Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SÅDAN brander man Danmark!

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig i, at det er suveræn braning. Og lige så vigtigt for mig: det er et brand, jeg som dansker føler noget for. Den rene stil, passionen, at få det optimale ud af det, som ingen andre vil røre ved.

Og det kan altså vedrøre langt mere end bare turister, der kommer til noma. Prøv at tænke på, hvor stor rolle italiensk eller fransk mad spiller på verdensplan. Det kunne jo lige så godt være det nordiske køkken, der fik et globalt gennembrud. Derfor er det suverænt branding og meget mere.

Hvis jeg en dag får et barn, kunne jeg sagtens finde på at kalde det noma. Jeg bøjer mig i æbleeddikestøvet for det, de har præsteret. Tænk at verdens bedste restaurant er baseret på nordiske ingredienser og ledes af en meget ydmyg og dybt passioneret mand. Det er da fedt! Hvis nogen skulle være interesseret, så har jeg skrevet en aritkel om mine oplevelser på noma, efter jeg vandt en dag i køkkenet som kok og en aften som gæst. Den kan læses her.

Og skål i varme hveder :-)

Hej med dig :-)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:54

Mikkel deMib Svendsen:

Niels:
Det sidste jeg har hørt er at det er da ikke lønnen der tynger budgettet..

Det er en latterlig avishistorie - drevet frem af nogle forstokkede fagforeningsfolk i 3F

Det undrer mig ikke...

Mikkel deMib Svendsen:
I alle de kreative brancher jeg kender til er det helt almindeligt at der er nogle "praktikanter" på holdet, som ingen løn får. Jeg kender det fra både filmbranchen, fotografbranchen, musikbranchen og teaterbranchen. Indenfor TV-branchen har jeg endda oplevet nogle mindre TV-stationer, hvor forældrene måtte betale for at deres børn kunne arbejde der gratis.

Oki... det vidste jeg så ikke... tak for info.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:02

Virkelig flot artikel, Tommy!

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 22:04

Niels:

Mikkel deMib Svendsen:
I alle de kreative brancher jeg kender til er det helt almindeligt at der er nogle "praktikanter" på holdet, som ingen løn får. Jeg kender det fra både filmbranchen, fotografbranchen, musikbranchen og teaterbranchen. Indenfor TV-branchen har jeg endda oplevet nogle mindre TV-stationer, hvor forældrene måtte betale for at deres børn kunne arbejde der gratis.

Oki... det vidste jeg så ikke... tak for info.

Inden for kokkefaget er det helt kotume. Det sker på de fleste større restauranter, at man tager en periode med frivilligt arbejde (med kost og logi) for at få inspiration og lære mere af faget. De kalder det noget, jeg ikke kan stave, men det lyder i retningen af sausserge eller sådan noget. Og René Redzepi har gjort det samme flere steder. Der er stor prestige i at have været frivillig de rigtige steder. Hvis jeg fx kunne følge Anthony Robbins eller et andet inspirerende menneske i et halvt år, gjorde jeg da også hellere end gerne det.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:10

Tommy Krabbe:
Inden for kokkefaget er det helt kotume.

Hmm... og jeg vil gerne have været kok.... godt jeg ikke blev det så :)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 22:13

Hvis man i øvrigt lige kan tillade sig at gå helt off topic et øjeblik. Så må jeg indrømme at min første reaktion, da jeg hørte Noma var blevet kåret til verdens bedste, var at jeg blev pænt irriteret.... Jeg har længe gerne ville prøve at spise det - men med den belægning der følger af sådan en kåring kan jeg vist godt skyde en hvid pil efter det i det næste lange, lange stykke tid :)

Og hvad værre er at man godt kan frygte kåringen har sat nedtællingen igang til Nomas lukning (eller ihvertfald Noma med Repzepi ved roret) - så vidt jeg har forstået er Mr. Redzepi ikke typen der hviler på laurbærene. Så det er vel ved at være nu, man skal til at trække i alle tråde man kan, hvis man vil have chancen for at opleve Noma i hænderne på en af Danmarks absolut mest passionerede mennesker :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 22:15

Mikkel deMib Svendsen:
Virkelig flot artikel, Tommy!

Tak. Jeg er også rigtig glad for den, for jeg havde faktisk troet, at jeg ville skrive om de enkelte retter osv, men det er helhedsoplevelsen, der bliver siddende i en. Heldigvis.

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 22:22

Fama:
Og hvad værre er at man godt kan frygte kåringen har sat nedtællingen igang til Nomas lukning (eller ihvertfald Noma med Repzepi ved roret) - så vidt jeg har forstået er Mr. Redzepi ikke typen der hviler på laurbærene.

Jeg kan godt forstå din tankegang, men det kunne jeg slet ikke forestille mig. Nu har han jo bare endnu mere pres (og dermed motivation). Alle tallerkener, der kommer ud af hans køkken, skal nu være verdens bedste, så jeg er sikker på, at det er en udfordring, han vil elske at knokle for.

Men vi kan jo håbe på, at det giver inspiration til mange andre, der så vil lave noget lignende. DK er heldigvis fuld af talentfulde kokke, og som Mikkel nævner, så er det mega effektiv branding, hvilket nok vil få nogle investorer til at spytte i kassen, så flere kan nyde top-nordisk mad.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 23:18

Hej Tommy

Det er helt sikkert en udfordring, at leve op til kåringen.... Og der er da også en oplagt udfordring i at blive kåret endnu engang.... Men jeg har bare hørt ham give udtryk for at Noma aldrig har været ment som noget, der skulle holde for evigt - jeg tror det var i DR-dokumentaren han lagde det ret klart på bordet. Så jeg tror bestemt ikke vi skal blive overraskede, hvis Redzepi på et eller andet tidspunkt finder på at trække sig helt eller delvist ud af Noma.

Vi har i øvrigt også set det før... Nu kan jeg ikke lige huske detaljerne. Men for nogle år siden havde vi to andre kokke, der var skidedygtige.... Da de så kom i Michelin-guiden sagde de: Nu har vi sgu prøvet det.... Og så gik de ellers hver til sit og startede nogle andre ting op :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:21

Fama:
Men jeg har bare hørt ham give udtryk for at Noma aldrig har været ment som noget, der skulle holde for evigt

Naturligvis ike. Men det sidste jeg har hørt ham sige er, at han regner med at give det 10 år.

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)