Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vi jager de bedste væk

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for tilliden, Anders, men jeg er nu ret sikker på, at jeg uanset hvad aldrig var endt som politiker. Det kræver vist folk som er meget mere intereseret i processen end resultatet og gider at diskutere alverdens små detaljer i uendelighed i stedet for at tage fat i lorten og arbejde sig frem til reelle resultater. Jeg er håndværker - ikke akademiker :)

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:21

Mikkel deMib Svendsen:
Pædagoger og lærerer råber ikke på højere løn. Er det ikke bemærkelsesværdigt? De tænkermere på ungerne end sig selv! Det de savner er bedre vilkår på institutionerne, mere lokal handlefrihed og mindre papirnusseri. Dem der er rigtig gode til børn er sjældent gode "bogholdere" - og omvendt. Alligevel er det bogholdertyperne, som den nuværende ledelse tiltrækker - og den skubber de andre, de bedste, væk.

Og det værste er følgerne for disse ildsjæle der ønsker at gøre noget godt for vores børn, ældre og særligt udsatte; de går ned med stress og bliver sygemeldte. Årsagen er at der ikke er tid til at de kan gøre sit arbejde ordentligt. Politikerne kalder det fri leg og selvbestemmelse... det lyder bedre...

Når vi henter vores dreng i børnehaven, er der nærmest ingen voksne at se. Man får ikke en kort briefing om barnets dag, medmindre man går hen og kræver at få den. Da han kom fra dagplejen og skulle starte første dag i børnehaven, var der ingen til at tage i mod ham. Vi måtte lede efter en voksen - og fandt en vikar - som ikke vidste der skulle starte en ny dreng. Hurra hurra - den største dag i den lille fyrs liv indtil da - sikke en festdag. Anyway - billedet er ridset op - der er ingen ressourcer i institutionerne og vores børn er næsten ovre i katagorien »burhøns«.

Pædagogerne er ofte syge - altså dem der er - for de fleste er medhjælpere. Og jeg kan sgu godt forstå det. Jeg ville ikke selv kunne holde ud at have et omsorgs-job hvor jeg gang på gang måtte svigte mit »kald«. Det giver dårlig samvittighed - og søvnløse nætter. Det er bare under alt kritik. Dagpenge i dag er næsten det samme som en medhjælper løn - så hvorfor skal folk så gå hjemme på dagpenge, når de lige så fint kunne have et godt job i en børnehave eller på et plejehjem.

Det er fordi det hele er opbygget i kasser. Og når en kasse er tom - så er det bare ærgeligt - puljen er brugt. Og selv om der så er en anden kasse som er alt for fuld - så kan disse penge ikke røres da det ikke er med i planerne. Netop det med kasserne har jeg selv oplevet da vi har en datter som har adhd og har brug for ekstra timer i undervisningen. Her kunne hun få 3 specialundervisningstimer om ugen. Hun kunne få 10 timer i sfo'en. Hun havde bare ikke behovet for timerne der, da det ikke var der problemet lå. Så vi ville gerne have flyttet bare to timer over i skolen. Det kunne man ikke for det var ikke samme kasse. Det er da helt galt....

Mikkel - super du tager emnet op - for det er trist at ildsjælene, dem der virkelig har liv og hjerte med sig, brænder ud og ikke orker at kæmpe de lange seje kampe som blot afløses af nye...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:40

Helle - houseofkids.dk:
Anyway - billedet er ridset op - der er ingen ressourcer i institutionerne og vores børn er næsten ovre i katagorien »burhøns«.

Der tager du fejl - for burhøns og alle andre dyr er beskyttet af en dyreværnslov. Vi vokse er beskyttet af en arbejdsmiljølpv på vores arbejdspladser. Men der findes faktisk ikke en lov, der på samme måde beskytter børnene i skoler og institutioner.

For nyligt var der nogle journalister, der havde taget de krav der stilles til svinestalde - hvor meget plads de skal have, ludftfugtihed, ventilation, varme osv. De var så gået ud i forskellige folkeskoler og målt, om almindelige skoleklasser lever op til de regler vi sætter for svinestalde. Det gjorde ingen af dem! Havde det været en svinestald var den blevet lukket af myndighederne - men fordi det "bare" er et klasseværelse er der intet at gøre. Det er sgu da groteskt!

Hvis vi - iværksættere, behhandlede vores ansatte på samme måde som vi behandler vores børn, så ville de nedlægge arbejdet lige på stedet. Og det med rette, må jeg sige.

At de samme vokse - ja, det er os, accepterer, at vores børn behandles på den både er pinligt. Er vi virkelig blevet så super egoistiske, at vi mener anstændige arbejdsforhold kun skal gælde os, mens vi kan spise vores børn af med noget vi ikke engang accepterer som svinestald?

Fra Bjert
Tilmeldt 11. Apr 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 15:50

Hej Helle

Jeg har forståelse for, at du har haft en dårlig oplevelse i forhold til børnehaven. Samtidig synes jeg det afhænger rigtig meget af de personer der er ansat de pågældende steder. Min kone er ansat i en daginstitution, og ifølge det hun fortæller herhjemme, kan jeg ikke genkende det du siger. Ja, nogen gange er ikke tid og personale til lige netop det er planlagt. Men så foretager de sig bare noget som passer med de ressourcer der er til rådighed.    

Min holdning er, at flere ressourcer ikke nødvendigvis er påkrævet. Men bedre ledelse, organisering og fleksible "kasser" hos det offentlige var et meget stort skridt i den rigtige retning.   

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:56

Jacob personalemangel er faktisk meget udbredt - men endnu værre er det, at det uddannede personale bruger alt for mange timer på administration, så det pædagogiske arbejde overlades til uuddannede asistenter.

Det er ikke et usædvanligt billede, at de uddannede pædagoger sidder inde på kontoret og udfylder papirnusseri, mens medhjælperne leger med børnene ude på legepladsen. Det gør at pædagogerne i alt for lille grad for lejlighed til at gøre de observationer de skal - og er uddannet til, så de kan tilpasse indsatsen overfor det enkelte barn.

Ikke et ondt ord om medhjælperne - men de har altså ikke de faglige kvalifikationer, der skal til for at udføre det arbejde institutionerne er sat i verden for at udføre.

Fra Bjert
Tilmeldt 11. Apr 10
Skrevet kl. 16:06

Så må min kone være en ildsjæl. Smile Eftersom hun udfylder papirnusseri i hendes fritid. 

Eksempelvis sådan noget som læreplaner, det er et rigtig godt redskab hvis det bliver brugt rigtigt. Et af problemerne er, at lovgivning og regler ikke er fulgt tilstrækkeligt op med vejledning, eksempler, skabeloner og så videre. Således at hver enkelt institution ikke skal opfinde "den dybe tallerken".

Hvorfor er der ikke en webside hvor læreplaner, lege, sange osv. kan udveksles og bruges som inspiration? 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:34

Jacob Nøhr Vangsgaard:
Eksempelvis sådan noget som læreplaner, det er et rigtig godt redskab hvis det bliver brugt rigtigt. Et af problemerne er, at lovgivning og regler ikke er fulgt tilstrækkeligt op med vejledning, eksempler, skabeloner og så videre. Således at hver enkelt institution ikke skal opfinde "den dybe tallerken".

De der læreplaner er altså også helt til grin. I børnehaven er det en rund dims hvor barnets niveau er indtegnet. Ingen grund til det... de skal da bare kende mit barn godt nok, og til en samtale kan de så fortælle mig at sproget ikke er heelt så godt eller han klarer det sociale samvær med kammerater rigtig fint. Hvorfor skal det sættes i skemaer i børnehaven - det ser jeg slet ingen grund til - andet end at de ikke kan finde ud af almen fornuftig kommunikation.

Læreplanerne i skolen kunne så være lidt mere relevante - men der synes jeg så igen at det ikke er godt nok. Der er vel fire niveauer til hvert fag, som er foruddeffineret - og læreren highlighter så den del som denne gang matcher ens barns niveau bedst. Nogen gange kan man være heldig at der er skrevet en 5-10 ord om områder som kan forbedres.

Jeg er helt sikker på at der er nogle institutioner som fungerer godt - men det er dem hvor lederen skrider ind og laver egne regler - og er en ildsjæl. Måske nogen af jer har set hende der i tv som leder et plejehjem et eller andet sted i københavn... Hun bryder reglerne - papirnusseri er afskaffet - de gamle får en gammel dansk - personale og de gamle »er sammen« om alting. Hun er virkelig en ildsjæl og der er lange ventelister på at komme til at bo eller arbejde der. Alle har det bedre - personale og beboere. Og til trods for at lederen står frem i medierne - ser det ikke ud til at der sker nogen ændringer.

Jeg kender flere som arbejder som social- og sundhedshjælpere. Deres kolleger (og måske dem selv) er hele tiden syge. Også tit mandags- og fredagssyge - og nogle af dem har det nærmest skemalagt. Det er sgu da sørgeligt. Glæder mig ikke til at blive gammel....

Fra Bjert
Tilmeldt 11. Apr 10
Skrevet kl. 18:39

Den der runde dims har jeg ikke hørt om. Wink

Hvis der er to pædagoger og måske et par medhjælpere til 20 børn eller derover, kan det være svært at have overblik over alle børnenes sprogkompetencer. Det kan godt være at testen for 95% vedkommende er unødvendig, men de resterende 5% bliver opdaget på et tidligt tidspunkt og får mulighed for at komme til en talepædagog. Se f.eks. her.

Jeg synes, at et af problemerne er at sprogtest, læreplaner osv. generelt bliver opfattet som noget negativ og spild af tid, fremfor en hjælp og redskaber til at lette hverdagen. 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helle - houseofkids.dk:
Hvorfor skal det sættes i skemaer i børnehaven -

Det er såmænd enkelt nok - det er så DJØF'erne oppe i forvaltningen kan databehandle resultaterne af "produktionen". De kan ikke forholde sig til virkeligheden i alle dens nancer og kompleksiteter - de har brug for små kasser med struktureret data, de kan behandle og lave statistikker på.

Probelemet er, at der er rigtig mange ting der ikke kan måles og vejes, men som alligevel er vigtige at lære.

F.eks. er problemregning - som er et vigtigt fag, ikke med i de nationale tests og POSA undersøgelserne på tværs af lande. Det er fordi problemregning ikke kan puttes ind i de firkantede kasser man skal bruge til denne type tests. Og når det ikke passer så udelukkes det bare.

Politikerne - og store dele af befolknngen, har været forført af en forfejlet tanke om, at man kunne optimere pædagogik og læring på samme måde som en samlebåndsfabrikation. Det kan man ikke!

Når f.eks. skolerne måles og vejes på de her tåbelige PISA målinger og nationale tests, så betyder det jo at skolerne og lærerne bliver nødt til at fokusere på de elementer der giver høje point. Det er udenadslære, remser og lygegyldigt pis - ikke problemregning og andre af de fag der NETOP er vigtige for fremtidens unge, og som erhvervslivet efterspørger. Evnerne til at tænke kreativt og bruge den viden man har - frem for bare at kunne alle tabellerne udenad.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 19:33

"Problemet er, at der er rigtig mange ting der ikke kan måles og vejes, men som alligevel er vigtige at lære...." - og spørgsmålet er så hvordan vi finder ud af at alle nu også gør det. For det skal vel gælde alle?

Ildsjæle og andre der gerne vil gøre en forskel er ikke noget man kan bestille på jobcenteret. Det ville være muligt at lave miljøer der kunne stimulere eller lægge op til det, men det vil aldrig kunne garanteres at der nok til alle.

Der er faktisk folk der går på arbejde fordi de skal bruge penge, ikke fordi de føler sig kaldet. Det tror jeg faktisk er flertallet udenfor iværksætter- og ledelsesmiljøet.

Skal Ildsjæle normeres pr. skole? Skal vi tvinge Ildsjæle til at arbejde i Thy selvom de vil bo i København

Skulle Lille Peter så lades i stikken, fordi det er tabu at undersøge om han nu kan læse og skrive, og vi ikke kan tvinge nogen til at være Ildsjæle hvis der ikke er nok pr. landsdel?

Jeg tror ikke det er så simpelt som at landsforvise DJØF´erne til hvor peberet gror.

Michael

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)