Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder vil ikke arbejde i julen - hvad gør jeg?

Side 5 ud af 9 (84 indlæg)
Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Nitz:
Det handler om at en person har accepteret en kontrakt der hedder, at man får tildelt vagter og at visse vagter kan ligge på helligdage.

Men har den pågældende medarbejder en kontrakt, hvor de ting, du nævner står anført?

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 19:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anette Nygaard:
Reglen hos os er at man selv er ansvarlig for at bytte en vagt væk, hvis man ikke kan arbejde den pågældende dag

At være chef, betyder at man skal lede og fordele arbejdet. Har aldrig brudt mig om den holdning der handler om, at de ansatte selv skal finde deres afløser.
Dette er helt klart chefens opgave, og et led i at være arbejdsgiver. 

Kan godt se den "praktiske" vinkel på at lade de unge selv finde deres afløser, men det er og bliver stadigvæk chefens ansvar og opgave..

Det samme gælder ved sygdom. Her skal medarbejderen melde sig syg til chefen, og ikke selv ringe rundt og finde sin afløser..

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:02

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:

Til trådstarter:

Som gammel "kiosk-mand" kan jeg kun anbefale dig løsning 2. Jeg er nemlig ikke i tvivl om, at du selv knokler som en gal for at få forretningen til at køre mens du samtidigt forsøger i det daglige at gøre arbejdslivet tåleligt for dine medarbejdere.

Jeg tror også de 3 øvrige medarbejdere vil respektere dig meget mere, hvis du holder fast i dit standpunkt som arbejdsgiver. De ville sikkert også gerne have haft fri, men piver ikke, da de har erkendt at den ene dag også er en del af det gode, at være ansat ved dig årets øvrige 364 dage.
Hvis du giver efter for den ene, bør dit gode hjerte jo også løbe af med de andre. Alt andet vil jo være uretfærdigt.

RETTELSE : Jeg mente naturligvis løsning nr. 1

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:08

Daniel K:

At være chef, betyder at man skal lede og fordele arbejdet. Har aldrig brudt mig om den holdning der handler om, at de ansatte selv skal finde deres afløser.
Dette er helt klart chefens opgave, og et led i at være arbejdsgiver. 

Kan godt se den "praktiske" vinkel på at lade de unge selv finde deres afløser, men det er og bliver stadigvæk chefens ansvar og opgave..

Det samme gælder ved sygdom. Her skal medarbejderen melde sig syg til chefen, og ikke selv ringe rundt og finde sin afløser..

I princippet enig og en smuk tanke. Men igen - det er en verden du ikke er i og forhåbentlig for din egen skyld heller ikke havner i. Rigtig mange steder fungerer det således - ene og alene af den grund, at de  unge jo kun er der få timer og har andre mange aktiviteter de også skal have passet ind. Så kunne kioskejeren ikke bruge sin tid på andet end at skulle omdelegere vagter hele tiden. De unge kender som regel hinanden bedre og kan ofte få det til at glide.
Alternativt tror jeg man vil opleve, at så vil rigtig mange opgive at have de unge ansat, hvilket også vil være synd. Både fordi den pågældende forretning måske dermed må ophøre og ikke mindst fordi de arbejdspladser bidrager til rigtige mange studerendes "overlevelse" igennem deres studietid.

Mange ting ser rigtig "smukke" ud på papir eller i et indlægAmino, men nogle gange (ofte) tilpasses situationer derude hvor "det sker" - til alles bedste.

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 20:22

Det er så her man finder ud af Chefen ikke er den person som bare kan læne sig tilbage og slappe af :-)

Chefen har det dårligste job, fordi alt det som personalet ikke gør, gider eller kan må chefen lave

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej

Nu har jeg lige skimtet tråden her.

Og lade mig sige det rent ud. JEG ER RYSTET, RYSTET siger jeg.

Man har en virksomhed, hvor man betaler folk for at arbejde. Og så kommer folk her med at man skal vise det ene eller andet. Og man får en dårlig med arbejder, og rend mig i hæmoriderne.

Når man har ansat folk, så skal de fandme passe deres arbejde, ellers er det ud. Mere tydeligt kan det ikke siges.

Begynder man at give efter, så mister man kontrollen med virksomheden, og det uanset om det er en lille kiosk eller om det er Danfoss. Når man har ansat folk til det ene eller andet, så skal de også udføre de opgaver.

Og det jeg synes er mest rystende, er at jeg sidder her på en iværksætter side, hvor nogle er kommende arbejdsgiver, og med de holdninger, så kommer man fandme ikke langt, når der skal tjenes penge. At man er virksomheds ejer, leder eller chef  betyder absolut ikke at man skal være den der tager det tunge læs, tværtom, man skal være den der får tingene til at fungere. Og stiller medarbejder sig på bagbenene, så er det ud....Samarbejdsvanskligheder, arbejds værring, eller hvad man vil kalde det.

Man læser tydeligt her, at nogle ikke er gearet til at være leder eller andet. Og det er det mest pinlige.

/Kenneth

Tilmeldt 15. Apr 09
Skrevet kl. 20:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Men igen - det er en verden du ikke er i og forhåbentlig for din egen skyld heller ikke havner i.

Det er en rigtig god idé, ikke at udtale sig om emner eller fakta man ikke har kendskab til og udelukkende er baseret på gætværk. 

Da jeg var ung, smuk og studerende arbejdede jeg netop under selv samme forhold. I bund og grund handler det om virksomhedskultur, og hvordan medarbejderne "opdrages". 

En medarbejder har som udgangspunkt et fast vagtskema, eller arbejder udfra en vagtplan der fastlægges hver måned.

Hvis en medarbejder konstant vil ændre sin vagt p.g.a. sjov og ballade, ville jeg tage en snak med pågældende og dennes ønske om at være på arbejdspladsen.

Som arbejdsgiver finder jeg det klart mit ansvar, selv at få kabalen til at gå op. Dygtige medarbejdere er motiveret medarbejdere. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:27

Daniel K:
Det er en rigtig god idé, ikke at udtale sig om emner eller fakta man ikke har kendskab til og udelukkende er baseret på gætværk. 

Kan ikke være mere enig.
Og kan så i den sammenhæng fortælle, at jeg gennem 10 år har ejet 5 kiosker.
I de fleste år med gennemsnitligt 50-60 ansatte igennem systemet pr. år.

Tilmeldt 15. Apr 09
Skrevet kl. 20:31

Og kan så i den sammenhæng fortælle, at jeg gennem 10 år har ejet 5 kiosker.
I de fleste år med gennemsnitligt 50-60 ansatte igennem systemet pr. år.

Underkender bestemt ikke din erfaring, hvorfor jeg netop skrev at det ofte handler om virksomhedskultur. Blot en opfordring til ikke at udtale sig om ting man ikke har kendskab til.. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:31

Kenneth:
Og lade mig sige det rent ud. JEG ER RYSTET, RYSTET siger jeg.

Ja, det er ikke lige i denne tråd, at Amino bærer præg af, at være et forum for iværksættere. Tværtimod, så er det skammeligt, at mange indlæg slet ikke tager stilling til trådstarters dilemma og hendes 2 valgmuligheder. Og heller ikke på nogen måde forsøger at sætte sig hendes sted.

Side 5 ud af 9 (84 indlæg)