du skal bruge en vikar. For hvis du fyre hende nu, har du jo vel en del andre vagter der mangler andre blive besat?
Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 430
Skrevet kl. 18:56
Gennemsnit 4,6 stjerner givet af 9 person

Nu kommer jeg men en sikkert meget upopulær mening omkring det:

Det er din forretning. Det er juleaften. De ansatte involverer sig naturligvis ikke så meget i forretningen, end du gør. Selvfølgelig vil de gerne sidde derhjemme med familien. Det vil de allerfleste vel og som jeg læser det, er der ikke tale om en stor ledelsesstilling, hvor man nogle gange skal være klar til at overarbejde?

Jeg forstår ikke, at sympatierne herinde ligger på din side. Hvis jeg var chef ville jeg på intet tidspunkt drømme om at fortælle mine medarbejdere, at de skal arbejde i min forretning juleaften til klokken 21.15.

Jeg mener: Gør det selv eller hold lukket!

Har du brug for en garvet oversætter? dansk-tysk eller tysk-dansk - send en mail og få en professionel oversættelse.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 19:01
Lars :

Det er din forretning. Det er juleaften. De ansatte involverer sig naturligvis ikke så meget i forretningen, end du gør. Selvfølgelig vil de gerne sidde derhjemme med familien. Det vil de allerfleste vel og som jeg læser det, er der ikke tale om en stor ledelsesstilling, hvor man nogle gange skal være klar til at overarbejde?

Jeg forstår ikke, at sympatierne herinde ligger på din side. Hvis jeg var chef ville jeg på intet tidspunkt drømme om at fortælle mine medarbejdere, at de skal arbejde i min forretning juleaften til klokken 21.15.

Jeg er togfører ved DSB. Jeg vidste at jeg kunne risikere at skulle arbejde juleaften, da jeg sagde ja til jobbet. Og jeg ved at den dag også kommer (har bare været heldig indtil videre - og i år holder jeg barsel fra 20. dec til 2. jan).

Siger man ja til et job i en døgnåbent butik, eller et andet sted, hvor arbejdstiden kan ligge juleaften, så må man acceptere det. Man kan ikke sige ja til jobbet, men nej til forpligtelserne.

Fra Herning
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 1054
Fra  Adwords Bureauet Help2go - Online markedsføring & Branding Skrevet kl. 19:02
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Jeg ville give medarbejderen et ultimatum, (går udfra hun i første omgang har sagt ja til vagten). At hvis hun ikke tager den, så er hun fyret.

Jeg arbejder selv på en tank som holder åben gennem jul og nytår, og er med til at uddelegere arbejdet og lave arbejdsplaner. Det er også problematisk med jul og nytår, men i sidste ende lykkes det alligevel. Og har man først sagt ja til en vagt så hænger man på den, og hvis ikke er man fyret. Det ved folk der bliver ansat, og det gør at folk ikke bliver vægt eller bare lægger sig syg uden at finde en afløser til sin vagt.

Så jeg ville helt klart anbefale dig at give medarbejderen et ultimatum, også tage konsekvensen og give hende sparket hvis hun ikke vil tage den.

Prøv evt. at få en af de andre til at tage vagten ved at tilbyde dobbelt løn eller bare en god bonus for at tage de dage som du ikke kan komme af med. Den virker som regel :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Dejlige nemme holdninger de fleste har i denne tråd. Hvis trådstarter mente det skulle være en mulighed at have lukket i julen havde hun jo nok forlængst taget denne beslutning.

Jeg har selv haft indtil flere kiosker, endda 3 samtidigt. Min holdning var, at de unge selv måtte finde ud at fordele vagterne. De bestemte også suverænt hvor mange, der skulle være ansat og derved også hvor mange, der nu skulle dele de vagter, der var.

Jeg oplevede også af og til problemer med vagter ingen var interesserede i. Men som jeg sagde til dem, så var det da helt i orden for så måtte jeg jo bare ansætte nogle flere, så der ikke opstod huller. Men det ville jo også bevirke, at så måtte de nuværende afgive nogle af deres vagter, da jeg jo ikke kunne byde en ny ansat kun de vagter de øvrige ikke var interesserede i. Således løste problemet sig så altid og de unge fandt alligevel ud af, at få dækket den eller de vagter, der manglede.

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 19:05

En arbejdgiver har ret til at lede og fordele arbejdet, men arbejdsgiveren har også pligt til at gøre det. Hvor sympatisk det ellers måtte være, er/kan en alm. ansat ikke være ansvarlig for bemandingen. Her er det enten overenskomsten eller selve kontraktens ord vedr. varsling, arbejdstid m.v. der er gældende.

Det er vigtigt, at man som arbejdsgiver er 112% sikker på at ansættelsesbreve, arbejdstider, betaling for forskudte tider, lønsedler m.v. er fuldstændig pletfri, - for ellers kan en fyring virkelig blive en dyr fornøjelse når medarbejderens dagpenge skal beregnes i fagforening/ A-kasse.

Rent lavpraktisk er det derfor et spørgsmål om hvad det må koste. Måske kunne et par ekstra fridage omkring nytår friste? Måske kunne den tomme plds ved at du rokerer rundt på vagtskemaet så at du tager den vagt der er mindst ubekvem for dig selv.

Realistisk set, kan lidt gruppepres fra de øvrige der nu får en ny vagtplan nogen gange udvirke at der kommer en løsning. At nogen kommer før, går tidligere etc. således at det bliver mere spiseligt at skulle arbejde i julen for alle i kiosken.

I skal jo også holde ud at kunne være sammen, i det daglige. Det er jo "kun" de to dage der lige skal masseres blidt. :)

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 430
Skrevet kl. 19:05
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Ronni Plindstrup:
Lars :

Jeg er togfører ved DSB. Jeg vidste at jeg kunne risikere at skulle arbejde juleaften, da jeg sagde ja til jobbet. Og jeg ved at den dag også kommer (har bare været heldig indtil videre - og i år holder jeg barsel fra 20. dec til 2. jan).

Siger man ja til et job i en døgnåbent butik, eller et andet sted, hvor arbejdstiden kan ligge juleaften, så må man acceptere det. Man kan ikke sige ja til jobbet, men nej til forpligtelserne.

Kunne ikke være mere uenig. Ved ikke hvad hendes ansatte får i løn, men der er jo ikke tale om en stilling der kræver en vis form for uddannelse som fx togfører. Jeg kan i hvert fald ikke overtage dit job her og nu. Og så mener jeg også at hvis hun gerne vil sælge de tre poser chips og 5 doser cola juleaften, så bør hun selv stå der.

Der findes undtagelser: læger, sygeplejersker, eventuelt togchauffører osv... kiosk ekspedienter mener jeg ikke behøver at forpligte sig til at stå der juleaften.

Har du brug for en garvet oversætter? dansk-tysk eller tysk-dansk - send en mail og få en professionel oversættelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:06

Jens Møller Kristensen:
Synes du skal bruge en vikar. For hvis du fyre hende nu, har du jo vel en del andre vagter der mangler andre blive besat?

Lyder igen som en simpel løsning - på papiret!!!

I en lille kiosk kan man ikke bare "klaske" en vikar ind, da der ofte kun er én på arbejde af gangen, så der er ingen til stede for at vejlede vikaren i arbejdsgangen, lukkemekanismer, alarmer mv.

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 19:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Grande at læse et indlæg hvor halvdelen af jer der svarer tydeligvis ikke har læst Annettes indlæg, et par af jer tordner op om at holde lukket juleaften, som jeg læser det, så drejer det sig om 1. og 2. juledag (juledag (25. december) og 2. juledag (26. december))

Så det er noget fis at være tilgivende eller holde lukket de her dage, hvis medarbejderne er adviseret i god tid, så kan de da vælge at sige fra og opsige deres arbejde hvis de ikke kan eller vil leve op til de krav der er stillet.

Havde det været juleaften, så kunne man selvfølgelig være mere large når der er tale om unge mennesker hvor juleaften betyder enormt meget, men det er der altså ikke som jeg læser det. Derfor syntes jeg på ingen måde du skal have det dårligt med at lade hammeren falde hvis dine medarbejdere ikke ønsker at følge deres arbejdsplan.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 19:07

Er den pågældende medarbejder afløser eller fastansat? Du skriver jo de er fire, der er ansat til weekend og helligdagsvagter, så jeg blev lidt i tvivl. 

Hvis hun kun er afløser kan hun jo frit takke ja eller nej til de vagter, du tilbyder hende - det er jo prisen for den fleksibilitet afløsere giver deres arbejdsgivere.

Side 2 ud af 9 (84 indlæg)