Man kan både gå efter generelle kommentarer om butikken - som på Trustpilot og/eller kommentarer til de enkelte produkter.
Det er normalt mest logisk, at produktkommentarer gives direkte på de enkelte produktsider. Generelle kommentarer om shoppen kan samles på et centralt sted.
Begge dele skal naturligvis modereres i det omfang det er nødvendigt på samme måde som al anden brugergeneret indhold. Om man lægger kommentarer på live, og så modererer bagefter, eller omvendt er lidt en smagssag.
...og hvilket system vil du bruge til at indsamle det MIkkel?
Det kommer helt an på hvor det skal bruges. Produkt og brugerkommentarer er efterhånden indbygget i rigtig mange webshop og publiceringssystemer. Brug det.
Jeg har det gratis i forvejen, og umiddelbart ser det ud til at være på ubestemt tid. Når I fjerner muligheden for gratis at benytte Trustpilot vil jeg måske overveje det nærmere - så kan I kalde mig en snylter indtil da.
Jeg tror egentlig ikke du kan hjælpe mig, men tak fordi du ville imødekomme mig.
Jeg kan ikke udelukke at Jeres produkt skulle blive interessant for min virksomhed på senere tidspunkt, - i så fald vil jeg selv tage kontakt til Jer.
Dertil kommer så, at når kommentarerne gives på dit site - i dit system, kan du lettere sortere de åbenlyst useriøse indlæg fra.
Man kan dog argumentere for at dette mindsker troværdigehden, set fra kundens perspektiv.
Mikkel deMib Svendsen:
Derudover har du mulighed for at bruge kommentarerne på andre kreative måder, da det normale er, at kræve en ubegrænset licens til brug fra dem der skriver kommentarer. Når de skriver dem på trustpolot er det jo dem og ikke dig, licensen gives til. Det er f.eks. almindeligt, at bruge kundekommentarer i reklamer. Nogle virksomheder har endda opbygget fulde (og meget effektive) annoncekampagner alene på bagrgudn af brugerkommentarer.
Det kan man også gøre med Trustpilot. Fx benytter mobilselskabet m1 det i deres reklamer i dsb bladet "ud og se"
Det kan man også gøre med Trustpilot. Fx benytter mobilselskabet m1 det i deres reklamer i dsb bladet "ud og se"
Så må de jo have været ude hos de enkelte kunder og indhentet tilladelse til dette. Det er besværligt. Det er meget lettere bare at have denne ret til alle indlæg der indsendes.
Peter Holten Mühlmann:
Man kan dog argumentere for at dette mindsker troværdigehden, set fra kundens perspektiv.
Mener du så også at kommentarerne på f.eks. Amazon er utroværdige. Synes du selv det virker somom det går skidt for Amazon? :) ... Og der er tusindvis af lignende eksempler
Indhold - og specielt brugergeneret indhold, og særligt brugergeneret indhold direkte på produktsider, har en ENORM værdi i forhold til SEO. Det er dumt at forære det væk til et andet site :)