I de senere år har en hjernelammet regering snakketmeget om hvordan de bedre kan brande Danmark. Foreløbigt har de smidt nogle millioner efter komplet ligegyldige kampagner og reklamebureauer der tænker mere på deres eget overskud end på de værdier de skaber. Det virker naturligvis ikke! Man kan ikke brande Danmark ved at reklamere sig til det. En god branding af et land skabes gennem handling. Handling og exceptionelle præstationer. Og det sidste er lige præcis det som restaurant Noma har formået. Efter de vandt prisen som verdens bedste restaurant har der været positiv omtale af Danmark og opmærksomhed på os end i lang tid. Og ikke nok med det. I de første 2 dage efter prisen har Noma modtaget over 100.000 nye forespørgsler på et bord! Og de 100.000 er altså vel og mærke nogle af de rigeste og mest indflydelsesrige mennesker i verden. Det er LIGE præcis den slags vi gerne vil have besøger os. Den slags mennesker rejser gerne jorden rundt, for at spise på verdens bedste restaurant og når de kommer, ja så skal de også lige spise på ety par af de andre toprestauranter vi efterhånden har, en tur i Tivoli osv. Inden de smutter igen har de hurtigt lagt 20-50.000 kroner hver og når de rejser hjem igen fortæller de vidt og bredt - til alle deres ligeså indflydelsesrige venner, hvor fantastisk Danmark, København og Noma er. Den slags kan ikke købes for penge! Selv en milliard i reklamebudget ville ikke kunne lokke over 100.000 af den slags mennesker til Danmark. Man kan ikke købe den slags folks opmærksomhed og anbefalinger. Det kan man kun gøre sig fortjent til. Og det har Noma gjort. Så hvorfor blive ved med at brænde penge af på ligegyldige og talentløse reklamekampagner, når det der faktisk virker er det som nu Noma har gjort? Hvorfor ikke støtte den slags ting i stedet for? Hvor ikke brudge pengene på at støtte dem der vil og kan blive de bedste i verden til det de gør? Min nabo, herude på landet i Ugerløse hvor jeg bor, driver et af Danmarks meget få rigtige biodynamiske landbrug: Kiselgården. Han heder Ask og er en fantastisk fyr. Han brænder af hele sit hjerte for, at lave verdens bedste grøntsager. Og det gør han! Han er fast leverandør til både Noma og flere andre af de bedste restauranter i Danmark. De kan nemlig godt smage forskellen. Og det kan jeg også, skulle jeg hilse og sige. På mine mange rejser rundt i verden har jeg ganske enkelt ikke smagt grøntsager der smager bedre. En pose gulerøder fra Ask fylder hele bilen med duften af gulerøder. Jeg vidste slet ikke, at gulerøder kunne dufte sådan. Det er virkelig en stor fornøjelse, at have Kiselgården lige ved siden af. Og der er naturligvis også andre leverandører der kan sole sig i lyset fra Noma's succes. Nu kender jeg bare Ask og Kiselgården særligt. Hvorfor satser størstedelen af landbruget og fødevarerindustrien på kvantitet frem for kvalitet? Danmark er f.eks. verdensmestre i at lave elendig industri-ost - men ingen kender os for kvalitetsoste. Vi laver 18 millioner uspiselige grise hvert år. Men hvorfor ikke lave verdens bedste? Fuck midelmådighed. Fuck regeringen og deres ideforladte forestillinger om branding. Og fuck alle dem der ikke gider, at kæmpe for at blive verdens bedste til det de nu engang gør og brænder for! :) |
Middelmådighed, - min bare røv!
Der er da masser af mennesker der brænder og har passion for det de laver, men som ikke har samme behov for eksponering som Renè.
Hvorfor skal det skriges ud over hele verden hvor fucking pisse god man er, - for hvem skal man sammenligne sig med? En masse andre selvopblæste narhoveder?
Vi har et utroligt godt samfund i Danmark, og jeg besøger masser af forretninger/restauranter/leverandører som yder en fortræffelig indsats. Nogle af de bedste vine jeg har smagt har jeg købt i en skibsproviantering i Nyhavn, - og noget af ringeste købt i verdens førende butik, - lovprist til skyerne af vinsmagere uden nosser til at gå imod eliten.
Det er muligt at du synes Danmark er et middelmådigt land, - jeg synes det nu ikke.
Michael - middelmådig i mellemsvær grad