Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vores Byg

Side 3 ud af 8 (73 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja det er der, en udvendig efterisolering er den mest omfattende og dyreste efterisolering man kan foretage sig.

Udover at alle vinduer og døre skal flyttes ud, hvilket også betyder reparation af alle lysninger, og reperation af gulve ved døre osv.., derudover bliver udhænget også mindre, hvis man har et, hvis ikke skal hele taget forlænges, der skal flyttes evt. brønde som står tæt på facaden, der etablere drøn omkring huset osv.. dertil komme så af ens hus ikke længere er vedligeholdelse frit, da man nu har en pudset facade der hele tiden skal repareres efter frostspringninger osv...

Nej tak, undertegnet har selv efterisoleret indvendigt fra, meget nemmere, mindre omfattende og ikke mindst billigere og kan forrente sig selv i varmebesparelse, derudover består min facade stadig af mursten, og ikke en skrøbelig isolering, med et meget tyndt pudslag som alligevel ikke kan holde til noget, og ville være løbende pudsreparationer.

Det kan en udvendig efterisolering ikke, og bør kun vurderes hvis i sammen omfang alligevel skal have lavet en facade renovering, skiftet vinduer og evt. tagrenovering, hvis man ikke i forvejen har et udhæng.

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 00:43

Se her: http://www.energitjenesten.dk/files/resource_4/Marts2010/Udvendig_efterisolering_af_massiv_mur.pdf

Det er en god idé, at sætte vinduerne ud imellem den udvendige isolering. Lysningsarbejdet og gulvarbejdet skal du jo også have gjort ved indvendig isolering og nye gulve. Ved alle de penge du sparer på varmeregningen ved udvendig isolering contra indvendig kunne du måske overveje nye vinduer også. Jeg kender et sted med de helt rigtige vinduer til dig.

Udvendig isolering kan man meget nemt selv udføre og pudslaget er meget stabilt nutildags. Pudset kan man få med den ønskede farve iblandet. Det er også meget nemmere at komme til og man blokerer ikke hele huset med materialer osv. Firmaer tager ca. 800 kr + moms/kvm færdig arbejde. Gør man det selv kan man regne med halv pris. 

Hvad koster din indvendige væg med 2 x reglar incl. beslag, 200mm isolering, OSB-plader og gips, spartling, glasvæv og 2x maling, nye ledninger og kontakter til EL? Og hvor mange kvm. mister du ved det? 

mvh

Klaus

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 01:33

Jeg er slet ikke itvivl om at det rent energimæssigt er den bedste løsning at isolerer udvendigt. Men der er også andre faktorer end energi der spiller ind, nemlig økonomi og udseende.

Hvad angår økonomi og "besværligheden", så er der efterhånden udviklet en masse tekniker til at gøre det hurtigere og billigere med udvendig isolering, og det er synd hvis du ikke undersøger disse muligheder først Tom.
Ingentvivl om at udvendig efterisolering er kommet for at blive, især med de nye energikrav og anbefalinger, så skal der smides masser af gul masse i væggene :).

Når det er sagt, så vil jeg nogle gange hellere anbefale indvendig isolering, da huset ganske enkelt kommer til at se "tyk" ud, manglende udhæng m.m., men det er en smagssag.

Uanset hvad, så sørg nu for at få isolering i loftet også, ellers er de 440 i gulv og 200 i vægge ikke meget værd. oooogggg husk at få lavet tilpas ventilation, så du får et sund og behageligt indeklima :)

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 09:05
Hej

Det lyder til og være noget af et projekt i skal have gang men lyder også til og blive fedt når i er færdige med det :)

Få dig en neglelak der holder længe og i mange farver.

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853

Hej

isolering udefra er meeeget bedre. Det sparer på energiet på en anden måde. Man kan også isolere mellem mursten dvs indre og ydre mursten ved at sprøjte spec isolerings materialle!

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 12:49

parterapeuten:

Hej

isolering udefra er meeeget bedre. Det sparer på energiet på en anden måde. Man kan også isolere mellem mursten dvs indre og ydre mursten ved at sprøjte spec isolerings materialle!

Nu er der så ikke hulmur - som jeg har skrevet på siden - det er et hus fra 1890, og så vidt jeg ved startede man aller tidligst i 1910 med at lave hulmure.

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 13:27
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej.

Tillykke med huset. Skøn beliggenhed og netop "one-of-a-kind" som du selv betegner det.

Det er jo "farligt" at bede så mange "eksperter" om deres mening, man kommer lettere i tvivl om det man har tænkt sig at gøre også er det bedste og mest rigtige.

Allerede nu har vi "eksperter" der er uenige om efterisoleringen. René er tømrer med stort T og foretrækker indvendig isolering mens andre er fortalere for udvendig.

Skal vi tage det rent teknisk, så er den udvendige isplering mest effektiv, uden diskussion.

Så er der jo som nævnt i andre indlæg nogle praktiske hensyn at tage mht. den udvendige isolering:

vinduers/døres placering og udhæng.

Vinduerne bør rykkes ud. Skal man have nye vinduer og døre er dette jo ikke noget problem. Skal de gamle anvendes er det jo spørgsmålet om dette arbejde er meget større end diverse vinduestilsætninger indvendigt.

Mht. til udhæng er det et spørgsmål om arlitektur, det rent estetiske.

Forskellige tømrerfirmaer som laver nye tage har en forkærlighed for at lave "voldsomme" udhæng. Det ødelægger mange ældre huse som i forvejen havde en "stram" arkitektur. Små udhæng eller slet ingen.

Jeres hus har været ude for en tagrenovering og har fået et større udhæng end huset havde oprindeligt. Som jeg ser det, virker taget alt for tungt og klodset til huset. Udhænget er for stort, ganske enkelt. Måske kan I finde nogle gamle billeder af huset og jeg er næsten sikker på at jeg har ret i at det er "født" med et meget lille udhæng.

En indvendig isolering tager faktisk meget plads, som udregnet i et indlæg.

Jeg skal ikke gøre mig til større ekspert end jeg er, og jeg kan godt forstå at man foretrækker en indvendig isolering såfremt huset er bygget i en smuk teglsten, men i jeres tilfælde ville jeg anvende den udvendige isolering med følgende begrundelse:

Det er mere effektivt og I kunne komme det lidt for store udhæng "til livs".

Med hensyn til holdbarheden af en oppudset udvendig isolering er der ikke problemer med holdbarhed. her I Skåne er teknikken meget udbredt og det holder.

huse uden udhæng fremhæver vægfladen og "stjæler" ikke lysindfald.

bedste hilsner Sören

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 13:35

Lad mig lige slå fast at jeg på ingen måder er ekspert.. jeg er nyuddannet bygningskonstruktør og håber da ikke at jeg hverken fremstår som ekspert eller erfaren.:)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:02

Boysen:

Lad mig lige slå fast at jeg på ingen måder er ekspert.. jeg er nyuddannet bygningskonstruktør og håber da ikke at jeg hverken fremstår som ekspert eller erfaren.:)

Hej Boysen

Det som der er problemet med villa, gørdetselv og ombyg, er at så er alle mænd ligepludselige eksperter Embarrassed

Lige som når man kommer ud til en ven der lige har lavet noget, så står man med en øl i hånden og snakker om det...uden at vide hvad alle de fagudtryk betyder, men vi siger dem, og vi er tilfredse, fordi at det jo er mandligt.Surprise

/Kenneth

Dette indlæg skal ikke tages seriøst.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 14:42

Jeg har som sagt selv bygget 2 huse fra bunden af. Det første hus er solgt og jeg tjente en god slat penge og ud fra tilstandsrapporten, så kan det altså ikke have været helt forkert det jeg havde lavet, for generelt fik det plusser over hele linien, hvor nogle af de ting jeg ikke selv måtte lave, som der var håndværkere til, fik nogle anmærkninger. Jeg er som sagt hverken ekspert, uddannet håndværker, men bare en gut med hænderne skruet rigtigt på, en god sjat gå på mod og så en sans der siger mig om noget er rigtigt eller forkert.
I øvrigt fik jeg godt brug for den "sans" ved begge byggerier. Der var nemligt begge steder mange professionelle håndværkere og såkaldte eksperter der kom med gode råd. Jeg var mildest talt overrasket over hvor mange forskellige meninger og holdninger der er til byggeri. Så skal taget være lavet såan og sådan, så skal det ikke osv.

Så Tom, sørg for at dobbeltchecke hvis du har fået et råd. Det er ikke altid sikkert at du får det bedste råd første gang. Ligeledes kan det også være den utroværdige håndværker, som den troværdige der har det bedste råd.

Mht. isolering, så sørg for at huset er 100% tæt. Det er et krav i dag at det kan klare en trykprøve test (ved nybyg, kender ikke grænsen ved renovering)  Derfor kan jeg også kun anbefale at du allerede begynder at tænke ventilationsanlæg (varmegenvinding) ind i projektet. Et super isoleret hus er bla. super isoleret pga. det er tæt. Så enten skal man udlufte flere gange i døgnet, eller også kan man simpelthen bare ikke undvære ventilationsanlægget....

Side 3 ud af 8 (73 indlæg)