Tak for tilliden, Anders, men jeg er nu ret sikker på, at jeg uanset hvad aldrig var endt som politiker. Det kræver vist folk som er meget mere intereseret i processen end resultatet og gider at diskutere alverdens små detaljer i uendelighed i stedet for at tage fat i lorten og arbejde sig frem til reelle resultater. Jeg er håndværker - ikke akademiker :) |
Mikkel deMib Svendsen:Pædagoger og lærerer råber ikke på højere løn. Er det ikke bemærkelsesværdigt? De tænkermere på ungerne end sig selv! Det de savner er bedre vilkår på institutionerne, mere lokal handlefrihed og mindre papirnusseri. Dem der er rigtig gode til børn er sjældent gode "bogholdere" - og omvendt. Alligevel er det bogholdertyperne, som den nuværende ledelse tiltrækker - og den skubber de andre, de bedste, væk.
Og det værste er følgerne for disse ildsjæle der ønsker at gøre noget godt for vores børn, ældre og særligt udsatte; de går ned med stress og bliver sygemeldte. Årsagen er at der ikke er tid til at de kan gøre sit arbejde ordentligt. Politikerne kalder det fri leg og selvbestemmelse... det lyder bedre...
Når vi henter vores dreng i børnehaven, er der nærmest ingen voksne at se. Man får ikke en kort briefing om barnets dag, medmindre man går hen og kræver at få den. Da han kom fra dagplejen og skulle starte første dag i børnehaven, var der ingen til at tage i mod ham. Vi måtte lede efter en voksen - og fandt en vikar - som ikke vidste der skulle starte en ny dreng. Hurra hurra - den største dag i den lille fyrs liv indtil da - sikke en festdag. Anyway - billedet er ridset op - der er ingen ressourcer i institutionerne og vores børn er næsten ovre i katagorien »burhøns«.
Pædagogerne er ofte syge - altså dem der er - for de fleste er medhjælpere. Og jeg kan sgu godt forstå det. Jeg ville ikke selv kunne holde ud at have et omsorgs-job hvor jeg gang på gang måtte svigte mit »kald«. Det giver dårlig samvittighed - og søvnløse nætter. Det er bare under alt kritik. Dagpenge i dag er næsten det samme som en medhjælper løn - så hvorfor skal folk så gå hjemme på dagpenge, når de lige så fint kunne have et godt job i en børnehave eller på et plejehjem.
Det er fordi det hele er opbygget i kasser. Og når en kasse er tom - så er det bare ærgeligt - puljen er brugt. Og selv om der så er en anden kasse som er alt for fuld - så kan disse penge ikke røres da det ikke er med i planerne. Netop det med kasserne har jeg selv oplevet da vi har en datter som har adhd og har brug for ekstra timer i undervisningen. Her kunne hun få 3 specialundervisningstimer om ugen. Hun kunne få 10 timer i sfo'en. Hun havde bare ikke behovet for timerne der, da det ikke var der problemet lå. Så vi ville gerne have flyttet bare to timer over i skolen. Det kunne man ikke for det var ikke samme kasse. Det er da helt galt....
Mikkel - super du tager emnet op - for det er trist at ildsjælene, dem der virkelig har liv og hjerte med sig, brænder ud og ikke orker at kæmpe de lange seje kampe som blot afløses af nye...