Hej SEO-eksperter Jeg har for nylig lanceret en service, hvor jeg hjælper rettighedshavere med at få fjernet ulovligt kopieret indhold (tekster, billeder, videoer, lyd mv.) og få erstatning for den ulovlige brug. Jeg sidder nu med eksempler på sager, hvor rettighedshavere får kopieret deres tekster så snart de lægges ud, hvilket betyder, at den ulovlige tekst i nogle tilfælde indekseres af Google før den lovlige. Mit spørgsmål:
Juridisk set er det helt nyt land så der ingen "rigtige" svar. Jeg finder det oplagt at bygge den dimension ind i erstatningskravene, hvis det fx kan have en konsekvens for rettighedshaverens ranking på Google. |
Bevis kræver jo, at forurettedes hjemmeside mister placeringer - og det sker skam, hvis forurettedes hjemmeside er mindre "stærk" end tyvens. Dette kan kun dokumenteres ved at benytte diverse rankingtjenester, så man har rapporter liggende med sine placeringer før og efter kopieringen.
Og derefter skal vel så tabet i ordrer / leads dokumenteres. Alt i alt noget af en opgave.
Men der er jo også det faktum, at hvis du har en tekst på din hjemmeside, der får folk til at købe din service, så vil samme tekst på en konkurrents hjemmeside også få folk til at købe hans service - i stedet for din.
Hvis du har en side, der giver dig 1 ordre hver dag, og den kopieres, og du så får en ordre hver anden dag, har du tabt 50% af din omsætning. Erstatningskravet er vel så de tabte ordrers samlede værdi?