En hamrende spændende tråd som jeg bare lige må kommentere på - og så lige forhåbentlig give lidt input til...
Jeg har lavet seo for efterhånden mange små firmaer og jeg er fuldstændig enig i at cms ofte er et overkill - og teknisk ikke særligt velfunderet. Iøvrigt kræver en god
hjemmeside jo at man har taget nogen strategiske valg i forhold til at vælge relevante søgeordog her giver cms i mange tilfælde brugerne en falsk tryghed - det har jo været dyrt så selvfølgelig virker det...
Det har jeg ofte sammenlignet med at man jo heller ikke nødvendigvis er guitarist fordi man har en guitar.
Jeg synes at seo ofte falder tilbage til snak om teknik - og teknikken har bestemt også stor indflydelse og skal selvfølgelig fungere - men jeg savner også nogen andre "dyder" så som:
Research og strategi
Find dog for hede hule h...... ud af hvad det er for nogen søgeord der bliver brugt - opret en adwords konto - hammer alle relevante søgeord ind - kig på hvor mange gange de bliver brugt - kig på positionering og konkurrenter... og slås så med dine konkurrenter på de søgeord der kan give dig mest i længden. Alt for mange forfalder til at bruge en masse fagudtryk og går glip af en masse relevante besøg på den konto. Inden man vælger søgeordene kan man jo lige tjekke hvordan nr. 10 på listen står rent søgemaskinemæssigt i forhold til backlinks/sideopbygning m.m. - altså kigge lidt på hvor store chancerne er for at gøre sig gældende på det specifikke ord. Heller vælge et lidt mindre populært ord og så ligge på side 1 end et meget populært og så ligge på side 2.
Indhold:
Jeg støder også ofte på virksomhedsejere der ikke har brugt megen tid på indhold - der skal altså være "kød på benet". Lav dog unikke sider - jeg har flere gange stødt på folk der i grove træk kopierer producentens produktbeskrivelser og smækker på - sjovt nok overhaler de så ikke de 32 andre forhandlere der har gjort det samme... Indhold er vigtigt - også i salgsprocessen - og jeg tillader mig at påstå at der ikke er nogen nemme genveje på det område... Gode og skarpe beskrivelser i samarbejde med relevante nøgleord (ikke nødvendigvis lange) giver også bonus på søgemaskinerne.
Jeg tror det var Mikkel der på et tidspunkt skrev: "Når du så har skaffet dig en ordentlig røvfuld links så går du straks i gang med skaffe flere"... og mere rammende kan det ikke siges...
Få nu alt og alle til at linke til jer - det er entydigt til jeres fordel og det er en løbende proces at få opbygget de links - en ting som mange af mine kunder har haft svært ved at få indarbejdet i dagligdagen...
Realisme og geografi
Små virksomheder må gerne have store ambitioner - men bilforhandleren i Køge har altså stadig svært ved at ligge på side 1 når der generelt søges på ordet bil - så vælg et realistisk ambitionsniveau - eksempelvis ved at bruge geografi (ikke egnet til
webshops) - og så i stedet satse på at stå stærkt når der søges på kombinationen køge+bil
Så mine pointer er at teknik alene gør det altså ikke men det skal virke.
Jeg er enig i at man kan nå meget langt med sund fornuft - og prismæssigt ligger jeg tæt op ad Mikkel - hvis man fjerner et nul...
- og for den lille virsomhed kan du nå langt for 5-10 k....