Mange tak for alle de gode råd indtil videre. Jeg har netop oprettet denne tråd for at få gode råd, råd som jeg også vender med min far der har bygget adskillige huse op. Ikke fordi jeg ikke tager hans råd, dem tester jeg bare mod jeres råd også - og stiller ham spørgsmål baseret på jeres råd :) Blandt andet har jeg et andet sted fået et råd om at etablere en masseovn - og den kunne jeg så også godt tænke mig at høre jeres råd om En masseovn er kort sagt en ovn der vejer små 3-4 tons, fylder 120x100cm og kun skal tændes op i een gang om dagen med cirka 10-20kg brænde. Det giver et varme økonomi der er excellent for at sige det mildt. Men nu f.eks. min far, mener IKKE vi skal sætte sådan en op - men for at teste HANS mening vil jeg høre alle andres også - og så kan jeg jo sortere fra og til hist og her :) http://www.kt-masseovne.dk/masseovnen.html |
Tom Frank Christensen:Blandt andet har jeg et andet sted fået et råd om at etablere en masseovn - og den kunne jeg så også godt tænke mig at høre jeres råd om
Som nævnt før er strålingsvarme den bedste varme, man kan forestille sig. Netop en masseovn er fremragende til dette. Strålerne (infrarød) opvarmer ikke luften, men genstandene(vægge, møbler, alt) og menneskene i dens strålingsområde. Det er så genstandene der opvarmer luften. Men lad være med at bygge den med luftkanaler, der strømmer ud i rummet. (konvektion)
Den meget positive sidegevinst ved strålevarme er, at luften ikke bliver hvivlet rundt i rummet modsat konvektionsvarme og de evindelige udluftningsanlæg, der kan forårsage allergi og astma pgr. af alt det støv der farer igennem luften. Udluftningsanlæg larmer(suser) og koster det blege i forhold til en god masseovn.
En masseovn passer fremragende til en udvendig isolering, da ydervæggene bliver varmet op og du er ikke i fare for at få skimmelsvamp. Skal du have et nyt varmeanlæg i huset også?
Jeg er ikke ekspert, men ovenstående er logik og sund fornuft.
mvh.
Klaus