Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vores Byg

Side 4 ud af 8 (73 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle de gode råd indtil videre.

Jeg har netop oprettet denne tråd for at få gode råd, råd som jeg også vender med min far der har bygget adskillige huse op. Ikke fordi jeg ikke tager hans råd, dem tester jeg bare mod jeres råd også - og stiller ham spørgsmål baseret på jeres råd :)

Blandt andet har jeg et andet sted fået et råd om at etablere en masseovn - og den kunne jeg så også godt tænke mig at høre jeres råd om Stick out tongue

En masseovn er kort sagt en ovn der vejer små 3-4 tons, fylder 120x100cm og kun skal tændes op i een gang om dagen med cirka 10-20kg brænde. Det giver et varme økonomi der er excellent for at sige det mildt. Men nu f.eks. min far, mener IKKE vi skal sætte sådan en op - men for at teste HANS mening vil jeg høre alle andres også - og så kan jeg jo sortere fra og til hist og her :) http://www.kt-masseovne.dk/masseovnen.html

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 16:16
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tom Frank Christensen:
Blandt andet har jeg et andet sted fået et råd om at etablere en masseovn - og den kunne jeg så også godt tænke mig at høre jeres råd om

Som nævnt før er strålingsvarme den bedste varme, man kan forestille sig. Netop en masseovn er fremragende til dette. Strålerne (infrarød) opvarmer ikke luften, men genstandene(vægge, møbler, alt) og menneskene i dens  strålingsområde. Det er så genstandene der opvarmer luften. Men lad være med at bygge den med luftkanaler, der strømmer ud i rummet. (konvektion) 

Den meget positive sidegevinst ved strålevarme er, at luften ikke bliver hvivlet rundt i rummet modsat konvektionsvarme og de evindelige udluftningsanlæg, der kan forårsage allergi og astma pgr. af alt det støv der farer igennem luften. Udluftningsanlæg larmer(suser) og koster det blege i forhold til en god masseovn.

En masseovn passer fremragende til en udvendig isolering, da ydervæggene bliver varmet op og du er ikke i fare for at få skimmelsvamp. Skal du have et nyt varmeanlæg i huset også?

Jeg er ikke ekspert, men ovenstående er logik og sund fornuft. Smile

mvh.

Klaus  

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 21:50

Efter jeg havde lavet indlægget med "Indvendig isolering af ydermure / ydervægge" har jeg fået mange henvendelser fra folk på både Amino, og Lav-Det-Selv.dk om at vi bør isolere huset udefra i stedet for indefra.

Så er det store og altafgørende spørgsmål, hvor meget dyrere er det egentlig at isolere udefra fremfor indefra i huset? Og kan det betale sig for os?

Huset dimensioner er :
16m lang
7.22m bred
2.6m høj

Dvs
2 * 16 * 2.6 = 41,6 m2
1 * 7.22 * 2.6 = 18,77 m2 (Der er kun en ende der skal isoleres da der er en udestue på denne)

I udregningen er der ikke taget højde for vinduer og døre der måtte være og som der ikke skal isoleres - der vil vi så have lidt overskud. Buffer...

Det vil sige at arealet er reelt set omkring 60 m2 udvendig væg der skal isoleres.

Jeg har skrevet lidt om det på Dag 3 - isolerings overvejelser

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 23:00

sören :
Jeres hus har været ude for en tagrenovering og har fået et større udhæng end huset havde oprindeligt. Som jeg ser det, virker taget alt for tungt og klodset til huset. Udhænget er for stort, ganske enkelt. Måske kan I finde nogle gamle billeder af huset og jeg er næsten sikker på at jeg har ret i at det er "født" med et meget lille udhæng.

Det har med garanti fået en tagrenovering siden, det er jo betontagsten på taget nu, så det orig. tegltag er sikkert blevet skiftet for 10-20 år siden.

Men syntes da ikke at udhænget er så tungt på huset, specielt ikke på langsiderne ser det da ikke voldsomt ud, men er helt enig med dig, det ville klæde rigtigt mange huse, at få fjernet deres udhæng, og få et mere "stramt" udsende uden udhæng, og et super godt ekspempel du lige fandt på dette.

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 00:22

Hej

Jeg mener hel klart at I skal isolere udvendigt. pga. flg.

det er det mest effektive

der er ingen problemer med skillevægge (brudt isolering ved indv.)

der skal ikke lavs ekstra udhæng hverken i gavle eller på langsider

jeg mener huset vinder rent arkitektonisk

effekten af varme fra masseovnen bliver langt bedre når murstensvæggene kan optage varmen. 

merprisen har jeg ikke regnet på men jeg tror faktisk prisforskellen er minimal. måske er det lidt sværere som gds at oppudse facaden.

såfremt I vælger udv. iso. så kig lige på hvorledes svenskerne gør.

venlig hilsen Sören

PS @ rené koluda - tak for ordene - du var naturligvis ikke blandt de tømrere jeg tænkte på, men du må indrømme at dine kolleger har lavet meget udhængs-øjen-bæ rundt omkring :-)

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 00:41

Tom Frank Christensen:
Det vil sige at arealet er reelt set omkring 60 m2 udvendig væg der skal isoleres

Det er vel de samme antal kvm. indvendig så?  Ca. 240 reglar á 2,6 m alle 60cm incl. beslag (dobbeltvæg), 130 kvm. 200mm isolering, 130 kvm OSB-plader og 130 kvm gips, spartling, 130 kvm glasvæv og 2x maling, nye ledninger og kontakter til EL (skal åbenbart skiftes alligevel? Selvom du sikkert udfører arbejderne selv vil den indvendige isolering sikkert tage 3x så lang tid, som du med sikkerhed kan bruge andetsted ved det dog temmelig store projekt du har gang i..

Et byggemarked kan fortælle dig de reelle priser med det samme - både til indvendig og udvendig isolering.  

Er spændt på hvad du beslutter dig for. Meget spændendeog jeg ønsker dig held og lykke med dine beslutninger og det efterfølgende resultat!!

mvh

klaus

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 10:54

Varion Lavenergi Vinduer:

Selvom du sikkert udfører arbejderne selv vil den indvendige isolering sikkert tage 3x så lang tid, som du med sikkerhed kan bruge andetsted ved det dog temmelig store projekt du har gang i..

Et byggemarked kan fortælle dig de reelle priser med det samme - både til indvendig og udvendig isolering.  

Vi har i princippet allerede revet indvendige vægge ned, altså gammeldags pap vægge som var sat op i ydermuren med jernsøm.

Dag 2 billeder og Dag 1 – Første dags arbejde - på de sider kan i se nogle billeder af ydervæggene efter papplader er fjernet. Denne mur vil så have ganske godt af at blive renset af og skuret indvendig med cement for at fylde den ud og stabilisere denne.

Jeg har fået en materiale pris på en 100mm isolering, som efter min mening ikke er nok til huset da udhæng sagtens kan klare 200-250mm - men der ville materiale prisen være ~300kr per m2.

Jeg må lige igang med at lave noget udregning, men Klaus - mener du at jeg bare skal isolere med trykimpregnerede reglar og rockwool - som jeg egentlig ville have gjort indvendigt?

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 11:39

Tom Frank Christensen:
Jeg må lige igang med at lave noget udregning, men Klaus - mener du at jeg bare skal isolere med trykimpregnerede reglar og rockwool - som jeg egentlig ville have gjort indvendigt?

Nej. Udvendig anbefaler jeg et system som f.eks. Rockwool tilbyder  www.rockwool.dk/systemer/facade+system/kort+og+godt

Indvendig med reglar (for guds skyld ikke imprægnerede). Men som sagt er det bedre, billigere, sundere at pudse dine indvendige vægge op (evt. som vandskuret, hvor man kan skimte de gamle kampesten/teglsten).

mvh.

klaus

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 11:59

Varion Lavenergi Vinduer:

Tom Frank Christensen:

Nej. Udvendig anbefaler jeg et system som f.eks. Rockwool tilbyder  www.rockwool.dk/systemer/facade+system/kort+og+godt

Indvendig med reglar (for guds skyld ikke imprægnerede). Men som sagt er det bedre, billigere, sundere at pudse dine indvendige vægge op (evt. som vandskuret, hvor man kan skimte de gamle kampesten/teglsten).

mvh.

klaus

Okay, men når jeg ser denne side: http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/ydervaeg---efterisolering-udefra så bruger de reglar til efterisolering udefra..

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 13:34

Ja, det kan du også. Men pudset facade er mere naturligt udseende end en brædde- eller anden beklædning. Det er jo smag og behag.

Det afgørende er, at du bevarer væggene synlig indvendig, som bliver varmet op. 

mvh.

klaus

Side 4 ud af 8 (73 indlæg)