Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 18 ud af 21 (205 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Københavns byret har netop fastslået det, som jeg også tidligere i denne tråd har sagt: At ejerne af et community (som dette) godt kan blive stillet til ansvar for de ophavsretsbeskyttede værker brugerne uploader. Regningen for det - eller en del af den, kan så måske sendes videre til brugeren - men pointen er, at sitet kan gøres ansvarlige.

http://www.comon.dk/nyheder/Erotisk-bruger-upload-koster-Connery-dk-kaempeboede-1.307605.html

Det er derfor vigtigt at vi alle sammen her husker på, at det ikke bare er os selv det kan gå ud over hvis vi uploader noget her, som vi ikke må - det kan også gå ud over Amino ApS og Martin. Og konsekvenserne af det kan betyde et mindre frit forum og det ville være skidt for os alle :)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 18:21

Mikkel deMib Svendsen:

Københavns byret har netop fastslået det, som jeg også tidligere i denne tråd har sagt: At ejerne af et community (som dette) godt kan blive stillet til ansvar for de ophavsretsbeskyttede værker brugerne uploader. Regningen for det - eller en del af den, kan så måske sendes videre til brugeren - men pointen er, at sitet kan gøres ansvarlige.

http://www.comon.dk/nyheder/Erotisk-bruger-upload-koster-Connery-dk-kaempeboede-1.307605.html

Det er derfor vigtigt at vi alle sammen her husker på, at det ikke bare er os selv det kan gå ud over hvis vi uploader noget her, som vi ikke må - det kan også gå ud over Amino ApS og Martin. Og konsekvenserne af det kan betyde et mindre frit forum og det ville være skidt for os alle :)

Vil det have nogen betydning at frasige sig ansvaret for hvad brugerne skriver i de betingelser som skal godkendes når man opretter? Og at brugeren krydser af i en boks med "Jeg har selv ansvaret for hvad jeg skriver"?

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:27

Elias Sørensen:
Vil det have nogen betydning at frasige sig ansvaret for hvad brugerne skriver

Nej, såvidt jeg kan forstå juraen er pointen netop at man IKKE kan fralægge sig et ansvar som medie - uanset om det er på Nettet eller ej. Som "udgiver" har man et ansvar, som man ikke kan fralægge sig. Spørgsmålet er mere hvad det ansvar så kan føre til af erstatninger.

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 18:31

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg vil lige rette lidt, for der er ikke fastslået nogen kendelse der automatisk gør det til udbyders ansvar

Jeg citere: "Sagen var i starten så principiel, at Foreningen for Danske Intermetmedier (FDIM) støttede folkene bag Connery.dk, fordi man fandt stævningen af medie og bruger for principiel forkert. Støtten fra FDIM bortfaldt, da det viste sig, at fotografen Torben Clausens billeder lå på serveren, selvom de var fjernet fra sitet. Derfor kunne man tilgå dem, hvis man skrev den præcise adresse." 

Forskellen er, som jeg læser det, at Amino skal sørge for at fjerne det "forbudte" materiale fra deres server og ikke kun fra deres hjemmeside

Dressur rytter søger sponsor 

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 18:33

@elias

Ja det vil have den betydning at Amino kan sagsøge brugeren for hele beløbet bagefter, og sandsynligvis står bedre, men som det er sagt fritager det ikke Amino

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:37

Cawi:
Jeg vil lige rette lidt, for der er ikke fastslået nogen kendelse der automatisk gør det til udbyders ansvar

Det at FDIM valgte at trække sig fra at støtte sagen betyder ikke at den var faldet anderledes ud såfremt materialet var slettet fra serveren.

I øvrigt vil det samme ske på de fleste debat-systemer - sikkert også her: Hvis en moderator sletter et indlæg med et billede forsvinder det ikke automatisk fra serveren. Jeg tror faktisk slet ikke, at en mod har rettigheder til det.

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 18:42

Jeg siger ikke at det ikke kan falde sådan ud hvis man sletter det fra serveren, jeg siger bare at der står i artiklen at det faldt sådan ud grundet at billedet stadig var tilgængeligt på nettet hvis man kendte den direkte url.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 18:44

Så vidt jeg forstår dommen, er der i høj grad lagt vægt på, at Connery ikke kan påråbe sig e-handelsloven §16, fordi de ikke fjernede billederne fra serveren. 
Hvis billederne havde været fjernet helt, havde dommen muligvis faldet helt anderledes ud.  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:47

Lone, det ville jeg BESTEMT ikke sætte min lid til! Tør du lægge et garantibeløb til Amino bag den antagelse? :)

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 18:51

@mikkel tro du skal lægge mærke til lone's "muligvis" faldet anderledes ud

Side 18 ud af 21 (205 indlæg)