Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 14 ud af 21 (201 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 2. Aug 09
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

KL. 23:31 - 131 Svar - 4.878 Visninger

Det interessante i denne sag, er vel hvad der får en sådan reaktion igang.

I bund og grund er det vel fordi teksten er snuppet fra et "iværksættersite" hvis materiale efter min mening burde være frit tilgængeligt. Det var jo også det som vores unge iværksætter troede, og handlede efter. Det burde Startvaekst tage til efterretning.

Dette burde man have taget hensyn til. Startvaekst ved da og burde have forudset, at der er mange unge iværksættere, som uden problem kunne kopiere teksten.

Såfremt journalisten bag "dramaet" er xxx, må han jo også lære af sagen, hvilken målgruppe han skriver til og måske på en bedre måde informerer om rettighederne til denne målgruppe.

Hvis man skrive en børnebog, og en 7-årig knægt tager 20 kopier af side 4 på sin fars kopimaskine og deler ud til vennerne, kan man vel heller ikke forvendte at den 7-årige vidste besked om rettigheder. Jeg tror nu heller ikke forfatteren ville reagere hvis han/hun fandt ud af det.

Jeg synes dele af debatten er vigtig, specielt for unge som ikke har lært af de fejl, os lidt ældre har begået. Jeg fik engang en bøde som 17-årig på 50.000 Kr, for overtrædelse af markedsføringsloven, for en simpel lille ting jeg ikke vidste.

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 23:57

Hej Hans

Det var ikke for at krænke dig, men ud fra min erfaring hvor man som person / firma tror man har ophavsret på noget arbejde, og man sidenhen ved forlig bliver belært om at det havde man så ikke, så er det jeg lige holder på man skal stoppe op og se på det gennem § og da det er de færreste af os der har den dybere juridiske know how, så er det at man hurtigt kan blive lallet i søvne og tror at man bare kan påråbe sig ophavsret og så går det hele automatisk. Det kan jeg så sige at det er langtfra sådan i virkeligheden.

Det er jo ikke om du har ophavsret til dine ting, det tror jeg da helt og holden på du har da det er frembragt af dig som unik.

Det jeg tit ser er personer som klager over at havde fået stjålet billeder fra deres webshop, hvis man så går dem nærmere på, ja så viser det sig de har brugt en crack version af Photoshop og juridisk, ja så er disse billeder jo ulovlige at have ude offentligt. Osv …..

Jeg vil bare derhen hvor man ikke skræmmer folk med ophavsret, da den del er rigtig god for os alle, hvis den bliver brugt rigtigt.
Lige nu ser jeg ikke nogen fordel i at påråbe sig brud på sin ophavsret, når alt information i forvejen er gratis tilgængelig. Hvis denne unge mand havde sat det ind på sit egen site, med forlyden om at det var skrevet af ham selv, ja så havde jeg bakket op omkring brud på andens mand ophavsret.

Det  xxxn skulle have gjort, var at oprette et indlæg om ophavsret og krænkelse af samme. Det havde gavnet ham og hans virke meget mere positivt.

Mvh
juul

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 00:01

Hej Bendtsen

Jeg troede skam heller ikke, det var for at hænge nogen ud.

Men det satte ikke desto mindre nogle tanker i gang. Jeg har umiddelbart meget svært ved at se Thorborgs begrundelse for at skrive det pågældende indlæg? Det virker helt forkert at inddrage andre aminoer, medmindre indlægget tydeligvis var skrevet som en advarsel imod at begå samme fejl.

Men det kunne da være rart at høre mere fra Thorborg selv! :-)

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:01

Journalisten er muligvis nærrig og smålig, men det er amino vel også, hvis de ikke bare betaler bøden.

Der er ikke tale om en bøde, men et erstatningskrav.
Jeg kan slet ikke se, hvorfor Amino skulle betale.
Aminos andel er jo kun at stille bytes og bits til rådighed som socialt medie.

Jeg synes tråden er meget relevant, fordi den tydeligvis belyser et emne, hvor mange ikke kender reglerne.

mvh Hans

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 00:09

Hej Marc

Jeg syntes det er en meget vigtig sag, særlig for den unge del af den Danske befolkning. Når jeg er ude til workshop / forældremøde i folkeskolen, så er det helt alm. at høre om forældre til disse skolebørn, er helt bevidst om at deres børn kopierer spil og bruger dem hjemme, uden at det har konsekvenser. Nu ser man jo hvor galt det kan gå, hvis man ikke tidligt informerer omkring kopi beskyttelse m.m allerede i folkeskolen og at forældrene tager deres ansvar alvorligt omkring hvad deres børn foretager sig i fritiden ang. det at bruges andres ”værker” på den rigtige måde.

Mvh
Juul

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 00:11

Nej, det er naturligvis ikke en bøde, men et erstatningskrav, Hans. Gik lidt hurtigt.

Jeg er ikke inde i reglerne, nej. Men set ud fra et moralsk og ikke et lovgivnings-mæssigt grundlag, er jeg ikke nødvendigvis enig i, at amino automatisk er "frifundet", eftersom folkene bag sitet jo tydeligvis også har et ansvar for indholdet. Thorborg og de andre følger jo flittigt med, og de har før måtte slette indhold, som der var blevet klaget over.

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra København
Tilmeldt 2. Aug 09
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 00:16

Hej Juul,

Jeg vil give dig ret i at der ligge et område der, som måske ikke er ordenligt oplyst. Det er dog 15 år siden jeg gik ud af folkeskolen, så må ærligt indrømme at jeg ikke kender til omfanget af oplysning på området.

Men måske reaktionerne på denne tråd, kunne danne grundlag for en ny tråd, men oplysninger til vores unge med-iværksættere :-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:56

Kim Gam-Jensen:
Det er jo ikke sådan, at man kan plukke dele ud af loven og stille . overfor en Amino-domstol hvor man er skyldig indtil det modsatte er bevist...

Så jeg går ud fra vi sådan set er enige.

xxx har sin ophavsret, Amino skal nedtage artiklen, posteren har gjort noget dumt (og hans alder er totalt ligegyldig), Amino skal ikke udlevere brugernes identitet fordi en advokat ønsker det.

Men hvem er den person, der tager fat i sin advokat først i stedet for at skrive til rettighedskrænkeren eller Amino? Det er ikke en person der "bare" er interesseret i at få nedtaget artiklen, men i stedet en person der vil profittere økonomisk eller politisk på sagen. De sørgelige historier om xxx SEO-værdi giver jeg intet for - han er måske endda glad for dem når han skal vælges til en lønnet post i Journalistforbundet.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 01:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bendtsen:

Hej Martin Thorborg

Dette er som jeg ser det en sag der for alle involverede parter kan gribes an på mange forskellige måder.

Jeg synes det er helt fair og diskuterer om den pågældende person der ejer "værket" (har ophavsretten til det viste materiale) her handler korrekt - omvendt så kan jeg forstå at hans ophavsret er krænket, så han reelt er i sin ret til at fremkomme med et erstatningskrav. (selvom det nok for mange Aminoer er ubegribeligt, inkl. mig selv)

Well, det jeg ikke forstår er at du poster en tråd omkring dette på Amino - jeg bruger ikke Amino så flittigt mere, dog synes jeg det virker til at være et godt og proffesionelt site. Dette samt din egne erfaringer indenfor IT branchen, får mig til at undrer mig over, at i ikke har kontaktet den pågældende bruger som er involveret i denne sag, og sammen prøver at finde en løsning - i stedet for at spørge 100 Aminoer om deres mening?

Tror ikke der er tvivl om at denne person er ung, og på nogle punkter uvidende, men hvad kan man ellers forvente - dog mener jeg at med alle disse kommentarer (vel ment) fra så mange personer kan lægge et ekstremt pres på den unge bruger - dette er efter min mening en fejl vurdering fra din side. Brugeren kan jo reelt se til udefra og f.eks. tænke "hvad skal der nu ske med mig, hvis de sagsøger mig mv"

Så i mine øjne (en opfordring til dig personligt) er at kontakte denne unge bruger, prøve at forklare hvad sagen i sin helhed går ud på, og hvilke muligheder i ser for at ende sådan en uheldig sag nemmest - vil slet ikke gå ind i hvem der er skyld i hvad, men jeg kan stadig ikke læse mig frem til om erstatningskravet er stillet mod Amino eller brugeren pt.? - Hvis det er mod brugeren, så er det vel jeres opgave og besvare advokatens brev i henhold til lovgivningen omkring personlig data, altså at I ikke kan udleverer oplysninger uden en dommerkendelse - eller videregive oplysninger på "anklageren" til den pågældende bruger, så brugeren evt. sammen med sin familie eller lign. kan tage stilling til, hvad brugeren vil gøre i sagen. Hvis den er mod Amino, går jeg ud fra i har jeres egne interne procedure for dette?

Nå, men synes bare at debatten havde taget en uheldig drejning, samt at jeg mente at tråden ikke burde være startet, slet ikke af, i mine øjne, en kapacitet som Martin Thorborg, med så mange års erfaring inden for branchen.

God aften

Bendtsen

Der er 3 simple grunde til at jeg har startet debatten.

Den ene er at jeg faktuelt ikke er klar over om vi kan holde informationer tilbage fra advokaten, uden at vi selv bliver flået. Så for at spare en advokat, så brugte jeg Amino som alle andre gør.

Den anden er, at jeg regnede med at det kunne blive en super spændende debat om lovgivning, moral og etik.

Den sidste er, at det er en super god og pædagogisk måde at kommunikere over for alle, at den slags kan koste kasse.

Alle tre dele må jeg sige er gået super. Jeg har fået en god indikation på at jeg kan holde brugeren hemmelig, uden at pådrage Amino omkostninger.
Det gav en fantastisk debat, som jeg tror har gjort alle klogere. 
Og jeg er sikker på at mange nu er klar over, at man ikke uden risiko kan kopiere andre folks materiale.

Så jeg er godt tilfreds.

Dbh Martin 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 02:40

Martin Thorborg:
Der er 3 simple grunde til at jeg har startet debatten.

Debatten er bestemt fornuftig og god til at minde os om, at der er stor forskel på citatret og kopiering.

Men - Jeg synes desværre at du opnåede en (med garanti ubevidst) 4. og mere uheldig drejning også, nemlig at en journalist bliver hængt ud med navns nævnelse mange gange.

Hans advokats handlinger kan let diskuteres som tvivlsomme, hvis han bevidst og velvidende går efter en 14 åring dreng fortjener han bøllebank af karakter og hvis den 14 årige dreng i virkeligheden er 30 år og bedre vidende så er sagen en anden.
Men har journalisten i realiteten blot opdaget (endnu engang) at blive kopieret og sendt sagen til sin advokat fordi han er træt af at se sit arbejde blive misbrugt, så fortjener han ikke en "evig dom" i form af at blive hængt ud her på Amino og få lov at toppe Google med denne debat i top.

Med mindre du ved noget vi andre ikke ved, så synes jeg navnet bør slettes.

:-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 14 ud af 21 (201 indlæg)