Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 12 ud af 21 (205 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9736
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Juul:
men jeg har da på ingen måde ophavsret til disse, da det er bestil arbejde.

Det er kun hvis du er fastansat, at ophavsretten til det du fremstiller tilfalder arbejdsgiveren. Hvis du er freelancer - eller på anden måde en ekstern opgaveløser, så erhverver køberen alene en licens til at bruge det du laver indenfor de rammer i aftaler. Ophavsretten er din og den kan du ikke overdrage. Licensen kan dog godt være både eksklusiv og dækkende alle former for reproduktion og offentliggørelse - men det skal i så¨fald aftales.

Uanset hvordan man vender og drejer det vil der være nogle som har ophavsretten på langt det meste materiale - som tekster, musik, billeder, edb-programmr osv. Jeg synes det virker lidt pjattet at diskutere den del, da det er helt uvedkommende for sagen.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:28

Lundsby:

Så har jeg smidt xxx en mail hvor jeg inviterer ham til at deltage i debatten. Hans har ret, der mangler alt for megen fakta i denne sag, og det er kun rimeligt at manden for lov at forsvarer sig selv.

Hej Lundsby

Jeg ved ikke hvor mange fakta der mangler, for det er vel ganske tydeligt at der er en advokat der håndterer hans ophavsret.

Man kan så sige, er det korrekt at der er xxx der gås efter?

Hvis han er bekendt med at det DJ´s egne begreber eller etiske regler omkring mindre utilsigtede overtrædelser henviser til er tilfældet, ja så er det ganske rimeligt.

Hvis han ikke er, så kommer der med stpr sandsynlighed en berigtigelse i morgen og en besked om at sagen er trukket tilbage.

Og nu ved vi ikke hvem advokatfirmaet er, men de burde jo også kende til DJ`s regler som er så venligt postet af Lone Hansen, og så skulle de måske igennem vridemaskinen en tur samtidig med, men vi får nok ikke MT til at oplyse hvilket advokatsleskab det drejer sig om Smile

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 22:32

den14årige:

tak for støtten, den uheldige 14 årige.

Bare rolig. Jeg skal nok hjælpe hvis det kommer så vidt - Hvilket det ikke gør.

Forsat god aften og stå nu ikke for tidligt op Wink

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:36

Lagersalg123 - JEN:
Jeg ved ikke hvor mange fakta der mangler, for det er vel ganske tydeligt at der er en advokat der håndterer hans ophavsret.

Det væsentligste for mig, er om han ved at krænkeren er en 14 årig dreng, og om han så fastholder kravet.

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 22:38
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikkel

Jeg ønsker ikke at diskuterer dette, men det er som om at alle vil skræmme alle med ordet ophavsret.

Det ene er at man tror men har denne såkaldte ophavsret til eget brug, mens man i virkeligheden juridisk set nok ikke er så egen besiddende, som man selv går og tror.

I mit tidligere arbejde,  har vi tabt en del sager på denne ordlyd ”juridisk”  Det er set med samfundet interesse i at eneretten ikke vanskeliggør  eller umuliggøre andres dispositioner fra …bla. Bla ..

Nogle af vores produkter blev forbedret og denne manual som medfølger var derved ikke underlagt ophavsretten for produktet af anden part, selv om der var stor lighed i den samme tekst, da det var i offentligheden interesse at der blev skabt kendskab til dette produkt (på Dansk).  
Så selv om du tror du har ophavsretten, så er det ikke sikkert at det holder juridisk. Det er den vinkel jeg vil påpege.

Mvh
juul

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:39

Juul:
Det er altså ikke bedøvende ligegyldigt om det er omskrevet eller gengivet ??  Det skal være unikt og ikke en gengivelse i væsentligt forstand.

xxx skriver en artikel på ca. én side. En del af denne artikel underbygger han med et citat på nogle få linjer fra en bog på 50 sider. Det kan jeg ikke se noget galt i. Det betyder ikke, at ophavsretten tilhører ham, der skrev de 50 sider.

Juul:
Det svare jo til at jeg bare kan omskrive dine tekster og bagefter påråbe mig en ophavsret på hvad ??

Hvis du læser 50 sider, jeg har skrevet og gengiver hovedpointerne på én side med dine egne ord, så har du ophavsretten til den ene side - også selvom du måske citerer mig med 6-7 linjer.

Juul:
Hvis jeg ikke påfører dem noget nyt, noget unik, er det så min tekst ?

Ja - et referat kan godt være din tekst.

Juul:
du har ikke automatisk ophavsret på noget tekst, det burde du vide da jeg ser dig arbejde professionelt med tekst arbejde.

Altså Lov om Ophavsret udtrykker det meget klart i § 1:

§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

Bemærk, der står "Den, som frembringer..." ikke "Den, som betaler for...". Så snart du har frembragt noget, der i ophavsretslovens forstand kan betegnes som "et værk" har du ophavsret til det. Så enkelt er det faktisk.

Juul:
Har xxx udarbejde denne tekst som bestillingsarbejde  ?? det vil jo ændre forholdene en del.

I henhold til ophavsretslovens §1 - nej. Det betyder intet, hvem der betaler eller bestiller. Den, der frembringer teksten har ophavsretten.

Juul:
men jeg har da på ingen måde ophavsret til disse, da det er bestil arbejde.

Jo, du har. Men som den fair og fornuftige forretningsmand, du er overdrager du naturligvis den fulde og ubegrænsede brugsret til din kunde. Hvis du udarbejder tekster som ansat på lønmodtagervilkår, bør der være taget stilling til forholdet mellem ophavsret og brugsret i din ansættelseskontrakt.
Journalistforbundet foreslår følgende formulering i deres standardansættelseskontrakt for journalister på medier:

Ophavsret

Medarbejderen har ophavsretten til de producerede artikler/billeder/værker mv. i henhold til Ophavsretsloven. Virksomheden har de rettigheder, der er nødvendige for at anvende de tjenstligt producerede artikler/billeder/værker til sin sædvanlige virksomhed, herunder anvendelse i radio, TV, på Internet, i egne udgivelser, i udgivelser for kunder m.m. i tilknytning til de kommunikationsmæssige opgaver, der løses for virksomheden. Denne ret bortfalder ikke ved ansættelsesforholdets afslutning.

Såfremt virksomheden måtte ønske at udnytte stoffet i videre omfang, aftales dette med medarbejderen i det enkelte tilfælde.

Juul:
Hvor ved du fra, at han holder sig til fakta??

Det ved jeg dybest set heller ikke. Men jeg forudsætter, at det er sandt, at han har frembragt den omtalte tekst, hvorved han også har ophavsretten til den.

Juul:
Det første jeg lærte  i første semester om EDB jura, var at det var ulovligt at misbruge sin viden mod andre, hvor det ansås for sikkert, at de ikke besidder samme viden og man derved prøver at berige sig selv en økonomisk gevinst på denne viden.

Det er ikke en lov, jeg kender til, men jeg er heller ikke jurist. Jeg synes dog, det er ret rystende læsning for os, der lever af vores viden, og jeg kan ikke rigtig se, hvad det har med sagen at gøre.

mvh Hans

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:39

Lundsby:

Lagersalg123 - JEN:

Det væsentligste for mig, er om han ved at krænkeren er en 14 årig dreng, og om han så fastholder kravet.

Yep, samme indstilling her.

Men han skal nok besinde sig, hvis ikke han kommer til at skade mere end at gavne og så kan vi jo for alvor ¨få afprøvet yttringsfriheden Smile

Køb ren argan olie her

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 23:01

Hej Martin Thorborg

Dette er som jeg ser det en sag der for alle involverede parter kan gribes an på mange forskellige måder.

Jeg synes det er helt fair og diskuterer om den pågældende person der ejer "værket" (har ophavsretten til det viste materiale) her handler korrekt - omvendt så kan jeg forstå at hans ophavsret er krænket, så han reelt er i sin ret til at fremkomme med et erstatningskrav. (selvom det nok for mange Aminoer er ubegribeligt, inkl. mig selv)

Well, det jeg ikke forstår er at du poster en tråd omkring dette på Amino - jeg bruger ikke Amino så flittigt mere, dog synes jeg det virker til at være et godt og proffesionelt site. Dette samt din egne erfaringer indenfor IT branchen, får mig til at undrer mig over, at i ikke har kontaktet den pågældende bruger som er involveret i denne sag, og sammen prøver at finde en løsning - i stedet for at spørge 100 Aminoer om deres mening?

Tror ikke der er tvivl om at denne person er ung, og på nogle punkter uvidende, men hvad kan man ellers forvente - dog mener jeg at med alle disse kommentarer (vel ment) fra så mange personer kan lægge et ekstremt pres på den unge bruger - dette er efter min mening en fejl vurdering fra din side. Brugeren kan jo reelt se til udefra og f.eks. tænke "hvad skal der nu ske med mig, hvis de sagsøger mig mv"

Så i mine øjne (en opfordring til dig personligt) er at kontakte denne unge bruger, prøve at forklare hvad sagen i sin helhed går ud på, og hvilke muligheder i ser for at ende sådan en uheldig sag nemmest - vil slet ikke gå ind i hvem der er skyld i hvad, men jeg kan stadig ikke læse mig frem til om erstatningskravet er stillet mod Amino eller brugeren pt.? - Hvis det er mod brugeren, så er det vel jeres opgave og besvare advokatens brev i henhold til lovgivningen omkring personlig data, altså at I ikke kan udleverer oplysninger uden en dommerkendelse - eller videregive oplysninger på "anklageren" til den pågældende bruger, så brugeren evt. sammen med sin familie eller lign. kan tage stilling til, hvad brugeren vil gøre i sagen. Hvis den er mod Amino, går jeg ud fra i har jeres egne interne procedure for dette?

Nå, men synes bare at debatten havde taget en uheldig drejning, samt at jeg mente at tråden ikke burde være startet, slet ikke af, i mine øjne, en kapacitet som Martin Thorborg, med så mange års erfaring inden for branchen.

God aften

Bendtsen

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 23:05

Hej Hans

For ikke at trække det hele ud i ordkløveri, kommenterer jeg lige din sidste sætning da jeg op til 10 gange har været involveret i sager om ophavsret og har været igennem det nogle flere gange end de fleste her inde, sikkert også fra din side.

[Det er ikke en lov, jeg kender til, men jeg er heller ikke jurist. Jeg synes dog, det er ret rystende læsning for os, der lever af vores viden, og jeg kan ikke rigtig se, hvad det har med sagen at gøre.]

Du ønsker beskyttelse af ophavsretten til dine værker, det er jo fuldt forståeligt og helt sikkert så har du det også, da jeg ser dine værker som noget du selv har frembragt.
At mener man har ophavsretten er og tro mig,  det er ikke det sammen som at få medhold juridisk, det er den vinkel jeg vil have frem.
Jeg siger ikke at man ikke har ophavsret på det man laver, der er mange faktorer som skal sættes ind. Vi har f.eks. ikke ophavsret på disse manualer vi laver, da teksten ikke er den bærende informationskilde, her er igen en juridisk vending som skal tilgodeses. Så du kan vende og dreje det, at have en juridisk ophavsret er ikke det samme som at mene at du som person mener du har ophavsretten.

Hvor mange af os kendte til denne Pr håndbog ?? …. Skal vi mene at dette opslag der er blevet foretaget, var i væsentligt grad af offentlig interesse, da vi lige pludseligt fik adgang til brugbar information ??

Derved falder ” originale” ophavsret problemstilling til jorden og xxx kan ikke gøre så meget ved det.

Mvh
juul

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:10
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Bendtsen:
Nå, men synes bare at debatten havde taget en uheldig drejning, samt at jeg mente at tråden ikke burde være startet, slet ikke af, i mine øjne, en kapacitet som Martin Thorborg, med så mange års erfaring inden for branchen.

Enig!

Tråden burde aldrig være startet. Problematikken kunne formentlig uden problemer været løst udenom debatten. Men - mon ikke Martin ved at agere troll har sin egen dagsorden....

Henrik

Side 12 ud af 21 (205 indlæg)