Hvofor tror du at micromanegement og klippekort som forlængst er afskaffet i private virksomheder fordi det ikke dur, skulle kunne virke i offentlige institutioner? Hvorfor tror de borgerlige partier, at man skal bruge ledelsesprincipper i de offentlige virksomheder, der blev afskaffet for mange årtier siden alle andre vegne? De spørgsmål har ingen borgere endnu kune svare på. Måske er det fordi svare er, at de er ukyndige til det ansvar de har påtaget sig - og det er jo altid sværet at se egne fejl. Hvis bare den samme udvikling i ledelse havde fundet sted i det offentlige, som vi har set det i det private, så ville tingene have været meget mindre slemme end de er nu. At behandle professionelle medarbejdere som små børn, som man gør det i dag, er en håbløst og ikke fungerende ledelsesstil, som er opfundet af små mænd med endnu mindre hjerner. |
Jeg kender ingen små mænd, så det vil jeg ikke kunne udtale mig om.
Jeg ved dog, at hvis ledelsen svigter i en privat virksomhed så lukker virksomheden, og den kan erstattes af en ny virksomhed.
Hvis det offentlige svigter et individ, kan individet ikke erstattes.
Så jeg vil da gerne have en målestok eller et instrument så det ikke overlades til tilfældigheder om man ikke lærer noget på Gul stue fordi Ildsjælen er på barsel, eller Borgmesteren skærer Ildsjælen bort til fordel for en studietur til Bahamas.
Da mine børn skulle i privatskole, kunne jeg vælge at indplacere dem i en skole som havde klippet Darwin ud af skolebøgerne. Så ved jeg da ikke rigtig om jeg har den store tiltro til den private ledelsesforms lyksageligheder, hvis den får lov til at stå ukontrolleret hen.
Michael