Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 18 ud af 21 (201 indlæg)
Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

@elias

Ja det vil have den betydning at Amino kan sagsøge brugeren for hele beløbet bagefter, og sandsynligvis står bedre, men som det er sagt fritager det ikke Amino

Dressur rytter søger sponsor 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:37

Cawi:
Jeg vil lige rette lidt, for der er ikke fastslået nogen kendelse der automatisk gør det til udbyders ansvar

Det at FDIM valgte at trække sig fra at støtte sagen betyder ikke at den var faldet anderledes ud såfremt materialet var slettet fra serveren.

I øvrigt vil det samme ske på de fleste debat-systemer - sikkert også her: Hvis en moderator sletter et indlæg med et billede forsvinder det ikke automatisk fra serveren. Jeg tror faktisk slet ikke, at en mod har rettigheder til det.

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 18:42

Jeg siger ikke at det ikke kan falde sådan ud hvis man sletter det fra serveren, jeg siger bare at der står i artiklen at det faldt sådan ud grundet at billedet stadig var tilgængeligt på nettet hvis man kendte den direkte url.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 18:44

Så vidt jeg forstår dommen, er der i høj grad lagt vægt på, at Connery ikke kan påråbe sig e-handelsloven §16, fordi de ikke fjernede billederne fra serveren. 
Hvis billederne havde været fjernet helt, havde dommen muligvis faldet helt anderledes ud.  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:47

Lone, det ville jeg BESTEMT ikke sætte min lid til! Tør du lægge et garantibeløb til Amino bag den antagelse? :)

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 18:51

@mikkel tro du skal lægge mærke til lone's "muligvis" faldet anderledes ud

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:56

Ja, og jeg siger så bare, at jeg i hvert fald ikke ville gamle på den mulighed :)

Der er jo ingen tvivl om det ophavsretslige brud og at sitet havde et ansvar.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 18:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:

Lone, det ville jeg BESTEMT ikke sætte min lid til! Tør du lægge et garantibeløb til Amino bag den antagelse? :)

MIkkel, det handler ikke om at sætte sin lid til noget - det handler om, at der er faldet dom i en sag, der er markant anderledes end den der har udfoldet sig her. 
Jeg læser mig blandt andet til, at Connery havde opfordret deres brugere til at uploade erotiske billeder, og at det var tydeligt at langt størstedelen af dem, var professionelle fotos, brugt uden rettighedshavernes tilladelse - og til sidst, slettede de ikke billederne. 

Amino har aldrig opfordret til, at man lægger artikler ud på sitet - der er intet herinde, der bærer tydeligt præg af at være stjålet og de reagerede prompte, efter de blev klar over sagen. 

Jeg siger dermed ikke, at Amino kan gå fri, af enhver sag - blot at de to sager er helt forskellige og at man ikke kan sige, at fordi der er fældet dom over Connery både kan og vil der falde dom over Amino og alle andre sites, der har brugergenereret indhold. 

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Skrevet kl. 19:00

Min pointe var sådan set den samme som din lone,

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lone, det er muligt du ville få ret i en sag - og det er muligt du ikke ville. Problemet er, at nu ligger der en dom mod et community og jeg er 110% sikker på, at dette vil blive misbrugt af sultne advokater i deres "trusselsbreve" til sites som dette.

Spørgsmålet bliver så - hvis der kommer en lignende sag mod Amino, om Amino vil betale de (f.eks.) 15k der kræves - eller løbe risikoen for at stå med en regning på over 100k for en tabt sag. Uanset hvor lille erstatningsbeløbet bliver er den største del af omkostningen jo sagen - advokater og retsomkostninger.

Jeg tror ikke de ville have vundet sagen selvom billedet var blevet slettet fra serveren. Måske var erstatningen blevet mindre - men den store del af regningen var blevet den samme.

Rent juridisk er det en forbandet svær afvejning. På den ene side tror jeg de fleste af os godt kan blive enige om, at det at have communities som Amino er super godt - det må ike dræbes. Og hvis der i praksis ville blive krævet præ-moderering af alle indlæg ville det blive for dyrt at drive. På den anden side dur det jo heller ikke, at en udgiver kan putte et "stjålet" billede på "forsiden" - og så slippe for alt ansvar ved at fjerne det nogle dage efter, når tråden alligevel er død.

Side 18 ud af 21 (201 indlæg)