|
KL. 23:31 - 131 Svar - 4.878 Visninger Det interessante i denne sag, er vel hvad der får en sådan reaktion igang. I bund og grund er det vel fordi teksten er snuppet fra et "iværksættersite" hvis materiale efter min mening burde være frit tilgængeligt. Det var jo også det som vores unge iværksætter troede, og handlede efter. Det burde Startvaekst tage til efterretning. Dette burde man have taget hensyn til. Startvaekst ved da og burde have forudset, at der er mange unge iværksættere, som uden problem kunne kopiere teksten. Såfremt journalisten bag "dramaet" er xxx, må han jo også lære af sagen, hvilken målgruppe han skriver til og måske på en bedre måde informerer om rettighederne til denne målgruppe. Hvis man skrive en børnebog, og en 7-årig knægt tager 20 kopier af side 4 på sin fars kopimaskine og deler ud til vennerne, kan man vel heller ikke forvendte at den 7-årige vidste besked om rettigheder. Jeg tror nu heller ikke forfatteren ville reagere hvis han/hun fandt ud af det. Jeg synes dele af debatten er vigtig, specielt for unge som ikke har lært af de fejl, os lidt ældre har begået. Jeg fik engang en bøde som 17-årig på 50.000 Kr, for overtrædelse af markedsføringsloven, for en simpel lille ting jeg ikke vidste.
|
Hej Hans
Det var ikke for at krænke dig, men ud fra min erfaring hvor man som person / firma tror man har ophavsret på noget arbejde, og man sidenhen ved forlig bliver belært om at det havde man så ikke, så er det jeg lige holder på man skal stoppe op og se på det gennem § og da det er de færreste af os der har den dybere juridiske know how, så er det at man hurtigt kan blive lallet i søvne og tror at man bare kan påråbe sig ophavsret og så går det hele automatisk. Det kan jeg så sige at det er langtfra sådan i virkeligheden.
Det er jo ikke om du har ophavsret til dine ting, det tror jeg da helt og holden på du har da det er frembragt af dig som unik.
Det jeg tit ser er personer som klager over at havde fået stjålet billeder fra deres webshop, hvis man så går dem nærmere på, ja så viser det sig de har brugt en crack version af Photoshop og juridisk, ja så er disse billeder jo ulovlige at have ude offentligt. Osv …..
Jeg vil bare derhen hvor man ikke skræmmer folk med ophavsret, da den del er rigtig god for os alle, hvis den bliver brugt rigtigt.
Lige nu ser jeg ikke nogen fordel i at påråbe sig brud på sin ophavsret, når alt information i forvejen er gratis tilgængelig. Hvis denne unge mand havde sat det ind på sit egen site, med forlyden om at det var skrevet af ham selv, ja så havde jeg bakket op omkring brud på andens mand ophavsret.
Det xxxn skulle have gjort, var at oprette et indlæg om ophavsret og krænkelse af samme. Det havde gavnet ham og hans virke meget mere positivt.
Mvh
juul
Bliv gratis medlem